Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sportpaard enorm afgevallen, tip?

 
Profiel   

Mijn merrie die momenteel Z1 dressuur loopt, is vorig jaar enorm afgevallen in zowel gewicht als bespiering. Ze was altijd eerder iets te dik, dus ik ben er erg van geschrokken. We hebben meerdere bloed en wormentesten gedaan. Deze kwamen allemaal goed uit de test. We zijn nu al ruim 9 maanden bezig met gewicht en spieren kweken, maar naar mijn idee gaat het nog niet van harte. Omdat ik zelf bij een bedrijf voor bio en gezonde paardenvoeding heb gewerkt heb ik wel kennis van veel producten. We hebben al zoveel geprobeerd. Ze krijgt nu het volgende aan voer:

Basisvoer
Cavalor action pellet i.c.m perfomix
Luzerne

Aanvullende voeding
Pavo slobbermash
Pavo Topsport
Magnesiumcitraat
Detox (horseflex)
Lijnzaadolie

Als de topsport op is, ga ik een keer een kuur naf M power geven. Ze is de muesli onderhand zat.

Ik heb foto's bijgevoegd van hoe ze er voorheen uitzag (foto van fotoshoot) en hoe ze er op haar slechtst uitzag) ze zit nu een beetje tussen de 2 foto's in qua bespiering en gewicht.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:05 



 
Profiel   

Ik zie geen foto's, maar is ze ook getest op zand? En dan bedoel ik, is er een foto van de buik genomen? Zodat je zand kunt zien, geen onbetrouwbaar mestonderzoek. Zo nuet, zo ik dat eerst doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:07 



 
Profiel   

Hi, dat hebben we inderdaad ook al gedaan. Ik heb haar door bijna alle mogelijke medische molens gehaald die er zijn. Zie je de foto's nu wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:09 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:10 



 
Profiel   

Kreeg ze altijd al cavalor? Mijn paard deed het heel slecht op cavalor met hetzelfde resultaat als bovenstaand. Nu met dezelfde hoeveelheid hooi, een handje grasbrok, een handje action quality condition en fiber en marstall force ziet ze er een stuk beter uit dan op 2 kg cavalor. Verschillende soorten geprobeerd van cavalor maar allemaal hetzelfde verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:14 



 
Profiel   

Ik heb deze al geprobeerd. Havens, Horsemolen, Subli, Masters, Bio-Ron, AR, Pavo en Cavalor.
Ze deed het goed op de performance van pavo, maar omdat deze niet meer werd verkocht in de buurt heb ik cavalor geprobeerd. Deze gaf icm de perfomix hetzelfde effect! Dus ik ben wel tevreden over dit voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:16 



 
Profiel   

Ok, dat is idd wel een flink verschil.

Hoe staat ze verder? Staat ze buiten? In een groep? Op de weide? Hoeveel ruwvoer krijgt ze?
Is ze ook in gedrag veranderd? Kan het ook pijn zijn? Misschien eens een maand op pijnstillers zetten?

Ik ken overigens ook een merrie die broodmager was, ging zoveel voer in maar kwam niet aan. Die bleek een blokkade te hebben in de rug waardoor ze zenuwen waren verstoord richting het spijsverteringsstelsel. Daardoor kon ze waarschijnlijk voedingsstoffen niet goed opnemen. Een behandeling van de osteopaat en paard kwam binnen 2 weken grandioos aan en binnen een maand was er bijna 100 kg bij. Echt bizar die wisseling.


Laatst bijgewerkt door Earth op 09-03-23 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:31 



 
Profiel   

Bij mijn oude paard wat lastig was om die op gewicht te houden, heb ik een tijdje gemicroniseerd lijnzaad gevoerd. Fijn spul. Uiteraard is het vetgehalte vrij hoog, maar wel fijn om te voeren, ipv een plons vloeibaar lijnzaad over het voer.
Hoe oud is ze?
Bij ons in de buurt kun je bij Rene Wielens paardenvoer kopen. Die geeft ook een voedingsadvies . Hij heeft verschillende merken. Je kan het voer ook bestellen en dat wordt het thuis bezorgd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:32 



 
Profiel   

Ik zou overigens echt niet het op voer zoeken, maar echt op de oorzaak waarom ze zo is afgevallen. Vind haar er ook niet echt happy uit zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:34 



 
Profiel   

Behalve worm testen ook al wel echt eens goed ontwormd?
Heb je ook juist weleens suikerarm en graanvrij voer geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:37 



 
Profiel   

Ze staat samen met haar beste vriendin nu 3 uur op de weide, en 2 uur op de paddock. Als het voorjaar begint gaat ze de hele dag op de wei. Ze staat in de avond binnen. Ik heb een reading gedaan waar ze aangaf dat ze er zelf niet echt last van had. Ze is ook heel erg vrolijk momenteel, ik ken haar erg goed dus zie gelijk als er iets met haar is. Ze wordt regelmatig behandeld door de osteopaat en fysio. Die vinden ook niks geks!

Op die foto zat ze inderdaad op haar dieptepunt. Toen was ze wat matter in haar gedrag en rustiger dan normaal. Dit is wel als sneeuw voor de zon verdwenen sinds wij verhuisd zijn begin december.

Ik heb meerdere wormtesten en kuren gegeven, ook in overleg met de dierenarts. Ik heb ook langere tijd graan en zetmeel vrij gevoerd. Dit had geen effect. Ze krijgt nagenoeg onbeperkt hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:38 



 
Profiel   

Is haar harnachement ook geheel gecheckt? Hoeveel werkt ze? Hoe loopt ze onder zadel? gebruikt ze haar lichaam goed? Wordt ze ook gelongeerd? Is daar verschil te zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:42 



 
Profiel   

Wat een vervelende situatie zeg. Je bent er in ieder geval serieus mee bezig. Die van mij is ook eens flink teruggevallen en had toen last van maagzweren, zonder dat hij extreem veel symptomen toonde. Is dat uitgesloten d.m.v. een scopie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:43 



 
Profiel   

Na aanleiding van de reading heb ik een spiksplinternieuw zadel gekocht. Ze loopt hier fantastisch onder, en in de herhaalreading gaf ze aan dat dit zadel heel goed ligt.
Ik heb uit de reading ook gehaald dat ze liever niet s'nachts buiten staat. Dit heeft ze zelf aangegeven.

Ik train haar 4 dagen in de week onder het zadel (3 x alleen loswerken en 1 x les)
En 1 dag in de week longeren. Ze is een heel los paard en ze gebruikt haar lichaam heel goed aan de longe. Ik longeer haar met touwhalster en doe ook grondwerk met haar.

Ja, ik heb ook een scopie gedaan. Zelfs dat was goed. Ik heb écht bijna alles geprobeerd.

Ze is echt mijn alles, dus ik wil echt het beste voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:44 



 
Profiel   

Edit zie dat maagzweren zijn uitgesloten.

Mijn merrie is ook vrij snel schraal. Ik houd haar in de wintermaanden goed op gewicht door haar een kleine hoeveelheid rijst- en erwteneiwit en gemicroniseerd lijnzaad te geven en daarbij een los aminozurensupplement. Mocht ze daar niet genoeg aan hebben geef ik ook nog spirulina bij.

Ik voer het door een beker slobber van Vitalbix.


Laatst bijgewerkt door Ferera op 09-03-23 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:46 



 
Profiel   

Een Reading is leuk, maar ook een goede zadelpasser beaamt dat het zadel goed ligt?
Ze komt dus 5 uurtjes per dag uit haar stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:47 



 
Profiel   

Jaydelini schreef
Na aanleiding van de reading heb ik een spiksplinternieuw zadel gekocht. Ze loopt hier fantastisch onder, en in de herhaalreading gaf ze aan dat dit zadel heel goed ligt.
Ik heb uit de reading ook gehaald dat ze liever niet s'nachts buiten staat. Dit heeft ze zelf aangegeven.

Ik train haar 4 dagen in de week onder het zadel (3 x alleen loswerken en 1 x les)
En 1 dag in de week longeren. Ze is een heel los paard en ze gebruikt haar lichaam heel goed aan de longe. Ik longeer haar met touwhalster en doe ook grondwerk met haar.

Ja, ik heb ook een scopie gedaan. Zelfs dat was goed. Ik heb écht bijna alles geprobeerd.

Ze is echt mijn alles, dus ik wil echt het beste voor haar.

Klinkt inderdaad of je al veel hebt geprobeerd. Ik ben nog benieuwd naar het volgende:

- Wat is haar leeftijd?
- Kocht je haar als Z1 dressuurpaard en zag ze er toen uit als op de foto of heb je haar al langer en zelf naar de Z1 gereden?
- Zijn er in de tussentijd omstandigheden gewijzigd? Bijv. andere buren op stal, andere stalling, andere box, andere samenstelling van het ruwvoer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:50 



 
Profiel   

Hou oud is ze? Gecheckt op ppid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:53 



 
Profiel   

Maagzweren zijn uitgesloten.
Ik heb haar ook al een spirulina gegeven. Ik had wel het idee dat dit werkte, maar ze vond het niet zo lekker.

Ik heb inderdaad een goede zadelpasser er bij gehad en dit wordt ieder half jaar gecheckt. Ik heb meerdere zadelpassers erbij gehad die zeggen dat dit zadel erg goed ligt. Ik ken haar zoals ik al zei best wel goed, dus ze laat merken als iets niet oke is.
Ze komt momenteel inderdaad 5 uur vrije beweging buiten. Daarnaast doe ik elke dag wat met haar om haar zo veel mogelijk beweging te kunnen geven.

Ze wordt in April 9 jaar.
Ik heb haar als 4 jarige gekocht en zelf opgeleid tot het Z1. Ze heeft veel meer potentie, maar we doen het rustig aan.
De goede foto was ze 6, de slechte foto was van vorig jaar zomer (toen was ze dus 8). We zijn naar een stal verhuisd waar ze 3 x zoveel buiten komt. Ze krijgt nagenoeg onbeperkt onverpakt hooi van goede kwaliteit. En ze staat naast haar beste vriendin.
Ze is vrij koel in het hoofd en maakt zich niet snel druk. Ze is ook een binnenvetter. Maar ik merk snel op wanneer ze spanning heeft, iemand die haar niet kent zou het niet zien. Maar ik merk het gelijk op.

Ze is niet gecheckt op PPID, omdat daar 0 aanleiding toe zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:55 



 
Profiel   

De mijne is een moeilijke eter maar met de slobber van Vitalbix krijg ik wel alles erin gelukkig. Misschien het proberen waard.

Ik denk dat het hem in te weinig eiwitten zit als alles voor de rest is uitgesloten. Is het hooi getest toevallig zodat je weet wat erin zit aan eiwit e.d.? Ik hoor overal om me heen dat het hooi weinig eiwitten bevat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:58 



 
Profiel   

Zijn de rug en SI ook op de foto geweest?

Je zou de slobbermash makkelijk kunnen vervangen door Agrobs Myo Protein Flakes of Coolstance Copra, beide zijn zeer eiwit rijk en helpen goed bij aankomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:01 



 
Profiel   

Het hooi op onze vorige stal was écht heel heel beroerd. Dat heeft mede bijgedragen aan het afvallen denk ik.

Het hooi wat we nu hebben is getest en is prima. Zeker in vergelijking met al het eiwitarme hooi wat er idd momenteel is.

Ik heb haar als 4 jarige helemaal op de foto laten zetten. Alles was toen goed. Ik heb haar daarna niet meer op de foto laten zetten omdat ze niet gevoelig hierop is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:04 



 
Profiel   

Spierafname is een ppid symptoom, vandaar mijn vraag. Zag nergens de leeftijd en daarnaast komt het ook bij jongere paarden voor...

Als er genoeg eiwitten in de voeding zitten, je wél traint, zit het ergens anders in.

Wat zegt jouw dierenarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:07 



 
Profiel   

Ik heb met een vergelijkbaar verhaal erg goede ervaring met rijstolie omdat het ook helpt met spieropbouw. Ik voer het wel in combinatie met een balancer, ivm voldoende vitamine E.

Eea overigens op advies van DA, en uitgaand van een goed voerregime met onbeperkt ruwvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:08 



 
Profiel   

Ik moet wel erbij vermelden dat ik sinds ze verhuist is, merk dat ze langzaam weer stukje bij beetje aankomt. Het is niet zo dat er niks bij komt.

Op dierenarts advies een detox gegeven en met de topsport begonnen. Ondanks alle goede waardes hadden ze dit nog niet vaak gezien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 13:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 150 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen