Valeriaanwortel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 13:03

Naar aanleiding van het chill pill topic.
( Dat deed voor mijn paard niks)
Nu zegt iemand hier, probeer eens valeriaanwortel.


Maar voor ik weer iets bestel wat niet werkt..;

Hebben jullie ervaring met het geven van valeriaanwortel?

Wordt een paard er daadwerkelijk rustiger van?
En zo ja merk je dan gelijk al verschil?
Of pas na een bepaalde periode?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:16

vaak duurt het met kruiden wel even voordat je wat merkt. Wat is de rede waarom je paard meer rust wilt hebben? bijv tijdens alleen wedstrijd? of over algemeen? verhuizing?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:36

Valeriaan is een licht sedatief. Echte goede studies zijn er niet.
Het kan ondersteunen bij lichte onrust, maar als het gaat om grote opwinding, enthousiasme, of angst dan is het zinloos.
Het staat overigens op de doping lijst.

Let op dat het feit dat het een plantje is niet automatisch bekend dat je het langdurig veilig kan blijven geven en dat er geen bijwerkingen zijn.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:07

Wij geven al jaren valeriaantinctuur. Gewoon te koop bij het Kruidvat, kost bijna niets. 40 druppels een kwartier voor het rijden (of wat dan ook) in een schone mond geven. Paarden zijn ontspannen, maar zeker niet verdoofd!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:38

@hoogendroog hoeveel zit er in dat flesje dus de sterkte?

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:52

Wel gegeven, maar ook dat deed voor vuurwerk angst niet voldoende (evenals de chill pill). Toch ga ik het dit jaar weer gehele december geven in de hoop dat het ze iig iets helpt (en ik nog heb liggen)

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 09:29

hoogendroog schreef:
Wij geven al jaren valeriaantinctuur. Gewoon te koop bij het Kruidvat, kost bijna niets. 40 druppels een kwartier voor het rijden (of wat dan ook) in een schone mond geven. Paarden zijn ontspannen, maar zeker niet verdoofd!

Hoe heb je de hoeveelheid bepaald?
Dit klinkt wel goed

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:56

Om je gerichter te helpen is meer info wel handig. Wat voor paard is het hoe oud? Wat bedoel je met onrust wat doet het paard? Hoe wordt het paard gehouden wat voer je het paard?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:56

Tinctuur is bij mijn weten de meest zuivere en sterkste vorm. We zijn destijds begonnen met 30 druppels per keer, dat hielp al wel iets, maar 40 druppels was precies goed. Let wel, wij gaven het alleen in het begin (bijv. voor het eerst in het donker in de buitenbak, of de eerste bosrit). Meestal was een keer toedienen voldoende, dan waren ze er wel door heen. Maar tegenwoordig doe ik ook wel van dat spul in de neus smeren (bijv. bij eerste keer scheren). Met de valeriaan kun je het gewoon uitproberen, er gebeurt niks raars als je teveel of te weinig geeft. Bij mijn weten geeft het ook geen gewenning. Ik nam het zelf vroeger als ik zenuwachtig was voor mijn examens.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:28

Hoe lang van te voren geef jij de druppels?

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:44

Nibbit schreef:
Naar aanleiding van het chill pill topic.
( Dat deed voor mijn paard niks)
Nu zegt iemand hier, probeer eens valeriaanwortel.


Maar voor ik weer iets bestel wat niet werkt..;

Hebben jullie ervaring met het geven van valeriaanwortel?

Wordt een paard er daadwerkelijk rustiger van?
En zo ja merk je dan gelijk al verschil?
Of pas na een bepaalde periode?

Geef je wel genoeg chillpil pillen?
Ik gaf er minstens 7 per dag en begon zeker een dikke week voor het ,enge, te geven en dat heeft 1 paard hier altijd gebolpen.


Mag je Valeriaan eigenlijk geven op wedstrijd?

Bij mensen raden ze het af lange tijd te gebruiken. Was eens op radar

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:52

Ik kreeg het advies valeriaan druppels te proberen ivm stress op stal als de buurvrouw weg was. Daar deed het niks voor, maar paard in kwestie was in het bos en in de ring wel opvallend minder kijkerig/introvert.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 14:02

Even een toevoeging;

Ik zoek iets voor langere periode voor tijdens het rijden.

Paard is erg gestresst. Waarschijnlijk iets gebeurd in zijn verleden maar dat is nu voorbij, enige optie is vooruit kijken..

Hij blijft maar lopen, over zijn tempo, zet zijn hele lijf vast, onderhals er op, drukt de rug weg, maakt korte passen.

Andere dagen gaan beter. Als hij ontspant loopt hij erg fijn, gaat briesen. Hij vind dat ontspannene blijkbaar zelf ook fijn, maar het is vaak erg lastig om hem daar naartoe te rijden.
Hij heeft energie voor 10.

Ik zoek iets ter ondersteuning, iets waardoor hij beter kan ontspannen.

Voer, stalling, beweging etc:

Hooi, vitaminebrok (geen krachtvoer), magnesium.
Staat op de paddock van 8-20u.

Rijden 4-5 x per week. Soms grondwerk. Stappen aan de hand.
Longeren; niet aan de orde, daar wordt hij alleen maar heter van.

Osteo/fysio is geweest; zeer soepel paard, wel hier en daar wat hoge spierspanning.
Geen signalen van pijn of ongemak.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 17:14

Ohja het mag niet op wedstrijd, staat op de dopinglijst ;)

Wij zijn nog niet zo ver, maar wellicht voor anderen die het overwegen te geven goed om te weten

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Re: Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:30

Ik denk dat je voor veel stress beter bij een DA terecht kunt. Voor mensen heb je ook dergelijke kruiden, pillen etc op de markt die weinig te weeg brengen. Mijn huisarts geeft ook aan dat deze middelen voornamelijk het placebo effect hebben. Echte middelen die goed werken zijn op recept. Wellicht kan de DA je ook wat voorschrijven? Of in ieder geval helpen met het onderzoeken waar de stress vandaan komt?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:29

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk niet dat je het met kruiden gaat oplossen maar het rij technisch moet gaan oplossen. Wat doe je nu al met rijden ? ik zou veel figuren overgangen,schijnovergangen en kleine schakels gaan doen.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:46

Valeriaan verhoogd GABA en GABA is een rustgever.
Passieflora verhoogd ook GABA en aswaghanda maar ik heb geen idee of die ook op de dopinglijst staan.

Vitamine E en selenium willen ook weleens helpen tegen een hoge spierspanning maar als het voortkomt uit spanning/ stresss dan is ontspanning inderdaad the key.

Ik had in het verleden wel goede ervaring met Bach resque remedy druppels net voor het rijden geven op een broodje om net even wat scherpe randjes er af te halen.

Ook goede ervaring met nerv control van Pavo, en voor de rest is het denk ik inderdaad vooral rij en gedrag technisch oplossen. Soms helpt het alleen al om alleen maar te stappen aan een lange teugel en zelf heel erg door je buik te gaan ademen.

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:37

Ik geef die van mij de infocus in combinatie met de relax kruiden beiden zijn van de paardendrogist. Heb eigenlijk alles al geprobeerd maar dit geeft tot nu toe het beste resultaat.

Valeriaan deed bij hem echt helemaal niets.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 15:18

Wat ik nu zoveel mogelijk doe met rijden is de rust er in houden, langzaam tempo, indien het lukt daarna wat uitschuiven naar meer ontspanning.

@dresjoepie
Schakelen is eigenlijk ook nog niet aan de orde, hij ontploft dan bijna. Ik probeer het zeker mee te nemen, maar als je m terugschakelt wordt hij 9 van de 10 keer heter en korter. Als je dan naar voren schakelt blijft hij kort en niet door zn lijf = nog meer stress

@grauwman daar ga ik ook even naar kijken, thanks

@ Elisa
Bach is dat voor mensen, of is er een andere variant?
Pavo nervcontrol ga ik ook naar kijken


Stappen aan een lange teugel zou ik heel graag willen maar dit is gewoon niet mogelijk nog.
Hij dribbelt, trekt scheef, is echt heel gespannen.

Uiteraard probeer ik wel ontspanning te krijgen en rij ook veel wendingen, zijgangen (en soms hup de andere kant op) dat ie moet nadenken.
Maar hij heeft geen rust in zijn koppie.


Vandaar dat ik iets zoek ter ondersteuning.
(Zonder dat ie echt suf wordt natuurlijk want dan is het niet veilig)

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:24

Nibbit schreef:
Ohja het mag niet op wedstrijd, staat op de dopinglijst ;)

Wij zijn nog niet zo ver, maar wellicht voor anderen die het overwegen te geven goed om te weten


Valeriaan kan als positief uit een test komen..

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:50

De Bach is gewoon die voor mensen, natuurlijk wel een wat hogere dosering gebruiken voor paarden.

Helpt het tegen de spanning als je hem van te voren longeert? Wat sneu dat hij zo gespannen is..is dat ergens door ontstaan dat je weet?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 13:14

Elisa2 schreef:
De Bach is gewoon die voor mensen, natuurlijk wel een wat hogere dosering gebruiken voor paarden.

Helpt het tegen de spanning als je hem van te voren longeert? Wat sneu dat hij zo gespannen is..is dat ergens door ontstaan dat je weet?


Als ik longeer wordt het erger.
Hij wordt moe en zweet, maar het hysterische zeg maar dat gaat er niet af.

Hij is niet zo goed behandeld, ms zelfs mishandeld? Hij is bang voor iedere beweging die je maakt. Dat laatste is al een stuk beter dmv grondwerk en geduld.

Maar dat laatste beetje.

Als hij wel eventjes ontspant tijdens het rijden is hij zelf ook zo blij, briesen etc, lekker door het lijf

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:53

Vanmorgen valeriaan gebruikt om buiten relax te kunnen wandelen met de shet en dat ging super.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Valeriaanwortel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:17

Ik snap het, waarschijnlijk bouwt hij enorm veel adrenaline op. Ik denk gewoon lekker zo doorgaan als je doet, ieder stukje ontspanning is er een en dat zal met veel tijd en geduld steeds meer uitgebouwd kunnen worden. En hopelijk vind je dan inderdaad nog iets ontspannends wat de scherpe randjes er een beetje af haalt.