Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 09:19

Hallo bokkers,

Iets met bomen en bos niet meer zien. Door het vele aanbod heb ik geen idee wat nou het meest geschikte voer is voor jonge paarden.
Gaat om twee KWPN ruinen, van 2,5 en 5 jaar.
De 5-jarige is nog redelijk puppy en onbespierd voor de leeftijd. De 2,5- jarige is ook de gebruikelijke slungel.

Ik ben op zoek naar een zo compleet mogelijke krachtvoer. De jongste is wat gevoelig op de maag (zuigt ook lucht) waardoor ik het krachtvoer eigenlijk wilde mengen met luzerne, maar ik begreep dat de verhoudingen in luzerne niet geschikt zijn voor jonge paarden?

De paarden komen dagelijks op de weide, met in de winter ook hooi. In de nacht staan ze op stal met onbeperkt hooi. Helaas heb ik het hooi (nog) niet laten testen.
De 5-jarige wordt gemiddeld getraind en de 2,5-jarige doet niets.

Mijn wensen:
- zo compleet mogelijk, zodat ik niet te veel verschillende dingen hoef te voeren;
- prima voor gevoelige maag;
- makkelijk te verkrijgen;
- liever niet het duurste van het duurste ;)

Iemand met tips? :)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:55

Ik zou voor de luchtzuiger voor Gastro Plus gaan en het krachtvoer mengen met geweekte bietenpulp.

Ik vond dat zelf sowieso fijn voer maar voor paarden die in het werk staan moet je er iets meer van voeren.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:21

Voor paarden met een gevoelige maag neem je best krachtvoer met zo weinig mogelijk suiker/zetmeel en qua hooi geen kuil/voordroog maar fijn/zacht stengelig hooi (dus geen grof 'paardenhooi').

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:24

Mijn 2,5 jarige doet het erg goed op onbeperkt hooi en Pavo Vital. Daarnaast in de avond Pavo Fibrebeet, extra eiwit uit geweekte luzerne gecombineerd met bietenpulp. Ontzettend fijn voor de maag ook (hier jaren een maagpatient gehad - enige waarmee ik zijn mest goed hield).

Voor extra eiwit, op de momenten dat hij erg hard groeit en terug valt krijgt hij wat (handje) Cavelor Vitamino bij. Dat is een brok op basis van soja, hoog in eiwit.

De Gastro brok waren voor mijn maagpatient geen succes, teveel suiker (7%) en zetmeel (16%). Maar hoor ook veel paarden die het er wel goed op doen.

Als je zoiets zoekt kan je ook een supplement met natrium bicarbonaat (=baking soda), calciumcarbonaat, magnesium voeren.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:12

Juist niet het krachtvoer mengen met luzerne, want gehakselde luzerne is voor paarden met maagklachten juist vaak te scherp. Luzernebrok is wel een mogelijke toevoeging.

Als ze qua gewicht goed zijn, alleen te slungelig, zou ik gaan voor een eiwittoevoeger. Qua prijs niet ideaal, al kan het duurder, Pavo InShape. Je voert er 200g per kg lichaamsgewicht van.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:20

Ik zou zeggen Vitalbix Breed & Grow :) Gemakkelijk te bestellen via hun eigen website, maar hebben ook veel dealers. Is een compleet voer, dus denk dat je in principe niks erbij hoeft te voeren. Voedingsadviezen staan op hun website, is vrij geconcentreerd dus je hoeft er niet zoveel van te voeren.

Ik geef het mijn 13 jarige merrie ook, die moeite heeft goed in haar bespiering te blijven en gevoelige maag/darmen heeft. Doet het er heel goed op! Ik geef haar 1 kg per dag.

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:38

Vitalbix Breed & Grow inderdaad. Eventueel aanvullen met Fiber Mix+ van Vitalbix.

Je kunt bij Vitalbix ook een voer advies laten maken als je dat handig zou vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:43

Mizora schreef:
Juist niet het krachtvoer mengen met luzerne, want gehakselde luzerne is voor paarden met maagklachten juist vaak te scherp. Luzernebrok is wel een mogelijke toevoeging.

Als ze qua gewicht goed zijn, alleen te slungelig, zou ik gaan voor een eiwittoevoeger. Qua prijs niet ideaal, al kan het duurder, Pavo InShape. Je voert er 200g per kg lichaamsgewicht van.
Bedoel je niet per 100kg? Want 200g per kg lichaamsgewicht zou betekenen dat je 100kg geeft aan een paard van 500kg. :))

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:53

Mijn 6 jarige maagpatient krijgt Pavo Ease en Excel met een bekertje Vital.

Ingrid_ms
Berichten: 211
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:58

Mijn 2,5 jarige slungel geef ik Breed & Grow met wat extra luzerne en NurtiMash van Vitalbix. Doet het er heel goed op! Mijn twenter is ook heel gevoelig maar sinds ik de lijn van Vitalbix geef doet hij het heel goed :-) Ik geef als als extra ondersteuning de slobber en luzerne omdat hij zo hard groeide dat zijn spieren het niet bij konden houden. Nu hij weer wat minder groeit zou hij het ook kunnen doen op alleen Breed & Grow.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:30

Mkango schreef:
Mizora schreef:
Juist niet het krachtvoer mengen met luzerne, want gehakselde luzerne is voor paarden met maagklachten juist vaak te scherp. Luzernebrok is wel een mogelijke toevoeging.

Als ze qua gewicht goed zijn, alleen te slungelig, zou ik gaan voor een eiwittoevoeger. Qua prijs niet ideaal, al kan het duurder, Pavo InShape. Je voert er 200g per kg lichaamsgewicht van.
Bedoel je niet per 100kg? Want 200g per kg lichaamsgewicht zou betekenen dat je 100kg geeft aan een paard van 500kg. :))


Uhm, ja. Per 100kg. Ik geef de schuld aan de koorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:24

Elisa2 schreef:
Ik zou voor de luchtzuiger voor Gastro Plus gaan en het krachtvoer mengen met geweekte bietenpulp.

Ik vond dat zelf sowieso fijn voer maar voor paarden die in het werk staan moet je er iets meer van voeren.


Ik raad de Gastro ook aan. Mijn maagpatiënt doet het hier super op.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:28

Mijn 2,5 jarige slungel kreeg tot 2 weken geleden Vitalbix breed & grow. Momenteel krijgt ze Vitalbix DC Timothee, met een halve schep (=400gr) esparcettebrok en wat Agrobs Alpengrün muesli om het te mengen. En een paar keer per week Marstall Bergwiesen mash. Maar dat krijgt ze al van jongs af aan. Is hoog in eiwit en vindt ze erg lekker.

Daar doet ze het heel goed op. Eerlijk gezegd vind ik haar het op de Vitalbix DC en esparcettebrok beter doen dan op de breed & grow. Als je iets van luzerne of esparcette kiest, neem dan wel de brokken/pellets. Die zijn niet scherp.

Ik zou er ook zeker over nadenken om je hooi te laten testen als je langere tijd dezelfde partij kunt voeren. Dan kun je veel gerichter bijvoeren.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31308
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:00

VSW -> VS

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 20:25

Sorry allen, ik zie dat ik jullie niet eens bedankt heb, dus bij dezen :D Met de verhuizing ben ik een warhoofd, nog meer dan normaal.

Nu ik toch weer zat te klooien met het voer dacht ik er weer aan. Ik voer ze nu beiden Breed and Grow van Vitalbix. Gastro + ging er niet zo goed in.
Sowieso blijk de 2,5-jarige absoluut geen goede eter. Misschien nog wat stress van de verhuizing, maar ik heb het vermoeden dat het gewoon niet zo'n consument is. Ook hooi of voordroog eet hij maar heel beperkt.

Daarom geef ik hem dus die Breed & Grow en daarnaast 3x per dag Fibre Nuggets. In totaal zo'n 2,5 - 3 scheppen Fibre Nuggets. Meer krijg ik er niet in. Ik vind hem toch wel echt te schraal - heeft helemaal geen bovenlijn. Buik is opzich prima rond, maar nul reserves/bespiering over de rest van zijn lichaam.

Per dag gaan ze ook nog een uur of vier op het gras, maar daar zit niet zo veel meer in. Zou hij zo voldoende binnen krijgen? Ruwvoer eet hij dus echt heeeeel langzaam en beperkt. Wel steeds volle mond en met smaak overigens, maar ook snel afgeleid etc.
(Tandarts/dierenarts is geweest, aan mond ligt het niet :) ) Ik heb nog nooit een dier gehad die geen veelvraat is, dus dit is even wennen!
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 11-12-22 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:33

Mijn slungel, die véél te mager was, doet het super op de Breed en Grow en krijgt ook nog een extra portie Agrobs Myoflakes. Grotere porties natuurlijk, maar we bouwen nu af naar 1 kg breed en grow per dag, het was twee keer per dag 1 kg.
Erg tevreden over. En als opvulling naast de balancer kan een grasbrok (zonder luzerne) ook natuurlijk. Of een grasmix (fibermix). Daar is mijn volbloed ook flink van aangekomen, en dan heb ik het over 300 gram balancer en een handje grasbrok om de portie wat happiger te maken. :D _O-

De daily complete vind ik echt top als er eenmaal niet zoveel meer aan hoeft, maar als ik het zo hoor zou ik nu iets geven wat iets meer aanzet. En dan met laag zetmeelgehalte en zonder luzerne voor je vijfjarige.

Afbeelding

Afbeelding

Edit; wat voor ruwvoer heb je? Lang en droog hooi gaat vaak makkelijker naar binnen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:09

Waarom zonder luzerne? In de breed & grow zit ook luzerne. :+
Luzerne (of esparcette) kan prima in brokvorm gevoerd worden. Tot een kilo zonder problemen wat scheve verhoudingen betreft. Wil je de verhouding recht trekken, kun je ook bijvoorbeeld lijnzaad (rauw, gekookt of in brokvorm) bij geven ipv tarwezemelen.
Beiden zitten vol met eiwitten en dus ook een goede ondersteuning voor de spieren.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:27

Ik heb het over haar 2,5 jarige. :)
Of ze wel of niet luzerne wil geven moet ze zelf weten, ik heb het met mijn volbloed vermeden maar nu met de kwpn niet per sé.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:53

Ik heb voor een 1,5 jarigehet advies gekregen van de dierenarts om minder granen/brok te geven en het rantsoen aan te vullen met wat olie. Probleem bij dit paardje was vooral een te snelle groei waardoor hij ook erg schraal werd. We zijn gestart met een kuur van 2 maanden Omega3/6/9 olie en nu geven we gewone zonnebloemolie (2 keer per dag 60 ml). De Omega olie is wel vrij duur én bewaart niet lang.... Mocht iemand een goedkoper alternatief weten, hoor ik het graag... Het paardje ziet er in elk geval nu al veel beter uit !
Bij olie is het wel belangrijk om met een kleine hoeveelheid te beginnen omdat het maagdarmstelsel van een paard hieraan moet wennen.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:09

Ik heb altijd geleerd dat een paard olie niet kan verteren en dat je daar vooral zwarte vingers van krijgt als je over de huid wrijft. Ik geef mijn paard geweekte esparcette met gekookt lijnzaad.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:28

Mariljo schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een paard olie niet kan verteren en dat je daar vooral zwarte vingers van krijgt als je over de huid wrijft. Ik geef mijn paard geweekte esparcette met gekookt lijnzaad.


Op wat voor olie doel je nu precies? Want bijvoorbeeld lijnzaadolie wordt van lijnzaad gemaakt (olievlas). En dat geef je nu dus alsnog.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:44


Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:14

AlwaysH schreef:
Mariljo schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een paard olie niet kan verteren en dat je daar vooral zwarte vingers van krijgt als je over de huid wrijft. Ik geef mijn paard geweekte esparcette met gekookt lijnzaad.


Op wat voor olie doel je nu precies? Want bijvoorbeeld lijnzaadolie wordt van lijnzaad gemaakt (olievlas). En dat geef je nu dus alsnog.


Eigenlijk op alle olie. Een paard heeft geen galblaas en produceert maar weinig gal wat de olie afbreekt. Gekookt lijnzaad geef ik hem maar tijdelijk. Maar mag ik hem wel geven dus misschien is daar minder galproductie voor nodig?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Welk krachtvoer voor jong (2,5) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:27

En van wie heb je dan de info dat het wel mag?
Ik snap je redenatie wel maar toch vraag ik me af of het helemaal klopt. Ik lees dat olie veelal in de dunne darm wordt opgenomen (en de maag), en kan me voorstellen dat wat niet wordt opgenomen, weer er uit komt (het zou immers ook helpen met spijsvertering en wellicht bij verstoppingen).

Weet er echt het fijne niet van maar ik kan niks vinden betrekkende de galblaas. Dus vroeg me af waar jij dat hebt gevonden.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:10

AlwaysH schreef:
En van wie heb je dan de info dat het wel mag?
Ik snap je redenatie wel maar toch vraag ik me af of het helemaal klopt. Ik lees dat olie veelal in de dunne darm wordt opgenomen (en de maag), en kan me voorstellen dat wat niet wordt opgenomen, weer er uit komt (het zou immers ook helpen met spijsvertering en wellicht bij verstoppingen).

Weet er echt het fijne niet van maar ik kan niks vinden betrekkende de galblaas. Dus vroeg me af waar jij dat hebt gevonden.


Even gekeken. Als je op Google paard olie verteren en galblaas intikt kom je een goede uitleg tegen bij Eva buter. Ik heb mijn voeradvies ook van iemand die haar opleiding bij christina fritz heeft gehad en helemaal in het voer zit. Maar iedereen geeft zijn paard wat hij zelf wil en denkt dat goed is. De mijne heeft ook lang olie gehad maar dat heb ik nu geschrapt.