Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Voer niet lekker of wennen?

 
Profiel   

Niet gelijk in de paniek schieten als ze een paar weken minder mineralen opnemen. Het is een keuze die je maakt. Of je zet nu door en stapt geleidelijk over. Het is niet zo dat ie gelijk voor zijn leven lang verpest is en dat je dan een ziek paard krijgt als ie een paar dagen slecht eet. Geen drama van maken.

Aan de andere kant heb ik ook podo grow gevoerd aan mijn jong spul en is dat prima voer.
Maak gewoon een keuze en sta daar achter.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 17:34 



 
Profiel   

Ik was vroeger ook van de analyses en een plan maken, wat op papier geweldig leek, werkte in de praktijk niet.

Mijn paard heeft ook dingen leren eten. Maar met het overgrote deel is hij na 2 weken klaar. En ook als ik dat meng of verstop spuugt hij gewoon weer uit of raakt zn eten niet meer aan.

Dus ja, als het laag in suikers en zetmeel (<10%) kan is dat mooi. Maar als je geen gevoelig dier heb, zou ik me daar minder druk om maken tot 25-30%. En er iets langer over nadenken als je er kilo’s van >30-% voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 17:59 



 
Profiel   

Ik heb mijn paarden over gezet van basis brok naar Metazoa. Heeft een paar weken misschien wel twee maanden geduurd met langsaam overzetten omdat ze moesten wennen aan de smaak maar nu eten ze het met smaak . Sterker nog, mijn veulen van vorig jaar heb ik verkocht en die at dus gewone brok niet, hebben ze bij mij wat opgehaald en binnen 2seconde was het op.

Hier een gehad die na twee happen pavo bij wijze van spreken direct enorm ging schuren. Zonder pavo was dat direct weer over. Ik ben er dus geen fan van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:12 



 
Profiel   

Dat heeft mijn paard met Pavo ook (behalve speedibeet). Van de pavo slobber ging hij schuren en van de pavo 18+ krijgt hij een dikke koker. Jammer genoeg.
Mijn kieskeurige eet de Havens Gastro en Metazoa muesli wel erg goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:36 



 
Profiel   

Ik heb begin november ook mijn jonge paard op breed and grow geprobeerd te zetten, maar ze moest het ook écht niet hebben. Ik heb daarna een voermeting gedaan en daaruit kwam dat ze geen behoefte had aan het meeste wat in de BG zit. Ik heb haar daarna aan de hand van de meting overgezet op een gewone mineralenbrok (Pavo Vital) en dat gaat gaat erin als koek. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:55 



 
Profiel   

Isabel_k schreef
Ik heb begin november ook mijn jonge paard op breed and grow geprobeerd te zetten, maar ze moest het ook écht niet hebben. Ik heb daarna een voermeting gedaan en daaruit kwam dat ze geen behoefte had aan het meeste wat in de BG zit. Ik heb haar daarna aan de hand van de meting overgezet op een gewone mineralenbrok (Pavo Vital) en dat gaat gaat erin als koek. :D



Wat precies is een voermeting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:34 



 
Profiel   

Hier ook zo een. Bij de vorige eigenaar heeft ze subli gehad. En ik had bedacht dat ze oerbalans moest krijgen. Nou, echt niet dat ze dat at. Alsof ik haar probeerde te vergiftigen :D

Toen de vitalbix daily geprobeerd en dat eet ze wel. Maar het is een kieskeurige dame. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:45 



 
Profiel   

Hier moest mijn jonge merrie (toen 6 maanden oud) ook wennen aan breed & grow. Ik heb er slobber van gemaakt, snoepjes doorheen gedaan, appel(moes), wortel en dan steeds minder. En na een paar dagen at ze het ineens met smaak. Inmiddels is het een hele makkelijke eter en lust ze eigenlijk alles. Zelfs de Parmox wormenkuur gaat door het voer naar binnen (okee, dat wel met lange tanden) :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:48 



 
Profiel   

Paarden in de groei kunnen een beetje op en neer gaan.

Wil je het perfect doen, moet je al de merrie goed voeren tijden dracht en lactatie en daarna het zelfstandig voer.

Daarnaast hangt goed voeren en groeien en ontwikkelen van zoveel meer af. Hoeveel en wat voor ruwvoer krijgt je paard? Hoeveel vrije beweging kreeg je paard met de moeder en daarna? Met maatjes?

Mensen worden vooral bang gemaakt zodat ze goed kunnen inspelen met heel veel producten op die angsten.

Ik heb voer verkocht en me jaren verdiept, veel adviezen gegeven etc. Dan merk je vooral dat veel paarden gewend zijn aan de smaak en als je zgn "goed" gaat voeren zonder teveel toegevoegde suikers en zetmeel, paarden vaak moeizaam eten. Net als kinderen een beetje; leer ze jong groente en fruit eten en ze kennen het. Krijgen ze veel patat, snoep en koek, wennen ze vaak meer aan die smaken. Maar dat kan later allemaal wel rechttrekken.

Heel veel jonge paarden krijgen teveel gevoerd. Mensen willen vooral dat hun paard er "mooi" uitziet en bij paarden in de groei, die alle kanten op kunnen gaan, willen mensen graag ingrijpen.
Maar ze hebben natuurlijk ook wel wat nodig om te groeien en te ontwikkelen en veel te bewegen en spelen.

Zonder foto's is het sws lastig om te zien hoe je paard er nu voor staat, maar een foto van een 11mnd oud paardje zegt ook weer niet zoveel. Volgende maand kan weer compleet anders zijn.

Jaren hebben we ook zelf samengesteld en daar zijn we geheel van terug. Als je per se wilt dat je paard iets eet, moet je het lekkerder maken of gewoon stug blijven geven. Maar anders zou ik gewoon overstappen op iets anders.
Wat je dan wil geven is echt een eigen keus. Er zijn heel veel veulen en opfok brokken.

Onze veulens eten nu de horsefood merrie/veulen brok en een handje luzerne en tussen de middag wiesencobs tot ze op gras kunnen.
De eerste keer luzerne was wennen, maar we geven niet zoveel. Verder onbeperkt hooi.

Toen ze nog met hun moeders stonden, draaiden de quarter merrie en haar zoon altijd om. Dan stond hij merriebrok te eten en moeders veulenbrok. Bleef er dan wel bij staan en later ( met 9mnd) zijn ze apart gaan staan om te eten. Maar daarom toen de horsefood merrie en veulen brok gekozen.

Nature's best verschillen de meningen over. Weet heel veel mensen die er heel tevreden over zijn en 2x een paard gehad die daar al op stond. Toen de rest ook gegeven en mijn ene ruin werd er altijd wat gevoelig van op de (ex hb ) hoefjes.
Mijn merrie houdt niet van dat soort muesli en laat een en ander liggen. Die krijgt vezels en kruiden omdat haar moeder het daar goed op deed en ze dat dus goed opeet. Wordt dus gebruikt om het lekker te maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen