Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe paard laten afvallen in groep 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer?

 
Profiel   

Mijn pony heeft altijd de neiging gehad om snel dik te worden. Dit was een hele tijd goed onder controle totdat ze een blessure kreeg en van stal veranderde.
Daarom ben ik nu op zoek naar ervaringen van mensen hoe ze hun paard af laten vallen binnen een soortgelijke omgeving.

Mijn situatie:
Het gaat om een bijna 17-jarige pony die 24/7 buiten staat. Overdag op de weide, 's nachts op de paddock met onbeperkt hooi in een slowfeeder. In de zomer heeft ze overdag een graasmasker op en 's nachts niet. Op dit moment draagt ze geen graasmasker.
Naast het ruwvoer krijg ze vitaminebrok, handje ruwvoermix en supplementen. Het ruwvoer zou arm zijn, maar ik heb dit nog niet zelf geanalyseerd. Ga ik wel doen binnenkort.

Hooi wordt gevoerd door een grote ronde baal met fijnmazig net erover neer te zetten. Ze staat samen met enkele vriendjes die niet te dik zijn en dit onbeperkte eten veel beter kunnen gebruiken. Het zijn niet allemaal mijn paarden en aangezien ik zelf niet te tijd of ruimte heb om dit anders te regelen kan ik weinig aan de ruwvoersituatie doen.

Meer beweging geven is in verband met haar (chronische) peesblessure lastig. We proberen nu weer op te bouwen door te stappen en grondwerk te doen, maar het is niet zeker dat ze ooit weer echt aan het werk kan.
De dierenarts heeft echter wel bevestigd dat ze happy met "semipensioen" op de wei staat en dat wat ik nu doe prima kan ik haar situatie.
De kans is aanwezig dat regelmatig een staprondje of wat grondwerk de enige beweging is die ze kan krijgen.

Daarom ben ik op zoek naar ervaringen en tips van mensen in een soortgelijke situatie. Hoe houd jij je paard enigszins op gewicht?

Mijn opties tot nu toe zijn:
- verzorger zoeken waardoor er elke dag iemand met haar gaat stappen
- Zomer en winter 24/7 graasmasker op


Laatst bijgewerkt door Josien_ op 17-01-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 11:47 



 
Profiel   

Niet….. :o
Als je een groep hebt met verschillende voedingsbehoefte dan krijg je een paard dat weinig nodig heeft nooit fatsoenlijk op gewicht. Daar valt niet tegenaan te stappen tenzij je het over uren lange wandelingen hebt zonder graaspauze.
Je kunt dan hooguit nog 24/7/365 een graasmasker op doen maar dat is ook weer zo wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 11:53 



 
Profiel   

Waarom voer je de ruwvoermix? Lijkt me niet dat ze die nodig heeft als ze onbeperkt ruwvoer krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 11:55 



 
Profiel   

Ik weet dat het heel lastig is, maar hoopte misschien nog op een creatief idee van een bokker ofzo :+ .

@Bowo: ze krijgt een handje basic pure van Florian zodat ze wat langer met haar vitaminebrokjes bezig is en om de supplementen beter doorheen te mengen.
Het zijn geen grote hoeveelheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 11:59 



 
Profiel   

Heel banketstaaf, maar ik hou mijn vetklepje een paar uur apart van de groep als het echt te gek wordt. Mijn ervaring is dat je bij de sobere dieren die te weinig stop hebben qua eten zelfs met training niet kan compenseren, je moet dan echt wat aan de inname doen.

Er zijn genoeg paarden waarbij onbeperkt gewoon niet of heel moeilijk werkt. Vooral als het echt onbeperkt hooi is ipv toevoegen van andere armere ruwvoervarianten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 12:04 



 
Profiel   

Wel een graasmasker om doen. De mijne is heel netjes afgevallen toen ze een aantal maanden 24/7 met haar graasmasker stond. Wij kwamen ook uit een blessure en een periode van weinig doen, dan is het erg lastig als veel meer bewegen niet kan. Ik heb een masker met een niet al te klein gat, dat remt prima zonder dat het haar veel stoort. Toen ze weer op gewicht was en weer alles mocht ging het weer zonder masker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 12:08 



 
Profiel   

mooney schreef
Heel banketstaaf, maar ik hou mijn vetklepje een paar uur apart van de groep als het echt te gek wordt. Mijn ervaring is dat je bij de sobere dieren die te weinig stop hebben qua eten zelfs met training niet kan compenseren, je moet dan echt wat aan de inname doen.

Er zijn genoeg paarden waarbij onbeperkt gewoon niet of heel moeilijk werkt. Vooral als het echt onbeperkt hooi is ipv toevoegen van andere armere ruwvoervarianten.


Daar zat ik ook aan te denken, maar nooit gedaan omdat ze zich dan erg druk kan maken en dat natuurlijk weer niet gunstig is voor de blessure. Maar misschien alsnog iets om te overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 12:52 



 
Profiel   

Misschien dat ze met een van de anderen op de paddock kan blijven?
Op de stal waar ik sta hebben we dat in de zomer, en in de winter staan de dunnetjes juist afentoe een paar uur apart met los, 'vetter' hooi zodat ze even rustig kunnen bij eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 13:24 



 
Profiel   

Op dit moment is alles ingericht zodat ze altijd samen kunnen staan, maar we gaan eens kijken wat er mogelijk is.
Bij apart zetten ben ik wel grotendeels afhankelijk van anderen in verband met het hebben van een fulltime baan en geen licht op de weide.

Toch bedankt voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 11:09 



 
Profiel   

Bedoel je met vitaminebrok een balancer of bedoel je een vitalbixachtige brok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 11:15 



 
Profiel   

Euridicey schreef
Bedoel je met vitaminebrok een balancer of bedoel je een vitalbixachtige brok?


Ze krijgt nu de Vimi-Plus van Florian :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 11:17 



 
Profiel   

Bedenk wel dat met het masker het idee best leuk kan zijn, maar praktijk kan betekenen dat je 100 keer het masker om kan gaan doen omdat ze hem af krijgen. En dan schiet het dus nog niet op. :')

In principe is het namelijk vrij simpel. Om af te vallen moet er meer energie eruit dan erin. Dus armer hooi en/of minder hooi en/of meer beweging.

Ik heb die van mij verhuisd. Ook omdat ik hem niet meer 24/7 op gras wil hebben ivm zijn pssm en dat was zomers wel zo. Nu weer mooi op gewicht. Ondertussen op arm hooi onbeperkt ivm dat ie juist weer aan moest komen. Maar voor hoelang dat kan, is de vraag. Maar wie weet, we maken nu ook niet echt kilometers dus wat dat betreft best kans dat ie erop kan blijven. Ik hoop het ergens wel, het is een stuk makkelijker voeren. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 11:51 



 
Profiel   

Mijn ruin was hb geweest en altijd snel te dik, maar mn merrie had wel wat nodig en ze stonden samen. Hij heeft een tijd een graasmasker om gehad ook al zat het hooi in netten in de bakken, maar toen viel hij iets te snel teveel af.

Hij had ook een peesblessure en we zaten een paar keer in een vicieuze cirkel. Toch heel trouw blijven stappen elke dag zodat hij iig niet dikker werd.

Maar las toen een stuk dat paarden afvallen als je ze elke dag minimaal 15min laat draven. Naast de vrije beweging.
Toen eerst toch meer gaan stappen, maar 1 x langer leek me dan ook weer niet de oplossing. Dus 2x stappen.
Toen hij iets beter leek begonnen met beide kanten op 1 rondje draven en dat heel langzaam gaan opbouwen.

Als je de mogelijkheid hebt kan je eens kijken of je naar een aquatrainer kan bijv?? Mij werd uitgelegd dat dit minder belastend is en ze daar wel in verhouding meer afvallen in dezelfde tijd als je normaal stapt.

Hoe wordt het ruwvoer aangeboden? Als er veel ruwvoer plekken zijn en ze zijn heel vol staan ze vaak bij eentje lang te eten en lopen relatief weinig om naar de volgende te gaan.

Je zou een gps tracker om kunnen doen om eens te kijken hoeveel afstand je paard aflegt. Misschien valt het enorm tegen hoeveel hij beweegt.

Buiten alles zit er ook nog wel verschil tussen te dik en te dik. Te dik kan altijd problemen (gaan) geven en is een belasting op de benen, maar alleen ene dikke buik is wat anders dan vetopslag.
Mijn ruin at niet non stop, maar had vooral een volle buik. Ik ben juist iets rijker gaan bijvoeren en toen kwam hij wat mooier in model. Hij leek ook meer voldaan. Had daarvoor jaren een dieet en voer zelf samengesteld, ook omdat wij in de voeding zaten en overtuigd waren van natuurlijk voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 02:09 



 
Profiel   

Afhankelijk van wat en de ernst van de blessure, is het wellicht mogelijk om te gaan fietsen. Dan kan je eventueel rustig aan wat draf opbouwen, en beter doorstappen sowieso. Het is fijn onbelast en rechtuit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 03:15 



 
Profiel   

Mijn ervaring is ook; binnen een groep met verschillende voedingsbehoeften gaat echt afvallen niet lukken. Mijn pony is uiteindelijk verhuisd naar een track met onbeperkt hooi wat flink uit elkaar ligt (3 ha) en daar is hij pas echt gaan afvallen. Ze scharrelen de hele dag, eten nooit op één plek een net helemaal leeg in één keer.
Op het land in de zomer draagt hij nog steeds een graasmasker. Vorige stal droeg hij dat uiteindelijk de hele dag (behalve de nacht) maar dat vond ik zijn welzijn niet ten goede doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 06:08 



 
Profiel   

Hoe groot is ze vergeleken met de rest? Mijn shet profiteerde veel te veel mee van 24/7 met grote pony's waaronder zogende moeders en opgroeiende jonkies. Ik heb nu de bakken met slowfeeders flink verhoogd en hij kan er dus niet meer in. Er hangt altijd een netje met stro waar hij wel bij kan,hij krijgt 3x per dag een beperkte portie geweekt hooi en verder stofzuigert hij de grond rondom de bakken leeg. Daar heeft hij echt genoeg aan. Dus als ze kleiner is kan je daar wellicht iets mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 06:55 



 
Profiel   

Toen ik een pony had in een groep die sneller bol werd dan goed voor hem was, ging dat goed omdat ik tegelijertijd regelmatig flink reed; denk aan ritten van 25 tot 40 km, en meerdere keren per week actief.
Een staprondje ging echt het verschil niet maken.

Toen dat een periode niet lukte werkte een graasmasker hier goed. Ging niet af, geen schuurplekjes en pony deed het er eigenlijk prima mee.

Nu heb ik twee paarden aan huis waarvan de een ook sneller rond wordt dan de andere, en die zet ik een aantal uur per dag apart waarin de een zich lekker vol eet en de ander in die tijd alleen wat arm hooi heeft. Zo hebben ze de hele dag onbeperkt ruwvoer, alleen die paar uur per dag verschilt het per paard waar dat ruwvoer uit bestaat. Dat werkt top! Maar of dat mogelijk is bij jou weet ik natuurlijk niet, het lijkt me wat complex als je ze niet aan huis hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 07:12 



 
Profiel   

Josien_ schreef
Daar zat ik ook aan te denken, maar nooit gedaan omdat ze zich dan erg druk kan maken en dat natuurlijk weer niet gunstig is voor de blessure. Maar misschien alsnog iets om te overwegen.

Ik zou niet voor een graasmasker kiezen 24/7 (het hele jaar rond), zeker niet als je zegt dat ze zich dan erg druk kan maken. Je paard zoveel stress geven zou voor mij geen goede oplossing zijn.

Volgens mij heb je de opties; 1. deels apart zetten met arm ruwvoer, 2. meer bewegen (mits verantwoord met blessure) of 3. een andere plek zoeken. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben als ik jou was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 07:37 



 
Profiel   

Mijn paard heeft altijd een graasmasker om buiten. Nou gaat hij eind van de dag wel op stal dus dan kan het masker af. Maar hij is er enorm mee afgevallen en blijft nu mooi op gewicht.

Ik heb niet de strengste maar eentje met een rechthoek als opening. Hier kan hij prima hooi mee eten alleen krijgt hij minder binnen per hap. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 07:46 



 
Profiel   

Hier ook een graasmasker op in de winter als ze in de kudde staat.

In de zomer staat ze apart in de paddock naast de rest. De rest staat dan in de wei, maar dat gaat helaas niet meer ivm gevoelig voor hoefbevangenheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 07:54 



 
Profiel   

J_emma schreef
Hoe groot is ze vergeleken met de rest? Mijn shet profiteerde veel te veel mee van 24/7 met grote pony's waaronder zogende moeders en opgroeiende jonkies.

Zou die ook stiekem bij de melkbar mee drinken of bedoelde je dat niet dat die mee profiteerde :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 08:19 



 
Profiel   

[ img ]

Mijn merrie is een D-pony en de meest handige om overal bij te komen dus bakken hoger maken of zoiets zal geen zin hebben. Ze is niet de kleinste.

Met graasmasker is ze niet onrustig, maar wel als ze alleem apart gezet wordt.

Het gaat om een sluimerende peesblessure en we zijn inmiddels weer lekker aan het stappen. Dat opvoeren is laatig in de winter, maar ga het wel proberen.

Hooi wordt getest. Weet ik dus binnenkort.
Ze krijgen hooi van een grote baal met een slowfeedernet er omheen.
Ze pendelen tussen de wei en de paddock waar het hooi staat.

Graasmasker is in oktober kapot gegaan dus die ga ik een nieuwe kopen. Dan gaan we proberen of ze soms apart kan staan met de Shetlanders op de paddock, vaker het Graasmasker op en zo veel wandelen als lukt.

Aquatrainer hebben we gedaan ooit, zou een hele mooie oplossing zijn maar die hier in de buurt is weg dus moet opnieuw op zoek.

Bedankt voor alle suggesties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 08:34 



 
Profiel   

Ik heb 3 keer het graasmasker van Harry’s Horse gehad en 3 keer snel kapot. Nu heb ik die van QHP en die zit echt zoveel beter en houdt hij heel. Ook mooie grote openingen bij de neusgaten en gewoon een fijn halster. Misschien een tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 08:40 



 
Profiel   

Armer hooi was bij mij de oplossing, met voordroog is ze altijd te dik geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 08:44 



 
Profiel   

Vanuit de endurance heb ik gehoord dat stappen de meest zware gang is voor een paard qua energie. Dus wellicht is alleen mogen stappen helemaal niet zo heel gek, maar ik denk wel dat je dat een flinke tijd moet gaan doen per dag. Echt stevige wandelingen van 1 of 2 uur maken en dan niet een beetje slenteren, maar gewoon lekker doorstappen.

Eventueel ook die ruwvoermix eraf halen en toch met een graasmasker op laten staan. Zijn allemaal dingen ie kleine beetjes helpen natuurlijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 08:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen