Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Land met winterrogge geschikt?

 
Profiel   

Binnenkort komt een stuk land beschikbaar wat voorheen maisland was, in de wintermaanden staat er winterrogge op. Het is nu mooi groen dus.

Is dit land geschikt om paarden tijdelijk op te laten lopen?

Op termijn wordt het geploegd en opnieuw ingezaaid.

En na het inzaaien: hoe snel is het land dan weer geschikt om paarden te laten lopen? Moet het de eerste keer gemaaid worden?

Dank voor meedenken!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 16:40 



 
Profiel   

Niemand die dit weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 17:35 



 
Profiel   

kunnen ze het ook eten?
ik heb een bevriende loonwerker eens gevraagd en die zei dat winterrogge voor paarden niet goed is om op te eten.
die zei dat het te “vet” zou zijn.
verder zou ik het niet weten wat betreft je vragen over het inzaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 17:39 



 
Profiel   

Met gras zie ik het wel. En zou dat persoonlijk niet willen omdat ze dan de hele grasspriet met wortel en al eruit trekken en met pech ook opeten incl zand.
Maar bij rogge geen idee. Weet ook niet of dat überhaupt gezond is voor een paard.

Betreft inzaaien dan is het idd beter als het eerst gemaaid is, of nog beter, afgegraasd en aangelopen door schapen.
Dit dus omdat het grasplantje na maaien of af eten zijn wortel beter laat schieten in de breedte en zo steviger word. En dan word het dus met grazen er niet uit getrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 17:42 



 
Profiel   

Ter info, het ziet er nu dus zo uit:

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 18:15 



 
Profiel   

Lok Ibbel eens naar dit topic, die weet er naar mijn idee altijd super veel vanaf :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 18:35 



 
Profiel   

Present :D
Ik weet niet of er geen ander probleem is: dit is ingezaaid als 'vanggewas' en bij mijn weten mag dat niet benut worden. Kan zijn als dat alleen is als er ook braakligpremie is aangevraagd, kan zijn dat dat altijd de regel is.
Ik weet alleen dat een aantal jaar geleden er specifiek in afwijking van alle regels toestemming was om het Italiaans raaigras dat als groenbemester was ingezaaid te hooien/kuilen, omdat er toen een hooitekort dreigde vanwege een paar slechte jaren door droogte afgewisseld met teveel regen.

Dus er zijn sowieso regels mbt tot het laten opeten van groenbemester.

Of winterrogge slechter of beter is voor paarden dan Italiaans raaigras weet ik niet.

Ah, nieuwe oogst zegt dat het zowel eiwitrijk (da's niet erg, integendeel) als suikerrijk (op zich ook nog niet erg trouwens, niet alle suikers zijn gevaarlijk) kan zijn.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... en-ruwvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 18:48 



 
Profiel   

Ik weet wel dat schapen de rogge heel graag eten. Paarden vinden het ook lekker, maar ik zou er wel voorzichtig mee zijn want het is erg voedzaam. Wat het inzaaien betreft, is heel afhankelijk van het weer. Als het groeizaam vochtig weer is staat het er met 2 weken boven. Als het zo'n 10 a 15 centimeter hoog is, is het inderdaad het beste om er een koppel schapen op te zetten. Anders laten maaien met een weilandbloter dan stoelt het mooi uit. Dan laten groeien en maaien. Daarna kunnen als de zode stevig is de paarden er op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-23 19:10 



 
Profiel   

Ok dank voor deze info!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 18:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen