Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

GEZOCHT: paarden met EOTRH voor een proef met kruiden

 
Profiel   

Hoi! Mijn paard Jippe heeft EOTRH een aandoening aan de voortanden waarvoor nog geen behandeling bestaat. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een bacterie of schimmel of virus of combi. Het veroorzaakt woekeringen van tandvlees en/of ontstekingen rondom de wortel met uitvallen van tanden tot gevolg. Mijn paard heeft inmiddels helaas al enige tanden verloren. Hij staat al tijdje op paddenstoelenmix.

Nu heb ik een kruidenbepaling gedaan en daar kwam een combi uit van 2 kruiden die tegen schimmels en bacterien en virussen inzetbaar zijn alsook specifiek tegen ontstekingen van mondslijmvlies werken. Nu heb ik uiteraard hem meteen hierop gezet, maar ben benieuwd of dit wellicht een ondersteunende remedie zou kunnen zijn.

Daarom ben ik op zoek naar mensen met een paard met EOTRH die interesse hebben in een proef. Je ontvangt/koopt dan via mij de kruiden (die ik weer koop bij mijn leverancier dus ik verdien er niks aan) en ik zou het dan fijn vinden als je bij zou willen houden of je verschil merkt (verbetering, verslechtering of niks) Daarvoor krijg je dan ook een invullijst die je dan eens in de zoveel tijd aan mij kunt mailen. Op die manier wil ik van een groep paarden bijhouden of er wellicht verbetering optreed. reacties en vragen mogen graag per PB.

En nee dit is geen verkapte manier om geld te verdienen ofzo. Ik weet dat er veel paarden zijn met dit probleem en ben op zoek naar alles wat helpt. En door info van meerdere paarden te verzamelen kan wellicht een dierenarts ofzo hier ook iets mee.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 01:10 



 
Profiel   

Ik kwam per toeval hierop uit.

Ik heb geen pony met deze aandoening.

Maar wel eentje met astma. Ik ben benieuwd aangezien hiervan de trigger stof (dus schimmel) is. Of de kruiden dan ook hun werking hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 20:30 



 
Profiel   

Heeft je paard al enige tanden verloren door het proces van de ziekte of met behulp van een paardentandarts? Zo niet, dan heeft je paard veel pijn en is een kuurtje paddenstoelenmix niet afdoende. Ik zou dit met mijn ruin door het proces van EORTH niet aangaan, het proces van EORTH is onomkeerbaar. Bij mijn ruin heb ik alle snijtanden laten verwijderen na het laten maken van foto’s’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 23:04 



 
Profiel   

Bij mijn (inmiddels 27 jarige) ruin is 2 jaar geleden EORTH geconstateerd na een bezoek aan de tandarts en vervolgens röntgenfoto’s door de dierenarts. Hij had de verkant waarbij de tandwortel oplost. Ik heb ook over de paddenstoelen/kruidenmix gehoord en gelezen doordat ik werd getipt door een stalgenootje die ook een paard met EORTH had en dat gebruikte. Ik ben er toen niet aan begonnen omdat de dierenarts echt adviseerde de tanden te laten weghalen. Bij mijn paard was het verwijderen van de aangetaste tanden de beste oplossing/behandeling. De aangetaste tanden doen namelijk ontzettend veel zeer. Na het verwijderen merkte ik duidelijk verschil in het eten maar ook zijn hele humeur. Iets wat eerder niet echt opviel. Hij heeft nu alleen nog zijn kiezen en 4 voortanden (2 boven en onder) maar red zich helemaal prima. Overigens heeft het toenmalige stalgenootje uiteindelijk ook de tanden moeten laten verwijderen van haar paard, omdat ook hij echt teveel pijn eraan had.

Misschien niet helemaal een reactie op je vraag maar ik sluit mij aan bij bovenstaande reactie dat als de tanden nog niet verwijderd zijn, de mix je paard niet verlost van de pijn die hij heeft in de aangetaste tanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 01:22 



 
Profiel   

_Carien schreef
Heeft je paard al enige tanden verloren door het proces van de ziekte of met behulp van een paardentandarts? Zo niet, dan heeft je paard veel pijn en is een kuurtje paddenstoelenmix niet afdoende. Ik zou dit met mijn ruin door het proces van EORTH niet aangaan, het proces van EORTH is onomkeerbaar. Bij mijn ruin heb ik alle snijtanden laten verwijderen na het laten maken van foto’s’.


Dit hoeft niet per se zo te zijn. Bij mijn ruin was het geconstateerd, naar aanleiding van de foto's zijn er 2 tanden verwijderd en daarna is het jaren stabiel gebleven. Op z'n 22e is het geconstateerd en op z'n 29e is hij overleden, maar naast die 2 tanden in het begin, hoefde er niet meer tanden uit.

Hij kreeg dagelijks de paddenstoelenmix (toen nog equisano). We hadden regelmatig controle bij Jan Kroes, inclusief foto's. Of de paddenstoelen dé truc waren weten we natuurlijk niet, maar we durfden ook niet te stoppen.

@ts, heb nu een paard dat het niet heeft, maar mogelijk wel ontwikkeld (ook door Jan Kroes op de foto gezet). Preventief vast op de paddenstoelen en advies met 2 jaar weer foto's maken. Ben dus evt wel benieuwd naar wat voor kruiden het zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 03:33 



 
Profiel   

Even reactie op de tanden van mijn paard: hij heeft er 1 zelf verloren die ik vond. daardoor kwam ik erachter dat er iets mis was, daarna zijn foto’s gemaakt en de 2 tanden die aangedaan waren zijn verwijderd. En nu 2 weken geleden nog een. Hij heeft nu 2 voortanden boven en 4 onder over. Volgens mijn DA hoeft de rest niet preventief verwijderd te worden. Die zien er buitenkant en röntgenfoto’s nog goed uit. Ik weet dat het proces onomkeerbaar is. Hij krijgt continue de paddenstoelen (dus niet “een kuurtje”) ik hou hem sterk in de gaten en bij geringste idee van pijn/ongemak wordt er door een deskundige gekeken en zo nodig getrokken. Ik hoop gewoon dat de kruiden een ondersteuning zijn, het proces verlangzamen.

Ik laat mijn paard dus niet met EOTRH met pijn lopen ofzo wat hier blijkbaar gesuggereerd werd. En heb de nodige stappen ondernomen en houd hem dus goed in de gaten. Ik ben dus niet alleen maar met paddenstoelen en/of kruiden bezig. I ben op zoek naar iets wat hem kan ondersteunen en dus misschien proces langzamer later verlopen in de hoop zijn overige tanden zo lang mogelijk te behouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 14:16 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd of je helder kunt krijgen of dit echt werkzaam is. Dat zou interessant zijn, volgens onze dierenarts is er nog niks gevonden dat het helpt en het kan stoppen.
Bij ons paard zijn afgelopen zomer alle tanden getrokken na het maken van foto’s.
Hij doet het echt heel goed zonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 14:44 



 
Profiel   

Onze shet had EOTRH. Was in 2015 wel al 20+, maar geen exacte leeftijd bekend. Was verder altijd fit, altijd gewerkt, nooit hb geweest en geen ppid. Ook elk jaar naar de tandarts geweest bij ons vanaf jong.

Wij kwamen vanwege koliek in Utrecht en daar zagen ze de EOTRH. Enkele maanden daarvoor was het met de gebitsbehandeling door een kundige veearts nog niet opgevallen en nu had hij diverse fistels.

Hun advies was; alle snijtanden eruit en dat hebben we ook gelijk laten doen. Het is bekend hoeveel pijn het doet en steeds wachten tot de volgende tand aangetast is, is onnodig. Alles in 1 keer eruit, is 1 keer en klaar.

Hij stond daar 's avonds al hooi te eten. We hadden van alles gekocht, maar hij wilde vooral weer met de rest gewoon hooi eten en ook gelijk grazen.

Later kreeg hij ook problemen aan de kiezen. In de laatste 3 jaar zijn er ook meerdere verwijdert. Hij bleef verder goed eten en we voerden 4x daags geweekt voer bij.

Bij dit soort problemen zou ik nooit hebben gekozen voor supplementen of kruiden etc. Ik ken het idee van de paddenstoelen, maar als het al te zien is of toont, geeft het vaak al pijn of ongemak. Dan zou ik hooguit iets tegen de pijn geven, maar niet iets om EOTRH te remmen, want het is er dan al.

Mocht het echt heel vroeg ontdekt worden en er is bewezen iets wat het proces stopt, zou ik daar wel naar kijken, maar dan moet je wel echt heel vroeg erbij zijn.
Anders is het vooral de supplementen firma kas spekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 16:28 



 
Profiel   

Nou precies dat… ik denk niet dat mensen zich realiseren hoe pijnlijk dit proces is voor een paard omdat ze uit instinct blijven eten en je dus weinig aan ze merkt…
Die van ons doet het ook geweldig goed zonder zijn tanden, buiten dat je zijn tong nu er een stukje uit ziet kan en doet hij alles heel normaal wat hij voor het trekken ook deed.
Daarnaast zit hij beter in zijn vel, is hij vrolijker, relaxter en aanhankelijker…

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 18:00 



 
Profiel   

Ben ik de enige die hier leest dat Zilfstar de pijnlijke tanden liet trekken bij haar paard, en in de tussentijd met het bijvoeren van kruiden probeerde de nog niet aangedane tanden zolang mogelijk functioneel te houden?

Dat ze op zoek is naar mensen met EOTRH paarden die volgens dat zelfde principe willen mee doen met een proef?

Ik lees niet ''ik genees met kruiden EOTRH'' of ''Door de kruiden hoeven geen tanden getrokken''?

@Zilfstar, misschien dat je via de IJslander facebook pagina wat mensen kunt contacteren? Het enige paard met EOTRH wat ik weet heeft al sinds 2011 geen voortanden meer en is intussen 35+ dus dat is niet echt een geschikte kandidaat nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 15:36 



 
Profiel   

Nee ik lees dat ook gelukkig.

Ik vind het een goede proef en heel goed dat je dit op zet Zilfstar.

Ik zou het graag willen volgen in ieder geval.

Ik heb ook een paard gehad met de hypercementose vorm van EOTHR en deze had altijd al spijsverteringsproblemen waar moeilijk een vinger op te leggen was.

Zou me niet verbazen als bacterieen/ schimmels hier ook een rol in hebben gespeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 16:20 



 
Profiel   

Akshay schreef
Ben ik de enige die hier leest dat Zilfstar de pijnlijke tanden liet trekken bij haar paard, en in de tussentijd met het bijvoeren van kruiden probeerde de nog niet aangedane tanden zolang mogelijk functioneel te houden?

Dat ze op zoek is naar mensen met EOTRH paarden die volgens dat zelfde principe willen mee doen met een proef?

Ik lees niet ''ik genees met kruiden EOTRH'' of ''Door de kruiden hoeven geen tanden getrokken''?

@Zilfstar, misschien dat je via de IJslander facebook pagina wat mensen kunt contacteren? Het enige paard met EOTRH wat ik weet heeft al sinds 2011 geen voortanden meer en is intussen 35+ dus dat is niet echt een geschikte kandidaat nog.


Ik heb het heel goed gelezen.

Maar zoals je aan de reacties kan lezen, is EOTRH heel pijnlijk en hebben wij ervoor gekozen alles in 1 keer te laten trekken en niet steeds een aangedane tand.

Aangezien er geen foto's zijn geplaatst weet je dus niet of de rest nog niet is aangetast of al minimaal. Maar elke keer een enkele tand trekken, vind ik een langere lijdensweg dan in 1 keer alles.

Het idee van de paddenstoelen is er al even. Verder is er nog heel weinig bekend over de oorzaak en hoe je het kan voorkomen.

Destijds in Utrecht was er net over geschreven door een collega van dr Slut waardoor zij het snel herkende. Toen dachten ze dat het vaker voorkwam bij koudbloeden en ruinen.

Daarna jaren diverse dingen gehoord, vooral van gebitsverzorgers die de opleiding in Amerika hebben gedaan. Dingen die nog helemaal niet bewezen zijn.

Als je eenmaal zelf ermee te maken hebt, hoor je het ook uit de omgeving en puur daar vanuit zeg ik; nee, ik zou het nooit doen en ook nooit per tand trekken.
Het enige dat namelijk wel al zeker vaststaat is dat het zeeeeeeeeer pijnlijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 16:26 



 
Profiel   

@superpony, ik schrijf ook nergens dat ik denk dat EOTRH niet pijnlijk is hoor! ;)
Ik ben me bewust van de aandoening, en kom regelmatig berichten tegen van mensen wiens paard EOTRH heeft.
Wat ik daaruit lees komt het regelmatig voor dat slechts de aangedane tanden worden verwijderd. En dat het paard gemonitord blijft/in overleg met de dierenarts eventueel nogmaals wordt ingegrepen. Dat dat niet jouw aanpak is, dat is prima toch. Maar voor Zilfstar haar vraag niet relevant?

Zoals ik het lees heeft Zilfstar het niet over ''de paddestoelen die al lang bekend zijn'' maar over aanvulling met kruiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 16:37 



 
Profiel   

Ze vraagt min of meer of mensen dat willen proberen.

Een paar mensen met ervaring met EOTRH geven aan dat ze het niet zouden doen. Dat is ook informatie waar TS iets mee kan als ze iets op wil zetten.
Mensen gaan namelijk toch vaak af op de veearts en anderen die er al ervaring mee hebben.

Je moet eerst met kruiden kunnen testen om te weten of het werkt, maar zolang er niks bewezen is, zullen mensen omdat het een zeer pijnlijke aandoening is, dus niet snel zoiets proberen.

Ik denk dat iedereen het verschil weet tussen paddenstoelen en kruiden. Het werd slechts aangegeven dat er al wordt geprobeerd om het proces te remmen met paddenstoelen, maar mensen daar dus ook niet altijd voor kiezen. Weer omdat je niet zeker weet of het werkt en als ze eenmaal EOTRH hebt, het sud pijnlijk is.

Als mensen dat al niet snel geven, weet je dat mensen ook niet snel kruiden gaan geven. Tenzij ze er zo ontzettend vroeg bij kunnen zijn dat je nog enige tijd hebt voor het echt te pijnlijk wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 16:44 



 
Profiel   

TS wil gewoon kijken of er manieren zijn om het proces te vertragen/ wellicht om te draaien. Zou natuurlijk fantastisch zijn als zoiets zou kunnen.

Als de tanden getrokken moeten worden, dan moeten ze er natuurlijk gewoon uit. Over wel of niet alle tanden trekken tegelijk zijn de meningen verdeeld, ook onder dierenartsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 16:47 



 
Profiel   

Akshay schreef
Ben ik de enige die hier leest dat Zilfstar de pijnlijke tanden liet trekken bij haar paard, en in de tussentijd met het bijvoeren van kruiden probeerde de nog niet aangedane tanden zolang mogelijk functioneel te houden?

Dat ze op zoek is naar mensen met EOTRH paarden die volgens dat zelfde principe willen mee doen met een proef?

Ik lees niet ''ik genees met kruiden EOTRH'' of ''Door de kruiden hoeven geen tanden getrokken''?

@Zilfstar, misschien dat je via de IJslander facebook pagina wat mensen kunt contacteren? Het enige paard met EOTRH wat ik weet heeft al sinds 2011 geen voortanden meer en is intussen 35+ dus dat is niet echt een geschikte kandidaat nog.


Dank je wel en ook Elisa bedankt. Inderdaad gaat het mij niet om genezen, inderdaad zijn de tanden getrokken en daarbij ga ik inderdaad op mijn tandarts af van een DA-praktijk die hier ook ervaring mee heeft.

JA er zijn foto’s gemaakt, nee die heb ik niet geplaatst. Lijkt mij ook niet dat ik dat zou moeten… ik vraag hier geen mening over wel of niet trekken (in mijn idee als tand is aangedaan en doet pijn, eruit ermee en dat heb ik ook precies bij mijn paard gedaan, volgens plan van mijn DA)

En ik ben inderdaad op zoek naar mensen die NAAST de reguliere behandeling van trekken, al dan niet plus de alternatieve manier van paddenstoelen, zouden willen proberen of kruiden als ondersteuning werken om het proces te vertragen. Ook die paddenstoelen evenals ander medicijnen zijn ooit geprobeerd. Kruiden bij exceem is vrij gangbaar bijvoorbeeld, of glucobalance bij weidegang (hint dat zijn kruiden…) waarom dan dit niet proberen? NAAST de reguliere behandeling uiteraard.

Want volgens mijn DA zijn de rest van mijn paard zijn tanden in orde, heeft hij nu geen pijn. En kijken we dus of met deze kruiden wellicht het proces dusdanig vertraagd kan worden dat hij de overige paar mag behouden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 13:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen