Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk type magnesium?

 
Profiel   

Hoi ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Chelaat, Citraat, Oxide. Bij fabriekant en elke variant staat dat het het beste wordt opgenomen :') Zelf persoonlijk voor mezelf goede ervaring met Citraat. 3 kilo kwijt die ik er voorheen niet af kreeg en zit beter in mijn vel.

Ik wil magnesium van t voorjaar en zomer gaan geven aan mijn paard om zijn suikerstofwisseling op pijl te houden. Ik had begrepen dat magnesium hier goed aan bij kan dragen evt in combi met gluco.

Met welke variant heb jij de beste resultaat?
Ik zag bij de welkoop de Heltie horse Magnesium chelaat vloeibaar staan die leek mij wel intressant.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 08:41 



 
Profiel   

Ik weet niet of het voor paarden hetzelfde is als voor mensen.

Citaat
De beste vormen die we kennen noemen we magnesiumchelaten. Magnesiumtauraat, magnesiummalaat en magnesiumbisglycinaat behoren allen tot de chelaten. Deze vormen hebben een erg hoge biologische beschikbaarheid, wat betekent dat het lichaam ze het beste opneemt.

Ook zorgen chelaten ervoor dat onze maagsappen de supplementen niet kunnen splitsen. De aminozuren in de chelaatvorm werken als een beschermschild voor de magnesium. Zo bereiken magnesiumchelaten in hun volledige vorm de darmen, waar het lichaam ze optimaal opneemt. Ze zorgen tevens voor minder maag- en darmklachten in verhouding tot ongecheleerde magnesiumvormen, zoals magnesiumchloride, magnesiumoxide, magnesiumhydroxide en magnesiumsulfaat.

Een lage biologische beschikbaarheid (ook wel ‘anorganisch’) betekent dat ons lichaam de vormen niet goed opneemt. Magnesiumsulfaat heeft bijvoorbeeld maar een biologische beschikbaarheid van 4%. Dit betekent dat een dosering van 200 mg magnesiumsulfaat slechts voor een luttele 8 mg effectief is. Die lage biologische beschikbaarheid geldt dus ook voor onze voedingsmiddelen.


Dan zou jouw keuze een goede zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 09:18 



 
Profiel   

Needje schreef
Ik weet niet of het voor paarden hetzelfde is als voor mensen.

Citaat
De beste vormen die we kennen noemen we magnesiumchelaten. Magnesiumtauraat, magnesiummalaat en magnesiumbisglycinaat behoren allen tot de chelaten. Deze vormen hebben een erg hoge biologische beschikbaarheid, wat betekent dat het lichaam ze het beste opneemt.

Ook zorgen chelaten ervoor dat onze maagsappen de supplementen niet kunnen splitsen. De aminozuren in de chelaatvorm werken als een beschermschild voor de magnesium. Zo bereiken magnesiumchelaten in hun volledige vorm de darmen, waar het lichaam ze optimaal opneemt. Ze zorgen tevens voor minder maag- en darmklachten in verhouding tot ongecheleerde magnesiumvormen, zoals magnesiumchloride, magnesiumoxide, magnesiumhydroxide en magnesiumsulfaat.

Een lage biologische beschikbaarheid (ook wel ‘anorganisch’) betekent dat ons lichaam de vormen niet goed opneemt. Magnesiumsulfaat heeft bijvoorbeeld maar een biologische beschikbaarheid van 4%. Dit betekent dat een dosering van 200 mg magnesiumsulfaat slechts voor een luttele 8 mg effectief is. Die lage biologische beschikbaarheid geldt dus ook voor onze voedingsmiddelen.


Dan zou jouw keuze een goede zijn.

Oh fijn! Bedankt hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 09:56 



 
Profiel   

Ik voer citraat, maar misschien ga ik hierna over naar een chelaat liefst vloeibaar.
Zelf slik ik bisglycinaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 11:29 



 
Profiel   

Ik had op den duur magnesium oxide aangeschaft, omdat dat flink goedkoper is.
Maar mijn paard en de andere van stal aten het liever niet, denk omdat het qua structuur een grove korrel heeft.
Dus misschien is dat ook wel een dingetje om rekening mee te houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 12:33 



 
Profiel   

Oxide is sowieso niet heel goed opneembaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 12:33 



 
Profiel   

Ik voer oxide en geef dat met bietenpulp.
Is zoveel goedkoper dus wat meer er van geven blijft nog goedkoper.
En ik heb ooit eens gelezen dat paarden oxide beter opnemen dan mensen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 12:42 



 
Profiel   

Kleine kanttekening:
Het klopt dat organisch gebonden mineralen beter opneembaar zijn. Dit is omdat het paardenlijf bij een organisch gebonden mineraal niet kan controleren of hij het nodig heeft en altijd wordt opgenomen (door het aminozuur dat eraan vast zit). Dit kan op langere duur voor problemen zorgen. Ik zou dit dus alleen voeren als er een tekort is aangetoond.

Anorganische mineralen zijn minder goed opneembaar omdat er wel een check van tevoren plaats vindt in de darmen. Het lichaam neemt het op als, en hoeveel hij nodig heeft.

Daarbij zit er magnesium in het gras, dus als je paard toegang heeft in de zomer tot gras, zou ik me minder snel zorgen maken om een tekort in de zomer.


Laatst bijgewerkt door SilvanoN op 19-01-23 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 15:33 



 
Profiel   

Dat licht sterk aan de grondsoort. Bij zand- en bijv. duingrond spoelen spore-elementen snel uit en bevat het gras daarvan ook veel minder. Op de waddeneilanden, bijvoorbeeld, hebben paarden die de weide aan de duinkant hebben vrijwel allemaal een gebrek aan spore-elementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 15:46 



 
Profiel   

Ik voer magnesiumcitraat bij van jacob hooy. Is niet specifiek voor paarden, maar qua ingredienten hetzelfde en een stuk goedkoper. Volgens mij zit het nu op €30 per kg.

Moet wel zegggen dat ik verschil pas na een maand merk, dus zou denk ik niet per se alleen in de zomer bijvoeren en dan in de winter niks... Maargoed soms is het ook even zoeken wat werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 16:05 



 
Profiel   

Stephanie schreef
Ik voer magnesiumcitraat bij van jacob hooy. Is niet specifiek voor paarden, maar qua ingredienten hetzelfde en een stuk goedkoper. Volgens mij zit het nu op €30 per kg.

Moet wel zegggen dat ik verschil pas na een maand merk, dus zou denk ik niet per se alleen in de zomer bijvoeren en dan in de winter niks... Maargoed soms is het ook even zoeken wat werkt.

Oh dat klinkt ook erg intressant. Dat is bij de drogist verkrijgbaar toch

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 21:16 



 
Profiel   

michelle933 schreef
Stephanie schreef
Ik voer magnesiumcitraat bij van jacob hooy. Is niet specifiek voor paarden, maar qua ingredienten hetzelfde en een stuk goedkoper. Volgens mij zit het nu op €30 per kg.

Moet wel zegggen dat ik verschil pas na een maand merk, dus zou denk ik niet per se alleen in de zomer bijvoeren en dan in de winter niks... Maargoed soms is het ook even zoeken wat werkt.

Oh dat klinkt ook erg intressant. Dat is bij de drogist verkrijgbaar toch

Ik bestel het altijd online. Soms hebben ze namelijk ook aanbiedingen van 2 voor 1 of tweede halve prijs.
Meestal bestel ik bij koopjesdrogist of internetdrogist.

Maar als je googled op magnesiumcitraat Jacob Hooy 1kg krijg je vast wel wat resultaten. Meestal hebben ze die grote navulverpakkingen niet in de winkel liggen. Heb er wel eens naar gekeken. Is toch vaak dure potjes van 100-250 gram.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 21:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen