Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 12:30

Hoi!
Ik ben opzoek naar nieuw voer voor mijn paard! Ze krijgt nu Gastro+ van Havens maar ik begreep dat daar best wat suikers in zaten. Nu is mijn paard best gevoelig voor suikers en moet ze zo min mogelijk suikers hebben. Ze heeft ook een gevoelige maag waardoor ze geen voer kan hebben wat iets de maag kan prikkelen...

Ik zie zelf door het voer, het voer niet meer :') Hopelijk weten jullie iets wat ik kan geven in plaats van Gastro?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:37

Hi! Ik heb ook een paard met een gevoelig maag- en darmstelsel die niet goed tegen suikers kan.

Ze krijgt de pavo dailyfit, maar vooral omdat dat het enige vitamine supplement is wat ze wil eten. Die krijgt ze samen in haar bakje met een handvol fibremix van Vitalbix. Een paar keer per week krijgt ze slobber, de Bergwiesen Mash van Marstall. Allemaal laag in suiker/zetmeel en goed verdraagbaar. Als snoepjes krijgt ze of de Tiny treats van Vitalbix of stukjes bleekselderij. Zit niks in en vindt ze fantastisch.

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:40

Ik voer voor precies dezelfde indicatie Pavo ease & excell. Is laag in suikers en speciaal voor paarden met een gevoelige maag. Je zou evt ook vitalbix Active + kunnen overwegen, er vanuitgaande dat je wel iets van krachtvoer wil voeren en niet bijvoorbeeld alleen een vitaminebrok. Mijn paard werd alleen erg nerveus van vitalbix.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:43

Mijne werd ook een beetje wappie van andere producten van Vitalbix, de daily complete onder andere. En ze ging er zand van likken. De fibermix gaat al jaren super.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:32

Maar als het goed op gastro gaat en je hebt geen last van suiker gerelateerde klachten…

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:57

@TS: Wat wil je dat je apard wel binnen krijgt? Misschien volstaat een vitaminebrokje? Wil je meer energie/spieropbouw kan je dat combineren met een luzernebrok (bijv equifyt alfalfacubes) of een voer zoals Pavo fibrebeet (goed voor de maag ivm pectine) als jepaardin algehele zin moet bijkomen.

Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 20:28

Muze schreef:
Maar als het goed op gastro gaat en je hebt geen last van suiker gerelateerde klachten…

We hebben wel last van suiker gerelateerde klachten :) Vandaar dat ik opzoek ben naar wat nieuws.

Het gaat om een paard wat met voorlopig sportief pensioen is. Soms werk ik haar een beetje en soms staat ze langer stil. Ik zoek wel een vervanger waarmee ik haar ook aan het werk kan zetten gezien ik verwacht dat ik haar de komende tijd meer beweging kan geven. Ze is van zichzelf actief genoeg dus een echte sportbrok hoeft niet.

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik zal de suggesties even vergelijken en kijken wat ik het beste vind passen.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:35

Cavalor FiberForce Gastro?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 08:09

Wij voeren Pure feed balance met de veteran ruwvoermix erbij, die is heel zacht.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 08:14

Heeft ze echt brok nodig? Je kunt ook een vitamine supplement geven. Daar geef je zo weinig van dat ze ook weinig suiker binnen krijgt. Laat je je hooi ook testen eigenlijk als ze zo gevoelig is voor suiker? Als ze invalt zou je ook bijvoorbeeld grasbrok kunnen voeren met eiwitpoeder.

Je kunt dan ook kijken naar voer dat geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Die wil je ook zo min mogelijk suiker en zetmeel voeren.


Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:41

Subli Zonder, of
Subli Dieet

Oretha

Berichten: 3426
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:52

Fiberforce gastro is laag in suiker en zetmeel.

Evt kan je ook kijken naar Lavor Fermvitaal. Ook speciaal voor de maag, laag in suiker/zetmeel en hoger in vitamine. Ook een prijsgunstige brok.

Verder zijn de meeste vitaminebrokken laag in suiker en zetmeel, maar dan geef je puur vitamine en mineralen en niets extra aan energie. En er zit niets extra s in speciaal voor de maag

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:00

Flubberboot schreef:
Muze schreef:
Maar als het goed op gastro gaat en je hebt geen last van suiker gerelateerde klachten…

We hebben wel last van suiker gerelateerde klachten :) Vandaar dat ik opzoek ben naar wat nieuws.

Het gaat om een paard wat met voorlopig sportief pensioen is. Soms werk ik haar een beetje en soms staat ze langer stil. Ik zoek wel een vervanger waarmee ik haar ook aan het werk kan zetten gezien ik verwacht dat ik haar de komende tijd meer beweging kan geven. Ze is van zichzelf actief genoeg dus een echte sportbrok hoeft niet.

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik zal de suggesties even vergelijken en kijken wat ik het beste vind passen.

Wat maakt dat je denkt dat je energie nodig hebt :) ?

Ik voer Action Health en Zero mix! Voor paarden met gevoelige maag en heel laag in suiker en zetmeel. Ook laag in energie. Is geschikt voor paarden die niks doen maar ook voor paarden die wel wat doen.

Mijn paard loopt gewoon 5 dagen in de week op Z niveau ermee.

http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... ealth-mix/

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:26


Fritsfrats

Berichten: 479
Geregistreerd: 28-06-09

Re: Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:37

Ik voer Lannoo Fibermix aan mijn paard met IBD. Deze is laag in suiker en zetmeel en er zit Yeast in. Misschien is dat nog een optie voor je paard.

Ik ben aan het vergelijken met andere soorten voer en kom dan met prijs en percentage suiker en zetmeel uit op Lannoo

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:30

Ik heb dit gevonden omdat ik op lavor fermvitaal heb gezocht.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik voer nu Pavo liga en ben er opzich tevreden mee maar lavor is goedkoper en wordt aan huis bezorgd. Dus zou graag overstappen.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:29

Slueslimix van Vitalstyle?

Ik heb zelf een pony met problemen met de maag-/darmwand waardoor ze niks prikkelends mag, geen luzerne en granen bijv. En geen suikers ivm zomereczeem. Vind de Slueslimix echt een goed product en ze vindt het lekker!
Voor haar was er ook weinig keuze over vanwege deze limitaties, andere optie was Green Balance van Equifyt

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:31

Ik heb een paard dat ook weinig suiker mag hebben (CPL). Zij staat op een vitaminebrok van Florian, aangevuld met de ruwvoermix van Florian zonder luzerne. De ruwvoermix is voor het kauwen, zodat ze goed speeksel aanmaakt en daardoor geen last van haar maag krijgt. Ze doet het hier heel erg goed op :j

babzzz

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-06-14
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:54

Ik heb een trekpaard met CPL, waardoor hij weinig suiker en zetmeel mag hebben. Ik heb het advies gekregen om Agrobs Alpengrün Pellets te voeren en voor slobber de Agrobs Alpengrün Mash. Alleen lust hij de slobber niet dus krijgt hij alleen de pellets waar hij het goed op doet! :)
Hiervoor kreeg hij Cavalor Fibreforce wat ook vrij laag is in suiker en zetmeel.

Afanaisa91

Berichten: 1339
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Suikerarm voer voor paard met gevoelige maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:57

Hier ook de Agrobs mash, met Metazoa fitright esparcette aangevuld met wisselende kruiden voor de diversiteit.
Hier moesten ze even aan de (suikerarme) smaak wennen, maar nu wordt het goed gegeten gelukkig.