Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

 
Profiel   

Voor mij staat GMO niet gelijk aan vol pesticiden, integendeel. Maar goed, die discussie ga ik hier niet aan; ik denk dat sojaschroot het restproduct is van sojabonen dat overblijft na het uitpersen van de olie uit de bonen en dat dit een mooi eiwitrijk product is. Dus ik voer het bewust wel aan mijn pony die extra eiwit nodig heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 20:32 



 
Profiel   

GMO is er, in veel gevallen en zeker bij soja, om de plant resistent te maken tegen allerlei pesticiden, vooral glyfosaat ( = Roundup) dus GMO = ( bij soja) vol met pesticiden. Waarom zou je een plant anders resistent willen maken tegen vergif, want dat is wat er gebeurt, zeker met soja.

Citaat
Deze soja van Bayer is zo gemodificeerd dat het een cocktail van de herbiciden dicamba, glufosinaat-ammonium en glyfosaat kan verdragen.


https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... o-soja-toe

GMO/GGO wordt ook gebruikt om planten groter/ voller te laten worden etc. etc. Maar zelfs dan kan je vraagtekens zetten bij een dergelijke genetische manipulatie.


Laatst bijgewerkt door ElCid op 20-11-22 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 21:33 



 
Profiel   

Ik zet ook mijn vraagtekens bij het vele voeren van soja tegenwoordig.. Imo zijn er betere keuzes.
Maar ieder z’n ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 21:52 



 
Profiel   

Ik ben blij met sojaschroot, eindelijk iets wat mijn paard laat aankomen. Myo protein flakes at hij niet, luzerne kwam hij niet echt van aan. Sojaschroot is goedkoop en makkelijk te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 22:00 



 
Profiel   

Ik hoor al met al goede dingen over erwteneiwitisolaat. Hoeveel voeren jullie daarvan?

Ik lees dat een gemiddeld paard zo'n 500 gram eiwit per dag nodig heeft. Mijn hooi heeft <75 gr eiwit/kg droge stof, maar daar heb je dus niets aan... Dat kan dus alles tussen 0 en 750 gram per dag zijn wat ze daar uithalen...

De pavo protein plus dat ik nu bijvoer, adviseert 100 gram per dag van hun brokjes. Geen idee hoeveel daarvan echt eiwit is en waar het op gebaseerd is, maar zonder iets meer te weten voer ik dat maar.
Van de erwteneiwitisolaat ook zoiets? Ik las ook ergens dat iemand al effect zag van 30 gram per dag, maar 30 gram eiwit op een paard van 600 kg lijkt mij nou niet echt zoden aan de dijk zetten?

Ik zie bovendien dat 5 kg erwteneiwitisolaat bij bulk ongeveer even duur is als 7 kg Pavo protein plus, is dat niet gek? Dan ben ik geneigd toch nog maar een emmertje van het pavo spul te halen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 09:17 



 
Profiel   

Je geeft van erwteneiwit veel minder omdat het veel geconcentreerder is. En heel vaak aanbiedingen. Ik koop de zakken meestal in aanbieding voor iets van 30 per zak.

Ik geef 30 gram per dag en zie daar heel veel verschil bij. Van de pavo is maar 37% echt het eiwit dus je kunt het niet 1 op 1 vergelijken. Bij de erwteneiwit is 80% eiwit namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 09:39 



 
Profiel   

Spenk schreef
Je geeft van erwteneiwit veel minder omdat het veel geconcentreerder is. En heel vaak aanbiedingen. Ik koop de zakken meestal in aanbieding voor iets van 30 per zak.

Ik geef 30 gram per dag en zie daar heel veel verschil bij. Van de pavo is maar 37% echt het eiwit dus je kunt het niet 1 op 1 vergelijken. Bij de erwteneiwit is 80% eiwit namelijk.


Dit klinkt interessant. Is hier een productnaam voor en waar koop je dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 10:13 



 
Profiel   

Wij geven tussen de 40 en 70 gram per dag, indien nodig. Ik bestel het dan bij Bulk.com. https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html
Het is een poeder en mengt zich goed met water; ik geef het dan als een soort slobber met bijv, grasbrok of doe er muesli doorheen.
Ze moeten wel even wennen maar een van onze paarden slobbert het daarna ook zonder toevoegingen op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 10:35 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Voeren jullie de sojaschroot geweekt of droog?


Ik geef het gewerkt omdat ik het samen voer met mijn slobber

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 11:17 



 
Profiel   

Nado schreef
Spenk schreef
Je geeft van erwteneiwit veel minder omdat het veel geconcentreerder is. En heel vaak aanbiedingen. Ik koop de zakken meestal in aanbieding voor iets van 30 per zak.

Ik geef 30 gram per dag en zie daar heel veel verschil bij. Van de pavo is maar 37% echt het eiwit dus je kunt het niet 1 op 1 vergelijken. Bij de erwteneiwit is 80% eiwit namelijk.


Dit klinkt interessant. Is hier een productnaam voor en waar koop je dit?

Ik koop het bij myprotein of bulk. Erwteneiwitisolaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 11:41 



 
Profiel   

Hier ook een tijdje sojaschroot gevoerd omdat ik ongeveer dezelfde waarden in het hooi heb dan die je noemt. Tenminste, dat was de analyse van begin dit jaar van het graszaadhooi bij ons op stal. Inderdaad nauwelijks vet en eiwitten en wel gemiddeld suiker (waar ik soms mijn vraagtekens bij zet :') ). Ook overal stond nutriënten aanvullen bij en het energielevel was enorm laag.

De sojaschroot leek wel wat te doen, maar paard kreeg ook last van zijn maag dus ben er uit voorzorg mee gestopt. Al lijkt het niet dat het van de sojaschroot kwam nu ik alweer een tijdje gestopt ben, dat lijkt me wel nuttige info. :+ Vermoeden is dat hij gewoon opeens enorm veel eten moet verwerken naast het droge, harde, ruwe hooi en dat dat niet helemaal lekker valt.

Verder los ik het nu tijdelijk op met flink wat fibrebreet en ook vrij veel 18 plus muesli en een hoge dosering lijnzaadolie (en eerst dus nog 150/200 gram sojaschroot). Kost klauwen met geld, maar hij is eindelijk aan het aankomen. Ben blij dat hij over een paar dagen weer terug kan naar mooi droog voordroog. Ben benieuwd of ik dan mijn sobere blije pony weer terug heb van toen hij ook op voordroog stond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 12:04 



 
Profiel   

Komt me bekent voor celebi.. mijne krijgt 1kg droog gewogen fibrebeet,1kg lijnzaadbrok, twee schepjes eiwit isolaat, 200ml olie en Pavo vital. Kost wat maar nu doet ze het super.. ze krijgt onbeperkt hooi maar dat is erg laag in suikers en eiwit, en mijn paard loopt van zichzelf al veel dus heeft wel wat nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 16:17 



 
Profiel   

ElCid schreef
Wij geven tussen de 40 en 70 gram per dag, indien nodig. Ik bestel het dan bij Bulk.com. https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html
Het is een poeder en mengt zich goed met water; ik geef het dan als een soort slobber met bijv, grasbrok of doe er muesli doorheen.
Ze moeten wel even wennen maar een van onze paarden slobbert het daarna ook zonder toevoegingen op.


Wat wegen jou paarden?
Mijn IJslander van 350 kilo valt ook wat terug in gewicht en spier door arm hooi. Dat erwteneiwit lijkt me een mooie aanvulling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:53 



 
Profiel   

maxie schreef
Wat wegen jou paarden?
Mijn IJslander van 350 kilo valt ook wat terug in gewicht en spier door arm hooi. Dat erwteneiwit lijkt me een mooie aanvulling.


Ben hier ook wel benieuwd naar! Hoeveel geef je nou gemiddeld van dat erwteneiwit per 100kg gewicht paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:00 



 
Profiel   

Ik geef die van mij (pony van 400 kg) 1 schepje erwteneiwitproteine (=30 gram poeder/ 24 gram eiwit) per dag bij, en dat maakt hier het verschil. Haal ik het er af: valt ze gelijk in.

Ik voer deze:
https://www.bulk.com/nl/vegan-proteine- ... shake.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:04 



 
Profiel   

maxie schreef
Wat wegen jou paarden?
Mijn IJslander van 350 kilo valt ook wat terug in gewicht en spier door arm hooi. Dat erwteneiwit lijkt me een mooie aanvulling.


Verschillend; maar zo ongeveer tussen de 400 en 600 kg ( Paint ruin van ca. 155 cm, Azteca ruin en Lusitano hengst van ca. 500/550 kg). De hengst kreeg het meeste ( ca. 70 gr) , de Paint het minst ( ca. 40 gr.)
Wij voerden ook die van Bulk.com.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 18:57 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Ik heb een 'nieuwe' quarter die wat schraal is en heb (door de tips in dit topic :o ) erwteneiwitisolaat gekocht om wat aan te vullen (ik weet dat mijn hooi eiwitarm is). Ik begin nu even met 30 gram voor 2 weken (door de Seniores Priores die ze hier altijd in de avond krijgen) en dan kijk ik even wat het effect is......

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 19:33 



 
Profiel   

https://purehorse.nl/product/metazoa-musclefit-hp23/

Dit eiwitgehalte is toch ook wel flink!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:27 



 
Profiel   

Ja wat wil je, is gewoon Lucerne

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:09 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ja wat wil je, is gewoon Lucerne


Nou, voor een paard dat dat goed verdraagt lijkt me het een heilzamer alternatief dan soya. Ligt toch dichter bij de natuur van het paard.

Ik voer nu myo flakes en lijnzaad.... maar deze luzerne is wel de moeite van het testen waard, het percentage eiwitten is maar liefst bijna 10% hoger dan voorgenoemde producten

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:32 



 
Profiel   

Het zijn allebei vlinderbloemigen/legumes. Net als erwten, esparcette en klaver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:50 



 
Profiel   

Mizora schreef
Het zijn allebei vlinderbloemigen/legumes. Net als erwten, esparcette en klaver.


Psies.... soms ook een beetje onterecht uitgemaakt voor de duivel denk ik wel eens....

Ik ben toch iets sneller geneigd hier eerder eens wat meer van te voeren dan soya..., ja... emotioneel/ gevoelsmatig althans....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:51 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ja wat wil je, is gewoon Lucerne


Maar eiwitgehalte in luzerne ligt gewoonlijk rond de 16%, ik vraag me dan wel af hoe deze op ruim 21% kan liggen, zonder toevoegingen.
Ik snap overigens het tot brokken persen van luzerne nooit zo goed; in pure vorm is het veel beter voor de kauwbeweging en vertering omdat de vezels nog helemaal heel zijn.
Maar alles beter dan soja...........

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 15:31 



 
Profiel   

Oh ik zeg ook echt niet dat er iets mis is met Lucerne, maar ik zou persoonlijk een goedkopere variant kopen.
Deze hebben alleen blad gebruikt zeggen ze, dus dan heb je minder vezels en meer eiwitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 16:27 



 
Profiel   

Net als met gras kan je door het kiezen voor welke snede je gebruikt en door welke groeifase je gebruikt je enorm sturen in hoeveel eiwit er in zit. En bij een bedrijf dat groot inkoopt, is een analyse heel gebruikelijk. Dan kan je dus de ene partij voor het een gebruiken en de andere partij voor het ander.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 18:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen