Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Langdurig psyllium voeren ????

 
Profiel   

Mijn 2 jarige heeft in de winter periode last van een opgeblazen buik en is gassig (veel scheten laten). En heeft daarbij ook veel mestwater wat met de scheten mee komt.
De mest zelf is prima.
Zomers op het land is er niks aan de hand.

Nu krijgt ze elke maand voor 1 week een psyllium kuur van Vitalbix. 2x daags 400gr.
Tijdens die kuur is haar opgeblazen buik weg, laat ze vrijwel geen scheten en zijn haar billen droog.

Over het algemeen wordt het gegeven om zand uit de darmen te verwijderen en mag een kuur niet langer dan 7 dagen duren. Ik vind ook nergens info dat het langdurig gegeven wordt tegen mestwater en opgeblazen buik.
Dus ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit doen en/of ervaring mee heeft.
B.v langere tijd psyllium geven om de darmen tot rust te brengen. In combinatie met een pre-probiotica om de juiste darmflora op te bouwen.

Vanaf komende week gaat ze kwa voer over op de bonpard colon. Eens kijken of dat effect gaat hebben.

Ter info
Uit mest en bloedonderzoeken is tot nu toe geen oorzaak gekomen. Verschillende soorten hooi (grof,fijn, uit plastic of zonder plastic) maakt geen verschil. Ook diverse supplementen werken niet of tijdelijk. Voeding als Hartog Digest, optiform enz geeft ook ondvoldoende resultaat. Gras werkt wel heel goed,maar zitten op klei grond dus in de winter niet mogelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 16:08 



 
Profiel   

Ik geef mijn pony nu een kuur van horseflex en daar staat bij dat je het ook als onderhoud kunt geven. Dus volgens mij kan dat geen kwaad. Ik vraag me wel af of je niet beter over kunt gaan op ander voer. Mijne heeft ook veel last van dunne mest en mestwater en met Equifyt pre active is het bijvoorbeeld veel beter geworden (zit pre biotica in)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 16:40 



 
Profiel   

Ballard_L schreef
Ik geef mijn pony nu een kuur van horseflex en daar staat bij dat je het ook als onderhoud kunt geven. Dus volgens mij kan dat geen kwaad. Ik vraag me wel af of je niet beter over kunt gaan op ander voer. Mijne heeft ook veel last van dunne mest en mestwater en met Equifyt pre active is het bijvoorbeeld veel beter geworden (zit pre biotica in)


Bedankt voor je reactie. Misschien nog even handig om er bij te vertellen dat ze als veulen een flinke wormen besmetting heeft gehad (ondanks goed ontwormen) sindsdien heeft ze in het paddock seizoen dus last van haar spijsvertering. Ik vermoed dus dat ze blijvende schaden aan de darmwand heeft overgehouden hierdoor.

Ik heb al verschillende supplementen/voer geprobeerd.
- Bietenpulp
- Oerbalans
- Darmbalans
- Marstall darm regulator
- Marstall Bergwiesen mash
- bio sponge
- Agrobs
- Equifit
- Vitalbix DC
- Vitalbix Breed en Grow
- Hartog Digest
- Mijten optiforma
- Groene Oss Darm compositum

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 16:56 



 
Profiel   

Ik heb even zitten kijken naar het Vitalbix product, maar dat ziet er ontzettend prijzig uit. Waarom niet de losse vlozaadjes/psylliumzaadjes kopen en dat erbij gaan voeren?

Ja je kunt het dagelijks geven, doe ik namelijk ook aan mijn hond om die haar maag en darmen rustig te houden (spuwde veel gal).

Met de paarden werkt dat net zo, alleen wordt vlozaad meestal (hier ook) gegeven als zandweg kuur en dan verdwijnt de werking zeggen ze van het meenemen van het zand na 7 dagen, vandaar dus het geven van een kuur van max 7 dagen eens in de maand.

Oh en ik zie dat gras heel goed werkt, dan zou je eens kunnen denken aan eiwitten gaan toevoegen?


Laatst bijgewerkt door neetoch op 11-03-23 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 17:17 



 
Profiel   

Kennis van mij kreeg jaren terug het advies van Utrecht haar paard met ongeveer vergelijkbaar probleem elke dag 1 koffiekopje lijnzaad te geven.
Ongekookt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 17:20 



 
Profiel   

Wij kopen bij horse flex 25 kg psyllium in 1x. Bestellen er nog iets bij, ivm korting vanaf 200 euro. Scheelt weer bij veel gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:03 



 
Profiel   

Neetoch: Die Vitalbix is indd vrij prijzig zeker als je het langdurig gaat gebruiken. Ze eet het wel heel goed. Ik zal eens kijken of ze kale vlozaad ook wil eten. Goed te horen dat langdurig voeren indd kan.


DuoPenotti: ongekookt lijnzaad heb ik ook wel gegeven, maar dan in lagere dosering. Ik kan wel eens proberen wat ze doet op een hogere dosering.

Saskiafjord: Thanx voor je tip. Die psyllium is vrij prijzig. Zo'n groot verpakking zal vast en zeker flink schelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:05 



 
Profiel   

Let wel op, je kan het beste Psyllium husk (of vlozaadvezels) ipv zaad kopen, daar zit 3x zoveel vezels in.
Zaad voert wel makkelijker, maar je moet er 3x zoveel van geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:13 



 
Profiel   

Ik zou als ik jou was eens proberen of lijnzaad ook werkt inderdaad. Het is wel vet en eiwitrijk, hopelijk kan jouw paard dat hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:17 



 
Profiel   

ik heb goede ervaring met bentoniet.
ik heb die van horseadds, deze https://www.horseadds.com/product/bento ... aUEALw_wcB

mag elke dag gegeven worden.
montmorriloniet kan ook, google anders zelf even voor wat info?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:29 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik heb goede ervaring met bentoniet.
ik heb die van horseadds, deze https://www.horseadds.com/product/bento ... aUEALw_wcB

mag elke dag gegeven worden.
montmorriloniet kan ook, google anders zelf even voor wat info?



Precies deze heb ik staan. Maar dit krijg ik er met geen mogelijkheid in. Is ook best een flinke hoeveelheid die ze moeten hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:48 



 
Profiel   

ja dat klopt!
ik geef een iets lagere dosering, meng dat goed door wat geweekte grasbrok en dan gaat het er wel prima in.
maar moet inderdaad goed mengen.

hiervoor had ik biosponge,dat is ook poeder,maar dat was makkelijk voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:51 



 
Profiel   

ellepel schreef
ja dat klopt!
ik geef een iets lagere dosering, meng dat goed door wat geweekte grasbrok en dan gaat het er wel prima in.
maar moet inderdaad goed mengen.

hiervoor had ik biosponge,dat is ook poeder,maar dat was makkelijk voeren.


Biosponge had ik van de DA gekregen. Ik moest daar een papje van maken met water en dan met een spuit in haar mond spuiten 2x daags. Helaas gaf het weinig effect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:07 



 
Profiel   

ja hier deed het op zich wel wat.
maar ik vind het gewoon te duur worden.
ik ben eigenlijk wel benieuwd,want psyllium werkte hier eigenlijk ook wel goed,maar ik dacht dat het niet elke dag mocht.
maar nou kwam ik er afgelopen week achter dat psyllium bij mensen wel gewoon elke dag gebruikt mag worden.
dus vraag ik me af of het dan bij paarden ook niet gewoon kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:18 



 
Profiel   

Ja precies, dat zag ik indd ook. Dat het bij mensen wel langdurig gebruikt wordt. Daarom ben ik indd heel benieuwd of er mensen zijn die het bij hun paard ook dagelijks geven. En zo ja in welke dosering enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:26 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen jaar vanuit een paardenkliniek het advies gekregen om het juist langere tijd te geven. Pony had veel zand (echo laten maken) en een geïrriteerde darmwand hierdoor. Daardoor last van mestwater en opgeblazen buik. Die pony heb ik n aantal weken puur psylliumzaad gegeven (2 gram per kilo lichaamsgewicht) en nu nog steeds heel frequent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:33 



 
Profiel   

Lys_PPA schreef
Ik heb afgelopen jaar vanuit een paardenkliniek het advies gekregen om het juist langere tijd te geven. Pony had veel zand (echo laten maken) en een geïrriteerde darmwand hierdoor. Daardoor last van mestwater en opgeblazen buik. Die pony heb ik n aantal weken puur psylliumzaad gegeven (2 gram per kilo lichaamsgewicht) en nu nog steeds heel frequent.



Oke en dan al die weken die hoge dosering? Of moest je na een bepaalde tijd over naar een onderhouds dosering? En dan echt het zaad of de husk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 20:51 



 
Profiel   

Al die weken hoge dosering, duurde ook wel even tot het mestwater en opgeblazen buik weg waren. Daarna nog tijdje 1gram per kilo lichaamsgewicht gegeven. Het zaad, moet wel zeggen dat hij het slecht eet dus weet niet zeker of hij volledige hoeveelheid binnenkrijgt die ik geef :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 21:19 



 
Profiel   

@Lys_PPA: thanx hier kan ik wel wat mee ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 21:25 



 

Ik ken iemand die het haar hond standaard geeft, een lagere dosering als onderhoudsdosering.
Je kunt het spul bij pit en pit of de baroen goedkoper kopen.

https://www.baroen.nl/winkel/voeding/kr ... LoEALw_wcB

Op de site van baroen staat ook dat je het langere tijd in lagere dosering kunt gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 18:04 



 
Profiel   

Ik kreeg van mijn ostheo de tip om 1 week 1 eetlepel backing soda en 1 eetlepel groene leem te geven tegen mestwater. Af en toe een weekje en zo gaat het hier goed.

volgens mij gaat het effect van psyllium weg als je het lang achter elkaar voert omdat de darmen zich er dan op aan passen en het verteerd wordt zonder het zand mee te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 18:43 



 
Profiel   

Ik heb de reacties niet gelezen, maar mijn paard heeft hetzelfde. Zomer niks aan de hand, winter veel last van lucht in de darmen en niet lekker in de vel zitten. Ik heb deze winter biergist gegeven, op aanraden van mijn instructrice. Ik had er niet veel vertrouwen in, maar het werkt hier als een trein. Hier nu geen problemen meer met de darmen. Bijkomend voordeel is dat het goed betaalbaar is

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 19:32 



 
Profiel   

@Humpiedumpie: Thanx voor je tip. Ik zie indd dat er bij Baroen bij staat dat het langdurig gebruikt kan worden, incl welke dosering. Top!

@ YvonneV: Groeneleem heb ik staan. Baking soda kan je vast wel bij de kruitvat krijgen. Is het proberen waard.

@xMaritt: Naar biergist heb ik ook zitten kijken indd. Zoals ik las zit daar nog wel wat verschil in kwa kwaliteit en effectieve werking. Ik begreep er uit dat de gist Yea-sacc het beste werkt. Welke heb jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 20:03 



 
Profiel   

Brainless schreef
Let wel op, je kan het beste Psyllium husk (of vlozaadvezels) ipv zaad kopen, daar zit 3x zoveel vezels in.
Zaad voert wel makkelijker, maar je moet er 3x zoveel van geven.


Even een vraagje, hoeveel zou je hier dan van moeten voeren? en dan echt enkel de Psylliumhusks en dus ongemalen wij voerde altijd de zaadjes door de slobber savonds 1x in het kwartaal.
Wij bestellen altijd alles bij pit&pit maar die is ook behoorlijk in prijs omhoog gegaan het laatste jaar.

flappie2, wij geven het in combinatie met de slobber van equifirst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 20:19 



 
Profiel   

flappie2 schreef
@Humpiedumpie: Thanx voor je tip. Ik zie indd dat er bij Baroen bij staat dat het langdurig gebruikt kan worden, incl welke dosering. Top!

@ YvonneV: Groeneleem heb ik staan. Baking soda kan je vast wel bij de kruitvat krijgen. Is het proberen waard.

@xMaritt: Naar biergist heb ik ook zitten kijken indd. Zoals ik las zit daar nog wel wat verschil in kwa kwaliteit en effectieve werking. Ik begreep er uit dat de gist Yea-sacc het beste werkt. Welke heb jij?


Misschien best eerst gewoon proberen met hetgeen wat werkt, en niet teveel ineens doen? Als ik zie hoeveel soorten voer je geprobeerd hebt, vrees ik dat dat misschien ook nadelig kan zijn, en dat ie te weinig tijd krijgt om te wennen. Misschien voor nu gewoon idd dat voer speciaal voor de darmen proberen, samen met de psyllium, en dit minstens een maandje (of zelfs 2) aankijken als het niet erger wordt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 20:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen