Muesli voor paard met overgewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8245
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Muesli voor paard met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 11:07

Hallo allemaal,

Eerst een korte situatieschets: Mijn merrie wordt dit jaar 20. Ze is mei 2020 met pensioen gegaan vanwege meerdere peesblessures.
Zomer 2021 heb ik haar weer half uit pensioen gehaald omdat ze diep ongelukkig was. Inmiddels gaat ze nu zo'n 2x per week mee op wandeling of staprit met kleine stukjes draf. Ongeveer 5km per keer nu, probeer dit wel op te bouwen.
Het is een paard geweest wat altijd snel dik wordt maar dit was altijd goed onder controle te houden door middel van beweging.
Sinds het starten van de peesblessures, de revalidatie en daarna pensioen is dat grotendeels weggevallen waardoor ze nu overgewicht heeft. Ook veel ingeleverd qua spier uiteraard.
Lang gedacht dat bepaalde klachten kwamen door de peesblessures en het pensioen maar helaas is ze afgelopen september gediagnosticeerd met PPID.
Gestart met 0.5mg pergoquin, sinds december opgehoogd naar 0.75mg pergoquin.
Daarnaast krijgt ze ook Phytonics Hypobalance maar daar ben ik nu tijdelijk mee gestopt omdat ze haar eten niet meer at.

Ik zou dit graag weer terug gaan geven + magnesium omdat ik denk dat ze hier baat bij kan hebben. Ik zeg "denk" omdat ik haar nog niet zover heb kunnen krijgen om het voor langere tijd dagelijks te eten om daadwerkelijk te zien of ze er baat bij heeft.
Graag wil ik toch gaan proberen, daarom overweeg ik slobber te proberen om het doorheen te mengen in de hoop dat ze dit wel eet.

Mijn vraag is dus: is er een slobber die geschikt is voor oudere paarden met overgewicht?
Meeste slobbers zetten aan en dat is dus wat ze net niet nodig heeft :D

Ze krijgt dagelijks 80mg Oerbalans en een handje Vitalbix luzerne met een scheut zonnebloemolie. Verder hooi en in de zomer gras dmv strookbegrazing.

Ik kwam zelf de Slueslimix al tegen, die lijkt wel geschikt, maar ben benieuwd of bokkers nog meer merken kennen?
Het is een kieskeurige eter dus het zal mij niet verbazen als ik even moet zoeken naar iets wat ze langdurig blijft eten.

Bedankt voor het meedenken alvast :)

Groetjes Karin

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:13

Ik heb wel goede ervaringen met de vitalbix nutrimash. Dat mocht mijn insuline resistente pony ook hebben en de kieskeurige muts at het redelijk, zelfs met medicijnen erdoor.

meggiemeg

Berichten: 12219
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Muesli voor paard met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:29

Heb je al eens gekeken bij de lijn van Subli, daar hebben ze een dieetmix die laag is in suikers zetmeel en energie, ook hebben ze een muesli zonder welke verrijkt is met extra magnesium en laag in suikers. Ik weet niet of de hoeveelheden laag in suikers voor jou voldoende is.

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:38

Bietenpulp. Meestal lees je dat dit gebruikt wordt om oude paarden op gewicht te houden of te krijgen. Je zou dus denken dat ze er dik van worden. Maar bietenpulp bevat langzame energie en dat is juist erg gunstig voor paarden die snel dik worden. Bovendien bevat het heel weinig suiker.Bron: Voervergelijk.nl.

Ik mixte de pulp altijd met wat zemelen, luzerne (zonder melasse) en een handje Subli dieetmuesli, om deze slobber smakelijk te maken. Dan kon ik er makkelijk medicijnen door mengen voor onze vorige pony.

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:40

Vitalbix nutrimash en Slueslimix zijn inderdaad geschikt ivm laag suiker/zetmeelgehalte. Bij ons op stal krijgen alle dikkerdjes de Agrobs alpengrun mash met hun supplementen, vinden ze allemaal erg lekker.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:52

Nutrimash van Vitalbix idd. Laag in suikers + zetmeel, dus geschikt voor paarden die aanleg hebben om dik te worden en ideaal om te geven in een kleine hoeveelheid met supplementen.

Maar kijk bvb ook eens naar de slobbers van Pharmahorse. Er zijn verschillende varianten. Ook 1 met magnesium. Ook laag in suikers.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Muesli voor paard met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:12

Kijk eens naar de Slueslimix van Vitalstyle.
Dit is een muesli waarvan je ook slobber kan maken. Hier zit verder niets in. Is ook echt bedoeld om bv supplementen door te vermengen.
Wel dien je hiernaast een vitamine/mineralen korrel naast te geven.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:16

Je zou slobber kunnen maken van Cavalor Silhouette. Gewoon heet water erbij in doen, even laten staan en roeren. Ik maak ook slobber van gewone Cavalor muesli omdat mijn paard echte slobber niet eet.

Slueslimix klinkt ook interessant!

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Muesli voor paard met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:28

Misschien zou je je vraag ook nog in onderstaand topic kunnen stellen :) [VS] [INFO] paarden met overgewicht

Heb ook veel aan advies in dit topic gehad. Zitten mensen in die allemaal paarden hebben met overgewicht en ook mensen die in soortgelijke situaties zitten/ zaten.