arieblok pulp VS fiberebeet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanne2001
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-18

arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 14:33

Hoi,

voor mijn schrale paard ben ik opzoek naar een extra dikmaker. Ze krijgt momenteel onbeperkt hooi + 1 volle schep pavo performance en 1 volle schep fiberbeet of 1 volle schep cavalor fiberforce. Tanden zijn helemaal in orde en ze is ontwormd etc, staat op de wei maar die is nu uiteraard schraal.

Zouden jullie bietenpulp, fiberbeet of fiberforce aanraden? Ik snap dat elk paard anders reageert maar welke zou feitelijk gezien het snelst/beste voor wat extra spek zorgen?

mijn leverancier heeft alleen bietenpulp van arie blok, is dit een aanrader?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:37

Het verschil tussen Fibrebeet en de Arie Blok is vooral de tijd die het nodig heeft om te weken.
Fibrebeet is speciaal gemaakt om maar kort te weken.
De Arie Blok moet je zo'n 12 uur laten staan.

Ik heb jaren lang die van Arie Blok gegeven. Verder gewoon goed spul.

hanne2001
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-18

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 14:39

dat las ik inderdaad, niet ideaal maar moet wel haalbaar zijn. dan maak ik het gewoon de dag van te voren klaar

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:43

Nadeel van lang moeten weken is in de zomer als het warm is dat het gaat gisten. En in de winter met vorst dat het bevriest. Daarom kiezen de meeste voor speedy of fiberbeet

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:06

Maaraatje schreef:
Nadeel van lang moeten weken is in de zomer als het warm is dat het gaat gisten. En in de winter met vorst dat het bevriest. Daarom kiezen de meeste voor speedy of fiberbeet

beide heb ik zelf nooit last van gehad. Maar ik maakte het thuis klaar.
Ik gaf het 1 keer per dag in de avond en maakte het in de ochtend.

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:29

Indien je heet water hebt (waterkoker) kun je het in een half uurtje al klaar hebben. De pulp is waarschijnlijk flink wat goedkoper dan de FB.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:33

Kan alleen maar zeggen, dat mijn paarden de fibrebeet heeeel graag eten en mijn merrie, die wat meer spekjes mocht kweken, snel bijgetrokken is.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:55

Heb je je hooi laten analyseren?
Als je weet hoeveel voedingswaarden hier in zit kun je gerichter gaan bijvoeren.
Zo zijn er tegenwoordig ook mooie rijke lucernes en heeft Agrobs Proteïne flakes.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:06

Fibrebeet is eigenlijk gewoon Speedybeet met toegevoegd lucerne.

En speedybeet is eigenlijk gewoon 'snelle Arie Blok' :')

Je kunt er ook nog voor kiezen om een scheut olie door het voer te doen (hoewel met de prijzen van zonnebloemolie op dit moment dit wel de meest dure optie is :') )

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:34

De hoeveelheid fibrebeet ophogen, je kunt 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht van het paard voeren. Met een schep zul je niet zoveel resultaat zien, tenzij het een kleine pony is.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:27

Mijn merrie is snel bijgetrokken met Mijtten/Hippalgo Body Builder. Misschien is dat wij om bij te voeren.

hanne2001
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 14:42

Paardenfann4 schreef:
De hoeveelheid fibrebeet ophogen, je kunt 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht van het paard voeren. Met een schep zul je niet zoveel resultaat zien, tenzij het een kleine pony is.



Het is paard van 1,60 ongeveer,
zou ik zon grote hoeveelheid in 1 keer kunnen voeren? of valt dat dan te zwaar op de maag en liever verdeelt over 2 keer per dag?

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:14

Ik zou het in meerdere porties voeren, niet meteen ook zo'n hoeveelheid maar bijvoorbeeld 3 x per dag 1 kg. Daar werd mijn paard al best wel voller van in korte tijd.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: arieblok pulp VS fiberebeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:17

Zelfs 500 gram per dag kan al helpen hoor..

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:20

Ik lees even mee, ik heb mijn paard ook op fibrebeet staan, maar mijn paard eet gewoon niet genoeg… Ze eet haar bak nooit leeg, dus nog meer voer erin gooien heeft geen nut }:0

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:36

Laat je hooi analyseren. Dan kan je of een ander type hooi voeren waar ze meer uit kan halen of je kan veel gerichter bijvoeren.
Analyse kost je 25€ en dan weet je waar je aan toe bent. Anders is het dweilen met de kraan open.


Afbeelding

Afbeelding

Beide hooi maar beide een andere samenstelling.
De een is rijk gevuld en geeft flink energie en de ander kost bijna energie om het te verteren. Wat fijn is als je wil dat je paard afvalt.

hanne2001
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 00:21

Paardenfann4 schreef:
Ik zou het in meerdere porties voeren, niet meteen ook zo'n hoeveelheid maar bijvoorbeeld 3 x per dag 1 kg. Daar werd mijn paard al best wel voller van in korte tijd.


3 keer per dag is niet te doen, 2keer per dag lukt alleen als ik sochtens op stal ben en de helft in de stal kan leggen voor savonds.

hanne2001
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 00:22

belle_boef schreef:
Laat je hooi analyseren. Dan kan je of een ander type hooi voeren waar ze meer uit kan halen of je kan veel gerichter bijvoeren.
Analyse kost je 25€ en dan weet je waar je aan toe bent. Anders is het dweilen met de kraan open.


[ [url=m/Vl6mdW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E4KyZh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beide hooi maar beide een andere samenstelling.
De een is rijk gevuld en geeft flink energie en de ander kost bijna energie om het te verteren. Wat fijn is als je wil dat je paard afvalt.


Hier is ook geen beginnen aan aangezien het hooi door de boer zelf wordt gehaald en de balen niet altijd "dezelfde zijn"

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 00:49

Dan zou ik voor 2 keer per dag gaan, als je het voor 's Avonds klaar kan zetten dan is het prima. Ik zou beginnen met een kleinere hoeveelheid en dat steeds wat opvoeren.