Wie geeft er meer gekookt lijnzaad ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Wie geeft er meer gekookt lijnzaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 18:28

Afgelopen zomer is onze kleine shet door koliek overleden. Waarschijnlijk zandkoliek. Maar dat was niet geheel duidelijk.

Vandaar ook dat ik scherper ben gaan letten op eventueel zand. Pony’s staan in de zandpaddock. ‘s Zomers een aantal uren in de wei.
Ik voer ze nu ieder weekend een kopje gekookt lijnzaad. Dat laat ik een uur koken en meng het dan door de muesli. Dit alles ter voorkoming van zandkoliek

Omdat dit best een gedoe is en de meningen verdeeld zijn over het effect hiervan toch benieuwd naar jullie ervaringen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:54

35 jaar geleden stond ik in de winter 2 keer in de week lijnzaad te koken om het dan als papje samen met zemelen te geven, maar dat was meer omdat ik het graag deed. :D
Over zandkoliek hoorde je toen nog niks.

Ik denk dat er nu betere (en minder tijdrovende) opties zijn. Psyllium vezels bijv.
In voldoende hoeveelheden en icm grofstengelig hooi, denk ik dat je al een heel eind komt.

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:55

Ik geef ze dagelijks een half pavo-bekertje ongekookt lijnzaad. Gaat prima, geen gedoe, en ze hebben nooit zandkoliek gehad, al weet ik natuurlijk niet of ze dat wel zouden hebben gehad als ik het niet had gegeven. Het is meer uit voorzorg, daarnaast zitten er veel Omega-3 vetzuren in dus dat is sowieso goed voor ze.

Edit, ja, wat Pandora zegt, goed ruwvoer helpt ook zeker mee.

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:03

ik geef ook gekookt lijnzaad. Maar dat hoef je echt geen uur te koken. Ik kook het meestal een paar minuutjes. Lijnzaad kun je in principe ook ongekookt geven. Het blauwzuur (het gif waar het om gaat) kan in de de aanbevolen hoeveelheid ongekookt geen kwaad ook al voer je het dagelijks. Psysilium vezels of lijnzaad maakt niet veel verschil. Je moet er niet dagelijks een flinke kilo ongekookt van voeren. Het resultaat (een homogene plakmassa) zorgt ervoor dat zand uit de darmen wordt meegenomen. Als er echt veel zand in de darmen zit gaat Psysilium of lijnzaad niet helpen. Het zijn vooral preventieve maatregelen. Veel ruwvoor is ook erg behulpzaam.
Mijn paarden vinden het lijnzaad heerlijk en bijkomend voordeel: ze gaan er top van uit zien.

NinaZ
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-07

Re: Wie geeft er meer gekookt lijnzaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:26

Ik geef de paarden gemicroniseerd lijnzaad. Dit hoef je niet eerst te koken, maar kan je zo geven.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie geeft er meer gekookt lijnzaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:52

Ik geef enkele keren per week een pavo bekertje vers lijnzaad. Gewoon, rauw.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 19:56

Pony’s krijgen inderdaad grof hooi. Krachtvoer is handje oerbalans met muesli.
Zelf dacht ik dat dat slijm wat na lang koken verschijnt zal zorgen dat eventueel zand ‘wegslijmt’ ;)

Anoniem

Re: Wie geeft er meer gekookt lijnzaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:04

Donderdag slobberdag hier

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:05

een uur koken is niet nodig toch.
ik maak weekends altijd gekookt lijnzaad,maar doe dat een tien minuten.
dan is het al slijmerig genoeg.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie geeft er meer gekookt lijnzaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:15

Lijnzaad koken heb ik nooit gedaan, geeft rotzooi en geen pan over. Kokend water er over en afdekken wel, vers grof malen (zo'n koffiemolentje) ook.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:21

Ik kook ieder jaar 14 dagen achtereen lijnzaad, de paarden vinden het heerlijk maar of het echt helpt om zand af te voeren? Beste lijkt mij om te voorkomen dat ze zand binnen krijgen, daarom vieren we onbeperkt hooi in een grote ruif.

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:33

GMekkes schreef:
Ik kook ieder jaar 14 dagen achtereen lijnzaad, de paarden vinden het heerlijk maar of het echt helpt om zand af te voeren? Beste lijkt mij om te voorkomen dat ze zand binnen krijgen, daarom vieren we onbeperkt hooi in een grote ruif.


Het helpt net zo goed als de zandweg kuren op basis van psyllium zaadjes of vezels.
Psyllium vezels vinden de meeste paarden niet zo lekker. Lijnzaad is een feestje.
Heb ooit een paard gehad die op zaagsel moest vanwege hoesten. Daar worden de hoeven dan vrij droog van. Kreeg de tip van de stalbaas om gebroken lijnzaad papje te maken en dat in de hoeven te plakken. Dat zou de stralen zachter houden. Nou, mn paard ging ervoor liggen en vrat alles eruit :+ Dus dat schoot ook niet veel op.

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:09

Ik geef ook 1 x per week gekookt lijnzaad met slobber
Maar voor zandafvoer geef ik vlozaad (psylliumzaad) droog ca. 50 gram per 100 kg door het voer en dat 5 dagen achter elkaar.