Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oerbalans en hoefbevangen gevoelig paard

 
Profiel   

Hoi, ik neem vanaf 1 april mijn bijrijdpaard over en zit nu te denken over haar voer. Dit is wat ze nu krijgt:
3x per dag hooinet van 3 kilo en halve schep muesli van pavo. Ze heeft een liksteen in de stal die heeft ze vaak met 1 a 1.5 maand op.

Beweging: 4 a 5 keer per week recreatief dressuur of longeren. Ze staat elke dag 5 uur op de zandpaddock in de kudde hele jaar rond. Mag niet op de wei. Komt in de middag vaak nog 1 a 2 uurtjes extra los op de paddock.

Gevoelig voor suikers, gras, is een paar keer hoefbevangen geweest en wordt snel dik.

Het gaat om een bijna 16jarige haflinger merrie.

Omdat ze haar liksteen zo snel oplikt heb ik het idee dat ze vitamines/mineralen mist. Soms doet ze er niet eens een maand mee. Ik dacht dus aan een vitamine/mineralen brokje. Maar heb er zelf niet veel verstand van dus vandaar vraag ik jullie mening, ik ga het ook nog aan mijn staleigenaresse vragen!

Ik zit nu te denken aan de brok oerbelans van vitastyle. Heeft iemand ervaring met paarden die snel hoefbevangen zijn en deze brokjes voeren?


[ img ]
1e foto vlak voor ze hoefbevangen werd en 2e foto 1 jaar later toen ze heel wat kilo's is afgevallen.
Paard in kwestie! 
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 17:12 



 
Profiel   

Ik zou er lekker van de pavo muesli af halen en inderdaad gewoon een vitamine brokje aanbieden.

Vitalbix
Pavo vital
Oerbalans

Allemaal prima brokjes.

Enige nadeel van t wegslurpen van die zoutblok is dat ze er dorst van krijgen en vaak vocht vasthouden.

Je kan ook gewoon de steen sporadisch aanbieden. Dus 1x per maand een weekje?

Ik vind er overigens nog steeds te zwaar op de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 17:49 



 
Profiel   

Zo snel een liksteen ophebben wijst mijn inziens wel op een disbalans in wat ze krijgt. Mijn ponys vraten hun steen binnen een week op en ze likten aan de grond. Ik voerde toen nog pavo vital. Op bokt wees iemand me op de calcium fosfor verhouding die scheef was. Ik ben toen overgestapt op Marshall force en daarna deden ze heel snel weer veel langer met hun steen en zag ik ze ook niet meer likken aan de grond.

Ik zou dus zeker eens kijken hoe ze het doet op alleen ruwvoer en een vitamine korrel. Zo te lezen hoeft ze niet zwaar te werken en op de foto afgaande zou er best nog wat af mogen. We hebben snel de neiging om teveel te voeren. En je merkt snel genoeg of ze invalt of geen energie heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 17:57 



 
Profiel   

Misschien niet het advies wat je wilt.. maar afvallen (en voorkomen van hoefbevangenheid) zit hem vooral in beweging.
5/6 uur op de paddock en 1 uurtje rijden betekent 17/18 uur stilstaan. Dan moet je je nog afvragen hoeveel een paard op de paddock daadwerkelijk beweegt.

Maar met de pavo vervangen door een balancer kun je al een hoop ellende voorkomen.
Hier doen ze trouwens met 5 paarden ongeveer 2 a 3 maanden met een liksteen, dus dat gaat bij jou wel erg snel inderdaad.


Laatst bijgewerkt door Macs op 11-03-23 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:06 



 
Profiel   

Saaams schreef
Ik zou er lekker van de pavo muesli af halen en inderdaad gewoon een vitamine brokje aanbieden.

Vitalbix
Pavo vital
Oerbalans

Allemaal prima brokjes.

Enige nadeel van t wegslurpen van die zoutblok is dat ze er dorst van krijgen en vaak vocht vasthouden.

Je kan ook gewoon de steen sporadisch aanbieden. Dus 1x per maand een weekje?

Ik vind er overigens nog steeds te zwaar op de foto.


Dankjewel, foto is al 1.5 jaar oud dus niet recent. Ze zweet overigens wel snel en heeft het snel warm dus daar verliest ze ook veel zouten en mineralen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:10 



 
Profiel   

Mbt hoefbevangenheid is de manekam iets om op te letten: hoe dunner en zachter hoe beter, als het dikker en harder wordt kan er een nieuwe periode van bevangenheid aankomen.

Wat een idee kan zijn: steek je licht eens op op facebook bij equibiome. (Je moet je tegenwoordig aanmelden.)
Heel veel informatie over voer, en vooral kruiden die je zelf kunt plukken of kopen bij de drogist en je dier kunnen helpen.
En behalve rondneuzen, kun je gericht zoeken op: 'cresty' (dikkere manekam), IR (insuline resistentie) EMS (equine metabool syndroom, grof gezegd makkelijk dik worden, moeilijk afvallen) en (God verhoede) laminitis (hoefbevangenheid zelf).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:16 



 
Profiel   

Ik geef ook nog gluco balance bij; dit doet wonderen. Was dit seizoen een beetje te laat, maar na een week was de dikke manenkam weer pleite. (icm met balancer en veel beweging uiteraard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:25 



 
Profiel   

Macs schreef
Ik geef ook nog gluco balance bij; dit doet wonderen. Was dit seizoen een beetje te laat, maar na een week was de dikke manenkam weer pleite. (icm met balancer en veel beweging uiteraard)


Ja, zeker voor paarden die hoefbevangenheid gevoelig zijn of ponys die snel aanleg hebben voor aankomen (zo eentje heb ik er :+ )
Werkt dit fantastisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:26 



 
Profiel   

Macs schreef
Ik geef ook nog gluco balance bij; dit doet wonderen. Was dit seizoen een beetje te laat, maar na een week was de dikke manenkam weer pleite. (icm met balancer en veel beweging uiteraard)


Jaa die hebben wij toen ook gebruikt. Nu alleen niet meer maar wil ik wel gaan gebruiken als ik eigenaar ben haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 18:28 



 
Profiel   

Ik heb een vergelijkbare situatie: paard dat hoefbevangen geweest is, woont nu 24/7 op een paddock met inloopstal en hooi, en mag maar heel sporadisch kort op het gras (als de laminitis app op groen staat).

Het beste bijvoer vind ik nog altijd gewoon een balancer met een schep gehakseld ruwvoer.

Zelf voer ik dat niet meer, maar dat heeft puur te maken met praktische redenen (ze staat op een stal waar alle paarden 2x per dag krachtvoer krijgen, ze wordt gevoerd op de paddock zelf dus ze moet ongeveer tegelijk met paddockgenoot klaar zijn met eten, en ’s morgens voert de stalhouder dus dan krijgt ze iets dat hij gewoon uit één ton kan scheppen en toch zo laag mogelijk is in suiker en zetmeel, en ik voer dan ’s avonds beide paarden en voer de mijne dan alles wat ik vind dat ze nog nodig heeft en daarbij ben ik nogal voor variëren).

Qua balancer wissel ik af (Pavo Vital, Vitastyle Oerbalans, Vitalbix, … en nu heb ik voor het eerst de balancer van Fibra besteld).
Daarnaast loop ik ook vaak (behalve in de winter) rond als de dorpsgek met handen vol kruiden die ik pluk tijdens de wandelingen met de hond :+
M.a.w. ik probeer haar omdat ze (bijna) niet meer op de weide gaat zo gevarieerd mogelijk te voeren.

In jouw geval zou ik dus ook variëren. Oerbalans lijkt me prima om mee te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 12:24 



 
Profiel   

Eilandje schreef
Ik heb een vergelijkbare situatie: paard dat hoefbevangen geweest is, woont nu 24/7 op een paddock met inloopstal en hooi, en mag maar heel sporadisch kort op het gras (als de laminitis app op groen staat).

Het beste bijvoer vind ik nog altijd gewoon een balancer met een schep gehakseld ruwvoer.

Zelf voer ik dat niet meer, maar dat heeft puur te maken met praktische redenen (ze staat op een stal waar alle paarden 2x per dag krachtvoer krijgen, ze wordt gevoerd op de paddock zelf dus ze moet ongeveer tegelijk met paddockgenoot klaar zijn met eten, en ’s morgens voert de stalhouder dus dan krijgt ze iets dat hij gewoon uit één ton kan scheppen en toch zo laag mogelijk is in suiker en zetmeel, en ik voer dan ’s avonds beide paarden en voer de mijne dan alles wat ik vind dat ze nog nodig heeft en daarbij ben ik nogal voor variëren).

Qua balancer wissel ik af (Pavo Vital, Vitastyle Oerbalans, Vitalbix, … en nu heb ik voor het eerst de balancer van Fibra besteld).
Daarnaast loop ik ook vaak (behalve in de winter) rond als de dorpsgek met handen vol kruiden die ik pluk tijdens de wandelingen met de hond :+
M.a.w. ik probeer haar omdat ze (bijna) niet meer op de weide gaat zo gevarieerd mogelijk te voeren.

In jouw geval zou ik dus ook variëren. Oerbalans lijkt me prima om mee te beginnen.


Bedankt voor je uitgebreide berichtje. Variëren met wat? Ander voer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 12:29 



 
Profiel   

Als je zou gaan voor een balancer met een ruwvoermix, zou ik persoonlijk zowel de balancer als de ruwvoermix afwisselen (dus als de ene zak op is, iets vergelijkbaar kopen met een iets andere samenstelling).

Zelf varieer ik dus qua balancer. En het voer dat ik ’s avonds geef varieert ook (meestal ofwel Nutrimash gemengd met Fibrenuggets ofwel Slueslimix gemengd met Fibrenuggets, maar af en toe koop ik ook nog wel eens iets anders).

Nu ja, ik geloof zelf dat het het beste is om dat zo te doen, maar of dat ook echt zo is. Er zijn paarden genoeg die hun leven lang hetzelfde gevoerd krijgen en die zien er meestal ook goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 12:47 



 
Profiel   

Mijn Fjord is in 2021 hoefbevangen geweest, hij was ook echt veel te zwaar (ondanks dat ik echt genoeg reed) van de pensionhouder moest hij 24/7 op het land (niet bemest en gestresst land) en ik was zo stom om ernaar te luisteren. Gelukkig waren we er op 'tijd' bij en was hij niet ernstig hoefbevangen. Zijn inmiddels verhuisd en hij is nu stabiel in gewicht; goed hooi en weinig op t gras. Probeer een foto bij te voegen van zijn voor en na maar hij doet het niet, hij is ongeveer 150 kilo afgevallen.

Hij krijgt magnesium, gluco balance en glucopro (voor zijn artrose) bij; meng dit met een klein handje Marstall Bergwiesen slobber want anders eet hij poeder niet. Voor t idee dat het nog wat lijkt krijgt hij een klein handje Fibermix van Vitalbix bij. En als balancer de Agrobs Naturmineral. Die van mij doen echt niks met hun liksteen, die hangt echt voor de sier maar misschien komt dat ook omdat ik ze een eetlepel zout door t voer doe.

Heb zelf ook heel lang de Oerbalans gegeven, beviel ook prima en deden beide paarden het ook goed op (vooral mijn andere paard die jeuk gevoelig is). Ik ben ook wel van het wisselen in balancers, daarom nu een keer de Agrobs. Andere paard mag niet iets waar luzerne in zit en heb ze het liefst wel op dezelfde balancer als het kan. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 15:51 



 
Profiel   

En ik probeer juist zo stabiel mogenlijk te blijven kwa voeding en zo min mogenlijk te wijzigen. Ook een stukje angst bij mij en als het goed gaat gaat het goed.

Marstal force, lucernebrok, magnesium en 1/2 sportsfit per dag.
4x per dag onverpakt ruwvoer uit een slowfeeder.

De laatste jaren heb ik vooral geleerd dat het ruw voer het allerbelangrijkste is.
Als dit niet okay is heb ik na een kleine week een licht bevangen paard.
Dan werkt een supplement ook niet meer. Behalve magnesium geef ik al bijna een jaar geen supplement meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 16:05 



 
Profiel   

Ik heb mijn gevoelige haf op muesli staan van Hartog of Cavalor, hooi en in de winter geef ik multivit bij van Phytonics en ik begin vanaf het weekend weer met Gluco balance. Mochten ze dan in april het land op gaan dan bouwen we dat weer op.

Zonder gluco balance kan hij het land niet op.

Pavo hoor ik meestal dat de haffies daar niet goed tegen kunnen en ook gaan schuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 16:42 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de adviezen. Heb nu de brokjes van oerbelans en dat krijgt ze morgen voor het eerst samen met de gluco balance. We hadden de hele winter mooi droog hooi en dat is nu op en nu hebben we verpakt hooi, naja voordroog en merk meteen een wat hardere manenkam. De hoeveelheid voer is wel weinig qua volume wat ze nu krijgt dan hiervoor. Toen was het een halve schep muesli en nu 80 gram vitamine brokjes. Zal wel zo op zijn of ik moet er nog wat bij gaan voeren maar wat is de vraag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 20:58 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Bedankt allemaal voor de adviezen. Heb nu de brokjes van oerbelans en dat krijgt ze morgen voor het eerst samen met de gluco balance. We hadden de hele winter mooi droog hooi en dat is nu op en nu hebben we verpakt hooi, naja voordroog en merk meteen een wat hardere manenkam. De hoeveelheid voer is wel weinig qua volume wat ze nu krijgt dan hiervoor. Toen was het een halve schep muesli en nu 80 gram vitamine brokjes. Zal wel zo op zijn of ik moet er nog wat bij gaan voeren maar wat is de vraag?


Voor t volume kan je ook fibermix, lucerne of een andere ruwvoermix bij doen :). Anders stelt t idd bar weinig voor haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 21:14 



 
Profiel   

Mijn Tonnetje Rond krijgt ook zoiets als 80 gram balancer. Aangevuld met kruiden (en takken en geplukte bladeren).
Verder ruwvoer, veel stro.

Doel van de balancer is wat extra vitaminen, de kruiden etc. moeten de darmen/ darmflora helpen en de manekam zacht houden.
De lieverd eet al deze dingen met smaak, maar als ze na het werk op stal komt kiest ze voor het ruwvoer. (Met af en toe een hapje 'lekkers'.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 22:11 



 
Profiel   

Ik zou eens bloed laten testen of er geen insuline resistentie speelt :)

Fijne balancers zijn ook de fitright van metazoa, puur P van okapi en de vloeibare van heltiehorse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 22:14 



 
Profiel   

Ik vind een balancer handig voor een paard met 24/7 weidegang dat in groep staat, zo kan je ze makkelijk bijvoeren zonder onrust in de groep te geven. Maar als de andere paarden op stal staan en een aanzienlijke portie krachtvoer krijgen, staat die van jou dan te watertanden.

Op Flanders Horse Expo heb ik kennisgemaakt met Hartog Comfort: dit is een soort grasmix laag in suikers en zetmeel met alle nodige vitaminen en mineralen erin verwerkt. Klein kilootje per dag voldoet aan de behoefte (denk dat minder zelfs ook zou mogen als ik kijk naar de vitaminegehaltes), en dat kilootje is al een serieuze portie. Dus paard blijft langer eten (dus gezonder voor de maag en minder verveling/stalondeugden) en paard krijgt alles binnen. Ben nu enkele weken overgestapt en bevalt wel goed (hengst deed wat moeilijk, maar bleek dat ie gewoon zijn maagsupport poedertje niet lustte).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 22:35 



 
Profiel   

Op mijn luxe stal wordt 3x per dag gevoerd.

Tonnetje Rond krijgt dus drie keer een muizehapje, maar het is vooral het gebaar. ('Ik krijg ook lekkers'.)
Als ze op stal staat tijdens het voeren is het muizehapje binnen de minuut op.

Eten is er altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 22:42 



 
Profiel   

Mijn paardjes hebben ook niet veel nodig en één is hoefbevangengevoelig, ze krijgen allemaal maar een klein beetje voer, een balancer of op het moment wat grasmix met extra vitamines.
Maar veel belangrijker vind ik het hooi wat ik geef, want dat is hun hoofdmenu en ze krijgen onbeperkt in slowfeeders.
Ik heb kleine onverpakte baaltjes die laag in suikers zitten, dat is bij mij wel het belangrijkste om te zorgen dat ze niet teveel binnenkrijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 23:09 



 
Profiel   

MirandaMalik schreef
Mijn paardjes hebben ook niet veel nodig en één is hoefbevangengevoelig, ze krijgen allemaal maar een klein beetje voer, een balancer of op het moment wat grasmix met extra vitamines.
Maar veel belangrijker vind ik het hooi wat ik geef, want dat is hun hoofdmenu en ze krijgen onbeperkt in slowfeeders.
Ik heb kleine onverpakte baaltjes die laag in suikers zitten, dat is bij mij wel het belangrijkste om te zorgen dat ze niet teveel binnenkrijgen.


Ik ben afhankelijk van het hooi wat er op stal is. Ik weeg het af 3 keer per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 00:19 



 
Profiel   

Toch (of juist) kan het dan waardevol zijn om je hooi te testen, omdat je dan je voer er op kunt aanpassen.
Als het hooi al onverpakt en laag in suikers is en je voert dat al langere tijd, kun je dus voor een groot gedeelte de oorzaak ergens anders vandaan halen (als altijd koffiedik kijken zonder bloedtest of andere testen).
Voer je verpakt hooi en is het hoog in suikers, dan weet je dat je daar ook veel winst kan behalen. En ondanks dat je het hooi niet kunt veranderen, kun je wel al een hoop andere dingen doen, zoals bij verpakt hooi bokashi bijgeven of bij teveel suikers je hooi weken.

Mocht het hooi echt van slechte kwaliteit zijn en het maakt je paard ziek, zou je altijd in gesprek kunnen met de staleigenaar of op zoek kunnen naar een andere plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 08:24 



 
Profiel   

Equilin heeft ook een hele fijne balancer
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 15:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen