Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard veel te mager

 
Profiel   

Sorry als het hier niet goed staat :o

Ik heb een paar weken zitten twijfelen of ik mijn verhaal hier wel/ niet kwijt wil.

Als eerste: ik heb mijn paard sinds een kleine 2 weken verhuisd naar een stal waar ze meer als 12 uur buiten lopen in een groep, op de paddock of de wei. Ze krijgen daar hooi, veel en goed hooi. Ze krijgt geen onderhoudsbrok, maar muesli en suplementen om aan te komen.

Begin januari zag ik dat mijn paard te mager was, eigenlijk veel te mager. Dus gevraagd of ze extra hooi kon krijgen. Krijg als antwoord: dat krijgt ze al! December en januari stond ze veelal op stal omdat de weide te nat waren, normaal gingen ze ook gewoon de blub in. Sinds einde van het jaar is het blijkbaar niet meer standaard dat ze naar de wei gaan. Op een zondag heb ik haar zelf naar de wei gebracht en binnen gehaald. Sinds die tijd stond ze wel weer op de wei.

Ondertussen al bezig geweest met een nieuw adres te zoeken voor mijn paard. Die keus had ik zo gemaakt. Hoe daar de paarden erbij lopen, en gehouden worden, zo moet een paard kunnen leven.

Eind januari foto's gemaakt van mijn paard. Als ik deze foto's laat zien aan andere mensen, zijn de blikken al genoeg.

Met mezelf afgesproken, het was ondertussen half februari, om het tot half maart aan te kijken, is de toestand dan niet verbeterd, ga ik mijn paard per 1 april verhuizen.
Het was 22 maart, en de hoefsmid kwam. Ik zag aan hem genoeg, dit mag ik niet accepteren! Ik heb direct de meid van de nieuwe stal gebeld, en gezged dat ik zo snel mogelijk mijn paard naar haar wil verhuizen. Krijg te horen: geen probleem, wanneer?? Die week erop was ik vrij, vond het prettig dat ik die dag daar kon zijn om mijn paard te steunen op haar nieuwe plekje.

De reis was niet ver, paard heeft een paar dagen moeten wennen aan de nieuwe omgeving en al het hooi dat voorgeschoteld werd. We zijn nu bijna 2 weken verder, en ze staat met 7 andere paarden op een grote wei, heeft 2 nieuwe vriendjes, waar ze veel bij in de buurt is.
Ze heeft wel moeten leren dat ze haar achterbenen aan de grond moet houden, dat de andere paarden ook zo kunnen doen _O-

Ik zie mijn paard weer opleven, ze ziet er weer gelukkig uit, rent met de andere door de wei, en je ziet er weer een klein beetje spek op komen.

Ze heeft een achtergrond met haar voeten, een gat in haar straalbeen van het rechtervoet. Ze liep de laatste tijd al redelijk goed. Maar nu ze zoveel kan bewegen, zie ik dat ze heel goed is gaan lopen. Ik zie weer een toekomst, dat we weer in het bos kunnen rijden :D Maar eerst haar gewicht weer op een goed niveau krijgen :9

Ze glimt je tegemoet, alleen haar gewicht -O- -O- -O-
[ img ]


Hieraan vooraf is nogal veel gebeurt op stal, ik ga niet vertellen hoe en wat, dit doet er verder niet toe. Ik wil ook niemand zwart maken, ik heb alleen mijn twijfels of mijn paard de nodige zorgplicht heeft gehad mbt eten.

Advies qua voeding is welkom :o


Laatst bijgewerkt door sabine1979 op 11-03-23 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 15:08 



 
Profiel   

sabine1979 schreef
Ik zie mijn paard weer opleven, ze ziet er weer gelukkig uit, rent met de andere door de wei, en je ziet er weer een klein beetje spek op komen.

Als je paard op de nieuwe plek gewoon weer aan het aankomen is, dan hoef je niks extra's te doen hoor.
Je kan evt wat extra eiwitten voeren zodat ze wat extra's heeft om spieren op te bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 15:12 



 
Profiel   

Tips qua voeding, misschien seniores priores en Pavo Weightlift?
Is ze verder helemaal nagekeken? wanneer zijn de tanden voor het laatst gedaan?
Als het gebit niet goed is kun je voeren wat je wilt maar dan zal ze niet echt aankomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 15:13 



 
Profiel   

Als je het paard al ziet aankomen/opleven kort na de verhuis, zou ik niet extra voederen, Gewoon genoeg is voldoende, het kan heel snel de andere kant op gaan, en een paard dikker krijgen is veel makkelijker dan een paard slanker krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 15:17 



 
Profiel   

Als je d´r nu al best rap ziet aankomen zou ik verder even niets extra´s bij gaan voeren en dit eerst even aankijken.

Maar het geeft je wel te denken over je oude stal, als ze nu zo rap al aankomt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 16:48 



 
Profiel   

[ img ]
Deze had ik ook nog |( |(

Vond dat ze ook al meer als genoeg kreeg, de voeding die genoemt is ga ik zeker onthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 17:41 



 
Profiel   

Och arm paardje -O-

Wat enorm goed dat je haar hebt verhuisd. Klinkt als een heel fijn plekje waar ze nu staat en als ze al wat aankomt dan gaat dat echt wel weer goed komen met haar. Het is ook goed dat het niet te snel gaat.

Hier is seniores priores al genoemd en dat zou ik dan eventueel wat bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 17:59 



 
Profiel   

Lees dit topic “even” door, daar heb ik een paar jaar geleden heel veel aan gehad toen mijn paard veel te mager was.

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Je schrijft trouwens, “Het was 22 maart…” bedoel je niet Februari?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:09 



 
Profiel   

Daphara schreef
Lees dit topic “even” door, daar heb ik een paar jaar geleden heel veel aan gehad toen mijn paard veel te mager was.

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Je schrijft trouwens, “Het was 22 maart…” bedoel je niet Februari?


Ow scherp opgemerkt Daphara :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:11 



 
Profiel   

Daphara schreef
Lees dit topic “even” door, daar heb ik een paar jaar geleden heel veel aan gehad toen mijn paard veel te mager was.

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Je schrijft trouwens, “Het was 22 maart…” bedoel je niet Februari?



Klopt :j
Toch was ik om 6 uur al op _O-
Thanks

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:35 



 
Profiel   

sabine1979 schreef
[ [url=m/3Ri9Ou.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze had ik ook nog |( |(

Vond dat ze ook al meer als genoeg kreeg, de voeding die genoemt is ga ik zeker onthouden.


Ach jee, dat is zeker mager.

Overstap naar een andere plek klinkt als een goed besluit.
En dan zou ik vooral aandacht hebben voor de randvoorwaarden (goed ruwvoer, goed ontwormd bijv?) en vervolgens met geduld kijken wat er gebeurd op de nieuwe plek.

Zeker niet allerlei extra belastend krachtvoer ed nu volle bak voeren.
Voldoende vitamine, mineralen eiwitten en hoop ruwvoer. En dan kijken hoe hij zich ontwikkelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 22:57 



 

Brainless schreef
sabine1979 schreef
Ik zie mijn paard weer opleven, ze ziet er weer gelukkig uit, rent met de andere door de wei, en je ziet er weer een klein beetje spek op komen.

Als je paard op de nieuwe plek gewoon weer aan het aankomen is, dan hoef je niks extra's te doen hoor.
Je kan evt wat extra eiwitten voeren zodat ze wat extra's heeft om spieren op te bouwen.
Eens. :)

Mijn eigen paard was vreselijk afgevallen na haar verhuizing (ze moest in quarantaine, maar is niet graag alleen, dus een hoop stress ondanks een pony in de wei tegenover haar), maar door haar gewoon te voeren wat ze nodig had en onbeperkt hooi aan te bieden, is ze prima aangekomen nu ze bij de rest staat. Hoewel je je paard natuurlijk liever niet zo dun ziet, is ze vetmesten om ze zo snel mogelijk weer op gewicht te krijgen ook niet de oplossing, dus zolang er vooruitgang in zit, is het gewoon een kwestie van geduld hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 23:06 



 
Profiel   

Dank voor alle reacties :D

Beter meer hooi/ kuil als brok en dergelijke :o
Ik heb gister een pakket besteld voor wormonderzoek, dat komt vandaag binnen. Tevens een meetlint.
Ik wil ook nog een bloedonderzoek laten doen. Tandarts wil ik zowiezo laten komen binnenkort. Dan heb ik alles qua medisch uitgesloten, ik denk dat er teveel stress was op de vorige stal door alles wat er gaande was >;)
Volgende week komt er een paardenweegschaal op stal, kijken wat daar uitkomt.
Op de vorige stal kreeg ze maar 2x kuil, en nu onbeperkt +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 08:28 



 
Profiel   

Jeetje ze was echt dun. Zo dun worden gebeurt niet in een nacht. Ik snap dat je twijfelt of ze wel de juiste zorg gehad heeft, maar als eigenaar zie je het ook gebeuren. Ik had dan al veel eerder bloedonderzoek laten doen, ook om ppid uit te kunnen sluiten. En idd wormen uit sluiten en de tanden checken.

Mijn ppid'er krijgt overigens body builder van mijten bij. Daarmee heb ik haar nu na veel proberen eindelijk op een mooi gewicht.

Maar als je ziet dat ze nu aan begint te komen zou ik niet te veel veranderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 08:37 



 
Profiel   

Ik vraag me altijd af hoe mensen hun paard zo dun kunnen laten worden als ze er dagelijks bij staan te kijken.. Maar beter wat later dan nooit actie ondernemen.

Als je paard nu normaal aankomt zou ik niks bijzonders bijgeven.
Komt hij niet genoeg aan: Pavo Speedibeet, een olierijk voer (zoals Marstall Cornmuesli) en een eiwitsupplement. Kun je allemaal met elkaar mengen uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 08:49 



 
Profiel   

Meestal als mensen hun paarden te mager vinden, zijn het gewoon nette, slanke dieren. Dus ik opende een beetje met twijfels de foto's.

Dit is echt wel mager, arm dier. Hoe zag de rest eruit?
Ik ga wel mee met de rest, geef het even de tijd op normaal, voldoende hooi. Helaas krijg ik ze ook wel eens in deze staat binnen, en tot nu toe zijn ze allemaal binnen een paar weken opgeknapt met puur hooi en wat brok. Als ze zo mager zijn kan het lichaam sowieso geen zwaar voer aan. Hoe graag je haar ook snel dikker wil hebben, je moet het echt rustig oppakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 08:56 



 
Profiel   

als het lukt vaak stappen en dan spieren opbouwen, dat is wat dit paard ook nodig heeft. naast de goede verzorging die het nu krijgt eiwitten en vaak en actief stappen
geen uur achter een maar vaker en actief,
dan komen de spieren weer terug en vult het weer op, dat mist hier op de foto van achtergezien

al zal het ene paard een slanker postuur hebben/houden dan de ander

veel succes op je nieuwe stal

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 09:06 



 
Profiel   

op de bovenste foto zie ik toch ook echt wel een lege buik.
de hoek in de flank mag mooi rond en vol zijn,bij deze zie je dat niet, paard staat dus opgetrokken.
kan meerdere redenen hebben,van te weinig eten doordat ze te weinig gevoerd krijgen.
ze kunnen worden weggejaagd,medische zaken.

gelukkig sta je nu goed,paard krijgt meer eten dus heeft het vooral tijd nodig :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 09:32 



 
Profiel   

Hier ook iemand met een paard met ondergewicht (en tot voor kort een veulen aan de voet/lactatie). Wat voor mij sowieso enorm geholpen heeft is slobber, gemengd met muesli die hoog is in mineralen en vitaminen en lucerne. Ik meng de lucerne door het krachtvoer waardoor ze beter koud, speekselproductie wordt gestimuleerd en het ook beter verteerbaar is. Bovendien doen de extra vezels/eiwitten haar goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 09:58 



 
Profiel   

Jeetje, lijkt precies mijn paard 2 jaar geleden. Deze zag er precies zo uit en glimde je ook tegemoet. Die van mij heb ik destijds in zulke slechte staat vol met wormen gekocht. Na goed voeren en ontwormen kwam ze wel wat bij maar bleef uiteindelijk hangen. Ik heb er alles ingeduwd om haar op gewicht te krijgen. Kilo's fibrebeet en andere ruwvoervervangers gingen er uiteindelijk doorheen. Bloedonderzoek laten doen, ontwormen maar ze bleef schraal. Ze stond al op onbeperkt hooi dus meer kon ik er niet induwen. Ik was ten einde raad.

Uiteindelijk wilde stalgenoot haar paard laten onderzoeken op maagzweren. Nadat ik de symptomen had gegoogled zag ik enkele vage en kleine symptomen die zij ook had. Uiteindelijk ook besloten om een maagonderzoek te laten doen en ze bleek inderdaad flinke maagzwere te hebben. Dit bleek de reden te zijn dat ik er kilo's voer in kon duwen maar ze niet aankwam. Uiteindelijk is ze op alleen onbeperkt ruwvoer en een kleine hoeveelheid krachtvoer behoorlijk aangekomen en is ook het deukje in haar flanken compleet weg.

Ik wil niet zeggen dat jouw paard dit meteen heeft maar wellicht wel iets om met je dierenarts te bespreken. Vooral gezien je schrijft dat je twijfelt of je paard op de vorige stal voldoende voeding heeft gehad. Een maagzweer is bij paarden snel ontwikkeld. Vooral als ze weinig te eten heeft gehad en wellicht veel stress heeft gehad van het vele binnen staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 10:22 



 
Profiel   

Ik snap de reactie dat het ook mijn fout is, is het ook. Door mijn werk ben er niet dagelijks, soms een week niet. Ze loopt al een aantal jaar alleen maar op de wei, ze hoeft geen inspanning te doen.
Ik moet ook zeggen dat mijn paard niet de enigste is, die mager is geworden, het gaat om meerdere paarden op die stal....

Ze is nooit vol geweest, de heupbeenderen zijn altijd wel zichtbaar geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 10:34 



 
Profiel   

Met goede voeding en wat meer spieren zal het er heel anders uit gaan zien. Ik vind het paard niet alleen te doen wat vetjes betreft maar ook de bespiering. Mijn oude fries staat ook al een aantal jaren op pensioen maar ook die heeft een basis bespiering en die mis ik hier ook. Fijn dat je paard in korte tijd na de verhuizing al bij begint te trekken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 11:06 



 
Profiel   

Hier het bewijs *\o/*

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:54 



 
Profiel   

Wat fijn zeg dat ze al zo is bij getrokken *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:56 



 
Profiel   

Change3x schreef
Ik vraag me altijd af hoe mensen hun paard zo dun kunnen laten worden als ze er dagelijks bij staan te kijken.. Maar beter wat later dan nooit actie ondernemen.

.


Dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn, en ook niet heel aardig. In mijn geval; een paar keer koliek/slokdarmverstopping/ bijbehorende stress/ongemak/pijn/ plus op leeftijd zijn en daar ga je al met je normaal gesproken Hollands Welvaren paard. Het kan iedereen gebeuren en het gaat vaak sneller dan je denkt. En het eraan krijgen gaat helaas nooit zo snel en of makkelijk maar reken maar dat het gros van de Magere Paardeneigenaren dagelijks bezig is hoe zij het gewicht van hun dier kunnen verbeteren....Ik spreek nu zeker voor mezelf met een aantal keer per dag met grote emmers slobber naar stal en de hulp van lieve stalgenoten die hem ook slobber en hooi voeren omdat ik nu eenmaal ook voor al die slobber moet betalen dmv werken......

TS: wat FIJN dat je paard al zo hard opknapt van een goed voerbeleid. Je hebt je gevoel gevolgd en de juiste keuze gemaakt! _/-\o_
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 16:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen