Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oplossing voor omgooien emmer in de weide

 
Profiel   

Hi allemaal,

Ik hoop op wat creatieve oplossingen van Bokt.
Ik heb een stel oude besjes (2 weides met oudjes) die 24/7 in de weide staan en die allemaal 2x daags een emmer seniores priores krijgen. Echter gooien ze deze emmer om. Hierdoor gaat er eten verloren, maar het belangrijkste ze eten van de grond. Hierdoor eten ze veel zand mee. Bij één van alle heeft dit al tot zandkoliek geleid.
Ze krijgen nu regelmatig een zandkuur, maar ik zie liever een oplossing voor het omgooien. Wie heeft een goed idee?

Een cementkuip met daarin een dikke tegel (als verzwaring) helpt niet. Die wordt kapot getrapt/alsnog omgegooid.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:23 



 
Profiel   

de emmers in een autoband zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:23 



 
Profiel   

De emmer met een spanband aan een paal of aan het hek vastmaken? Dat doe ik met de waterbakken als het hard vriest en onze automatische waterbak bevroren is. Werkt hier prima, alles wat los zit gooien ze per direct door de paddock en is tien minuten later gesloopt, als het vast zit gaat het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:28 



 
Profiel   

Autobanden zijn nu niet voorhanden, maar dat is misschien een optie.
Aan het hek vastzetten gaat hem niet worden. Denk niet dat we weide paaltjes dat leuk vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:32 



 
Profiel   

In het kader van creatief:
-emmer in autoband.
-een iets grotere emmer ingraven in de grond, dat alleen de rand eruitsteekt. Iets kleinere emmer met hengsel erin zodat je ze makkelijk kunt schoonmaken evt.
-een laag barretje maken van hout, evt verzwaard met stenen. Met in het hout gaten uitgezaagd voor de emmers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:39 



 
Profiel   

Ik zou ook voor de autoband gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:40 



 
Profiel   

Speciekuip met een trekkerband er omheen werkte hier perfect.
Bij menig mechanisatie bedrijf mag je er zo een ophalen, dan hoeven zij ze niet af te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:40 



 
Profiel   

Even langs een bandencentrale en je kan alles uitzoeken wat je nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:41 



 
Profiel   

tones schreef
Speciekuip met een trekkerband er omheen werkte hier perfect.
Bij menig mechanisatie bedrijf mag je er zo een ophalen, dan hoeven zij ze niet af te voeren.

Dat is een goede!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:51 



 
Profiel   

Wat ik doe met mijn draver die ook alles wat los zit omgooit:

Emmer ophangen dmv halstertouw. Indien je de ijzeren hendel van de emmer eng vindt kan je deze vervangen door trotouw en deze zo lang maken als nodig is.

Het ophangen kan bv aan een haak die je in een paal of steunbalk van de stal draait. (ik ga ervan uit dat er een schuilstal is).

Mijn draver staat snachts op stal. Maar hier hangt er dus een emmer op waar ik luzerne in doe.
De voerbak is een rubberen en hangt ook op dmv strotouw

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 18:55 



 
Profiel   

Hier hetzelfde probleem, opgelost door de emmers om het hoofd te binden :o
Gewoon met een brede band/touw achter de oren langs.
Werkt hier perfect, ook met slobber, brokjes, haver ect.
Er is veel meer rust nu ook.
Zorg wel dat je de touwtjes niet te strak doet, dan zetten ze de emmer zelf wel op de grond om te eten. Anders krijgen ze (met nat voer) nu eten in hun neus.

Die van mij eten nu in alle rust hun emmer leeg, en als ze klaar zijn komen ze bij mij om hem af te krijgen. Ze hebben het heel snel door.

Op de foto's is het te dun touw, maar had een noodoplossing nodig... Ondertussen vervangen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 19:32 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
de emmers in een autoband zetten?


Dat heb ik destijds mijn weigenoot ook aangeraden, ze doet het nog steeds en de emmers eten zijn sindsdien nooit meer omgegooid :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 19:34 



 
Profiel   

Lyona schreef
Hier hetzelfde probleem, opgelost door de emmers om het hoofd te binden :o
Gewoon met een brede band/touw achter de oren langs.
Werkt hier perfect, ook met slobber, brokjes, haver ect.
Er is veel meer rust nu ook.
Zorg wel dat je de touwtjes niet te strak doet, dan zetten ze de emmer zelf wel op de grond om te eten. Anders krijgen ze (met nat voer) nu eten in hun neus.

Die van mij eten nu in alle rust hun emmer leeg, en als ze klaar zijn komen ze bij mij om hem af te krijgen. Ze hebben het heel snel door.

Op de foto's is het te dun touw, maar had een noodoplossing nodig... Ondertussen vervangen.

[ [url=m/UyelpF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pw5c3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZbwdB3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dan flippen die van mij echt, haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 19:39 



 
Profiel   

eline_di schreef
Lyona schreef
Hier hetzelfde probleem, opgelost door de emmers om het hoofd te binden :o
Gewoon met een brede band/touw achter de oren langs.
Werkt hier perfect, ook met slobber, brokjes, haver ect.
Er is veel meer rust nu ook.
Zorg wel dat je de touwtjes niet te strak doet, dan zetten ze de emmer zelf wel op de grond om te eten. Anders krijgen ze (met nat voer) nu eten in hun neus.

Die van mij eten nu in alle rust hun emmer leeg, en als ze klaar zijn komen ze bij mij om hem af te krijgen. Ze hebben het heel snel door.

Op de foto's is het te dun touw, maar had een noodoplossing nodig... Ondertussen vervangen.

[ [url=m/UyelpF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pw5c3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZbwdB3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dan flippen die van mij echt, haha


Haha, ik heb alleen maar koudbloeden die echt nergens van onder de indruk zijn en maar 1 focus in het leven hebben, eten.. Dus voor mij is het makkelijker!

Hiervoor had ik ook emmers in autobanden geprobeerd, daar krijgen die van mij het toch allemaal eruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 19:43 



 
Profiel   

Waterbakken heb ik wel eens tussen 4 palen gezet, echt strak

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 19:45 



 
Profiel   

eline_di schreef
Autobanden zijn nu niet voorhanden, maar dat is misschien een optie.
Aan het hek vastzetten gaat hem niet worden. Denk niet dat we weide paaltjes dat leuk vinden.


Waar woon je? Ik heb wel een band liggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 19:55 



 
Profiel   

geef het gewoon in zo’n flexitub?
die vertrappen ze echt niet zomaar,die dingen kunnen een hoop hebben.
van die lage flexibele bakken zijn dat
deze
https://www.agrishop.nl/flexbag-flexibe ... 34EALw_wcB

mijn tinker eet er uit,voetbalt er mee,gaat er nog net niet in zitten en die dingen blijven gewoon heel.

ja als je een speciekuip gebruikt,juist niet gaan verzwaren, juist als ze ze leeg hebben blijven ze beter heel als ze kunnen wegrollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 20:18 



 
Profiel   

Denk dat trekkerband hier de optie gaat zijn. Autobanden gaan denk ik met stampen alsnog om.

Flextub gooien ze om.

Niet verzwaren snap ik qua behoud van je kuip. Maar dan gooien ze hem helemaal makkelijk om en eten ze nog veel zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 20:33 



 
Profiel   

[ img ]

Dit lijkt me vrij stabiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 20:46 



 
Profiel   

Kun je niet een paar betontegels neerleggen? Even de veger er overheen voor je de emmers voer erop gooit. Eten ze van de grond, maar zonder zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 20:47 



 
Profiel   

maak je de seniores misschien erg nat en dun, net als soep?
ik zie namelijk wel dat ze er dan in om gaan staan zwaaien met het hoofd en dan gaat de boel om.
die van mij krijgt het met de fibernuggets,en ik maak het vrij dik zodat ze wel “kauwen” en er gaat niks om..valt dus ook nog wat in te proberen.
de trekkerband zou hier om een been belanden denk ik :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 21:19 



 
Profiel   

ellepel schreef
maak je de seniores misschien erg nat en dun, net als soep?
ik zie namelijk wel dat ze er dan in om gaan staan zwaaien met het hoofd en dan gaat de boel om.
die van mij krijgt het met de fibernuggets,en ik maak het vrij dik zodat ze wel “kauwen” en er gaat niks om..valt dus ook nog wat in te proberen.
de trekkerband zou hier om een been belanden denk ik :')
denk dat het niet veel uitmaakt.

Mijn draver doet het bij alle soorten voer. Het liefst van al gooit hij ze om met z'n voorbeen. Toen ik hem pas had at hij in de stal uit de vaste voerbak ook schrapend met zijn voorbeen.
Dat doet hij nu gelukkig op stal niet meer. Maar bij losse bakken op de grond wel nog steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 21:46 



 
Profiel   

ja jammer als ze dat doen.
ik heb er eentje bij staan die als de bak leeg is het weg trapt.
maar verder laten ze alles heel en staan,ze drinken hier ook uit speciekuip dus zijn dat gewend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 22:14 



 
Profiel   

ellepel schreef
ja jammer als ze dat doen.
ik heb er eentje bij staan die als de bak leeg is het weg trapt.
maar verder laten ze alles heel en staan,ze drinken hier ook uit speciekuip dus zijn dat gewend.

Drinken hier ook uit speciekuip maar als die bijna leeg is (bodempje water nog maar in) gooien ze die ook om :') in de stal ook. Dus wordt er ook door stalbaas gekeken of die nog vol genoeg is. (geen automatische waterbak)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 22:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen