Ondersteuning 16 jarige Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimberley_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Ondersteuning 16 jarige Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 12:44

Mijn merrie staat 24/7 buiten met schuilstal en zo goed als onbeperkt ruwvoer van eigen land.
Ze krijgt als ze gewerkt heeft (4 a 5 x per week) vitaminekorrel van vitalbix met lijnzaad olie.
Nu wil ik haar graag al wat gaan ondersteunen qua pezen/spieren en gewrichten.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer en hoop dat jullie suggesties hebben.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ondersteuning 16 jarige Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 12:48

Waarom overweeg je die ondersteuning? Heb je twijfels?

Voor zachte delen is MSM Zwavel een mooie ondersteuning.
Voor harde delen kom je snel uit bij glucosamine.

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 12:49

Wat is de aanleiding om meer te gaan ondersteunen?

In de basis krijgt ze zo een prima menu :)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ondersteuning 16 jarige Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 12:53

Is er een reden waarom je haar wilt ondersteunen? Is het hooi geanalyseerd en weet je of er tekorten zijn?

Kimberley_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 12:54

Heb op zich geen twijfel. Ze doet het prima maar wil dit ook graag zo houden.

Kimberley_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 12:55

Daihyo schreef:
Is er een reden waarom je haar wilt ondersteunen? Is het hooi geanalyseerd en weet je of er tekorten zijn?

Het hooi is vorig jaar geanalyseerd en dit was prima. Misschien is het ook nog niet nodig hoor maar ja 1e eigen pony en je wilt het dan gewoon goed doen. En ik verdiep me liever nu al in de optie dan op het moment dat het wel nodig is.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ondersteuning 16 jarige Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 13:02

Ja snap ik hoor!
Ik zou voor nu overwegen om dagelijks de Vitalbix te geven.
Supplementen heeft ze nog niet nodig, tenzij ze klachten vertoont. Dan kun je denken aan magnesium of vit E voor de spieren, glucosamine of kurasyn voor gewrichten en botten.

Als je merkt dat ze ondersteuning voor de spieren nodig heeft, kun je eiwitten toevoegen.
Heeft ze conditioneel ondersteuning nodig (meer energie), dan langzame koolhydraten.
Valt ze in, kun je aan vetten en eiwitten samen denken.

En dan is nog de vraag hoe je dat wilt voeren. Is slobber een optie? Of liever brok of muesli (als je het bijvoorbeeld klaar moet zetten is dat makkelijker)? Kan ze tegen luzerne?

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 13:04

Als nu alles goed gaat, zou ik nog niks bij gaan voeren. Hoogstens je vitaminebrokje dagelijks gaan geven.

Spaar het geld dat je aan supplementen zou besteden liever op om écht goed les te nemen of regelmatig een zadelmaker of osteopaat te laten komen. Door je geld op die manier te investeren in je paard heb je grote(re) kans dat je blessures voorkomt dan door preventief supplementen te voeren :)

Kimberley_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 13:10

Daihyo schreef:
Ja snap ik hoor!
Ik zou voor nu overwegen om dagelijks de Vitalbix te geven.
Supplementen heeft ze nog niet nodig, tenzij ze klachten vertoont. Dan kun je denken aan magnesium of vit E voor de spieren, glucosamine of kurasyn voor gewrichten en botten.

Als je merkt dat ze ondersteuning voor de spieren nodig heeft, kun je eiwitten toevoegen.
Heeft ze conditioneel ondersteuning nodig (meer energie), dan langzame koolhydraten.
Valt ze in, kun je aan vetten en eiwitten samen denken.

En dan is nog de vraag hoe je dat wilt voeren. Is slobber een optie? Of liever brok of muesli (als je het bijvoorbeeld klaar moet zetten is dat makkelijker)? Kan ze tegen luzerne?


Ik heb eventueel ook de psylliummash van vitalbix om eventuele poeders door heen te doen. Ik blijf het liefst weg van suikers, zetmeel en luzerne.

Kimberley_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 13:11

Lijsken schreef:
Als nu alles goed gaat, zou ik nog niks bij gaan voeren. Hoogstens je vitaminebrokje dagelijks gaan geven.

Spaar het geld dat je aan supplementen zou besteden liever op om écht goed les te nemen of regelmatig een zadelmaker of osteopaat te laten komen. Door je geld op die manier te investeren in je paard heb je grote(re) kans dat je blessures voorkomt dan door preventief supplementen te voeren :)


Geld is op zich het probleem niet hoor. Ze heeft een nieuw goed passend westernzadel, ze gaat naar de fysio voor onderhoud, krijgt tijdens het bekappen een lekkere equissage en les hebben we ook.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:42

Kimberley_ schreef:
Heb op zich geen twijfel. Ze doet het prima maar wil dit ook graag zo houden.


Laat je niet gek maken door alle marketing. Voor ieder toekomstig kwaaltje is nu al een potje te kopen, maar anders dan medicijnen is het slechts ondersteuning waarbij in veel gevallen de werking ervan helemaal nog niet bewezen is. Zo is Psylliummash vooral iets om te voeren wanneer je zand in de darmen vermoedt, maar dat kun je dan veel beter ondervangen door gewoon losse psyllium te kopen.

Wat er imo scheelt aan het dieet is het niet voeren van vitamines en mineralen op de dagen dat je niet traint. Beter is het om iedere dag te voorzien in de dagelijkse onderhoudsbehoefte en op dagen dat je zwaar getraind hebt, iets extra te geven. Verwen haar op dat soort dagen gerust met een klein beetje slobber ofzo.

Geen stress, paard is gezond. Ik zou het zelf niet uit balans brengen door met allerlei poedertjes in de weer te gaan. Die tijd komt vanzelf maar is nu nog niet aangebroken.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:49

Precies. Niet teveel willen voeren. Goed hooi en een balancer is de basis.
Zandkuur zou ik met psylliumzaadjes doen.
Marstall bergwiesen mash is een fijne slobber waar veel eiwit in zit op basis van lijnzaad, dat kun je er prima bij geven. Zit geen graan of luzerne in. In jouw geval zou dat mijn eerste keuze zijn, zeker als de energie en conditie gewoon prima zijn en ze het huidige werk prima volhoudt. Met een paar 100gr (droog gewogen) voeg je al aardig wat toe.
Wil je wat meer energie, zou je Vitalbix Active+ bij kunnen geven.

Niet heel spannend, maar ik denk dat dat prima past bij wat je zoekt.

Kimberley_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 16:51

Dees schreef:
Kimberley_ schreef:
Heb op zich geen twijfel. Ze doet het prima maar wil dit ook graag zo houden.


Laat je niet gek maken door alle marketing. Voor ieder toekomstig kwaaltje is nu al een potje te kopen, maar anders dan medicijnen is het slechts ondersteuning waarbij in veel gevallen de werking ervan helemaal nog niet bewezen is. Zo is Psylliummash vooral iets om te voeren wanneer je zand in de darmen vermoedt, maar dat kun je dan veel beter ondervangen door gewoon losse psyllium te kopen.

Wat er imo scheelt aan het dieet is het niet voeren van vitamines en mineralen op de dagen dat je niet traint. Beter is het om iedere dag te voorzien in de dagelijkse onderhoudsbehoefte en op dagen dat je zwaar getraind hebt, iets extra te geven. Verwen haar op dat soort dagen gerust met een klein beetje slobber ofzo.

Geen stress, paard is gezond. Ik zou het zelf niet uit balans brengen door met allerlei poedertjes in de weer te gaan. Die tijd komt vanzelf maar is nu nog niet aangebroken.


Ik heb idd ook de gewone psyllium van pit en pit die krijgt ze soms een paar dagen achter elkaar. De reden dat ik de psyliummash heb is omdat ik in de winter graag een slobbertje voer en wilde wel bij vitalbix blijven en kon kiezen uit de gewone mash of de psyliummash.

Kimberley_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 16:53

Daihyo schreef:
Precies. Niet teveel willen voeren. Goed hooi en een balancer is de basis.
Zandkuur zou ik met psylliumzaadjes doen.
Marstall bergwiesen mash is een fijne slobber waar veel eiwit in zit op basis van lijnzaad, dat kun je er prima bij geven. Zit geen graan of luzerne in. In jouw geval zou dat mijn eerste keuze zijn, zeker als de energie en conditie gewoon prima zijn en ze het huidige werk prima volhoudt. Met een paar 100gr (droog gewogen) voeg je al aardig wat toe.
Wil je wat meer energie, zou je Vitalbix Active+ bij kunnen geven.

Niet heel spannend, maar ik denk dat dat prima past bij wat je zoekt.


Ik zoek ook niets spannends hoor :).
Meer energie hoeft ze gelukkig niet daar heeft ze meer dan genoeg van.