Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sportpaard enorm afgevallen, tip?

 
Profiel   

Jaydelini schreef
Dankjewel voor alle goed bedoelde adviezen. Ik heb echt alles laten uitzoeken wat je kan bedenken. Zand, maagzweren, tanden, fysio, osteopaat, bloedtesten wormentesten etc. Ze is vaker uitgemeten voor voeding & kruiden, ik heb readings gehad, het zadel is nagekeken en ik heb een nieuw zadel aangeschaft.
Ik heb echt alles al gehad!
Bietenpulp heb ik maanden gevoerd, deed helemaal niks. Ze heeft nog nooit boxrust gehad en heeft geen blessures. Ik heb écht al heel veel geprobeerd! Ik wil jullie echt duidelijk maken dat ik onder begeleiding van verschillende voedingstherapeuten, dierenartsen en fysio's bezig ben geweest.

Ik heb tot nu toe wel wat fijne tips kunnen verzamelen, dus daar ga ik even mee verder.

En @tinkels, dankjewel voor je compliment


Enige wat je nog kunt proberen, is haar een paar weken op pijnstillers te zetten. Kijken of ze dan verandert?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 14:55 



 
Profiel   

Oh en je hebt een prachtig paard. Ik zou mega huilen in deze situatie. Frustrerend dat je er niet achter kan komen. Weet je wanneer het op begon te vallen en wat was toen de situatie? Of kwam het plotseling?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 15:03 



 
Profiel   

Dank je wel! Nou ik kan je vertellen dat ik behoorlijk gejankt heb en er echt doorheen heb gezeten. :(

Het begon mijn cranio sacraal therapeut op te vallen in augustus, binnen twee weken was ze zo zoals op de foto. Ik heb natuurlijk gelijk aan de bel getrokken bij alles en iedereen, maar ja, er kwam dus niks uit.

Ik zie niet zozeer waarom ik haar op pijn stilling moet zetten, ze beweegt super goed en gebruikt alles in haar lijf. Ik ken haar echt door en door en weet wanneer ze pijn heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 15:07 



 
Profiel   

Jaydelini schreef
Dank je wel! Nou ik kan je vertellen dat ik behoorlijk gejankt heb en er echt doorheen heb gezeten. :(

Het begon mijn cranio sacraal therapeut op te vallen in augustus, binnen twee weken was ze zo zoals op de foto. Ik heb natuurlijk gelijk aan de bel getrokken bij alles en iedereen, maar ja, er kwam dus niks uit.

Ik zie niet zozeer waarom ik haar op pijn stilling moet zetten, ze beweegt super goed en gebruikt alles in haar lijf. Ik ken haar echt door en door en weet wanneer ze pijn heeft.


Heel veel sterkte en hopelijk snel de oude je doet alles wat je kunt.
Nog even een compliment over hoe je alle adviezen enz oppakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 15:09 



 
Profiel   

Dankjewel!! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 15:09 



 
Profiel   

pol013 schreef
Even terug naar het begin: het hooi wat jullie nu voeren is getest? En wat kwam er uit die analyse? Voeren ze nog nog steeds van dat geteste hooi?
Hoe zien de andere paarden op deze stal er uit?

Want ik ben het wel met je eens: dit is wel een heel vreemde achteruitgang. Zeker voor een paard wat eerder 'te dik' was. Daar moet toch wel echt een flinke oorzaak achter liggen die je niet zomaar met een schepje van dit of dat oplost.
of wat je terug kunt vinden in huisvesting (waarbij je aangeeft dat je paard nu meer dan eerst buiten komt) en training (al jaren dezelfde trainer)

Als je naar het begin wil moet je nog een stap verder terug: wat kreeg het paard van de ts op de vorige stal en in hoeverre is dat al beter? Want de ts geeft aan dat haar paard al aankomt, maar dat ze het graag sneller wil zien. Mogelijk zit daar de clou en moet ze het wat meer tijd gunnen. De meeste paarden vallen af na een verhuizing, dit paard komt aan. Dat gaat misschien zelfs sneller als het helemaal gelamd is op de nieuwe stal. Op dat moment zou ik pas verder gaan kijken of er nog meer moet worden aangepast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 15:36 



 
Profiel   

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, dus excuses als het al gezegd is of ik spuit 11 ben, maar erwteneiwitisolaat gaan geven. Zie toevallig dat bij Bulk Powders er vandaag nog 45% korting is...

Daar werd mijn jonge flink ingevallen gigant toen zo ontzettend mooi van...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 15:51 



 
Profiel   

Jaydelini schreef
Dank je wel! Nou ik kan je vertellen dat ik behoorlijk gejankt heb en er echt doorheen heb gezeten. :(

Het begon mijn cranio sacraal therapeut op te vallen in augustus, binnen twee weken was ze zo zoals op de foto. Ik heb natuurlijk gelijk aan de bel getrokken bij alles en iedereen, maar ja, er kwam dus niks uit.

Ik zie niet zozeer waarom ik haar op pijn stilling moet zetten, ze beweegt super goed en gebruikt alles in haar lijf. Ik ken haar echt door en door en weet wanneer ze pijn heeft.


Als het zo plotseling is ontstaan, was er een aanleiding? Is ze ziek geweest? Had ze rond of voor die tijd wellicht eens diarree? Zaten er veel muggen?

Zou bijna denken dat ze iets onder de leden heeft.

Wellicht is Den Hoek nog een optie als het niet verbeterd.

Zeker frustrerend als je al van alles al hebt geprobeerd en er maar niet achter komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 16:00 



 
Profiel   

Sojaschroot en Rijstolie. Daarbij wel blijven trainen, want zonder training krijg je geen spieropbouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 17:16 



 
Profiel   

Ik zie veel tips/ advies over voer en supplementen.

Maar wat voor water is er om te drinken?
Kraanwater? Bron geslagen water? Sloot water? Of hemelwater wat opgevangen wordt?

Misschien dat is laten testen, om te zien of daar stoffen in zitten die niet fijn voor haar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 18:20 



 
Profiel   

Een tijdje terug was er een topic over een pony die ook zo achteruit was gegaan. Die hebben ze op leverbot getest e toch op de leverbot medicijnen gezet.

Dat dier knapte echt goed op.

dat was dit topic llora @ [MD] Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 18:55 



 
Profiel   

Ik zag vandaag een filmpje van een poos geleden van Snuitable op YouTube met Jantine van Purehorse. Je kunt het makkelijk vinden. Dat vond ik erg interessant. Ze gingen ook in op gewichtsafname bij paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 22:00 



 
Profiel   

Ik zie veel eiwit genoemd worden maar ik neem aan dat je daar de Topsport voor moet voeren? dit is een hoog eiwit voer, uit mn hoofd dik 20%. Mijne valt ook terug vooral in de bovenlijn bij te weinig eiwit. De zomers op het land is hij mooi vol en na het landseizoen valt hij vaak weer terug. Misschien kun je de topsport nog ophogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 23:40 



 
Profiel   

Alles even gelezen, er zijn al veel goede tips gegeven. Mocht het niet genoeg verbeteren zou ik testen op Pssm2 niet uitsluiten, deze variant begint zich juist vaak te uiten rond het 7-8ste levensjaar. De dierenarts kan natuurlijk denken dat dit het niet is, maar dat dachten ze in eerste instantie ook met één van mijn paarden, die bleek na testen wel degelijk Pssm te hebben. :+ Pssm heeft een aantal varianten die zich op verschillende manieren kunnen uiten, dus meten is weten.

Cavalor Vitamino is trouwens een heel mooi samengestelde en fijne eiwitbalancer, heb er met meerdere paarden die weer spieren moesten opbouwen door verschillende redenen echt hele goede ervaringen mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 23:57 



 
Profiel   

Dankjewel voor de reacties! Ik ga ze weer even op me in laten nemen :)

Ik heb zelf 4 jaar bij Pure Horse gewerkt. Geen fan van de manier hoe daar een plan wordt gemaakt. Naar mijn mening is graan,suiker,melasse,zetmeel vrij voeren zeker niet beter voor een paard. Mijn paard wordt daar in ieder geval slechter van.

Cavalor vitamino lijkt me een mooi product! Die ga ik nog eens uitzoeken.

Ze heeft een automatische drinkbak, dit is gewoon leiding water.

Het ging "plots" in de zin van een tijdsbestek van dat het me begon op te vallen, en na 2 weken was het echt zichtbaar. Ze heeft zelden diarree, vroeger als jonger paard had ze daar wel last van. We kwamen er toen achter dat voordroog ongeschikt was, dus sindsdien staat ze op onverpakt hooi. Dit gaat sindsdien heel goed en nooit meer diarree gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 00:44 



 
Profiel   

Ik snap de tip voor pijnstilling wel, pijn kost vreselijk veel energie en ze vallen er van af. Ondanks dat ze niets toont kan ze toch ergens pijn hebben.

Lastig hoor, je hebt al zoveel geprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 07:34 



 
Profiel   

Jeetje wat een enorme terugval. Ik zou er zelfs niet meer op durven gaan zitten als ze er zo uitzag. Ik snap dat je schrikt en heel onzeker wordt als je al zoveel hebt laten nakijken. Ik ken wel een paard die ook zo snel kon afvallen en qua bespiering kon wegvallen. Die kon na een paar weken al zo zijn.
Als ik een paard zou hebben die dit toonde zou ik inderdaad begonnen zijn met ontwormen, daarna goed voeren met een brok (master of Pavo sportbrok) en een schep muesli met een vitaminepreparaat erdoorheen. Ik gaf vroeger altijd Opkikker van de Paardendrogist. Daar zit naast alle vitaminen en mineralen ook probiotica in voor een optimale opname. En een pompje Omega olie over het voer. En ik zou gaan longeren voor een paar weken, dan kan ik haar goed in de gaten houden en het lichaamsgebruik zien.
Nogmaals dat is wat IK zou doen.
Ik duim dat ze snel opknapt, ze ziet er ook niet happy uit op die ene foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 09:08 



 
Profiel   

Het is wel al een paar keer genoemd dat PPID ook spierverlies kan veroorzaken.
Mijn sportpaard was pas 8 toen ze symptomen kreeg, achteraf bleek dat het PPID was. Niemand dacht daaraan bij zo'n jong paard.
Het eerste lichamelijke symptoom was spierverlies, ik maar voeren maar er kwam niks meer bij. In mijn profiel kan je zien dat mijn paard echt mooi rond en bespierd was. Foto's van het spierverlies laat ik maar niet zien..
Dus misschien ook daar toch nog op testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 09:42 



 
Profiel   

PPID is cushing? Ik heb zelf een pony van 8 jaar met cushing gehad. Dat zijn uitzonderingen. Maar toch komt dit weinig voor bij sportpaarden. Maar goed als alles gedaan is ga je uiterste testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 10:55 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
PPID is cushing? Ik heb zelf een pony van 8 jaar met cushing gehad. Dat zijn uitzonderingen. Maar toch komt dit weinig voor bij sportpaarden. Maar goed als alles gedaan is ga je uiterste testen.


Lees maar eens hoeveel paarden dit krijgen. En ja, helaas ook jongere (jonger dan 15 jaar) paarden. Spierverlies is één van de eerste symptomen. En hoezo komt dit weinig voor bij sportpaarden??

Als allerlei extra eiwitrijke voeding niet helpt, zou ik het toch zeker zoeken in een onderliggend probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 11:05 



 
Profiel   

Ik heb gisteren even een foto gemaakt en ze naast elkaar gehouden. Als je je paard elke dag ziet zie je natuurlijk weinig veranderen, maar ik denk dat we op de goede weg zijn.

Ze kijkt een beetje verschrikt omdat er net een blaffende hond de gang in kwam gerend [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 12:05 



 
Profiel   

Nou dat is al zeker weer een heel verschil!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 12:07 



 
Profiel   

Oh ja die is zeker al wel opgeknapt en op de goede weg. Nog niet waar ze was maar ze ziet er zeker al gezonder en blijer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 12:45 



 
Profiel   

Ik doe mijn best <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 12:46 



 
Profiel   

Om je nog even wat moed in te praten: de spieren die ze eerst had komen ook gewoon weer terug.
Succes met opbouwen van je mooie merrie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 12:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen