Mini mineralen buffet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Mini mineralen buffet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 13:39

Ik heb geen idee of zoiets wellicht al bestaat en daarom ook dit topic.

Tegenwoordig zie je overal filmpjes van heuze mineralen buffetten en dat vind ik super leuk en ook interessant. Maar bij ons op stal kan dit alleen echt in de stal, want buiten op de wei gaat dit nat worden. Als je zoiets in de stal doet moet dit natuurlijk niet al te veel uitsteken ivm ook de ruimte.

Nu lijkt het mij dus heel leuk om een stuk of 5 mini mineraal blokken in de stal naast elkaar aan de muur te bevestigen. Maar is zoiets te realiseren?

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:47

Wellicht leuk om misschien met meerdere stalgenoten een hoekje van de stalling in te richten als mineralen/zouten buffet. Zo kan iedereen er gebruik van maken, neemt geen plek op de stal in bezet en kun je de kosten met zn alle delen.

Groetjes

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Mini mineralen buffet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 13:11

De paarden staan niet bij elkaar in de stal dus dat word hem niet..

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Mini mineralen buffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:42

Nee buiten hun huidige stal zeg maar, dus meer bij een poetsplaats oid een plekje maken en dan kun je met je paard er regelmatig eens langsgaan, kijken of ze dan behoefte heeft. Het is een begin, zodat je het misschien toch eens kunt proberen

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Mini mineralen buffet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 22:20

Aah op die manier, bedankt voor je tip!

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Mini mineralen buffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:53

Ik heb ze gewoon buiten liggen.
Moet je iets vaker een nieuwe halen haha.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mini mineralen buffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:24

Kan je niet iets samen doen met je stalgenoten?

Je hebt likstenen in diverse soorten en niet elk paard zal aan elke liksteen evenveel likken. Ze zoeken het op bepaald emomenten wel of niet op en dat is juist het idee erachter.

Ik ken ook wel die bakjes, maar die zijn vaak enorm gezoet. Dat laten mensen even van de grond of uit de hand likken, maar dat is meer snoepen/lollie achtig

Als je meerdere likstenen in stal hangt, moet je ook kijken naar je stal en wat de eigenaar vindt. Als ik zo een ronde zou ophangen hoor ik dat de hele nacht, laat staan als ze er meerdere hebben hangen en allemaal langs gaan.

xRoossie95

Berichten: 1373
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Mini mineralen buffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:34


Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:24

Ik heb een liksteenbuffet gemaakt. Maar inderdaad, kijk goed wat je neemt. De meeste likstenen bestaan gewoon uit veel zout en een beetje mineraal.
Ik heb er voor gekozen om 2 zoutblokken (himalaya en gewoon een witte), een mineralensteen met minder zout en iets voor de luchtwegen in de houders te leggen. Geen gekke smaakjes of wat waardoor ze er veel aan gaan likken. Die voor de luchtwegen had niet speciaal gehoeven, maar die heb ik gehad. Is vooral munt, tijm en eucalyptus.

Ik heb goed in de gaten gehouden of ze zich er niet vol op stortten, maar dat gaat best prima. Af en toe wordt er eens aan gelikt, maar zeker niet in overvloed. En dat gevaar loop je wel met likstenen met lekkere smaakjes en geurtjes. Bedenk dus goed wat je er op wilt hangen.

Dit is mijn creatie. Gewoon 2 palen, planken er tegenaan geschroefd, verstevigd aan de achterkant en liksteenhouders op geschroefd.
Afbeelding

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Mini mineralen buffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:40


Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:34

Daihyo schreef:
Ik heb een liksteenbuffet gemaakt. Maar inderdaad, kijk goed wat je neemt. De meeste likstenen bestaan gewoon uit veel zout en een beetje mineraal.
Ik heb er voor gekozen om 2 zoutblokken (himalaya en gewoon een witte), een mineralensteen met minder zout en iets voor de luchtwegen in de houders te leggen. Geen gekke smaakjes of wat waardoor ze er veel aan gaan likken. Die voor de luchtwegen had niet speciaal gehoeven, maar die heb ik gehad. Is vooral munt, tijm en eucalyptus.

Ik heb goed in de gaten gehouden of ze zich er niet vol op stortten, maar dat gaat best prima. Af en toe wordt er eens aan gelikt, maar zeker niet in overvloed. En dat gevaar loop je wel met likstenen met lekkere smaakjes en geurtjes. Bedenk dus goed wat je er op wilt hangen.

Dit is mijn creatie. Gewoon 2 palen, planken er tegenaan geschroefd, verstevigd aan de achterkant en liksteenhouders op geschroefd.
[ [url=m/9mMMKc.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dit is echt een leuk idee!
Ga op stal eens rondvragen of hier belangstelling voor is. Zo ik mogen weten waar jij de houders en stenen gehaald hebt?

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 19:41

Iemand van jullie ervaringen met de likstenen van Kramer? Likstenen met smaakjes is niet de bedoeling ivm suikers etc.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:43

Daihyo schreef:
Ik heb een liksteenbuffet gemaakt. Maar inderdaad, kijk goed wat je neemt. De meeste likstenen bestaan gewoon uit veel zout en een beetje mineraal.
Ik heb er voor gekozen om 2 zoutblokken (himalaya en gewoon een witte), een mineralensteen met minder zout en iets voor de luchtwegen in de houders te leggen. Geen gekke smaakjes of wat waardoor ze er veel aan gaan likken. Die voor de luchtwegen had niet speciaal gehoeven, maar die heb ik gehad. Is vooral munt, tijm en eucalyptus.

Ik heb goed in de gaten gehouden of ze zich er niet vol op stortten, maar dat gaat best prima. Af en toe wordt er eens aan gelikt, maar zeker niet in overvloed. En dat gevaar loop je wel met likstenen met lekkere smaakjes en geurtjes. Bedenk dus goed wat je er op wilt hangen.

Dit is mijn creatie. Gewoon 2 palen, planken er tegenaan geschroefd, verstevigd aan de achterkant en liksteenhouders op geschroefd.
[ [url=m/9mMMKc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Regenen die likstenen niet weg gezien ze buiten staan? Ik heb zelf alleen ervaring met een liksteen in stal, maar zou voor in de paddock ook wel zoiets willen. Alleen zonde als het verloren gaat met regen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:17

Ja wel iets. Ik ga ze ook verplaatsen naar een paar planken lager. Dan regent het wat minder in. Je kan er ook nog halve emmers boven maken.

Bij Becidor hebben ze ook verschillende likstenen.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:47

Het is een beetje een hype aan het worden, dat mineralenbuffet, maar let wel een beetje op de inhoud van het pakket. Sommige 'gezonde' types bevatten veel ijzer of koper, verstoren bij te hoge opname de normale balans of opname van andere mineralen.
Een paar likstenen is prima, dat doseren ze zelf. Maar bij een goede vitaminebrok naast ruwvoer is zo'n mineralenbuffet echt niet nodig. Wat wel leuk is dat is het geven van kruiden; kleefkruid groeit nu volop, en jonge brandnetel, jonge takken meidoorn en wilg.
https://www.purepaardenvoeding.nl/sluip ... VinkXx9AtY

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Mini mineralen buffet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:51

https://purehorse.nl/2018/05/09/mineralen-buffet/

Dit artikel vind ik persoonlijk een stuk verhelderend dan het artikel van purepaardenvoeding.....
Laat je niet afschrikken, zolang je kleine emmertjes aanbied kun je het niet teveel geven.
Bied het regelmatig aan, maar wissel ook af en las stopweken in.

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:53

Djorf_6 schreef:
Daihyo schreef:
Ik heb een liksteenbuffet gemaakt. Maar inderdaad, kijk goed wat je neemt. De meeste likstenen bestaan gewoon uit veel zout en een beetje mineraal.
Ik heb er voor gekozen om 2 zoutblokken (himalaya en gewoon een witte), een mineralensteen met minder zout en iets voor de luchtwegen in de houders te leggen. Geen gekke smaakjes of wat waardoor ze er veel aan gaan likken. Die voor de luchtwegen had niet speciaal gehoeven, maar die heb ik gehad. Is vooral munt, tijm en eucalyptus.

Ik heb goed in de gaten gehouden of ze zich er niet vol op stortten, maar dat gaat best prima. Af en toe wordt er eens aan gelikt, maar zeker niet in overvloed. En dat gevaar loop je wel met likstenen met lekkere smaakjes en geurtjes. Bedenk dus goed wat je er op wilt hangen.

Dit is mijn creatie. Gewoon 2 palen, planken er tegenaan geschroefd, verstevigd aan de achterkant en liksteenhouders op geschroefd.
[ [url=m/9mMMKc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Regenen die likstenen niet weg gezien ze buiten staan? Ik heb zelf alleen ervaring met een liksteen in stal, maar zou voor in de paddock ook wel zoiets willen. Alleen zonde als het verloren gaat met regen.



Daar heeft creatief voor paarden iets op gevonden! Verplaatsbare liksteenhouders van hout. Kun je binnen zetten met echt slecht weer, en weer lekker buiten in de lente en zomer.
www.creatiefvoorpaarden.nl

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:07

Ik heb een gewone ton met water staan en een waterton met water een een handje keltisch zeezout. Supermakkelijk en de paarden kiezen zelf waar ze trek in hebben.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:17

Afbeelding
Een himalaya, eent rode vierkante en horslyx in de voerbak. Binnenkant schuilstalwand