Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Volledige ruwvoer vervanger jong paard

 
Profiel   

Hoi bokkers,

Er zijn al meerdere topics over ruwvoervervangers, maar die zien meestal op oude paarden en zijn dus niet helemaal vergelijkbaar.
Nu ben ik op zoek naar een volledige ruwvoer vervanger voor een mager(!) jong paard van bijna drie jaar, die nauwelijks ruwvoer eet. Hij is inwendig helemaal door de mangel gehaald, het is gewoon een slome eter en niet zo dol op ruwvoer (hooi, kuil en alles ertussen in geprobeerd) Wel op gras overigens, dus dat wordt fijn als de regen ooit stopt en ze weer het gras op kunnen. Hij eet wel, maar geen volle monden, sprietje voor sprietje.

Nu ben ik dus op zoek naar een zo compleet mogelijke ruwvoer vervanger geschikt voor een jong mager sportpaard, nog niet in het werk. Hij mag zeker 75 kg aankomen.
Het liefst niet iets wat geweekt gevoerd moet worden. Het is een enorme smeerkees en dan zit het overal. Met deze koude dagen niet zo erg, maar toen het wat warmer was trok dat vliegen aan en de paarden staan vlak naast de tuin van de buren die ik graag te vriend houd. Het paard is ook gevoelig voor stof.

Hij krijgt nu onbeperkt hooi (maar eet daar dus weinig van), 2x halve kilo Vital Bix Breed en Grow, ruim 1,5 kilo Pavo Weightlift en een halve kilo mais/lijnzaadbrok.

Waar ik nu aan denk qua ruwvoer.
- Pavo Daily Plus, twee maal daags.
- In de nacht voerbak vol met Hartog compact grass.
- Hooi naar behoefte.

Dit is helemaal zelf verzonnen en gebaseerd op Google en gevoel.

Hoor het heel graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:25 



 
Profiel   

Seniores priores.

Als volledig voer moet je 1 kilo geven per 100 kilo gewenst gewicht.
Als hij nog wel iets van ruwvoer eet kun je minder geven.

Bijvoorbeeld 3x per dag een kilo + water. Dat wordt dan al 3x bijna een volle emmer

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:29 



 
Profiel   

Ik denk dat dit voor een jong paard niet heel anders is dan voor een oud paard. Dus ik zou wat krachtvoer vervangen voor een bak bietenpulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:30 



 
Profiel   

Dank beiden! Bietenpulp eet hij niet zo goed en zowel SP als pulp moeten geweekt worden gevoerd.
Dat heb ik liever niet.
Als er geen alternatieven zijn is het niet anders, maar hopelijk zijn die er wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:36 



 
Profiel   

Behalve Bietenpulp kun je kijken naar ruvoermixen zoals de compact grass of ruwvoermix van Florian.
Maar de mix met bietenpulp wordt toch wel het meest gedaan denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:40 



 
Profiel   

Moet helaas ook geweekt worden maar hier gaat het wel smakelijk naar binnen bij een paard wat geen bietenpulp of seniores wil eten. Van Pavo Fibrebeet of Fibrenuggets.
Mocht hij grasmix of luzerne wel lekker vinden kan je dat ook genoeg voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:42 



 
Profiel   

Wat complex.

Heb je al gekeken of je alfalfa in balen kunt krijgen waar je woont? Luzerne is een andere naam voor alfalfa.
Dat is, volgens alle paarden die ik hier ken, het allerallerlekkerste en het is heel (eiwit)rijk.
Dan heb je nog steeds het ruwvoer en de kauwactiviteit en kun je aanvullen met dingen in brokvorm.

Het zou wellicht ook helpen om alfalfa en hooi door elkaar te mixen en hem zo een beetje te 'foppen'. Hier zijn ze er echt, echt heel gek op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:43 



 
Profiel   

Hi,

mijn jonkie had een gebitsprobleem, waar door hij slecht at, af viel en dus veel te mager werd.

I.o.m. dierenarts en tandarts overgegaan naar Seniores priores, en inderdaad Hartog Gras Mix voor de benodigde vezels.
Hij at zijn ruwvoer heel moeizaam en er bleef veel liggen, maar zodra hij makkelijker kon eten en er minder hooi bleef liggen, heb ik de verhoudingen weer langzaam aan aangepast.
Nu eet hij nog 1.5 kg SP en geen gras mix meer.

Daarbij kreeg hij nog 120 ml Curafyt Glow & Grow (olie met toevoegingen) per dag. Nog een klein schepje sojaschroot er bij, en na een maand waren zijn ribben al verdwenen.
Nu overgegaan op gewone lijnzaadolie.

Als krachtvoer geef ik nog steeds 1,5 kg Pavo Podo Grow, in plaats van het krachtvoer wat door de staileigenaar gegeven wordt.
Ik houd het nu vol, want hij is in de groei, dus heeft aardig wat eiwitten (vooral de Lysine uit SP) nodig, daarbij we gaan langzaam aan het longeerwerk opbouwen. Dus hij heeft daarvoor ook de energie uit het voer nodig.

Als je de juiste verhouding water aan de SP toevoegt, wordt het niet zo'n troep als slobber. Ik raadt het echt aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:47 



 
Profiel   

Hier hadden we een paard wat altijd te dik werd, ongeacht wat we haar gaven aan voeding.
Ze is van stro naar krullen gegaan, maar niets hielp!
Ook kon de dierenarts niets vinden.

Na veel zoeken op internet kwam ik uit bij Rob Zomer Natuurgeneeskunde.
Hij heeft de merrie nagekeken en ze blijkt een erg traag werkende schildklier te hebben.
Dit zorgt ervoor dat ze dus eigenlijk altijd snel veel te dik is.

Met natuurlijke medicijnen hebben we dit weer op orde gekregen en nu functioneert ze in haar lichaam een stuk beter!


De dierenartsen konden niets vinden, terwijl de oplossing eigenlijk simpel was.

Misschien een idee om dit een keer te proberen. Het kost de wereld niet, is veel goedkoper als alle DA bezoeken die we hebben geprobeerd/gehad en de oplossing simpel.

Er is namelijk wel iets aan de hand als ze niet goed ruwvoer willen eten.

Overigens ben ik niet iemand die alles beter weet of het allemaal maar op natuurlijke basis doet oid. :+ maar soms moet je eens iets proberen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:49 



 
Profiel   

Ik zou toch ook even blijven zoeken naar een hooi of voordroog wat hij wel wil eten. Kruidenhooi ofzo. En kijk ook naar de huisvesting van je paard. Voelt hij zich niet op zijn gemak tijdens het eten? Kun je het op een andere manier aanbieden? Eet hij ook geen gras?

Verder denk ik dat de ruwvoervervangers die je voor oude paarden gebruikt net zo geschikt zijn voor jonge paarden. Beide hebben behoefte aan vezels en eitwitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 10:53 



 
Profiel   

Ik vind het nogal een verhaal voor een jong paard.
Zo'n dier zou toch probleemloos en graag moeten kunnen eten.
Was dit mijn dier, dan zou ik hem veterinair eens goed laten nakijken, want dikke kans dat er wat mis is.
Je schrijft dat ie al door de mangel is gehaald, ben je al bij een kliniek geweest?

Zodra het weer het toelaat, zou ik deze 100% 24/7 op een volle weide zetten. Beest is nog in de groei, die heeft dat nodig. Liefst in een weide met leeftijdsgenootjes, zodat ie ook voldoende gaat bewegen en zijn spieren en gestel verder gaat ontwikkelen.
Gezien hoe hij er nu voor staat, zou ik beleren deze zomer uitstellen tot op zijn vroegst komend najaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:03 



 
Profiel   

Bonpard Senior, kan ook ongeweekt gevoerd worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:07 



 
Profiel   

Dees schreef
Ik vind het nogal een verhaal voor een jong paard.
Zo'n dier zou toch probleemloos en graag moeten kunnen eten.
Was dit mijn dier, dan zou ik hem veterinair eens goed laten nakijken, want dikke kans dat er wat mis is.
Je schrijft dat ie al door de mangel is gehaald, ben je al bij een kliniek geweest?

Zodra het weer het toelaat, zou ik deze 100% 24/7 op een volle weide zetten. Beest is nog in de groei, die heeft dat nodig. Liefst in een weide met leeftijdsgenootjes, zodat ie ook voldoende gaat bewegen en zijn spieren en gestel verder gaat ontwikkelen.
Gezien hoe hij er nu voor staat, zou ik beleren deze zomer uitstellen tot op zijn vroegst komend najaar.


Dit is wel een beetje mijn idee ja. Maar misschien heeft ts dat al wel gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:26 



 
Profiel   

Als je niets geweekt wil geven dan zou je inderdaad Pavo Daily Plus kunnen gaan voeren of eventueel Hartog senior complete deze zijn wel smakelijk.

Maar als je het over 75 kilo bij komen hebt dan mag je daar wel emmers vol van voeren. Dan kom je er natuurlijk niet met 2 voerschepjes op een dag.


Ik denk dat je paard de Hartog compact grass. Ook niet gaat eten. Is net hooi maar dan in kleine stukjes.

Maar er zijn nu nog geen muggen mss tijdelijk tot hij het land op gaat een mengsel van bietenpulpbrok met lucerne brok en er iets smakelijks doorheen mengen van wat je al geeft. Dan word het meestal beter gegeten. Als je zo'n grote flexibele emmer van de action haalt scheelt dat al enorm veel knoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:38 



 
Profiel   

https://florianhorsefood.nl/product/flo ... ic-growth/
Hier heb ik wel paarden van aan zien zetten. En ze eten het graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:41 



 
Profiel   

Ik vind het ook niet gezond dat hij amper hooi eet en ik zou zelf ook experimenteren met soort hooi, kuil en andere ruwvoersoorten. Maar ze geeft aan dat hij helemaal door de mangel is gehaald lichamelijk, dus dan ga ik er ook van uit dat lichamelijke ongemakken uitgesloten zijn.

Maar ik zie al een heleboel fijne tips, daar kun je vast mee verder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:48 



 
Profiel   

Maar je kan zo’n dier toch niet eeuwig op ruwvoervervangers houden, dat is toch ook geen doen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 12:04 



 
Profiel   

Je zegt dat hij nagekeken is, maar niet wat er allemaal nagekeken is. Ik denk dat je meer hebt aan nog een meer gericht onderzoek, dan aan handenvol geld uitgeven aan voer.

Bijna 3jr moet vooral bewegen en eten. Er kunnen veel oorzaken zijn waarom hij nu even slecht eet. Heeft hij sociaal contact? Is hij recent verhuisd bijv van opfok naar stal?
Heeft hij last van de groei? Heeft hij last van het gebit? Bij laatste zal geweekt prettiger zijn.
Voor goede ontwikkeling hebben ze, zeker op die leeftijd, nog veel vrije beweging nodig.

Was hij wel gewend om hooi te eten? Als hij bijna 3jr alleen gras heeft gegeten, moeten ze soms nog wennen.
Is het afvallen van nu of was hij altijd al wat aan de onderkant van gewicht?

Er is eigenlijk te weinig info en iedereen zal iets roepen waar ze ervaring mee hebben, maar je moet altijd eerst de oorzaak weten en het liefst het paard ook zien. Alleen dan pas weet je wat een paard echt nodig heeft.

Er gaan nu best wat kilo's in en als je dat wil opvoeren, moet dat ook echt over meerdere porties per dag, zeg maar gerust 4x daags voeren dan. Als hij dus werkelijk zo weinig hooi binnen krijgt en te dun is. Bespiering is een ander verhaal.

Kan ook zijn dat er al veel teveel mee gedaan wordt natuurlijk. Bijna 3 is nog een kleuter en niet klaar met groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 12:06 



 
Profiel   

Wat klinkt dit lastig en ook vooral apart! Veel sterkte hiermee ts, dat wil ik je alvast zeggen.

Verder ben ik ook gelijk wel heel nieuwsgierig wat er medisch allemaal al uitgesloten is, omdat dit geen normaal gedrag is voor een paard. Stress, pijn en medische problemen zijn allemaal dingen die kunnen zorgen dat een paard niet tot nauwelijks eet. Dat zul je vast zelf ook al hebben bedacht en onderzocht. Juist dat maakt het me benieuwd naar wat er anders nog zou kunnen spelen. Ook bijvoorbeeld of het nog wisselt als je het type ruwvoer aanpast of ruwvoer uitzoekt met een andere samenstelling aan stoffen..

Waar ik voornamelijk een beetje bang voor ben is dat als je nu grote hoeveelheden voer erin gaat stoppen er misschien nog meer stuk gaat in het maag/darm kanaal. Zoveel ruwvoer vervanger, brok, olie en/of supplementen die nodig zijn om dit op te vangen kan best belastend zijn voor het lichaam. Dit moet je dan echt heel goed verspreiden over meerdere porties per dag. Dit is overigens niet anders voor oudere paarden.

Heb je wel eens gewogen hoeveel je paard per dag aan ruwvoer weg eet?

Toen mijn oudere, maar fitte, paard te mager bleek en niet genoeg uit zijn ruwvoer kreeg heb ik dit opgelost met een berg Fibrebeet, muesli, veel olie en een tijdje ook sojaschroot. Deze combinatie vond ik erg fijn in mijn situatie, omdat dit een balans was tussen ruwvoervervanger, wat krachtvoer en voor de rest bijna pure vetten en eiwitten, zodat ik er qua volume zo min mogelijk in hoefde te doen. Hij kwam er zeker wel van aan, maar toch blijft het lastig om bepaalde tekorten aan te vullen zonder dat je het maag/darm stelsel overbelast. Zeker omdat ik maar 1x per dag kon komen bijvoeren zat ik snel aan mijn maximum. Hij kreeg gewoon buikpijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 12:08 



 
Profiel   

Hier 1 mooi op de rit gekregen met senioren priores en luzerne brok. En gras :+ maar ook die eerste is geweekt. Veel is natuurlijk gemaakt omdat paarden niet kunnen kauwen dus dan niet hoeven te kauwen.

Maar zoals bovengenoemd, wat is allemaal uitgesloten. Maagzweer? Allergie? Teveel stress, teveel training?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 12:13 



 
Profiel   

Ik reageer zo uitgebreid, maar voor nu even kort.
Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd op de faculteit in Utrecht. Daar zijn wel wat kleine dingetjes uit gekomen maar niets van belang voor het weinige hooi eten. Krachtvoer eet hij heel smakelijk, maar ook traaaaaaaag.

Maagzweer, allergie, tandarts etc etc is allemaal bekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 12:15 



 
Profiel   

miss de esparcette brok van metazoa dacht dat die ook zonder weken gevoerd kan worden.

wat zegt de faculteit hierover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 12:23 



 
Profiel   

Ik zou ook eerst een alternatievere weg in slaan. Geloof persoonlijk niet zo dat een gezond jong paard, amper gras of hooi wil eten…. Ergens moet iets de oorzaak zijn, die vinden zal meer oplossen dan ruwvoer vervangers

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:00 



 
Profiel   

Je zou het hooi dat je hem nog geeft, buiten al het andere voer, kunnen besprenkelen met appelsap. Dat kan soms schelen. Kost haast niets en is te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:10 



 
Profiel   

Het is wel te doen, maar ook echt wel prijzig. Kijk ik naar de compact gras, wat dan in hoofdzaak de ruwvoervervanger zou moeten worden, dan moet je zeker 9 kilo per dag voeren (uitgaande van 700 kg paard) Daarbij kun je dan de daily plus gebruiken om door het krachtvoer te mengen. Maar goed dan zit je op meer dan 300 euro aan voer per maand, nog los van je vitaminebrok/muesli/brok.
Met de seniores priores zit je op ongeveer de helft van de kosten, uitgaande van 7 kilo droog product per dag. Nu is het mijn portemonnee niet :D, maar misschien wel iets om rekening mee te houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen