Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 08:28

Het kwam al even voorbij in het paarden-met-overgewicht-topic: veel hooi van 2022 heeft te weinig eiwit. Ik heb dus mijn hooi eens laten testen, ondanks dat ik al wist dat het matig suikerrijk is (dat zie ik aan hoe graag mijn paarden het eten en dat ze er snel van aankomen, ondanks dat het volgens de leverancier suikerarm is). Blijkt inderdaad: lage energie en lage eiwit. "Nutriënt aanvullen" zegt de pavo-analyse dan. Voor mijn vierjarige die een beetje aan het werk is (en daarbij wat futloos is de laatste tijd, wintervacht etc.) en natuurlijk zeker voor mijn tweejarige.

Maar waarmee? Ik heb begrepen dat luzerne een scheve fosfor-calcium verhouding heeft en dat als je daar veel van wil voeren, je dat op de een of andere manier moet compenseren. Maar hoe dan, een beetje betaalbaar en een beetje gemakkelijk?

Agrobs Myo Protein flakes spraken mij wel aan (ziet er natuurlijk uit, geen granen en geen luzerne) maar dat is moeilijk te verkrijgen (=hoge verzendkosten) en ze adviseren 300-500 gram per 100 kg lichaamsgewicht. Gezien ik hier meer dan 1100 kg paard heb rondlopen, ben ik dus met 4-6 dagen door zo'n 20kg zak heen en dat wordt me wel erg duur.

Meer van hetzelfde hooi geven wil ik eigenlijk ook niet vanwege het suiker. Al vind ik het nog steeds wel opmerkelijk dat suiker zo hoog kan zijn, terwijl energie zo laag is - suiker levert toch ook energie? Daar wordt hij toch dik van?

Naast het hooi krijgen ze nu Vitalbix Daily Complete en de tweejarige nog wat Breed & Grow. Omdat ze samen in de paddock staan gaat mijn voorkeur uit naar iets dat ze of gelijktijdig over langere tijd kunnen eten zonder ruzie (zoals hun hooi) of iets dat ik in 1x of desnoods 2x per dag kan voeren, omdat ik ze dan uit elkaar moet halen, omdat de oudste anders alles op eet...

Oh ja en ik wil wel fitte en gezonde paarden, maar zeker met de winter op komst geen hete want ik blijf graag boven :')

amj
Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:12

Als je extra eiwitten wil geven, kun je bijvoorbeeld erwteneiwitisolaat bijgeven. Dat is poeder dat je bijvoorbeeld door wat Agrobs kan mengen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:16

Ik zou inderdaad kijken voor een gerichte eiwitbron bij je normale voer. Erwteneiwitisolaat, sojaschroot, lijnzaad, weipoeder. Ik ben niet van alles fan, maar je hoort er goede ervaringen over.
Luzerne(brok) kun je overigens tot 2kg veilig voeren. Daarboven is het verstandig om iets bij te voeren dat de verhouding recht trekt zoals lijnzaad of tarwezemelen.
Esparcette geldt hetzelfde voor. Bij timothee hoeft dit niet, maar is het aandeel eiwit weer wat lager.

Een fijne mash met hoger eiwitgehalte vind ik de Marstall Bergwiesen mash. Misschien ook nog een optie.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:20

Ik voerde de Myo Protein flakes maar aangezien ik het als extra gaf, voerde ik lang niet de aanbevolen hoeveelheid. Zo'n 300g droog aan een kleine 500kg paard.
Geweekt was dat al best een zware bak vol, betwijfel of ik er ooit 1.5-2kg in had gekregen :+
Dat werkte wel mooi, maar de verkrijgbaarheid is inderdaad lastig.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:25

Ik voer mijn paard metazoa hp23. Is een 5-jarige haflinger. Die matig getraind wordt. Ik heb mijn hooi ook laten testen en de uitkomst komt een beetje overeen met die van jou.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:30

Ja, suiker is ook energie. Maar goed verteerbaar vezel, eiwit en vet ook. Als het hooi verder exact hetzelfde is, levert hooi met 10% suiker en 5% eiwit grofweg evenveel energie als hooi met 5% suiker en 10% eiwit. Maar als het hooi verder lastiger verteerbaar is door een grovere vezel en minder vet bevat, wat je vaak ziet bij eiwitarm suikerrijk hooi, is het uiteindelijk lager in energie.

Ik geef zelf sojaschroot. Het kost weinig (±1€/kg) en levert enorm veel eiwit op (±400 vrep/kg; vrep is verteerbaar eiwit, dus het nuttige eiwit). Shetten krijgen bij mij 100g, gemiddelde paarden (500kg) 200g en reuzen (750+kg) 300g om mee te beginnen. Wel eerst 4 dagen halve dosis. Het enige nadeel is dat je er eigenlijk niet gmo-vrij aan komt, maar dat moet je bij supplementen ook nazoeken (pavo is gmo-vrij).

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 10:16

Wat een opties, dank voor de reacties.. Dat ik luzernebrok tot 2 kg kan voeren zonder issues met die calcium-fosforbalans is wel een fijn idee. Metazoa vind ik ook een fijn merk dus die hp23 is dan wel een optie inderdaad (en hebben ze 'gewoon' bij Agradi..)

Als ik los erwteneiwit-poeder koop, moet dat in een slobber o.i.d. gevoerd worden denk ik toch? En dan iets van 100 gram per paard per dag? Ergens voelt een zak geperst paardenvoer met een reclamepraatje en een voedingsadvies wel 'veiliger' dan zelf ergens een poeder kopen maar dat zal in mijn hoofd zitten :+

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:28

Erwten eiwit Poeder gemengd met lijnzaadolie tot een "bal". werkte bij die van mij wel.
ik wilde echt alleen eiwit erbij en niet op een andere manier nog extra koolhydraten bijvoeren.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:36

Ik voer 's winters voor m'n sportpaard en senior Sojaschroot bij. Ongeveer 150/200 gram per paard, dus doe lang met een 20kg zak.
https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... o%29-20kg/

Voorheen voerde ik meer lucerne, maar dat is behoorlijk duur (in verhouding met sojaschroot) en m'n senior eet dat slecht.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:39

Hier hetzelfde dus ik lees even mee.
Ook de analyse door pavo laten doen. Voor proteine geeft deze bij alle types aan nutrient aanvullen en energie verschilt per type: normale conditie = aanvullen, te vet = goed, lichte en gemiddelde inspanning = aanvullen.

Nu heb ik een tinkermerrie die niet dikker hoeft maar ze wordt wel getraind richting endurance starten dus ze heeft de energie wel nodig. Lastig lastig.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:23

Ik ben aan het puzzelen geweest. Vrijwel alle (prijzige!)hoog eiwit voeren halen dat uit luzerne en/of soja. Mijn ventje doet het minder goed op veel luzerne dus blijft sojaschroot over. Die speciale voeren vind ik vaak onzin, flink duurder ook. Hij krijgt nu bij flinke inspanning 200gr soja boven zijn vitaminekorrel en handje ponybrok voor de smaak. Iets water erbij om er een slobbertje van te maken, zo vreet hij het graag op! En dit doet hem veel goed.

Daarnaast krijgt hij onbeperkt hooi trouwens

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:42


Eef_Bam

Berichten: 4096
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:54

Hier voer ik ook sojaschroot bij omdat er zo weinig eiwit in het hooi zit. Ben nu aan het opbouwen naar 200 gram per dag per paard.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 22:43

Hier ook sojaschroot

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 22:48

Ik geef eiwitisolaat omdat mijn paard geen soyaschroot eet

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:02

Een mix als florian basic growth kun je ook nog geven in aanvulling op het ruwvoer, daar worden ze ook niet heet van.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:46

Wij voeren hier in Zweden vaak aardappel proteïne, max 50 gram per 100 kg per dag (en max 30 gram per 100kg per voerbeurt). 25kg kost ongeveer 80 euro, dus 80 cent per dag voor een paard van 500kg

Ik weet alleen niet of je dat in Nederland ook kan krijgen.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:49

Ik voer van pharmahorse de proteïne booster, ben daar heel tevreden over! Doet die van mij het heel goed op

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 00:17

Quir schreef:
Wij voeren hier in Zweden vaak aardappel proteïne, max 50 gram per 100 kg per dag (en max 30 gram per 100kg per voerbeurt). 25kg kost ongeveer 80 euro, dus 80 cent per dag voor een paard van 500kg

Ik weet alleen niet of je dat in Nederland ook kan krijgen.


Heb je daar een link van? In Zweeds of alleen in se verkrijgbaar geen probleem. Maar het klinkt nogal zetmeel rijk. Wellicht vertekend het woordje aardappel :o

Ik heb brok die hoog is in vit/min, laag in s&z en hoog in eiwit. Betaal wel, maar heb 4 paarden gevoerd voor minder dan 150 euro per maand, dus heel duur is het ook weer niet…

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 00:34

Caily schreef:
Quir schreef:
Wij voeren hier in Zweden vaak aardappel proteïne, max 50 gram per 100 kg per dag (en max 30 gram per 100kg per voerbeurt). 25kg kost ongeveer 80 euro, dus 80 cent per dag voor een paard van 500kg

Ik weet alleen niet of je dat in Nederland ook kan krijgen.


Heb je daar een link van? In Zweeds of alleen in se verkrijgbaar geen probleem. Maar het klinkt nogal zetmeel rijk. Wellicht vertekend het woordje aardappel :o

Ik heb brok die hoog is in vit/min, laag in s&z en hoog in eiwit. Betaal wel, maar heb 4 paarden gevoerd voor minder dan 150 euro per maand, dus heel duur is het ook weer niet…


Klinkt wel zo inderdaad, maar is het juist niet, omdat het een rest product is van de productie van aardappelzetmeel. Dus vrijwel alle zetmeel is er uitgehaald en dat wat over blijft is voornamelijk eiwit, ca 70% is proteine.

https://foderladan.com/spannmal-foderra ... -5kg-25kg/

Even een link, deze is nog vrij duur. Maar gaat om het zelfde spul. :D

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 01:37

Ik voer eiwitten bij met een bierborstel/biergist mix. Hoogwaardige eiwitten en niet zo extreem duur.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 06:57

Erwteneiwit of bruine rijsteiwit, gemicroniseerd lijnzaad, dan kun je vrij hoog aanvullen en makkelijk doseren.
Anders lucerne of een eiwitrijke grasbrok, maar dan voer je in verhouding minder eiwitten.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:46

Hartog comfort, wel een ruwvoer product met balancer. Ruw eiwit is 120 gram per kg product, maar de vrep 94 gram per kg. Geen graan, luzerne, soja en melasse (mocht je paard er gevoelig voor zijn).

Grasbrok Hartog is goedkoper, zit wel klein beetje melasse in.

Lijnschilfers/lijnmeel/lijn(zaad)koek (of gewoon lijnzaad, gemicroniseerd, maar is vaak wat lager in eiwit en hoger in vet) kan ook nog.

Je hebt ook voer zoals subli atleet, zak is duurder maar in een brok vorm en je hoeft er weinig van te geven.
Laatst bijgewerkt door puppy1128 op 22-10-22 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:57

Ik voer sinds een paar dagen een nieuw product van Havens bij:
https://www.paardenvoeders.nl/nieuws/12 ... or-crumbs/

18 euro voor een zak van 20 kg.

Ik was gestopt met de fibrebeet n.a.v een ander topic dat mijn paard te dik was.
Het rantsoen bestond de laatste 4 weken uit hooi , vit korrel en 1/2 kg muesli. Ging een tijdje goed en hij viel ook wat af. Tot hij vorige week bijna letterlijk in elkaar stortte en niks meer deed -O- .
Na 2 dagen senior crumbs en fibrenuggets (totaal 1kg ongeweekt) was hij er weer. Ben benieuwd hoe het de komende weken gaat.

Het ziet eruit al kippenvoer en is met 2 minuten in warm water al klaar om te voeren.
Het ruikt alleen niet zo lekker vind ik maar mijn paard is een alles eter dus het gaat er gewoon in.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:04

Veulen84 schreef:
Ik voer eiwitten bij met een bierborstel/biergist mix. Hoogwaardige eiwitten en niet zo extreem duur.


Kun je hier iets meer over vertellen? Welk merk bijv?