Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring gezocht bute/buut.

 
Profiel   

Graag zou ik ervaringen horen van mensen die bute/buut gebruikt hebben bij hun paard en waarom.
De voor en nadelen, en hoelang je het gebruikt hebt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 19:43 



 
Profiel   

Voordeel, sterkte pijnstilling
nadeel, uitsluiting voor slacht en risico op maagklachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 19:49 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Voordeel, sterkte pijnstilling
nadeel, uitsluiting voor slacht en risico op maagklachten

Uitsluiting voedselketen. Slacht mag wel.

Vroeger (zo'n 20 jaar geleden) aan mijn paard moeten geven wegens hoefkatrolontsteking.
Enkele weken gegeven. Zonder maagbeschermer helaas, dat was volgens dierenartsen toen nog niet zo'n urgentie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 19:51 



 
Profiel   

Mijne staat er nu op ( in het verleden ook wel eens gehad), wat wil je weten?
Het is vaak niet de 1e keus pijnstiller.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 19:57 



 
Profiel   

Mijn tinker reageerde er niet goed op. De eerste 2 dagen ging het nog. Daarna werd ze enorm sloom en reageerde ze traag op dingen.
Pijnstillende werking leek ook niet goed te werken.
Uiteraard gestopt.
Jaren later nog een keer geprobeerd. En wederom na 2 dagen een suf paard dat ik niet herkende.

Metacam of novacam werkte wel zonder problemen

Voordeel is dat het goedkoper is dan metacam...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 19:59 



 

Onderin het profiel v Mainat kun je haar verhaal hierover vinden. Ik heb zelf veel verhalen gehoord over paarden die er aan overleden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 20:04 



 
Profiel   

In mijn profiel heb ik wat geschreven erover. Ik zou het zeker niet gebruiken. Lang verhaal kort, verzorgpony had verkeerde dosis voorgeschreven gekregen en ging hier aan dood. Maar het was ook echt een hele pot met buut wat we toen kregen, volgens mij bestaat dat nu ook niet meer. En enkel zakjes Equipalazone. Maar voor mij nooit meer dit middel! Teveel heftige bijwerkingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 20:05 



 
Profiel   

Hier recent nog een tijdje gegeven om pijn uit te sluiten na helemaal door de molen te zijn gehaald en niks te kunnen vinden. Het is een sterke pijnstiller, moest het hier wel verdund in een spuitje geven, smaakt namelijk niet zo lekker. Verder niks gemerkt aan mijn paard qua bijwerkingen, in het verleden ook niet met andere paarden.

Alle medicatie heeft kans op bijwerkingen en is nooit gezond om te lang te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 20:05 



 
Profiel   

Bewust om gevraagd toen mijn paard sterke pijnmedicatie nodig had.
Waarom Buut?
Omdat dit de enige pijnstiller is die in capsules zit, alle andere die ik ken via mijn dierenarts zijn drankjes, poeders. En mijn paard is nogal kieskeurig, poeders en drankjes krijg ik er met geen mogelijkheid in.
(zodra hij iets "vies" proeft, tuft hij het uit)
(en omdat ik het ontwormen voor mijn stalhouder niet onmogelijk wil maken, vervalt de optie om pijnstillers via een grote spuit in zijn mond te spuiten. - dat doe je 1 x, dat doe je 2x, en daarna krijg je er nooit meer een spuit in)
Capsules kan ik ver achter in zijn mond stoppen, hand voer er achteraan, bingo, die zit erin.
Overigens werd hij na verloop van tijd ook verrekte handig in het opeten van de paardenbrokjes en het alsnog uitspugen van die capsules.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 20:37 



 
Profiel   

Als pijnstiller werkte het prima, maar dat spul in het paard krijgen was echt drama. Ze vond het echt ultiem smerig en deed alles om er onder uit te komen. Niet heel handig als het paard vanwege dezelfde blessure waarvoor ze de Buut kreeg ook op complete rust stond. Metacam at ze alsof het een traktatie was alleen dat spul is onbetaalbaar, dus was nogal een dilemma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 20:42 



 
Profiel   

MaiNat schreef
In mijn profiel heb ik wat geschreven erover. Ik zou het zeker niet gebruiken. Lang verhaal kort, verzorgpony had verkeerde dosis voorgeschreven gekregen en ging hier aan dood. Maar het was ook echt een hele pot met buut wat we toen kregen, volgens mij bestaat dat nu ook niet meer. En enkel zakjes Equipalazone. Maar voor mij nooit meer dit middel! Teveel heftige bijwerkingen.


De potten zijn er (helaas) niet meer, ik snap uit je profiel alleen niet zo goed waarom buut volgens jou verboden is?

Mijn ruin krijgt het weleens als hij weer last krijgt van bevangenheid, uiteraard is het een sterk middel en moet je alert zijn op maagzweren hierbij, maar dat is bij Metacam ook zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 20:51 



 
Profiel   

Charaz schreef
MaiNat schreef
In mijn profiel heb ik wat geschreven erover. Ik zou het zeker niet gebruiken. Lang verhaal kort, verzorgpony had verkeerde dosis voorgeschreven gekregen en ging hier aan dood. Maar het was ook echt een hele pot met buut wat we toen kregen, volgens mij bestaat dat nu ook niet meer. En enkel zakjes Equipalazone. Maar voor mij nooit meer dit middel! Teveel heftige bijwerkingen.


De potten zijn er (helaas) niet meer, ik snap uit je profiel alleen niet zo goed waarom buut volgens jou verboden is?

Mijn ruin krijgt het weleens als hij weer last krijgt van bevangenheid, uiteraard is het een sterk middel en moet je alert zijn op maagzweren hierbij, maar dat is bij Metacam ook zo.


Het is een periode verboden geweest maar inmiddels niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 20:54 



 
Profiel   

Het is goedkoper dan metacam en ik vind het makkelijker te geven.
Nadeel is dat mijn paard na 14 dagen last kreeg van maagzweer. Maar dat zou met metacam net zo goed kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 20:57 



 
Profiel   

Voordeel: sterke pijnstiller en is gelijktijdig een ontstekingsremmer
Nadeel: het schijnt nogal bitter te smaken en na 1x geven krijg je de poeder bij veel paarden met geen mogelijkheid er nog in.
Slobber, boterham met stroop, appel uithollen, in appelmoes. Ik heb het allemaal geprobeerd. Enige is dan met wat dwang op de manier van een wormenspuit toedienen maar daar ben ik dan weer niet zo’n voorstander van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 20:58 



 
Profiel   

Mijn oude pony kreeg het een paar weken toen hij zwaar bevangen was. Hij at altijd alles, dus dat was geen probleem. Verder had hij er geen extreme bijwerkingen van.

Het is rotzooi, maar in sommige gevallen wel "nodig".

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:01 



 
Profiel   

Het werkt een stuk beter/sterker dan metacam als pijnstiller, en soms is dat nueenmaal voor kortere tijd nodig.

Een nadeel dat hier nog niet is genoemd is dat je deze het beste 2x daags geeft terwijl metacam bijvoorbeeld wel bijna 24 uur red.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:03 



 
Profiel   

Ik heb mijn er mijn bejaarde paard met artrose een paar keer over de winter mee doorgekregen. Toen had je inderdaad nog gewoon een pot en gaf je dagelijks een theelepeltje. Nooit last gehad van bijwerkingen.

Mijn pony heeft het afgelopen herfst nog gekregen in de kliniek omdat Metacam niet voldoende hielp om een ontsteking de kop in te drukken. Dat waren wel injecties. Ook hier geen bijwerkingen en wel het gewenste resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:08 



 
Profiel   

Melzazu schreef
Voordeel: sterke pijnstiller en is gelijktijdig een ontstekingsremmer
Nadeel: het schijnt nogal bitter te smaken en na 1x geven krijg je de poeder bij veel paarden met geen mogelijkheid er nog in.
Slobber, boterham met stroop, appel uithollen, in appelmoes. Ik heb het allemaal geprobeerd.


Hemeltje lief, daar zeg je eens wat.

Ik heb in arren moede het bit ingedaan (hoofdstel aan, neurriem af), paard wilgentenen gevoerd en het papje buut op het bit gesmeerd.
In combinatie met het bitter van de gewaardeerde wilg ging het naar binnen (en mijn vingers zijn ook heel gebleven).

Na drie dagen was het leed gelukkig geleden.

Toen ik twee jaar geleden metacam nodig had, ging het met smaak naar binnen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:11 



 
Profiel   

Sintara schreef
Het werkt een stuk beter/sterker dan metacam als pijnstiller, en soms is dat nueenmaal voor kortere tijd nodig.

Een nadeel dat hier nog niet is genoemd is dat je deze het beste 2x daags geeft terwijl metacam bijvoorbeeld wel bijna 24 uur red.

Dit kan ook een voordeel zijn: je kunt twee keer per dag monitoren hoe het gaat en je dosering dan aanpassen (en bij de volgende dosering beoordelen hoe je aanpassing werkt).

Nadeel kan zijn: de zakjes poeder zijn voor 600 kg, dus bij een kleinere pony moet je het zakje netjes in 2 delen splitsen. Bij afbouwen moet je dat nog verder opdelen, dat kan best lastig zijn.
Er zijn echter ook spuiten, met een doseerring kun je die makkelijker op het goede gewicht afstemmen en ook met afbouwen makkelijker doseren.
Nadeel van een spuit: hij kan doorschieten. En de co-assistent kan de instructie verkeerd begrijpen en in plaats van “een halve dosis” te geven, gaf diegene een halve spuit. Dat waren 12 halve doseringen en dus stond de pony ineens op de IC aan het infuus (voorzorg, niks aan over gehouden).

Voor humane consumptie wilde ik al niet, dus daar was het geen belemmering voor bij mijn pony.

Powder geven: heel klein beetje stroop, drupje water, poeder er voorzichtig doorheen spatelen en dan het mengsel in een oude wormspuit doen. De Equimax-spuiten vond ik het handigst werken; het dopje gaat makkelijk genoeg, maar blijft ook goed zitten. Het staafje gaat makkelijk in / uit het buisje, en hij is handzaam genoeg om met één hand vast te houden en te bedienen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:21 



 
Profiel   

Ik herken het moeilijk eten trouwens niet, mel at het zo over haar gewone eten zolang het poeder maar aan iets vast zat (anders snoof ze per ongeluk poeder naar binnen via de neus)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:39 



 

Van de zomer kreeg ik zakjes mee zonder enige uitleg. Ik wist ook niet dat het om buut ging. Er stond een heel andere naam bij. Die veranderen ze ook regelmatig volgens mij. Dat ik dit zonder uitleg mee kreeg vind ik slordig, juist omdat je hiermee ook echt goed op de dosering moet letten en op evt bijwerkingen. En het was in mijn geval alleen maar om te toetsen of mijn paard zich anders zou gaan gedragen. Ik had daarvoor net gehoord dat het niet goed ging met mijn paard vanwege chronische klachten, dus nam vol vertrouwen de medicatie mee terwijl ik nog vol in mijn emoties zat. Gelukkig besloot ik op een helder moment uit te zoeken wat er precies in het medicijn zat en heb ik direct de kliniek gebeld. Mijn paard had mogelijk ook buikklachtten, dus ik vond het vreemd dat ik dan ook nog dit middel mee had gekregen. Toen kreeg ik te horen dat ze mij dit middel mee gaven omdat de andere optie veel duurder uit zou pakken, omdat daar ook maagbeschermers bij moesten. Ik ben toen direct terug naar de kliniek gereden om het middel om te ruilen. Liever wat meer geld kwijt dan onnodig risico lopen mijn oude en op dat moment zwakke merrie kwijt te raken. Uiteraard is Metacam ook niet bijwerkingen vrij. Toch hoor ik daar nooit heel gekke verhalen over. Gelukkig was ik nog op tijd zonder dat ze dit middel al gekregen had.

Mijn advies is je goed te laten informeren en meerdere opties te overwegen voordat je, je paard iets toe gaat of laat dienen.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-23 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:43 



 
Profiel   

Mijn echt moeilijke eter at het op een boterham met appelmoes. De ascal kreeg ik er zo bijv niet in. En een heleboel andere poeders ook niet. Dus in dat opzicht vind ik het wel meevallen qua smaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:43 



 
Profiel   

De mijne krijgt het nu. Gewoon door zijn eten, beetje slobber, ruwvoermix en balancer. Hij eet het nu na 4 dagen nog steeds.
Hij heeft het al eerder gehad en toen geen maagproblemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:45 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Melzazu schreef
Voordeel: sterke pijnstiller en is gelijktijdig een ontstekingsremmer
Nadeel: het schijnt nogal bitter te smaken en na 1x geven krijg je de poeder bij veel paarden met geen mogelijkheid er nog in.
Slobber, boterham met stroop, appel uithollen, in appelmoes. Ik heb het allemaal geprobeerd.


Hemeltje lief, daar zeg je eens wat.

Ik heb in arren moede het bit ingedaan (hoofdstel aan, neurriem af), paard wilgentenen gevoerd en het papje buut op het bit gesmeerd.
In combinatie met het bitter van de gewaardeerde wilg ging het naar binnen (en mijn vingers zijn ook heel gebleven).

Na drie dagen was het leed gelukkig geleden.

Toen ik twee jaar geleden metacam nodig had, ging het met smaak naar binnen...


Oh dat is ook nog eens een idee zeg maar ik hoop het liever niet meer nodig te hebben hoor, haha.

Ik hoor wel eens dat sommigen paarden het zo eten maar wat een drama heb ik er soms mee gehad en het is ook nog best duur spul dus dan was er weer een zoveelste zakje verspild. Pffff.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 21:52 



 
Profiel   

Niks dan goede ervaringen hier. Ik gebruik het bij mijn merrie die een chronische peesblessure heeft en in de winter als de weide op sommige plaatsen heel drassig is veel last heeft. Dan geef ik om de dag 1 zakje en daar doet ze het super op.
Ik los het op in wat water en spuit het in haar mond. Nadien krijgt ze steeds iets lekkers waardoor ik dit zonder halster kan doen want ze weet dat ze beloond wordt. _/-\o_
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 22:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen