Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeveel muesli/biks per dag?

 
Profiel   

Hoi,

Ik ben benieuwd wat jullie je paard/pony dagelijks voeren aan muesli en/of biks?

Mijn oude pensioen pony (d-pony) krijgt tegenwoordig ruim 1,5 a 2 kg muesli van pavo's natures best per dag en een scheut lijnzaadolie. Ze staat overdag buiten in de wei (met deken) en s'nachts op stal met hooi. Het hooi laat ze vaak staan, echter muesli is ze dol op. Ze is de laatste jaren wat aan de magere kant. Vorig jaar heb ik in de winter luzerne uit een pak bijgevoerd wat ze heel lekker vond, maar praktisch niet zo haalbaar was.

Ben dus benieuwd om eens van anderen te horen hoe je pony/paard staat etc. en hoeveel voer daar tegenover staat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 12:09 



 
Profiel   

paard 1: 2 kg sportbrok per dag, 1,5 kg FibreBeet (droge stof) en de wereld aan hooi.

paard 2: onbeperkt hooi en 2 kg Seniores Priores (die is 22).

Even als aanvulling: mijn standaard is 1 kg brok per dag + hooi. Maar het verschilt zo onwijs per paard wat ze nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 12:22 



 
Profiel   

Mijn haflinger van 12 jaar, die dressuurmatig en in het bos getraind wordt, krijgt sowieso nagenoeg onbeperkt ruwvoer (voordroog van eigen land van de stal waar we staan).

Daarnaast krijgt hij 350 gram Natures Best en 100 gram vitaminebrok van Masters per dag, op dagen dat hij niet werkt.
Wanneer hij wel werkt krijgt hij er afhankelijk van de intensiteit van de training iets bij.
Soms is dat 350 gram Topsport en dan halveer ik de Natures Best.
Meestal ook met een beetje geweekte pulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 12:26 



 
Profiel   

Ik vind 1,5 tot 2kg muesli voor een paard met pensioen best veel. De Nature's Best is nog best wel energierijk namelijk. Omdat je zegt dat ze het hooi niet echt eet denk ik een beetje richting gebits problemen? Hoe lang is het geleden dat de tandarts erbij geweest is? En waren er toen speciale op/aanmerkingen? Het kan goed zijn als ze al wat meer op leeftijd is dat het hooi eten niet zo makkelijk meer gaat. Terwijl hooi (ruwvoer) wel de allerbelangrijkste voedsel bron is voor je paardje.

Misschien kun je de tandarts eens laten kijken of alles met het gebit nog in orde is? Mocht een verminderd gebit inderdaad de reden zijn van het verminderde hooi eten, kun je eventueel een ruwvoer vervanger voeren. Bijvoorbeeld bietenpulp.

En als ze op de wei staat, krijgt ze dan nog hooi bijgevoerd? Vaak worden de weides in de winter zo kaal dat ze hier niet voldoende gras van kunnen eten, dan is het wel belangrijk om te zorgen dat ze nog wat te knabbelen hebben.

Ik heb zelf een sportpaard, die krijgt momenteel 1kg Cavalor Endurix per dag gemixt met 500 gram Luzerne. En onbeperkt goede kwaliteit hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 13:03 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Faitherr; ook bedankt voor het meedenken. Tandarts is nog niet zo heel lang geleden geweest. Ik denk zelf dat het eerder aan de kwaliteit van het hooi ligt, wat nog wel eens wisselt. De wei is inderdaad al redelijk kaal en de paarden worden overdag (nog) niet bijgevoerd met hooi. Dus goede tip dat het wel weer tijd is om hooi bij te voeren in de wei. Best kans dat ze er dan wel beter van eet.
De hoeveelheid muesli is er wat ingeslopen de laatste tijd dat ik steeds wat extra gaf en het idee had dat ze dit nodig had. Maar als ik de reacties zo lees, krijgt mijn pony aan de hoge kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 14:10 



 
Profiel   

Die 2 kilo, is dat gewogen, of zijn dat gewoon 2 scheppen? Een schep is namelijk niet altijd een kilo, zeker van Muesli niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 14:20 



 
Profiel   

Gewoon met de maatschep. Zal eens kijken of het gewicht klopt, muesli weegt minder dan pure biks waarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 14:29 



 
Profiel   

Precies, ik voerde een tijd een muesli die per schep nog geen 500 gram woog. Dan valt 2 scheppen per dag al snel erg mee :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 14:48 



 
Profiel   

pony, 24/7 buiten in wie met gras(strookbegrazing), 1.47m, 32 jaar
eet geen hooi meer, wel gras
1 kilo seniores priores(droog gewogen), 1 schep vitalbix breed en grow, 1 schept pavo 18+ en dan nog 2 schep hartog senior vezels, 3 pompjes lijnzaadolie. NU soms nog halve schep nieuw voer erbij: weet de naam even niet, fijne korreltjes, moet je ook weken 1 op 1 paar minuten maar.
Ik vind het niet zoveel wat jij voert als ze geen hooi eet

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 14:48 



 
Profiel   

Mijn 4 jarige merrie van 1.58 hoog met een geschat gewicht van 550 kilo krijgt 220 gram vitalbix daily complete met 500 gram active + muesli na het werk of 300 gram Fiber Mix met 330 gram daily complete op dagen dat ze vrij is. Daarnaast onbeperkt hooi. Ze staat 24/7 op de koppel met inloopstal met 2 andere merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:03 



 
Profiel   

Paard 1 loopt minimaal 3x in de week buitenritten van minimaal 90 minuten. En die krijgt 50 gram vitamine korrel en 300 tot 500 gram sport brok per dag. Werk dagen 500 en rust dagen 300 gram.

Paard 2 loopt 2 tot 3 x rustige stapritten en die krijgt 50 gram vitamine korrel en 300 gram sportbrok

Pony loopt ongeveer 3x in de week en die krijgt 500 gram seniorenmuesli. Op werkdagen iets meer.

Staan allemaal 24/7 buiten. 's nacht in de paddock met hooi in netten en overdag op de weide met ook toegang tot paddock en hooi als ze dat willen.
En ze mogen allemaal wel iets minder vetjes hebben.

Paard 1 is 15 Paard 2 14 en de pony is 26 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:26 



 
Profiel   

Mijn 17 jarige paard van 700 kilo die Z2 dressuur loopt krijgt dagelijks een halve schep geplette haver, dikke hand luzerne en wat supplementen en heeft 24 uur per dag beschikking over voordroog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:31 



 
Profiel   

Mijn shetjes krijgen elk tweemaal daags een handje equifyt pre active en equifyt gold. 1 handje is ongeveer 100 gram. Als ze hebben gewerkt krijgen ze s avonds dubbele hoeveelheid gold. Verder onbeperkt hooi. Pony's zijn rond de 100kg per stuk. De oudste (15) is iets te rond nu en de jongste (7) is te hyper dus nog altijd wat ribbig. Maar ik zie ze liever te dun dan te dik. Jongste is al eens hoefbevangen geweest dus dat willen we niet weer. Ik heb de oudste na 7 weken rust net weer opgepakt afgelopen weekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:31 



 
Profiel   

Mijn pensioenpony krijgt 200gr Vitalbix Daily complete en een halve schep Agrobs Alpengrün muesli en 300gr esparcettebrok.
Mijn jonge paint krijgt ook 200gr Vitalbix, 500gr esparcettebrok en een halve schep Agrobs muesli voor het lekker.
De shet krijgt 50gr Vitalbix en van zowel de muesli als de esparcette een handje.

Maar wel afgestemd op het hooi dat we voeren (geanalyseerd). Ik voer afgewogen hooi en daarbij stro, zodat ik onbeperkt ruwvoer kan voeren zonder dat ze moddervet worden.

Luzerne heb je overigens ook in brokvorm. Vaak is dat wat makkelijker voeren en kauwen ze beter en is zonder harde stukjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 17:35 



 
Profiel   

Goh, mijn paard dat 5 dagen per week getraind wordt krijgt 2 keer een handje basisbrok. Ik zou het matige arbeid noemen, richting Z niveau. Op hetzelfde voer loopt ze ook buitenritten van 2 uur. Daarnaast een kwart sportsfit muesli en als ze hard gewerkt heeft een halve. En 500 gram ruwvoer vervanger met balancer erin.

Naast hooi dan. Ik geef niet meer brok omdat ze daar alleen dik van werd. En de sportbrok niet lekker viel, daar deed ze het goed op op kleine hoeveelheid maar dan kreeg ze te weinig binnen. Dus nu de muesli voor extra energie en de balancer voor alle vitamine.

Dus totaal 250 tot 500 gram muesli en 500 ruwvoermix. :+ Af en toe slobber erbij tegen het zand, maar dat zijn kuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 17:46 



 
Profiel   

Hier doen ze nagenoeg niets, :+ 6, 3 & 4 jarige, elke week 2-3keer 10minutjes mentaal bezig zijn(grondwerk, stapwerk onder het zadel).
2 handjes brok, gewoon simpele biks, meer als lekkernij. 3 jarige tinker krijgt er een halve pavo-koek bij. Voor de winter komt er weer de vitaminebrokjes van Pavo erbij. Lijnzaad 1-2 keer per week een scheutje en een net wortels per week. Onbeperkt hooi wat goed op is en 24\7 buiten. Maar het gaat hier dus om 3 koudbloeden, die amper iets doen, op onbeperkt hooi. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 18:00 



 
Profiel   

Mijn grote 5 jarige krijgt 2kg basisbrok, 2 scheppen compactgras, scheutje olie en 4x per dag een hoop hooi. Hij loopt 4-5 keer per week waarvan meestal 1 buitenrit van 25 km op tempo

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 18:06 



 
Profiel   

Geen krachtvoer. Ook niet met lichte training. Pas als ik merk dat de training zwaarder wordt en ze er op in zouden gaan leveren krijgen ze krachtvoer. En dan nog minimaal. Vooral het olie percentage hoog ik op en dat kan deels ook al door extra olie bij de luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 18:11 



 
Profiel   

pandaatje schreef
Gewoon met de maatschep. Zal eens kijken of het gewicht klopt, muesli weegt minder dan pure biks waarschijnlijk.

Natures best weegt naar ik meen ongeveer 650/700 gram per volle voerschep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 18:12 



 
Profiel   

pluisbeer schreef
pony, 24/7 buiten in wie met gras(strookbegrazing), 1.47m, 32 jaar
eet geen hooi meer, wel gras
1 kilo seniores priores(droog gewogen), 1 schep vitalbix breed en grow, 1 schept pavo 18+ en dan nog 2 schep hartog senior vezels, 3 pompjes lijnzaadolie. NU soms nog halve schep nieuw voer erbij: weet de naam even niet, fijne korreltjes, moet je ook weken 1 op 1 paar minuten maar.
Ik vind het niet zoveel wat jij voert als ze geen hooi eet


Goed om te zien qua hoeveelheid aangezien jou paardje ook op leeftijd is en geen hooi eet. Het kan dus nog uitgebreider qua voeding voor je senior :)
Mijn pony is helaas gevoelig voor hoefbevangenheid, vandaar dat er ook niet al te veel ruimte is voor andere soorten voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 17:03 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
pandaatje schreef
Gewoon met de maatschep. Zal eens kijken of het gewicht klopt, muesli weegt minder dan pure biks waarschijnlijk.

Natures best weegt naar ik meen ongeveer 650/700 gram per volle voerschep.


Ik heb de keukenweegschaal erbij gepakt en kom uit op exact 874 gram muesli voor een volle maatschep :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 17:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen