Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 20:12

Oke, vandaar; niet aan gedacht. Maar je mist dus inderdaad heel veel vezels. Wij hebben altijd pure luzerne, steel en blad, zonder toevoegingen. Voor een luzernebrok zou ik dan ook niet zo snel kiezen; vraag me altijd af waarmee alles aan en in elkaar wordt "geplakt" ;-).................

Als ik dan nog extra eiwit wil voeren hou ik op het erwteneiwit.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 20:53

nou ja ik heb met een luzernebrok wel dat het makkelijker voert.
een kilo brok is een volle voerschep en meng je makkelijk door de slobber.
maar een kilo losse luzerne is gewoon best een emmer vol en mijn merrie vind dat echt niet lekker.
sowieso de harde stengels kan ze niet kauwen.
dus dan de luzernebrok.
en die 3% melasse die gebruikt word daar in kan dacht ik toch echt geen kwaad?

meende dat ik ooit eens ergens gelezen heb dat melasse nog gezond was ook,omdat er mineralen in zitten.
oh ja en luzernebrok gebruik je ook wel makkelijk als beloningsbrokje.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:08

Melasse is inderdaad eigenlijk niet ongezond, het is 50% suiker, maar niet erger dan dat. Verder is het bietenstroop. Maar er hoeft niet eens altijd suiker toegevoegd te zijn, met druk plakt ook een hoop aan elkaar en daarnaast zie je vaak ook wel wat gruis in dit soort zakken. Dat kan je nat gemaakt ook prima geven.

Het is ook niet de bedoeling om als ruwvoerbron te geven, dus dat de vezels fijngemalen zijn en minder geeft niet. Met een ruwe celstofgehalte van 24% is het overigens gewoon gelijk aan gemiddeld hooi op drogestof basis, dus eigenlijk valt het wel mee qua gebrek aan vezels. Het zijn wel zeer korte en zachte vezels. Voor paarden met maagproblemen is dit juist een voordeel.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 09:21

Ik voer inmiddels de erwteneiwitisolaat een aantal dagen. Ik moest even zoeken naar de juiste hoeveelheid water en ruwvoermix die ik er naast de balancer doorheen meng, maar nu is het een mooie substantie en eten ze het allebei goed op. Moesten jullie paarden er lang aan wennen qua vertering? Ik merk namelijk dat mijn gevoelige paard weer slechtere mest heeft terwijl het net iets beter ging. Ik neem aan dat het door de voerverandering komt (of door de ontworming...) dus wacht het maar even af...

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:22

Het is dan maar net waarvoor je de luzerne wil geven; gelukkig zijn onze paarden dol op de pure vorm. We hebben een tijd zelfs ca. 5 kg per dag gevoerd ( i.c.m. granen i.v.m. de C/F verhouding) en dat ging er ook goed in.
Wat het erwteneiwit betreft; onze paarden aten het vrij snel, max. na 1 week, en oen kon ik het zelfs "puur" ( dus alleen gemengd met water) geven. Dat werd vrolijk naar binnen geslobberd.

Melasse maak ik me ook niet zo druk om dus hopelijk is dat alles waarmee de brokjes gebonden worden ( ook wel eens gezien dat bepaalde brokken nog even door de minerale olie gehaald werden voor de "glans"...........)

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:29

Ik geef 200 gr sojaschroot per dag. Paard eet het graag.