Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sportpaard mag meer pit/energie, welk voer of supplement?

 
Profiel   

Korte versie: Wie weet er een goed supplement of (extra) voer dat helpt met wat meer pit/go/energie bij mijn suikergevoelige merrie?

Lange versie: In veel opzichten gaat het super goed met mijn merrie. Ze is vrolijk, glimt je tegemoet, goed op gewicht en vind samen met mij trainen of op wedstrijd erg leuk. Drie jaar geleden begonnen in de B en inmiddels rijden we M2(/Z1), maar naarmate we verder komen qua niveau merk ik de laatste tijd dat ze voor de puntjes op de i eigenlijk net iets pit/energie tekort komt; ze zou wat heter mogen zijn. Uithoudingsvermogen is prima en ze is goed aan mijn been.

Nu is mijn merrie qua voer niet de makkelijkste en dat is gelijk waar ik hulp bij kan gebruiken.
Normaal gezien zou voor meer energie meer suiker best een goede oplossing zijn, maar daar kan ze helaas slecht tegen (jeuk, dikkere manenkam en op 2kg sportbrok is ze iig heel traag). Na heel wat puzzelen doet ze het verder super goed op haar huidige voer, dus ik heb sterk de voorkeur voor iets extra (dat mag voer of supplement zijn) en ben niet op zoek naar vervanging voor haar huidige brok.

Nog wat basis info: merrie wordt 20 dit jaar, ik rij haar zo’n 4 a 5 keer per week, ze staat iedere dag buiten in een stabiele kudde en krijgt 3x per dag een flinke portie hooi (erg droog kuil eigenlijk; flinke portie = in de praktijk heeft ze doorgaans nog liggen van de vorige ronde)
Brok: 350-400g vitalbix daily complete en zo’n 2/3e schep vitalbix active + muesli.
Supplementen: Motion JMT en vitamine E (en glucobalance in het weideseizoen)
De muesli doet het goed voor haar uithoudingsvermogen, maar helaas te weinig voor haar energie.

Wie wil er met mij mee denken hoe ik deze voer-puzzel goed op kan lossen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 15:48 



 
Profiel   

Qua bespiering is ze ok? .. Gewoon in de pure haver wat doet ze daarop...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 15:53 



 
Profiel   

Gezien de leeftijd van het dier misschien eerst even testen op cushing/PPID.
Het 'braver', net even wat minder scherp zijn, net wat minder 'gó' hebben kan één van de eerste symptomen zijn. Dus misschien is het handig dat eerst uit te sluiten voordat je aan het voer gaat sleutelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 16:07 



 
Profiel   

Bespiering is goed, paar weken geleden bij de DA nog complimenten over gekregen zelfs (Jaarlijkse check-up, alles was goed).
Thanks voor de tip, ga me eens verdiepen in haver als optie.

Punz, dank voor het meedenken. Het brave en nuchtere is haar karakter, daar is ze niet in veranderd. Ook qua ‘go’ is ze niet achteruit gegaan, ik ben meer van haar gaan vragen omdat ons niveau omhoog is gegaan en met wat meer ‘go’ vanuit haar kant is het allemaal net wat makkelijker en fijner rijden.
Voorlopig zie ik nog geen reden om cushing te testen, ik herken haar -gelukkig- niet in de andere symptomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 17:12 



 
Profiel   

Cushing gaat soms zo sluipenderwijs dat testen misschien niet verkeerd is.
Ik snap dat iets meer go fijn is op een wat hoger niveau maar in het rijden nog iets te veranderen waardoor ze wat scherper wordt ?


Laatst bijgewerkt door BigOne op 18-03-23 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 17:15 



 
Profiel   

Ik heb hier een tijdje Fimi+ gevoerd, van Florian ofzo.
Mijn warmbloeden werden er knetterheet van.
Ik ben weer terug bij Vitalbix :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 17:16 



 
Profiel   

En heel simpel meer geven van active+ muesli en daar naar verhouding iets minder daily ( anders ga je dingen overdoseren)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 17:30 



 
Profiel   

Als je energie niet uit suikers kan halen, dan zijn vetten denk ik de enige optie. Een goede scheut lijnzaadolie over het voer? Maar haver kan idd een optie zijn, is weliswaar ook een graan, maar één van de betere/gezondere granen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 17:36 



 
Profiel   

Misschien dat Pavo Ricebran interessant is? Ik geef mijn haflinger met pssm +-100 gram per dag van (soms wat meer en soms wat minder net wanneer hij het nodig heeft) en is daarmee echt stukken fijner te rijden (soms weer iets te voorwaarts haha)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 18:09 



 
Profiel   

De muesli wat ophogen. Kijk ook eens naar de hoeveelheid eiwitten die je voert. Veel werken, toch ook al wat ouder kan meer eiwit behoefte geven (ook wel weer lastig misschien met snel jeuk). Spirulina zou volgens mij hierbij ook kunnen.

Ik weet niet of je hooi getest is,maar dat geeft ook veel inzicht.

Ik ben helaas zelf ook afgestapt van de vitalbix. Moest zoveel gaan geven dat het totale idee erachter weg was. Maar ze werd er zo sloom van. Nu geef ik metazoa en doet het hierop super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:20 



 
Profiel   

Mijn paard werd knettergek van luzernebrok of vitalbix active+. Ik zou er makkelijk kilo’s granen in kunnen gooien, maar dit spul was hij echt niet op te houden, echt wel tot gevaarlijk aan toe := Mee gestopt en terug naar zijn normale voer, helemaal zichzelf weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:24 



 
Profiel   

FleurSandro schreef
Misschien dat Pavo Ricebran interessant is? Ik geef mijn haflinger met pssm +-100 gram per dag van (soms wat meer en soms wat minder net wanneer hij het nodig heeft) en is daarmee echt stukken fijner te rijden (soms weer iets te voorwaarts haha)

Dit werkte hier bij mijn merrie die niet veel suiker en zetmeel mag ook prima. Maar dat ene beetje extra kreeg ik voornamelijk met ease & excel bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:28 



 
Profiel   

MaNdiii schreef
De muesli wat ophogen. Kijk ook eens naar de hoeveelheid eiwitten die je voert. Veel werken, toch ook al wat ouder kan meer eiwit behoefte geven (ook wel weer lastig misschien met snel jeuk). Spirulina zou volgens mij hierbij ook kunnen.

Ik weet niet of je hooi getest is,maar dat geeft ook veel inzicht.

Ik ben helaas zelf ook afgestapt van de vitalbix. Moest zoveel gaan geven dat het totale idee erachter weg was. Maar ze werd er zo sloom van. Nu geef ik metazoa en doet het hierop super.

Ik geef zelf ook metazoa savonds en smorgens bodybuilder van hyppiaglo en als toetje savonds laat klein beetje bietenpulp met fibernuggets en zijn supplementen ivm artose naast al zijn ruwvoer ( eet smaakvol 1 of 2 plak stro weg uit een 2x2 net )... extra ivt andere paarden op stal ( zelfde hoeveel heid kuil

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 01:40 



 
Profiel   

Ik geef periode´s dat ze net wat meer mag hebben (wedstrijden, spring/cross lessen etc) een kwart tot een half schepje Pavo Sportfit en daar haalt ze net even wat meer uit. In haar geval houd ze het net even langer vol.
Ik had het eerst met lijnzaadolie erbij geprobeerd maar deed bij haar niet veel.
Normaal staat ze op de Pavo Vital naast onbeperkt hooi.
Vitalbix deed ze het enorm slecht op, juist 0,0 energie, mat/doffe vacht, enorm mok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 07:44 



 
Profiel   

Je kunt naar de pavo topsport kijken. Dat is een muesli die bedoelt is als topping, dus echt voor erbij. Hoog in eiwit en vet. Of het qua suiker teveel is voor je paard, dat zou je even uit moeten proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 08:48 



 
Profiel   

Die van mij gaat slecht op brok/muesli, dat verteert heel snel in de maag en krijgt hij enorme suikerpiek- en dip van. Puur graan zorgt voor een stabielere vertering, hij heeft meer energie en komt mooier in de spieren. Misschien het proberen waard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 09:36 



 
Profiel   

Ik had hetzelfde, ik ben overgestapt van vitalbix naar equifyt gold en agrobs Alpen gruhn slobber. Mega verschil in positieve zin!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 10:07 



 
Profiel   

Veel suggesties, fijn!
Meer eiwitten klinkt gezien haar leeftijd inderdaad wel alsof dat zou kunnen helpen, dus dat is nu even mijn startpunt om wat verder te kijken.
De ricebran en de topsport spreken mij dan het meeste aan, al ben ik absoluut geen fan van Pavo (ze heeft een tijdje care4life gehad, daarop was ze enorm afgeleid, focus was overal ipv bij mij en ik hoor veel meer van dat soort verhalen over diverse soorten Pavo voer), maar misschien toch het proberen waard.
Spirulina of bodybuilder zijn vanuit het oogpunt extra eiwitten ook interessant.

Meer active + geven doet trouwens niets extra, dat heb ik geprobeerd. Hooi is niet getest, sta volpension dus daar heb ik ook geen zeggenschap over.

@maik, misschien even verdiepen in mijn voer voordat je zoiets zegt? Suikerpieken komen van -grote hoeveelheden- suikers en (korte) zetmeelketens, omdat die inderdaad snel verteerd worden. Paard krijgt vitaminebrok (dus geen ‘normale’ brok) en muesli die beide zeer laag in zowel zetmeel als suiker zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 10:31 



 
Profiel   

Coolstance Copra is misschien ook nog een optie. Dit kan wel wat aanzetten dus minder geschikt voor paarden die makkelijk te dik worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:45 



 
Profiel   

20 jaar....in mijn ogen ook wel een leeftijd waarop een paard in mijn ogen aan kan/mag geven dat het een tandje minder mag.
Misschien eens kijken hoe ze reageert op 3 keer per week werken?
En ja, ik weet dat er paarden zijn die tot hun 25e in de sport lopen, maar het ene paard is het andere paard niet.

De ene 70 jarige loopt nog marathons, terwijl de andere 70 jarige alleen nog maar achter de geraniums kan zitten.

Je zou natuurlijk altijd ander voer kunnen proberen, maar je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om te kijken of het paard beter wordt, met iets rustiger aan doen. Ik vind 4-5 dagen in de week werken, best veel om eerlijk te zijn.

En wat me ook op valt, weet je de voedingswaarden van het hooi? want dat laten analyseren is wel verstandig, dan kun je ook gerichter aan gaan vullen....
( of een keer een bloedtest laten doen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:56 



 
Profiel   

Leeftijd is idd wel een ding, maar iets anders proberen om te kijken of dat iets doet is geen probleem, lijkt mij. Zo niet, zal TS toch wel beseffen dat het gewoon wat minder wordt, langzaamaan?

Ik vond mijn 6 jarige ook wat mat op vitalbix. Ben weer terug gegaan naar Cavalor Fiber force en daar doet ze het veel beter op. Het bevat weinig suikers en zetmeel (totaal 8% dacht ik).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:05 



 
Profiel   

Eens met Sky.
Ik vind 4-5 dagen rijden echt pittig. Heb je haar nooit losjes aan de longe of doe je een rustig buitenritje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:30 



 
Profiel   

Nou, 20 jaar is niet oud hoor. Met mijn 26-jarige heb ik dit weekend nog de hele Veluwe overgecrosst (lees: 20km zeker per dag gereden), rust roest absoluut.

TS: Mijn paard deed het heel goed op een handje pavo All Sports 2x per dag. Dit gaf net dat pitje wat ik nodig had bij haar. Voor de rest doet ze het totaal niet op Pavo, dus er ligt nu een zak haver om te proberen. Voor mij en mijn paard is het echt trail and error om het juiste te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:42 



 
Profiel   

Freyr schreef
Nou, 20 jaar is niet oud hoor. Met mijn 26-jarige heb ik dit weekend nog de hele Veluwe overgecrosst (lees: 20km zeker per dag gereden), rust roest absoluut.

TS: Mijn paard deed het heel goed op een handje pavo All Sports 2x per dag. Dit gaf net dat pitje wat ik nodig had bij haar. Voor de rest doet ze het totaal niet op Pavo, dus er ligt nu een zak haver om te proberen. Voor mij en mijn paard is het echt trail and error om het juiste te vinden.


FOUT: 20 is voor jouw paard misschien niet oud..... voor een ander paard is 20 jaar misschien wel oud.
Ik heb een merrie van 24 die nog topfit lijkt, en een ruin van 30 die al een hele tijd met pensioen is.

Maar ik ken ook paarden die met hun 20 wel een heel eind op zijn en gewoon echt minder willen.

Rust roest absoluut geldt vaak, maar ook echt niet altijd.
Ik zou bij een 20 jarige wel kijken of ze met iets minder werk beter of slechter worden...dan kun je aan de hand daarvan ook weer schema's aanpassen.
Maar zolang je de voedingswaarde uit het hooi niet weet, weet je natuurlijk ook niet goed of het dier iets te kort komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:49 



 
Profiel   

Ik heb Dodson&Horrel gevoerd, super fijn en je bent er niet veel van nodig.
Je kan René Wielens eens een mail sturen of even bellen, hij heeft super veel verstand van voeding.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen