Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony eet zijn ruwvoer zeer slecht, tips gevraagd

 
Profiel   

Goedemorgen,

Ik zal het proberen kort te houden. :D Pony is inmiddels 3,5 jaar bij mij en ik ken hem niet anders dan dat hij een slechtere ruwvoer eter is. Op onze vorige stal kreeg hij voordroog en als laatste ronde een plakje hooi. Het plakje hooi lag vaak de volgende dag nog in takt en ook bij de voordroog at 'ie vaak het lekkere er tussen uit en de rest liet 'ie liggen. Hij kreeg gewoon iedere voerbeurt (5x) een nieuwe lading en bleef prima op gewicht.
Per januari zijn we verhuisd van stal. De nieuwe stal voerde kuil (absoluut geen voorstander van, maar was verkeerd voorgelicht). Dat at 'ie wel een stuk beter, hij deed er nog steeds heel lang mee, maar at het in principe op en bleef een ruwvoer buikje houden. Daarentegen wel chronische diaree en veel proppen (slecht gebit). Op advies van zijn arts heb ik 'm uiteindelijk op onverpakt hooi mogen overzetten. Diaree is over en proppen zijn niet meer aan de orde, dus top. Nu doet zich alleen een nieuw probleem voor: hij eet het zeer slecht. Hij staat ongeveer 6 uur op het gras (net weer een nieuw stuk land dus lekker lang gras) en heeft vervolgens hooi op stal. Hij eet nog geen plak per dag op in de overige uren. Hij 'teert' dus eigenlijk op zijn dagdeel gras. Hij is dus ook erg leeg na zijn laatste rib en valt flink af. Hij had op het moment ook wel teveel vetjes dus het was geen overbodige luxe, maar het moet natuurlijk niet te snel gaan en/of aan blijven houden. Pony staat overigens op stro en knabbelt daar op zijn tijd ook op.

Naast het hooi krijgt hij overigens ook nog wel krachtvoer, wat ik meng met een ruwvoermix. Alleen het krachtvoer eet meneer tussen de ruwvoermix uit. Inmiddels al veel verschillende merken ruwvoermix gehad, maar met weinig succes. Ik voer de zak wel altijd gewoon op (als in verdwijnt dus in zijn stalbedekking :') ), dus hij krijgt wel de gelegenheid om eraan te wennen in de hoop dat hij het op den duur wel gaat waarderen.

Iemand toevallig tips/ervaringen wat te doen? Misschien maak ik mij ook te druk, maar het afvallen in combinatie met zijn veranderende humeur maakt wel dat het mij niet lekker zit.

Kanttekening: de andere paarden op die die ook hooi krijgen vallen er gewoon op aan, dus er lijkt weinig verkeerd met het hooi. :7
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 11:15 



 
Profiel   

Als ik het zo lees dan verkiest je pony het zachtere voer boven de rest.
Ondanks dat er geen proppen meer zijn, kan het alsnog vanuit het gebit komen. Wat heeft hij precies? Is er ook een TA bij betrokken?

Andere optie zou ook maagzweren kunnen zijn. Die verkiezen soms ook zachter voer boven het andere.
Al vind ik een scopie best invasief qua diagnostiek en zou ik hier niet mee beginnen zonder concretere aanleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 11:26 



 
Profiel   

je zou een ruwvoervervanger als seniores priores kunnen proberen.

Zijn de gebitsproblemen opgelost?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 11:29 



 
Profiel   

Ik zou er echt een keer een tandarts naar laten kijken.
Eet hij gras wel? En komt hij daarvan aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:04 



 
Profiel   

Hooi is op advies van zijn tandarts van de kliniek. Hij is 14 jaar nooit naar de tandarts geweest en sinds ‘ie bij mij is gekomen hebben we dit natuurlijk wel direct opgepakt en iedere paar maanden weer een beetje bijgewerkt. Alleen meer dan we nu hebben kunnen verbeteren is simpelweg niet mogelijk. Hooi kan hij het beste verwerken qua gebit en ook maag/darm technisch reageert hij hier het beste op. Op vakantie afgelopen zomer stond ‘ie enkel op hooi en dat at ‘ie toen (voor zijn doen) heel goed en kwam ‘ie eigenlijk wat te vet thuis :D

Het is een gevoelige pony die bij stress situaties (zoals bv bezoek aan de kliniek) makkelijk last van z’n maag krijgt en laat dit ook duidelijk weten. Vooralsnog vertoond hij heeft signalen aan zijn lijf qua ongemak en loopt hij (nog) top in zijn trainingen/wedstrijden. En aangezien hij zeeeeer veel stress heeft van bezoeken aan de kliniek wil ik nog niet aan een scopie beginnen indien daar niet hele duidelijke signalen voor zijn. Pony heeft een verleden met geweld en gaat dus het gevecht aan zodra hij een ‘vervelende’ behandeling moet ondergaan, maximale sedatie breekt hij zelfs doorheen. Ik wil hem met alle liefde binnenstebuiten keren, maar maak hier dus wel een afweging in hoeverre de mentale en fysieke klap opweegt tov het huidige beeld.

juval schreef
je zou een ruwvoervervanger als seniores priores kunnen proberen.

Zijn de gebitsproblemen opgelost?


Seniores priores ben ik zelf echt geen fan van qua ingrediënten dus daar begin ik liever (nog) niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:05 



 
Profiel   

Dandelion07 schreef
Ik zou er echt een keer een tandarts naar laten kijken.
Eet hij gras wel? En komt hij daarvan aan?


Pony gaat 2/3 keer per jaar naar de tandarts en vaker indien ik dat nodig acht. :)
Gras eet hij heel graag. Dus naast 6 dagelijkse uren, neem ik ‘m nu s avonds aan de hand ook nog te grazen, alleen pony staat niet 24/7 buiten (en dat komt ‘ie ook niet te staan) dus ik ben opzoek naar een optie voor de staluren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:06 



 
Profiel   

Ahh okee dan zal het ergens anders aan liggen.
Maar hij eet dus wel hooi als hij alleen hooi krijgt? Kan het dan niet dat hij genoeg gras en brok krijgt en daardoor geen behoefte heeft aan hooi? Of is dat een heel stom idee van mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 19:36 



 
Profiel   

Maaik schreef
juval schreef
je zou een ruwvoervervanger als seniores priores kunnen proberen.

Zijn de gebitsproblemen opgelost?


Seniores priores ben ik zelf echt geen fan van qua ingrediënten dus daar begin ik liever (nog) niet aan.



Welk ingrediënt staat je tegen en waarom?

Denk dat zachter ruwvoer toch een deel van de oplossing is.

Heb je Pavo Fiber nuggets al geprobeerd? Eventueel gemengd met een slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 19:58 



 
Profiel   

Pavo fibre beet beviel mij beter dan sp.

Maar, als ik het zo lees...weet je zeker dat er geen (onderliggende) gebitsproblemen spelen? Bijvoorbeeld eorth?
Heb je hem al eens een paar dagen op omeprazol gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 20:10 



 
Profiel   

Dandelion07 schreef
Ahh okee dan zal het ergens anders aan liggen.
Maar hij eet dus wel hooi als hij alleen hooi krijgt? Kan het dan niet dat hij genoeg gras en brok krijgt en daardoor geen behoefte heeft aan hooi? Of is dat een heel stom idee van mij?


Ja, dat is dus een beetje ook mijn idee hoor, maar omdat hij dus wel invalt en hij maar 6 uur op gras staat klinkt het gewoon niet gezond in mijn ogen dat hij de rest van de dag dan amper iets eet (op krachtvoer na). Maargoed misschien ben ik ook gewoon overbezorgd en is het gewoon een ontzettend verwend secreet :')
Toen hij helemaal geen gras tot zijn beschikking had at hij inderdaad gewoon goed zijn hooi. Heel goed zelfs aangezien ‘ie toen dus te dik thuis kwam. :D
Mogelijk vind ‘ie het ‘niet lekker genoeg’ en heeft ie niet voldoende ‘honger’ om dan maar met minder genoegen te nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 20:19 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Pavo fibre beet beviel mij beter dan sp.

Maar, als ik het zo lees...weet je zeker dat er geen (onderliggende) gebitsproblemen spelen? Bijvoorbeeld eorth?
Heb je hem al eens een paar dagen op omeprazol gehad?


100% zeker weet ik het natuurlijk nooit, want ik ben geen arts dus dat vind ik moeilijk om te zeggen. Wel heb ik het vertrouwen in zijn tandarts die ook van zijn ‘eetprobleem’ af weet en daarbij meedenkt. Hij is vorige maand nog bij de tandarts geweest en toen was hij juist erg te spreken over hoe het gebit blijft en dat we de interval kunnen gaan verlengen. Maar ik zal mij er wel even extra in verdiepen of het een mogelijkheid kan zijn!

We hebben overigens inmiddels wel een hooibaal gevonden die hij beter eet! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 20:33 



 
Profiel   

wat voor hooi geef je dan,is dat grof of fijn?
mijn ervaring is dat fijn hooi vaak wel beter gegeten word.
helemaal als je van dat konijnenhooi hebt, zo noem ik het maar..het is net van dat hooi van de dierenwinkel.
fijn en ruikt lekker,dat gaat er vaak wel goed in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 20:43 



 
Profiel   

Ken je misschien iemand met een hooistomer? Veel paarden vinden gestoomd hooi een stuk lekkerder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 20:47 



 
Profiel   

Gestoomd hooi vinden ze wel heel lekker.

Verder zou ik zeggen weeg eens precies af wat ie nu daadwerkelijk binnen krijgt. Soms is dat meer dan je denkt. Het aantal uren grazen staat gelijk aan een aantal kilo's gras. Kun je opzoeken.

En als je pony te mager word ondanks voldoende kilo's ruwvoer dan is dit voer te arm. Dan op zoek gaan naar rijker voer. Het gras van een paar weken geleden was bijvoorbeeld niet rijk aan eiwitten of vitamines.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 21:07 



 
Profiel   

Wat je zelf kan controleren: hoeveel kan de onderkaak opzij bewegen voor de kiezen gaan raken. Ideaal is 1/4 tot1/2 breedte van een tand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 20:29 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard grasbrokken gevoerd toen hij vorig jaar afviel. Ik vond dat fijn spul. Je kunt het ook weken, maar dat hoeft niet.
Ik heb ook de slobber van vitalbix gegeven en dat was ook wel fijn, maar voor mijn gevoel minder een ruwvoervervanger.
Seniores ben ik zelf ook geen fan van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 13:10 



 
Profiel   

[quote="Maaik"]
Het is een gevoelige pony die bij stress situaties (zoals bv bezoek aan de kliniek) makkelijk last van z’n maag krijgt en laat dit ook duidelijk weten. Vooralsnog vertoond hij heeft signalen aan zijn lijf qua ongemak en loopt hij (nog) top in zijn trainingen/wedstrijden. En aangezien hij zeeeeer veel stress heeft van bezoeken aan de kliniek wil ik nog niet aan een scopie beginnen indien daar niet hele duidelijke signalen voor zijn. Pony heeft een verleden met geweld en gaat dus het gevecht aan zodra hij een ‘vervelende’ behandeling moet ondergaan, maximale sedatie breekt hij zelfs doorheen. Ik wil hem met alle liefde binnenstebuiten keren, maar maak hier dus wel een afweging in hoeverre de mentale en fysieke klap opweegt tov het huidige beeld. [\quote]

Het beeld dat je schetst, klinkt wel heel erg als maagzweerproblematiek. Misschien is de da bereid om zonder scopie maagmedicatie te geven. Dat je geen scopie wilt, begrijp ik op zich maar als de maag het probleem is, zal je die moeten behandelen. Al het andere heeft dan weinig nut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 13:30 



 
Profiel   

Voor mij klinkt het ook al maagzweren eerlijk gezegd. Ik zou ook grasbrok adviseren. Toen mijn pony niet meer goed kon eten doordat de tandarts zijn gebit zo glad als een ijsbaan had gevijld ( :(:) ) heb ik hem ook geweekt grasbrok gegeven, icm speedibeet (hij is gevoelig voor maagzweren) Kan ik je echt aanrader!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 13:52 



 
Profiel   

Wellicht overheen gelezen, maar welk krachtvoer en hoeveel krijgt je paard?

Ook een balancer, zoals Oerbalans?

Wel eens aan Fibrebeet of Pavo musclebuilt gedacht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 15:49 



 
Profiel   

Inmiddels aantal dagen later en dat hooi blijft ie goed eten. Is ook weer happy en bomvol energie. Gelukkig hebben we daarvan nog genoeg balen liggen. Afspraak is nu dat hij enkel dat hooi krijgt. Gewicht is inmiddels stabiel, dus we lijken nu goed te zitten. :)

Als we weer naar zijn tandarts gaan wil ik het eorth wel even ter sprake brengen dat daar extra op gecontroleerd wordt, want dat past zeker bij het beeld.

Konijnenhooi vind ik ook een goede! Hetgeen wat ie goed eet ie inderdaad fijn en zacht hooi dus mocht ik weer voor een soortgelijke situatie komen dan is een ritje naar de dierenwinkel zeker de moeite waard om te proberen. :D

Ken persoonlijk niemand in mijn omgeving met een stomer dus dat is niet uit te proberen. Moet wel zeggen dat de paarden op mijn voormalig werk minder gecharmeerd waren van gestoomd hooi dan niet gestoomd hooi. :') We hadden die van Haygain, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Maargoed ik heb niemand in m’n omgeving dus dat proberen is helaas geen optie om te proberen.

Maagzweren houd ik wel in m’n achterhoofd, maar neem ik voor nu nog geen verdere actie op.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 12:17 



 
Profiel   

Ah dat klinkt al beter, fijne update!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 07:18 



 
Profiel   

Is ppid ook gecheckt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 07:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen