Merriebrok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xnainie
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-04-19

Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 13:16

Hoi hoi,

Mijn merries zijn 8 maanden en dat betekent dat ze merrie brok krijgen. Nu is mijn vraag of je helemaal over moet gaan op merriebrok of dat je het huidige voer, bassisbrok er bij kan laten? Ze zou dan 4x per dag eten krijgen

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:23

4 x per dag is wel veel? hoeveel brok geef je?

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:30

En waarom eerst basisbrok en nu merriebrok?

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:31

Waarom merriebrok en geen veulen- of jongepaardenbrok? Voor zulke jonge dieren...

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:37

Ik neem aan dat ze bedoelt dat ze 8 maanden ver zijn in hun dracht ;-)

Ik zou rustig overschakelen, niet ineens. Gewoon eerste dagen half de normale brokportie vervangen door merriebrok en als de mest goed blijft rustig in een weekje doorzetten naar 100% merriebrok.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:18

Ik begin zelf eerst met mengen en dan verander ik steeds verder de verhouding (meer merrie brok en minder vitamine/mineralen brok)
Nu geef ik wel minder dan geadviseerd ( is koudbloed merrie) en als ze het nodig heeft schroef ik de hoeveelheid pas op

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:25

Eatshay schreef:
Ik neem aan dat ze bedoelt dat ze 8 maanden ver zijn in hun dracht ;-)

Ik zou rustig overschakelen, niet ineens. Gewoon eerste dagen half de normale brokportie vervangen door merriebrok en als de mest goed blijft rustig in een weekje doorzetten naar 100% merriebrok.


haha dat zou kunnen idd

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:53

Wat voor paarden heb je?
Hoe is hun conditie?
Staan ze nog in het werk?
Wat krijgen je merries nu?

Ken heel veel vette merries (van spek, niet omdat ze gaaf zijn) die eigenlijk helemaal geen merrie brok nodig hebben. Die krijgen dan ook vitamines en een.handje basisbrok.

Ken ook merries die flink in de sport lopen, slank van postuur zijn en extra nodig hebben.

Dus het verschilt een beetje.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:00

kiki1976 schreef:
Ik begin zelf eerst met mengen en dan verander ik steeds verder de verhouding (meer merrie brok en minder vitamine/mineralen brok)
Nu geef ik wel minder dan geadviseerd ( is koudbloed merrie) en als ze het nodig heeft schroef ik de hoeveelheid pas op



Dit doe ik ook. Ik vind de aangegeven hoeveelheid best fors. Ik geef de minimale hoeveelheid die wordt voorgeschreven.
Bij Havens voer je minimaal 3 kilo vanaf 8 maanden
Ik geef merriebrok en voer er nog gezonde kruiden muesli bij. Of ik pak de slobber van Vitalbix

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:40

3 kilo vind ik echt heel veel , als dieren niet in het werk staan. Heb je goed ruwvoer?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:59

maralyn schreef:
Ken heel veel vette merries (van spek, niet omdat ze gaaf zijn) die eigenlijk helemaal geen merrie brok nodig hebben. Die krijgen dan ook vitamines en een.handje basisbrok.


Merriebrok voer je niet alleen voor de merrie he, dat veulen heeft ook eea nodig waar alleen ruwvoer niet in voorziet, en basisbrok mogelijk ook niet.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:01

maar daarvoor geef je vitamines, geen vette merrie volproppen met vette merriebrok

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:26

fokfanaat schreef:
3 kilo vind ik echt heel veel , als dieren niet in het werk staan. Heb je goed ruwvoer?


Ze staat wel nog in het werk. Hierbij hou ik de Havens richtlijnen aan.

Afbeelding

Of zie ik het verkeerd.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:59

Ja de brokprocucent wil graag dat je heel veel voert. Of dat goed is voor je paard is een tweede

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:05

Eatshay schreef:
maralyn schreef:
Ken heel veel vette merries (van spek, niet omdat ze gaaf zijn) die eigenlijk helemaal geen merrie brok nodig hebben. Die krijgen dan ook vitamines en een.handje basisbrok.


Merriebrok voer je niet alleen voor de merrie he, dat veulen heeft ook eea nodig waar alleen ruwvoer niet in voorziet, en basisbrok mogelijk ook niet.


En wat precies? Als ik zo vrij mag zijn??

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:11

Xritt schreef:
kiki1976 schreef:
Ik begin zelf eerst met mengen en dan verander ik steeds verder de verhouding (meer merrie brok en minder vitamine/mineralen brok)
Nu geef ik wel minder dan geadviseerd ( is koudbloed merrie) en als ze het nodig heeft schroef ik de hoeveelheid pas op



Dit doe ik ook. Ik vind de aangegeven hoeveelheid best fors. Ik geef de minimale hoeveelheid die wordt voorgeschreven.
Bij Havens voer je minimaal 3 kilo vanaf 8 maanden
Ik geef merriebrok en voer er nog gezonde kruiden muesli bij. Of ik pak de slobber van Vitalbix

Als ik dat aan mijn merrie zal voeren kan ik haar echt wegrollen, is voor haar echt niet goed.
Ik ga niet hoger dan een halve voerschep _O- voordat ze bevallen is (per dag).
Producenten adviseren ook belachelijk veel vaak, vaak idd voor eigen bankrekening.


Ze staat nu op:
Onbeperkt hooi
Ochtend: 2 flinke handen luzerne
Paar uurtjes op de weide en altijd hooi beschikbaar in de paddock.
Avond als ze op stal komen wederom 2 flinke handen luzerne
Als wij op stal zijn ( dat verschilt per dag welke tijd we er zijn) 100 gram pavo vital met 2 flinke handen luzerne, af en toe vervangen we de luzerne voor bietenpulp ( 2 van die maatbekertjes van de pavo vital).
Nu we wat minder rijke partij hooi hebben en ze iets terug begon te vallen krijgt er wat voordroog door vermengt.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:33

Ik ben het met jullie eens dat dit erg veel is. Ik heb laatst 4 kilo in een emmer gedaan. Ik schrok hoeveel dit eigenlijk is. Ik geef haar nu wat meer om wat bij te komen. Maar ik ga straks niet verder dan Max twee kilo merriebrok. Als ze op den duur meer nodig heeft, dan kan dat altijd nog. Ik kijk vooral naar mijn merrie.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:00

fokfanaat schreef:
maar daarvoor geef je vitamines, geen vette merrie volproppen met vette merriebrok


Probleem met alleen vitamines is dat voor de melkproducten ze ook eiwitten nodig hebben. Als ze te weinig krijgen kunnen ze erg ziek hier van worden en hier moet je niet mee beginnen als het veulen geboren is, maar al er voor.

Wel ben ik met je eens dat je een merrie niet zo maar de hoeveelheid brok moet geven die aangegeven word. Of überhaupt idd merriebrok. Zeker niet als de merrie al wat aan de dikke kant is of snel dik word.

Hier een pony die snel dik word en na uitziekwerk o.a. hier op bokt de vraag te stellen. Ben ik vitabix breed and grow gaan geven. Wou met 8 maanden beginnen. Heb hun om voer advies gevraagd met de gegevens hoe en wat van mijn merrie. En dit als uitgangspunt genomen.

Uiteindelijk eerder begonnen omdat ze magerder werd en ondanks eerst het ruwvoer verhoogd te hebben. Hier knapte ze van op tot een punt dat we weer wat minder zijn gaan geven.

Belangrijkste is kijk naar je paard. Word zij makkelijk te dik kies dan wat anders dan merriebrok maar wel iets voor drachtige paarden. Geef niet gelijk te veel.

Dit is wat ik zou doen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 08:49

De Vitalbix breed en grow durf ik niet te geven aan mijn merrie.
In het verleden heeft ze een tijdje ( 2 zakken) op de Daily Compleet gestaan en deed het daar slecht op.
Buiten dat ze het erg slecht wilde eten, werd haar vacht dof, mat, had ze 0 energie.
En enorme mok wat niet weg te krijgen was. De jaren ervoor nooit geen mok gehad. Na het stoppen van de DC verdween de mok ook weer, vacht ging weer glimmen en kreeg weer energie.
Het was niet dat ze geen vitamine brok gewend was, want daarvoor stond ze er ook al jaren op.

Er zijn ook vitamine/mineralen brokken op de markt voor drachtige merries, maar twijfel weer of ze daar voldoende aan hebben tijdens de zoogperiode.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:26

Maar er zijn ook alternatieven waarmee je eiwitten kan toevoegen.

Hp23 is daar een voorbeeld van.
Laag in suiker en zetmeel, hoog in eiwitten.
Flinke dosis vitaminen er bij in, en je blijft laag in suiker en zetmeel.

Koolhydraten zijn niet altijd slecht, maar met een vette merrie, heb je ook kans dat je een vet veulen krijgt en dat het de bevalling bemoeilijkt.