Spieropbouw na afvallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Spieropbouw na afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 12:06

Sinds juni 2021 heb ik een kleine Haflinger (425 kg gewogen 3 maanden terug, 137cm).
Toen hij kwam was hij veel te dik en bij ons op de weide werd dat niet veel beter.

Sinds dit jaar staat hij op de paddock en hebben we het ruwvoer langzaam terug gebracht naar 6kg onverpakt hooi en nog een net stro zodat hij onbeperkt kan knagen, hij eet uit 2x2 netten.

Daarnaast krijg hij dagelijks 100gram marstall force.

Sinds enkele weken is de beweging weer opgepakt en loopt hij gemiddeld 3keer per week in het bos.

Nu is hij naar mijn idee goed op gewicht gekomen, maar zijn spieren zijn ondermaats.

Maar nu, het gewicht lijkt goed. Maar wat ga ik er nu bijvoeren om de spieren icm de arbeid goed op te kunnen bouwen. Zonder dat hij weer enorm aankomt?

Afbeelding

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:35

Ik geef mijn 5-jarige haflinger oerbalans van vitalstyle en hp23 van metazoa. Hp23 is een eiwitbrok wel op luzerne basis. Mocht je haflinger niet zo goed tegen luzerne kunnen kan je ook Digestfit Esparcette van metazoa geven. Mijn haflinger werd er niet dik van maar komt nu heel mooi in zijn bespiering. We trainen zo'n 4x per week. Voornamelijk dressuurmatig maar springen ook af en toe. Maken ook soms wat bosritjes.

Mijne ziet er nu zo uit.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:40

Spieren bouw je op met eiwitten. Hoe je dat doet, maakt niet zoveel uit en kijk daarbij vooral naar je paard. Geef een gerichte eiwitbron naast wat je nu geeft. Hooi + balancer is een prima basis.
Kan je paard niet tegen luzerne, kun je lijnzaad, esparcette of timothee als eiwitbron gebruiken.
Mijn haflinger deed (en doet) het erg goed op Marstall Bergwiesenmash. Graanvrij, geen luzerne, maar hoog in eiwit door lijnzaad. Mijn jonge paint doet het er ook goed op en ook op een esparcette- of luzernebrokje.

Overigens kun je het hooi ook wel iets opvoeren. Met 6kg zit je erg aan de ondergrens. Voor afvallen okee, maar om op gewicht te blijven en spieren te ontwikkelen kan dat best naar 7 of 8 kilo zonder dat dat problemen gaat geven.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Spieropbouw na afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:04


Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Spieropbouw na afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 18:30

Eiwitten idd, en regelmatig maar niet te vaak trainen. Het meest effectieve is om de dag. Een spier (elke spier) heeft 48 tijd nodig om te herstellen.
Bij pittig trainen maak je kleine beschadigingen in de spieren. Daar is een naam voor, maar die weet ik even niet meer. In de 48 uur die erop volgen herstelt die spier zich, en met voldoende eiwitten groeit hij. En daardoor wordt je paard gespierder.

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:01

Knap dat je hem zo goed op gewicht gekregen hebt! Met hooi en een de Marstall Force heb je al een heel mooie basis. Is je hooi eiwitarm? Dan is eiwit bijvoeren effectief, zoals anderen hier ook zeggen. Als je hooi voedingsrijk is dan volstaat het wellicht om het hooi wat aan te vullen.

Verder even reflectie: voor 3x per week aan het werk en dat pas een paar weken, vind ik hem niet echt ondermaats qua bespiering. (Er van uitgaande dat hij voor die tijd zo goed als stilstond) Opbouwen duurt gewoon een tijdje, dus maak je daar niet al te druk over. Lekker aan de slag blijven, niet alleen spieren opbouwen maar ook de tijd nemen voor de pezen, en dan kom je er wel :)

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 20:24

Daihyo schreef:
Spieren bouw je op met eiwitten. Hoe je dat doet, maakt niet zoveel uit en kijk daarbij vooral naar je paard. Geef een gerichte eiwitbron naast wat je nu geeft. Hooi + balancer is een prima basis.
Kan je paard niet tegen luzerne, kun je lijnzaad, esparcette of timothee als eiwitbron gebruiken.
Mijn haflinger deed (en doet) het erg goed op Marstall Bergwiesenmash. Graanvrij, geen luzerne, maar hoog in eiwit door lijnzaad. Mijn jonge paint doet het er ook goed op en ook op een esparcette- of luzernebrokje.

Overigens kun je het hooi ook wel iets opvoeren. Met 6kg zit je erg aan de ondergrens. Voor afvallen okee, maar om op gewicht te blijven en spieren te ontwikkelen kan dat best naar 7 of 8 kilo zonder dat dat problemen gaat geven.


Dankjewel! De bergwiesenmash hebben we altijd staan voor onze andere pony. Die is dus zeker een optie. Luzerne reageert hij helaas niet zo goed op, die kan ik dus afstrepen.

Het hooi ophogen is zeker een optie, helaas is dit niet getest, dus of het daarmee voldoet aan de eiwitten ophogen is de vraag.


Mizora schreef:
Dit topic is waarschijnlijk interessant voor je: [VS] Hoe eiwit (proteïne) aanvullen?


Hier heb ik zeker wat aan!


Avalanche schreef:
Eiwitten idd, en regelmatig maar niet te vaak trainen. Het meest effectieve is om de dag. Een spier (elke spier) heeft 48 tijd nodig om te herstellen.
Bij pittig trainen maak je kleine beschadigingen in de spieren. Daar is een naam voor, maar die weet ik even niet meer. In de 48 uur die erop volgen herstelt die spier zich, en met voldoende eiwitten groeit hij. En daardoor wordt je paard gespierder.


Ik probeer inderdaad om telkens een dag tussen het rijden te laten om deze reden.


Lijsken schreef:
Knap dat je hem zo goed op gewicht gekregen hebt! Met hooi en een de Marstall Force heb je al een heel mooie basis. Is je hooi eiwitarm? Dan is eiwit bijvoeren effectief, zoals anderen hier ook zeggen. Als je hooi voedingsrijk is dan volstaat het wellicht om het hooi wat aan te vullen.

Verder even reflectie: voor 3x per week aan het werk en dat pas een paar weken, vind ik hem niet echt ondermaats qua bespiering. (Er van uitgaande dat hij voor die tijd zo goed als stilstond) Opbouwen duurt gewoon een tijdje, dus maak je daar niet al te druk over. Lekker aan de slag blijven, niet alleen spieren opbouwen maar ook de tijd nemen voor de pezen, en dan kom je er wel :)


Dat is erg fijn om te horen! Ik heb er zelf niet zo een enorm goede kijk op, dus het is fijn om te horen dat het minder erg is dan ik het in mijn hoofd maakte.

Hij stond voorheen inderdaad stil, ofja hij staat 24/7 op de paddock met schuilstallen, dus bewegen doet hij wel door de dag heen.

Ons hooi is niet getest, dus of dit daadwerkelijk rijk is aan eiwitten durf ik niet te zeggen.

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Re: Spieropbouw na afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:35

Kijk eens naar Cavalor Vitamino. Is volgens de website van Cavalor een een eiwitbalancer voor paarden waarbij meer spiermassa gewenst is. Ik ben er sinds een paar dagen mee gestart. Het wordt door mijn kieskeurige eter zeer smakelijk gegeten.