Voer voor 3 jarige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Voer voor 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 00:26

Hallo,
Mijn merrie word komend jaar 3 en ze is best een pittige tante, schrikt snel en best nerveus.
Hebben jullie tips in voer om te geven?
Ze moet er straks wel haar energie uit halen, maar niet te heet worden en wat minder nerveus

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voer voor 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 02:37

Ze moet nog 3 worden, dus is nog aan het opgroeien. Hoe wordt ze gehouden en hoeveel kan ze vrij bewegen? Staat ze wel in een stabiele en gemengde kudde?
Jonge paarden staan het best in een gemengde kudde om veel vrij te bewegen. En ze hebben echt hun voeding nodig om uit te groeien en te ontwikkelen.

Maar dat is dus ongezien en zonder de omstandigheden te kennen niet te zeggen wat ze in de basis echt nodig heeft.

Als er problemen zijn met opvoeden en het gedrag, hangt dat dus ook af van haar afgelopen 3jr en hoe ze is gehouden en opgevoed, door andere paarden en daarnaast door de mens.

En dan weet Bokt nog niet hoe groot het paard is, wat voor ras etc etc. Maar het start ALTIJD bij vrij bewegen, veel goed ruwvoer en dan aanvullen waar nodig, passend bij het paard.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Voer voor 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 04:00

Sja dat is zo lastig beoordelen, hangt natuurlijk ook compleet van het ruwvoer, de beweging en haar huidige gewicht af.
Mijn bijna 3 jarige ruin staat 24/7 vrije uitloop in een paddock paradise. Hij is goed op gewicht en ik vind het belangrijk dat ie niet zwaarder wordt dus wilde absoluut weinig suiker/zetmeel.
Ik wilde echter wel zeker weten dat hij genoeg vit/min binnen krijgt, en wilde met een jonkie niet te laat in proteine gaan zitten.

Ik ben voor hem uitgekomen bij pavo care4life. Hij krijgt 1x pd 1 schep, aangevuld met een kleine hoeveelheid vitaminebrok, en een scheutje lijnzaadolie om zijn monnikspeper te binden. Hij doet het er fantastisch op, wie weet is het ook iets voor jullie.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:08

Ik ben ook zoekende. Mijn merrie is 2,5. Ze komt net uit de opfok waar ze overdag op gras stond en verder op stal met vriendjes en voordroog.

Ze is nu net bij mij, staat nu nog even alleen op de paddock met veel vriendjes naast haar. Over 1,5 week mag ze in de kudde op de paddock (in 1 van de groepjes) In de opfok kreeg ze geen brok.
Ik wil haar wel wat gaan geven, om te ondersteunen in de groei (ze is nog lekker overbouwd) en te zorgen dat ze genoeg vitaminen/voedingswaarden binnenkrijgt.

Bij ons krijgt ze onbeperkt hooi (voedzaam hooi, normaal gesproken gemengd met wat schraler hooi)
In de paddock in de slowfeeder en op stal gewoon vanaf de grond.
Ik overweeg Cavalor Juniorix te voeren. Maar wellicht heeft iemand nog andere suggesties?