Voeding friese hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanne3006
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-07-22

Voeding friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 16:46

Hoi, ik ga volgend jaar een fries hengst veulen aanschaffen :D
Nu zorg ik dat ik alles al heb en weet voordat ik een veulen koop! Ik wil graag het beste voor mijn paard en het mag van mij wat kosten, er bestaat natuurlijk wel een “te”. Het veulen zal hengst blijven. Ik zal hem kopen zodra hij ongeveer 8 maanden is. Zal op en stal staan samen met een ouder paard, geen opfok (al twijfel ik hier misschien een beetje over)

Nu is mijn vraag:
Wat is jullie mening in de beste voeding voor een friese hengst? Mag gaan over hooi, biks of extra olie of poedertjes etc etc als het maar met voer te maken heeft ongeacht de leeftijd! Veulen zal natuurlijk geen krachtvoer of iets dergelijks krijgen zolang het veulen nog veulen is bijvoorbeeld.
Ben erg benieuwd naar jullie mening! :)

Groetjes Sanne

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Voeding friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:00

Ik merk bij mij paard dat het heel erg zoeken is, hij is nu 1,5 jaar en in die tijd ben ik aan het uitvogelen wat bij hem past.

Hij stond eerst op de pavo podo grow, hier deed die het niet zo lekker op. Kwam niet mooi door ze vacht heen en leek niet genoeg uit dit voer te halen. Ik ben nu over gestapt op vital bix breed en grow, en hier mee is die zo ontzettend opgeknapt.

Kwa hooi/voordroog staat hij op onbeperkt, ik wil dat hij gewoon kan eten wat hij nodig heeft om te groeien.

Dan heb ik ook in een opfok gestaan, dit was echt niks. Als ik achteraf de ruimte zie waar hij in stond met de ruimte waar hij nu staat ben ik blij dat ik hem lekker heb meegenomen naar het plekje waar hij nu staat. Hij staat op een plekje met een paard van dezelfde leeftijd,en een paard van 6 jaar. Zo kan hij spelen met zijn leeftijd genootje maar word hij ook opgevoed door een iets ouder paard. Ideale situatie, en een super fijne kleine kudde.

Of dit het beste is voor elke veulen? Geen idee, maar het werkt voor mijn paard, en daar ben ik blij mee! :D

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:14

Sanne3006 schreef:
Hoi, ik ga volgend jaar een fries hengst veulen aanschaffen :D
Nu zorg ik dat ik alles al heb en weet voordat ik een veulen koop! Ik wil graag het beste voor mijn paard en het mag van mij wat kosten, er bestaat natuurlijk wel een “te”. Het veulen zal hengst blijven. Ik zal hem kopen zodra hij ongeveer 8 maanden is. Zal op en stal staan samen met een ouder paard, geen opfok (al twijfel ik hier misschien een beetje over)

Nu is mijn vraag:
Wat is jullie mening in de beste voeding voor een friese hengst? Mag gaan over hooi, biks of extra olie of poedertjes etc etc als het maar met voer te maken heeft ongeacht de leeftijd! Veulen zal natuurlijk geen krachtvoer of iets dergelijks krijgen zolang het veulen nog veulen is bijvoorbeeld.
Ben erg benieuwd naar jullie mening! :)

Groetjes Sanne


Kwart schepje basis brok. Halve schep Lucerne en wat zonnebloem of lijnzaad olie voor de vacht.

Verder zoveel mogelijk ruwvoer er in proppen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Voeding friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:16

Hou er rekening mee dat je suiker waardes zo laag mogelijk houd.

Je wilt er voornamelijk eiwitten in hebben. En een goede calcium fosfor verhouding.

Sanne3006
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 18:17

Absolem schreef:
Hou er rekening mee dat je suiker waardes zo laag mogelijk houd.

Je wilt er voornamelijk eiwitten in hebben. En een goede calcium fosfor verhouding.

Dit is een hele goeie tip, bedankt!