Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Langdurig psyllium voeren ????

 
Profiel   

Ik gebruik de psyllium Husk van PharmaHorse dagelijks als onderhoud.
Mijn pony heeft eigenlijk nooit mest water. Maar ben bang dat hij zandkoliek krijgt omdat hij eerder altijd op klei stond.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 21:42 



 
Profiel   

flappie2 schreef
@ YvonneV: Groeneleem heb ik staan. Baking soda kan je vast wel bij de kruitvat krijgen. Is het proberen waard.


Ik haal het bij de Jumbo https://www.jumbo.com/producten/arm-ham ... g-189099DS

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 21:48 



 
Profiel   

De zaadjes mengen met appelmoes en hoppa erin met het spul

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 22:43 



 
Profiel   

flappie2 schreef
@xMaritt: Naar biergist heb ik ook zitten kijken indd. Zoals ik las zit daar nog wel wat verschil in kwa kwaliteit en effectieve werking. Ik begreep er uit dat de gist Yea-sacc het beste werkt. Welke heb jij?

Oei, biergist zou ik niet proberen. Biergist stimuleert de melkzuurbacteriën in de darmen heel erg, en daar wil je er het liefst zo weinig mogelijk van. Die verzuren de darmen en dan krijg je enkel maar meer problemen.

Ik las een tijdje terug ook dat biergist in combinatie met suiker, alcohol aanmaakt in het lichaam. Ook dat biergist soms lijkt te helpen bij mestwater maar het vermoeden is dat het mestwater veroorzaakt wordt door stress en dat de alcohol de stress doet verminderen en zo dus ook het mestwater.
Waarmee ik niet wil zeggen dat bij jou het mestwater door stress komt, zou me verbazen aangezien ze het zo specifiek bij wel/geen psyllium heeft. Maar buiten dat, alleen al voor de verhoogde melkzuurbacteriën zou ik het biergist laten staan.

En nog even over het langdurig psyllium voeren: enkele dagen geleden las ik ergens (sorry, weet niet meer waar, maar als je wilt zoek ik het wel even terug) dat je psyllium ook dagelijks kon geven dacht ik. Dat het goed werkt als zandkuur maar dat het ook wel eens ter ondersteuning van de darmen wordt gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 23:03 



 
Profiel   

Bolletje29 schreef
flappie2 schreef
@xMaritt: Naar biergist heb ik ook zitten kijken indd. Zoals ik las zit daar nog wel wat verschil in kwa kwaliteit en effectieve werking. Ik begreep er uit dat de gist Yea-sacc het beste werkt. Welke heb jij?

Oei, biergist zou ik niet proberen. Biergist stimuleert de melkzuurbacteriën in de darmen heel erg, en daar wil je er het liefst zo weinig mogelijk van. Die verzuren de darmen en dan krijg je enkel maar meer problemen.

Ik las een tijdje terug ook dat biergist in combinatie met suiker, alcohol aanmaakt in het lichaam. Ook dat biergist soms lijkt te helpen bij mestwater maar het vermoeden is dat het mestwater veroorzaakt wordt door stress en dat de alcohol de stress doet verminderen en zo dus ook het mestwater.
Waarmee ik niet wil zeggen dat bij jou het mestwater door stress komt, zou me verbazen aangezien ze het zo specifiek bij wel/geen psyllium heeft. Maar buiten dat, alleen al voor de verhoogde melkzuurbacteriën zou ik het biergist laten staan.

En nog even over het langdurig psyllium voeren: enkele dagen geleden las ik ergens (sorry, weet niet meer waar, maar als je wilt zoek ik het wel even terug) dat je psyllium ook dagelijks kon geven dacht ik. Dat het goed werkt als zandkuur maar dat het ook wel eens ter ondersteuning van de darmen wordt gegeven.

Heb jij daar een wettenschappelijk onderzoek van, over het biergist?
Ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar, hoe en wat

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 23:19 



 
Profiel   

TheWelsh schreef
Ik gebruik de psyllium Husk van PharmaHorse dagelijks als onderhoud.
Mijn pony heeft eigenlijk nooit mest water. Maar ben bang dat hij zandkoliek krijgt omdat hij eerder altijd op klei stond.


Bedankt voor het delen van je ervaring.

[/quote="kiki1976"]Heb jij daar een wettenschappelijk onderzoek van, over het biergist?
Ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar, hoe en wat[/quote]

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar indd


Laatst bijgewerkt door flappie2 op 12-03-23 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 23:38 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Heb jij daar een wettenschappelijk onderzoek van, over het biergist?
Ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar, hoe en wat

Nee dat niet, daar was ik ook nieuwsgierig naar. Maar ik las het in het e-book "ingrediënten in paardenvoeding" van Nienke van Paard Optimaal. Staat spijtig genoeg geen wetenschappelijk onderzoek in gelinkt maar zij kent enorm veel van paardenvoeding en ik vertrouw er wel op dat ze geen onzin uitkraamt haha

Ik heb een keertje voer aan mijn paard gegeven waar ze ook een wat opgeblazen buik van kreeg. De bodyworker van mijn paard (die ook veel van voeding kent) vroeg wat ze te eten kreeg. Bleek na wat grondiger de ingrediënten te checken ook biergist in te zitten. Dat verklaarde die wat opgeblazen buik wel volgens haar. Overgestapt naar ander voer en is langzaamaan ook weer weggetrokken.
Ik heb het dus gelezen, gehoord en gezien. Enkel het artikel ontbreekt nog :D (edit: maar heb er ook nog niet naar gezocht)

Nog even een edit: Dat biergist en suiker dat alcohol zou geven en daardoor mestwater zou verminderen (met stress enzo), was de eerste keer dat ik ervan hoorde (dus ik zeg niet dat ik zeker ben dat dit de waarheid is, enkel dat ik dat 1 keer gelezen had, ben zelf ook nog niet 100% zeker of ik dat geloof zegmaar. Daar wil ik ook eerst een wetenschappelijk onderzoek van gezien hebben.) Van de melkzuurbacteriën had ik wel al vaker gehoord.


Laatst bijgewerkt door Bolletje29 op 13-03-23 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 23:40 



 
Profiel   

Citaat
@xMaritt: Naar biergist heb ik ook zitten kijken indd. Zoals ik las zit daar nog wel wat verschil in kwa kwaliteit en effectieve werking. Ik begreep er uit dat de gist Yea-sacc het beste werkt. Welke heb jij?


Ik had eerste een kleine verpakking van Agradi en daarna een grotere verpakking van Horse Fit Shop gekocht. Ik heb geen verschil gemerkt tussen deze twee

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 23:49 



 
Profiel   

Ons paard met maagproblemen krijgt het op advies van de dierenarts standaard elke dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 12:05 



 
Profiel   

Oke, ze krijgt nu sinds 2 dagen het voer van de DA, Bonpard colon. En vandaag waren haar billen en staart helemaal droog, en haar buik minder opgeblazen. De mest zelf is nog niet wat het moet zijn. Meer een dikke brei i.p.v mestballen.

Toen ze op de psyllium stond had ze wel mooie mestballen, maar ook mestwater en opgeblazen buik.

Ik ga vanaf morgen toch weer psyllium bijvoeren. Eens kijken of dit samen met het voer de gouden combinatie gaat zijn en de problemen eindelijk oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 14:49 



 
Profiel   

Ooh dat zou fijn zijn, hopelijk is dat de ideale combinatie! Ik duim mee +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 22:27 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Ons paard met maagproblemen krijgt het op advies van de dierenarts standaard elke dag.

Nouvel, ging het dan om maagzweren? Mag ik vragen hoeveel psyllium je dan moet geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 22:38 



 
Profiel   

Mijn jonkie heeft heel soms ook mestwater. Toevallig afgelopen zomer gehad. Had ontwormd, want lichte besmetting, maar had geen effect op mestwater, ben slobber gaan voeren van vitalbix en speedibeet en dat hielp wel.

Overigens ben ik vandaag weer aan preventief kuurtje psylliumzaadjes van pit & pit gestart. Ieders 500 gram. En dan 5-7 dagen achter elkaar. Is dat nou goed of....?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 23:06 



 
Profiel   

Op_zoek schreef
Nouvel schreef
Ons paard met maagproblemen krijgt het op advies van de dierenarts standaard elke dag.

Nouvel, ging het dan om maagzweren? Mag ik vragen hoeveel psyllium je dan moet geven?


Ja maar vooral omdat die van ons een afwijking in zijn maag heeft waardoor hij het voer niet goed afvoert en het te lang in de maag blijft hangen.We ontdekten bij toeval dat het beter met hem ging wanneee hij psyllium kreeg , dus in overleg met de dierenarts zijn we dit blijvend gaan geven.
Hij krijgt 150 gram per dag en om de paar weken/maanden 200 voor het zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 23:12 



 
Profiel   

flappie2 schreef
Oke, ze krijgt nu sinds 2 dagen het voer van de DA, Bonpard colon. En vandaag waren haar billen en staart helemaal droog, en haar buik minder opgeblazen. De mest zelf is nog niet wat het moet zijn. Meer een dikke brei i.p.v mestballen.

Toen ze op de psyllium stond had ze wel mooie mestballen, maar ook mestwater en opgeblazen buik.

Ik ga vanaf morgen toch weer psyllium bijvoeren. Eens kijken of dit samen met het voer de gouden combinatie gaat zijn en de problemen eindelijk oplossen.



je moet even wat langer doorgaan met die bonpard zonder de psyllium anders weet je straks niet wat nou werkt.
maak even de zak leeg en kijk hoe het dan gaat, kan soms echt wel even duren voor de darmflora weer anders is.
als je steeds snel wisselt is dat ook juist wel wat voor de darmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 08:43 



 
Profiel   

Bolletje29 schreef
kiki1976 schreef
Heb jij daar een wettenschappelijk onderzoek van, over het biergist?
Ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar, hoe en wat

Nee dat niet, daar was ik ook nieuwsgierig naar. Maar ik las het in het e-book "ingrediënten in paardenvoeding" van Nienke van Paard Optimaal. Staat spijtig genoeg geen wetenschappelijk onderzoek in gelinkt maar zij kent enorm veel van paardenvoeding en ik vertrouw er wel op dat ze geen onzin uitkraamt haha

Ik heb een keertje voer aan mijn paard gegeven waar ze ook een wat opgeblazen buik van kreeg. De bodyworker van mijn paard (die ook veel van voeding kent) vroeg wat ze te eten kreeg. Bleek na wat grondiger de ingrediënten te checken ook biergist in te zitten. Dat verklaarde die wat opgeblazen buik wel volgens haar. Overgestapt naar ander voer en is langzaamaan ook weer weggetrokken.
Ik heb het dus gelezen, gehoord en gezien. Enkel het artikel ontbreekt nog :D (edit: maar heb er ook nog niet naar gezocht)

Nog even een edit: Dat biergist en suiker dat alcohol zou geven en daardoor mestwater zou verminderen (met stress enzo), was de eerste keer dat ik ervan hoorde (dus ik zeg niet dat ik zeker ben dat dit de waarheid is, enkel dat ik dat 1 keer gelezen had, ben zelf ook nog niet 100% zeker of ik dat geloof zegmaar. Daar wil ik ook eerst een wetenschappelijk onderzoek van gezien hebben.) Van de melkzuurbacteriën had ik wel al vaker gehoord.

Ik kan ook enkel een stukje vinden op FB waarin ze dat zegt. Staat verder ook niks over op haar website

Maar zij is de enige die dat beweerd eigenlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 09:41 



 
Profiel   

ellepel schreef
flappie2 schreef
Oke, ze krijgt nu sinds 2 dagen het voer van de DA, Bonpard colon. En vandaag waren haar billen en staart helemaal droog, en haar buik minder opgeblazen. De mest zelf is nog niet wat het moet zijn. Meer een dikke brei i.p.v mestballen.

Toen ze op de psyllium stond had ze wel mooie mestballen, maar ook mestwater en opgeblazen buik.

Ik ga vanaf morgen toch weer psyllium bijvoeren. Eens kijken of dit samen met het voer de gouden combinatie gaat zijn en de problemen eindelijk oplossen.



je moet even wat langer doorgaan met die bonpard zonder de psyllium anders weet je straks niet wat nou werkt.
maak even de zak leeg en kijk hoe het dan gaat, kan soms echt wel even duren voor de darmflora weer anders is.
als je steeds snel wisselt is dat ook juist wel wat voor de darmen.


Ja daar heb je wel gelijk in indd.
Ik wacht dan inderdaad nog wel even tot de 1ste zak leeg is of de mest ook beter wordt van structuur. Zo niet dan ga ik vanaf de 2de zak psyllium bij voeren.
Thanx voor je advies :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 10:06 



 
Profiel   

Te vroeg gejuicht.....:(

Mevrouw eet sinds gisteren de Bonpard Colon niet meer. Ook heeft ze weer vieze billen en staart, en opgeblazen buik.

Maar ze is ook hengstig, dus misschien dat dat ook invloed heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 21:06 



 
Profiel   

ja wie weet?
maar als ze het niet eten wil dan houd het op denk ik?
en nu, al een idee wat je gaat doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 21:39 



 
Profiel   

Ik kan de podcast van paardenartsen Iris van Gulik en Aimee de Rooij aanraden. Dit is de paard en gezondheidspodcast, aflevering 85 Mestwater en 52 Wat elke paardeneigenaar moet weten over psyllium. Echt heel fijn hoe zij al hun kennis delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 21:57 



 
Profiel   

ellepel schreef
ja wie weet?
maar als ze het niet eten wil dan houd het op denk ik?
en nu, al een idee wat je gaat doen?


Nee ff geen idee. De eerste 2 dagen at ze het zonder problemen en nu weigert ze het op alle fronten. Vanalles geprobeerd maar ze moet het echt niet meer.

Morgen weer overleg met de DA.
Maar als ze het echt weigert te eten, dan ga ik haar toch voor langere tijd op de psyllium zetten. Daar reageerde haar darmen/buik tot nu toe het beste op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 00:07 



 
Profiel   

Na wat uittesten blijkt ze Bonpard Colon wel te eten als er een beetje slobber van Vitalbix doorheen zit.

Echter heeft ze sinds ze de Colon goed binnen krijgt (nu 5dagen achter elkaar) nog erger last :(
Hele dikke buik, enorm veel mestwater/ natte scheten en de mest is dikke brei zonder ballen en een temp van 38,3.
Dus ik zit nu echt in dubio of ik nog even door moet zetten of dat ik beter kan stoppen en weer terug gaan op haar oude voer, maar dan met psyllium (dat is het enigste dat lijkt te werken)

De Bonpard Colon,zou er juist voor moeten zorgen dat ze weer de juiste darmbacteriën aanmaakt. Maar dit is ook sneu, nu ze er alleen maar slechter van lijkt te worden. Of zou het eerst slechter worden voordat het weer opknapt????

Met mijn DA lijk ik niet echt verder te komen op dit gebied.
Ga denk ik Utrecht maar eens benaderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 14:38 



 
Profiel   

Ik heb je topic even vluchtig doorgelezen. Ik zie nergens wat voor hooi er gevoerd wordt? Van verpakt hooi kan de darmflora ook in de war raken wat zorgt voor mestwater. Mijn paard had zijn hele leven al last van mestwater. Soms spoot het er uit. Toen overgestapt op nagenoeg onbeperkt onverpakt hooi. Binnen een week had hij alleen nog mooie compacte mest. Zodra er ook maar een klein plukje verpakt hooi bij ging was het weer mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:35 



 
Profiel   

Djorf_6 schreef
Ik heb je topic even vluchtig doorgelezen. Ik zie nergens wat voor hooi er gevoerd wordt? Van verpakt hooi kan de darmflora ook in de war raken wat zorgt voor mestwater. Mijn paard had zijn hele leven al last van mestwater. Soms spoot het er uit. Toen overgestapt op nagenoeg onbeperkt onverpakt hooi. Binnen een week had hij alleen nog mooie compacte mest. Zodra er ook maar een klein plukje verpakt hooi bij ging was het weer mis.


Zoals in mijn openings post te lezen is...." Verschillende soorten hooi (grof,fijn, uit plastic of zonder plastic) maakt geen verschil"

Dus dat is allemaal al uitgeprobeerd, maar gaf geen oplossing helaas. Maar toch bedankt voor het meedenken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:54 



 
Profiel   

YvonneV schreef
Ik kreeg van mijn ostheo de tip om 1 week 1 eetlepel backing soda en 1 eetlepel groene leem te geven tegen mestwater. Af en toe een weekje en zo gaat het hier goed.

volgens mij gaat het effect van psyllium weg als je het lang achter elkaar voert omdat de darmen zich er dan op aan passen en het verteerd wordt zonder het zand mee te nemen.


dit nog geprobeerd?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 16:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen