Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 12:54

Zijn hier mensen die hun ruwvoer laten onderzoeken en zo ja, waar doen jullie dat?

Pavo heeft een 'quick scan plus' ruwvoeranalyse, je krijgt dan energie-, eiwit- en suikergehalte + calcium, fosfor, magnesium, ijzer en zink. Kosten: 60 euro.
Maar als ik bij Eurofins een uitgebreide analyse laat doen ben ik 200 euro kwijt.
Bij Dumea € 110

Ik neig naar de PAVO-scan. De andere geven meer informatie, maar als ik weet hoeveel eiwit en suiker er in zit en gehaltes kalk/fosfor/magnesium/ijzer/zink, dan weet ik toch eigenlijk genoeg?

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:59

Ik heb het met Pavo laten testen. Ging erg snel en makkelijk. Ik had alleen eiwit energie en suiker laten testen.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:31

Krijg je bij Pavo ook de waardes qua eiwit, suiker en energie? Of alleen de metertjes?
Ik zou graag de waardes willen weten, een meter met een pijl zegt me weinig.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:01

Dan is de nieuwe test van Vitalbix beter. Dat is een quickscan met de exacte waardes.

Ik heb van mijn laatste partij de quickscan + van Pavo laten doen. Inderdaad geen exacte waardes, maar wel indicaties van suiker, eiwit, droge stof en energie én van een aantal mineralen en sporenelementen.
Even een aantal screenshots van mijn hooi, dan heb je een idee hoe het rapport er uit ziet en waar ze op testen.

Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:21

Ik heb dit jaar die van vitalbix laten doen, en die geeft inderdaad exacte waardes. Ik was daar wel heel tevreden over. Maar geen inzicht in mineralen etc, alleen energie, eiwit, suiker en structuur

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:07

Afbeelding
Dit is die van mij. De pavo scan dus. Wel fijn dat er aan de zijkant staat waar het goed voor is. De waardes staan onder de schijf.

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:24

Hier ook bij pavo, alleen de quickscan. Onder de metertjes staan de waardes en met het droge stof gehalte kun je het zelf omrekenen.
Afbeelding

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 00:07

Daihyo schreef:
Dan is de nieuwe test van Vitalbix beter. Dat is een quickscan met de exacte waardes.

Hoe duur is de Vitalbix?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 00:54

Bij Havens. Ik krijg daar altijd een uitgebreide mail bij met wat de uitslag specifiek voor mijn paard betekent.


Afbeelding


Ik kreeg vorig jaar bijv. deze begeleidende mail bij de bijlage met uitslagen. Ik vond het erg netjes en ook bewonderenswaardig dat ze mijn website opgezocht hadden om te zien welke paarden ik inzet binnen mijn bedrijfje:


We zien dat het ruwvoer een droge stof (DS) percentage heeft van 89,9%. Dat betekend een hoog aandeel droge stof, dus het ruwvoer bevat weinig vocht (slechts 10,1%).

Het DS gehalte is voornamelijk belangrijk om te weten indien de paarden geen onbeperkte toegang tot het ruwvoer krijgen. De minimale behoefte aan ruwvoer wordt namelijk altijd uitgedrukt in DS.

Wij adviseren altijd om minimaal 1,5% van het lichaamsgewicht dagelijks aan ruwvoer te geven, op basis van DS.
Voor een paard van 600kg kom je dan uit op 9kg DS per dag. Bij deze partij gaat het dan om 10kg daadwerkelijk product (ofwel 1,67% van het lichaamsgewicht).

Verder zien we dat het ruwvoer een vrij hoge structuur heeft en een laag aandeel energie bevat. Dat laat zien (samen met het aandeel DS) dat het een droge partij is die lastig verteerbaar is voor paarden.

Door de vrij hoge structuur moeten paarden goed op het ruwvoer kauwen en maken ze veel speeksel aan, dat is positief. Echter is het ook lastig om dit structuurrijke product goed te verteren, het kost paarden energie waardoor er onder de streep weinig energie overblijft.

Voor paarden die geen tot weinig arbeid verrichten en paarden die te dik zijn is dit een prima uitslag. Want zij hebben niet zoveel energie nodig. Zeker paarden die te dik zijn, zijn gebaat bij weinig energie omdat alles wat ze teveel binnen krijgen als vetreserve opgeslagen wordt. Bij dit ruwvoer zullen ze iets meer de eigen reserves moeten gaan aanspreken.

Voor paarden die wat mager zijn en vooral voor paarden die snel last hebben van verteringsproblemen (met name verstoppingskoliek) is dit minder geschikt.

Daarnaast zien we een vrij laag aandeel eiwit. Echter is dit voor veel paarden juist een goed aandeel. Alleen voor sportpaarden, dragende/lacterende merries en bijv. actieve dekhengsten zien we liever een wat hoger aandeel eiwit. Maar met name paarden die geen tot matige arbeid verrichten is dit aandeel eiwit voldoende. Het voorziet namelijk ruim in minimale eiwitbehoefte die tussen de 4 en 6% ligt.

Mocht je merken dat paarden te weinig spiermassa opbouwen of interen op de spiermassa dan is dat een teken dat deze paarden meer eiwit nodig hebben. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om deze paarden wat extra luzerne bij te gaan voeren (bijv. de Havens Mix) of een eiwitrijk krachtvoer (bijv. de Performance 14). Dan geef je extra hoogwaardig eiwit om net wat meer bouwstenen voor de spiermassa aan het rantsoen toe te voegen.
Voor dragende/lacterende merries kun je kiezen om bijv. al wat eerder te starten met de FertoLac, eventueel in combinatie met extra luzerne.

Als laatste zien we ook een vrij laag aandeel suiker. Dat is heel positief, we zien de laatste tijd juist veel hoge suikerwaarden in het ruwvoer. Aandeel suiker is bijna geheel te sturen door het juiste moment van maaien te kiezen. Het kan dus zomaar zijn dat een partij die van hetzelfde land komt volgend jaar (met een vergelijkbare bemesting) ineens hele andere suikerwaarden heeft.

Maar dit aandeel suiker zien we dus graag, het zorgt ervoor dat het ruwvoer nog wel voldoende smakelijk is zonder dat het de paarden een overdaad aan suiker geeft.


Al met al is het voornamelijk een goede partij voor paarden die geen tot weinig arbeid verrichten en past het iets minder goed bij actieve sportpaarden.

Ik heb even een kijkje genomen op jouw website en ik verwacht dat je wel tevreden bent met deze uitslagen. Tenminste als het bedoeld is voor de begeleidende pony’s. Daar zou het namelijk ook zeker geschikt voor zijn!




Ook dit jaar kreeg ik weer zo'n uitgebreide mail met toelichting. Ben erg tevreden over Havens.

SunnyHorse
Berichten: 1251
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 03:19

Zeker een duidelijke uitleg Ingrid. Wat kost die bij Havens?

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 05:19

Die van Havens is rond de 30 euro dacht ik.
Ik liet daar kok altijd testen en erg tevreden, ze willen graag bijzonderheden weten zodat ze daar extra op kunnen letten, dus je krijgt persoonlijk advies!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:09

SunnyHorse schreef:
Zeker een duidelijke uitleg Ingrid. Wat kost die bij Havens?


29,95 inclusief retour kosten.

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:24

Heel erg netjes die extra uitleg van Havens!

Wij hebben in de afgelopen jaren verschillende testen gedaan, maar bij kleinere partijen is de Pavo Quick Scan betaalbaar en daardoor zetten we die ook het meeste in. Nu ik dit van Havens zie denk ik echter dat dit ook waar voor zijn geld is.

In het verleden met een extra gevoelig paard waardoor ik brok op maat liet maken heb ik ook wel laten testen via dierenarts Biomentor https://www.biomentorfoundation.nl/analyses.html

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:42

Ik heb al meerdere partijen afgelopen jaren via Havens laten testen en ben er ook ontzettend tevreden over. Nu hebben we ook een aantal soorten Havens krachtvoer standaard liggen (8 paarden met allemaal verschillende leeftijden/doeleinden etc.) en geven ze ook een mooi aanvullend advies voor wat erbij past en hoeveelheden etc. Echt heel fijn!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 17:32

Dat is wel een tip, wij voeren ook Havens. Aanvullend advies is wel fijn.
Maar er is daar zo te zien geen mineralenanalyse en die vind ik hier op de arme zandgronden nog wel belangrijk...

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:08

En waar laat Pavo en Havens het hooi (ruwvoer) testen?........Bij Eurofins.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:53

mino1 schreef:
En waar laat Pavo en Havens het hooi (ruwvoer) testen?........Bij Eurofins.


Klopt, is daar iets mee?
Ik vind het bij Havens fijn dat ze naar aanleiding van de uitslag van Eurofins nog een uitgebreide beschrijving geven wat de uitslag voor jouw paard betekent.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 20:00

Klopt! Wij hebben een abonnement bij Eurofins voor grondonderzoek.
Maar als ik m'n ruwvoer daar laat onderzoeken, krijg ik alleen de uitslagen (wel heel veel uitslagen trouwens :-)) maar geen advies.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:10

Kendra schreef:
Klopt! Wij hebben een abonnement bij Eurofins voor grondonderzoek.
Maar als ik m'n ruwvoer daar laat onderzoeken, krijg ik alleen de uitslagen (wel heel veel uitslagen trouwens :-)) maar geen advies.


Misschien kan je wel met die analyse advies opvragen bij havens? Geen idee of ze dat doen hoor maar vragen staat vrij en op beurzen etc geven ze ook gratis advies.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:45

Ik doe vaan een uitgebreide op mineralen en dan nog een simpele quickscan op energie suiker en eiwitten

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:38

Sinds de Quickscan plus er is doe ik die ieder jaar (ik heb 1 partij voor het hele jaar rechtstreeks van het land), en daarvoor de quickscan. En met een ziek paard ook een keer de uitgebreide hooianalyse via Eurofins zelf.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:57

Ik zag dat vitalbix er nu ook een heeft. Weet iemand of dat al incl. Verzendkosten van 't hooi monster is, ik kan daar niet echt uitkomen. Bij havens lijkt 't wel inclusief, pavo niet.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:00

Vitalbix is excl verzendkosten maar is wel de moeite waard omdat de waardes concreet worden aangegeven ipv ergens in een vakje

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar laten jullie je ruwvoer analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 13:39

Inmiddels uitslag + advies binnen van Havens. Basisanalyse maar met uitgebreid advies beslist wat we nodig hebben. Ik laat toch begin van de winter van een paar paarden bloed tappen, dan pas ik daar het krachtvoer op aan.

De uitslag was overigens wel een beetje zoals verwacht, prima voer voor onze sportpaarden maar qua energie en suiker aan de hoge kant voor de recreanten en oudere paarden. Dus ik ga toch kijken of ik in de buurt een aantal pakken kan ruilen tegen wat 'armer' spul.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:19

Prima uitslag voor onze paarden voor deze winter. Zeker voor Haflinger Meneer Anton
Afbeelding