Pony kan niet tegen brokken. En nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1462
Geregistreerd: 25-05-10

Pony kan niet tegen brokken. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 16:53

Hoi bokt,
Heel benieuwd of er hier mensen zijn die ook zo'n ervaring met brokken hebben gehad en er bokkers zijn die mee willen denken met welk voer wel geschikt is voor mijn stoere vriend.

Even een voorgeschiedenis:
In 2020 begon ik met voeren van vitalbix. Ging goed. Tot hij tijdens het voeren ineens inzichzelf keerde. Trillende lippen had. Er was geen contact meer mee te krijgen.
Na 5 minuten wilde ik de DA bellen, maar toen was hij er weer.
Goed. Vitalbix doorgevoerd. Tandarts laten komen en van voorjaar 2021 gestopt met voeren.
Kreeg ineens een veel vrolijkere pony ervoor terug toen ik gestopt was met de brokken.

Vorig jaar herfst van 2021 op zoek gegaan naar een nieuw merk en kwam uit op Metazoa.
Hij at het. Het ging allemaal redelijk. Tot half november vorig jaar.
Voor voeren niks aan de hand, maar na het voeren had hij direct last van:
- Buikpijn.
- stijfheid
- wilde niet meer mee lopen
- kreupel.

Schrok mij rot en heb jankend naast mijn pony gestaan. Direct gestopt met het voeren van de brokken. Nachtje aangekeken want hij graasde wel gewoon en liep met grazen op zijn eigen tempo. In die dagen ook veel contact gehad met andere paarden mensen om mij heen en kwamen uit op het voer.
De buikpijn verdween met een paar dagen.
Hij is bekapt. Osteopaat is geweest en tandarts is paar weken terug ook geweest.
Hij is op moment van schrijven helemaal goed gelukkig en speelt weer. Traint weer graag. Is zichzelf weer.

Vanochtend is er nog iemand met een NES Mihealth scan geweest en daar kwamen dingen naar boven die mijn eigen gevoel al mooi bevestigden en ook wat nieuwe dingen die ik niet wist, maar nu wel en daar nu de juiste hulp voor ingeschakeld heb.

Zo kwam er ook uit dat hij moeite heeft met de afvoer/verwerking van suiker en insuline.
Het heeft een moeilijk woord wat ik even kwijt ben.

Wat gaat dus goed? :
- Gras
- Hooi
- kruiden (dit krijgt hij nu)

Wat gaat niet goed:
- pavo
- Metazoa Super Fit broxx
- vitalbix
- voedselbeloning in brokvorm/snoepjes

Zolang hij geen brokken waar suiker etc. In zit gaat het dus gewoon goed. Kan zijn lichaam het allemaal aan, maar zodra ik hem brokken geef gaat het mis.
Het gaat echt om de extra suikers in brokken die hem ziek maken.

Wie oh wie weet iets wat ik nog wel veilig kan voeren komende herfst en winter? Wat veilig is voor mijn pony?

En wat voel ik mij schuldig naar hem toe. Ik voerde hem brokken met de goede bedoelingen, maar achteraf gezien maakte ik hem gewoon ziek met de brokken.

En nog een foto van de pony waar het om gaat.

Afbeelding

Wat ik trouwens vergeten ben aan te geven en niet goed heb uitgelegd. Dat is mijn fout, excuus! Want heb even terug gekeken naar hoe ze stonden toen rond 15 november. Ze stonden toen alleen op gras en brokken. GEEN hooi. We begonnen pas met hooi voeren in december omdat ze toen de tijd nog genoeg gras hadden. Dit gebeurde ook pas nadat alle klachten weer weg waren. Hij had dus toen de klachten begonnen alleen gras en brokken. GEEN hooi. Voor het voeren van de brokken die hij al 2 tot 3 weken kreeg niks aan de hand. Direct na het voeren van de brokken begonnen de klachten. Zodra ik stopte met de brokken verdwenen veel klachten met een paar dagen en had hij alleen nog hulp nodig om weer goed in zijn lichaam te zitten. Twee weken na het beginnen van de klachten waren alle klachten ook weer volledig weg (Rond 15 november begon het. Op 1 december kwam de osteopaat. Toen waren alle klachten na behandeling weg) De hele kudde (hij staat met nog 3 Shetlanders) kreeg dezelfde brokken.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-02-22 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

LaDonna75

Berichten: 2132
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:01

Mijn eerste vraag: heeft hij brokken nodig? Of voldoet enkel een vitamine-aanvulling op het ruwvoer?
En schuldig voelen, tja, je deed het met de beste bedoeling, niet om hem of jezelf te plagen ;)

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:17

Mijn oudste merrie reageert ook op de merken die je noemt. Behalve van Pavo de Vital. Ze doet het nu goed op equilin balancer.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:19

Het is wel gek, want de broksoorten die je noemt zijn volgens mij melasse-vrij en zullen veelal lager zijn in suiker-gehalte dan het gemiddelde gras

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:24

Citaat:
Zo kwam er ook uit dat Asfaloth moeite heeft met de afvoer/verwerking van suiker en insuline.


Insuline resistentie?

Als de suikers het probleem zijn, zou ik het niet alleen zoeken in de brokken, maar het gehele voerbeleid onder de loep nemen.
Kans dat ze hoefbevangen raken van de opeenstapeling van suikers in het voer (en vooral het gras vaak) is groot. Dat voorkom je niet door alleen je brok laag in suikers of niet te voeren.

Ik geloof niet in 'buikpijn door brokjes'. Wel dat een paard dit de druppel is die de emmer doet overlopen. Maar niet als oorzaak dat er suikers in de brokken zit. Want Metazoa is al erg arm bijvoorbeeld.

Mevr_Meeuw
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:28

Je kunt eens kijken naar Ursonne van Dr. Schaette. Ik heb er zelf goede ervaringen mee en ken ook veel positieve verhalen uit mijn omgeving, ook bij paarden die IR hebben, alhoewel het niet zo heel bekend is. Het is te verkrijgen in poedervorm en korrels.

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:33

siskeh schreef:
Het is wel gek, want de broksoorten die je noemt zijn volgens mij melasse-vrij en zullen veelal lager zijn in suiker-gehalte dan het gemiddelde gras


die Vitalbix en Metazoa inderdaad, dat vond ik ook al vreemd.

TS, hoeveel kreeg je pony ervan?
En voerde je alles als brok of evt ook geweekt?

xYaartje
Berichten: 1462
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 17:36

LaDonna: in de winter heeft hij wel wat extra's nodig. Zomers niet. Dan krijgt hij sowieso niks aan brokken. Er waren wel wat vitamines die vrij laag waren. Zal thuis even kijken welke dat waren. Dus daar moet nog even aan gewerkt worden om die weer goed te krijgen.

WHorse: Dank je wel voor de tip! Ga ik daar zeker even naar kijken en goed bestuderen. Zit ik ook aan te denken maar die van vitalbix was luzerne en dat was een milde reactie. Metazoa was Timothee en daar kwam de heftige reactie op.


Mychoice: wat apart dat jouw merrie daar ook zo op reageerde! Welke klachten kreeg zij er van als ik vragen mag? En dank voor de tip. Ook daar ga ik zeker naar kijken.

Siskeh: het is zeker gek en toch zijn de lage suikers die er in zetten juist degenen die voor de problemen zorgden.

Marliesv: neem alles onder de loep op het moment idd. Kijk overal naar. En waar aangepast kan worden word het aangepast, maar het gekke is dus dat zodra ik stopte met de brokken hij met de dag verbeterde qua gezondheid. En nu is er helemaal niks meer aan de hand met hem. Dus dat valt wel op.
En ik weet gewoon dat zodra ik weer ga beginnen met brokken (wat ik niet doe tot ik alles goed heb uitgezocht) hij weer last krijgt.

Rocamor: hij kreeg er zo'n 100gr per dag van van de metazoa. Achteraf gezien denk ik te veel. Rest van de kudde kreeg hetzelfde en die hadden nergens last van. Van de vitalbix toen op hun aanraden zelfs iets meer. Denk rond de 120gr. Voerde het echt als brok en alleen in de herfst en winter.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:37

De enige overeenkomst in die drie brokjes die ik zie is luzerne. Tenzij je van de Vitalbix die met timothee had.
Zo niet, zou ik eens een balancer zonder luzerne proberen.
Bijvoorbeeld Agrobs Naturmineral of Marstall Force. Daar hoef je ook maar heel weinig van te voeren en zijn beiden luzerne- en graanvrij.

Insulineresistent kwam ook in me op. En sluit PSSM ook niet uit. Dat kan ook die verschijnselen geven.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:37

Mij lijkt het alsof hij harde dingen niet wegkrijgt. Tandprobleem dus.

Ik kan ook maar moeilijk geloven dat een paard direct na het eten van een handje brokken buikpijn krijgt of kreupel loopt. Er is ook nog zoiets als vertering en dat gebeurt niet op 10min tijd.
Maar pijn in de mond kan wel rare dingen doen met een paard.

Als er sprake is van insulineresistentie, is minder rijk voeren en meer beweging de oplossing.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:40

Schiet me ineens te binnen, je zou ook eens Oerbalans kunnen proberen. Dat is er ook in poedervorm en dan mengen met bijvoorbeeld een handje grasmix of geweekte grasbrok.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:48

Welke vitalbix brokjes had je eerst? Je hebt de daily compleet met luzerene en die zonder maar met thimothe gras.

Een paard op mijn oude stal kom ook niet tegen die met luzerne maar wel tegen die andere en daar deed ze het super goed op.

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:06

Pandora2 schreef:
Mij lijkt het alsof hij harde dingen niet wegkrijgt. Tandprobleem dus.

Ik kan ook maar moeilijk geloven dat een paard direct na het eten van een handje brokken buikpijn krijgt of kreupel loopt. Er is ook nog zoiets als vertering en dat gebeurt niet op 10min tijd.
Maar pijn in de mond kan wel rare dingen doen met een paard.

Als er sprake is van insulineresistentie, is minder rijk voeren en meer beweging de oplossing.


ik moet zeggen dat mijn jonge paard (moet nog 3 worden), maagzuurklachten krijgt al na 1 brokje pavo podo grow. Die werd daar ook niet blij van. Op de vitalbix (nu, de slobber) lijkt het goed te gaan. Nou krijgt mijn paard (ca 165 cm) wel een heel stuk minder dan de pony van TS

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:31

siskeh schreef:
Het is wel gek, want de broksoorten die je noemt zijn volgens mij melasse-vrij en zullen veelal lager zijn in suiker-gehalte dan het gemiddelde gras

Precies dit!
In november zal het fructaan in het gras misschien heel hoog geweest zijn.
Dat lijkt aannemelijker qua suikers.
Hoe weet je zeker dat het aan de suikers ligt en niet iets anders?
Had je degene zonder Lucerne?

DuoPenotti

Berichten: 29412
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:39

Geen idee welke conditie je pony nu is.
Maar op de foto is hij te dik. Veel te dik. Richting hoefbevangen.
Op gras zou die van mij al niet zonder masker komen. Juist!! in de winter niet wanneer de suikers vaak erg hoog zijn.

Zelf voer ik expres geen metazoa of vitalbix.
Want vind dat te veel in volume.
Maar pavo of marstall omdat je daar maar voor een paard van 600 kg rond de 100 gram totaal van hoef te geven.
Jij dus de helft.

Ik denk dat de brokken niet het echte probleem zijn maar de druppel.
Maar zijn over conditie en op gras.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:41

Mijn Fries kon ook niet tegen suikers, die kreeg Friesche brok. Ging super goed!

xYaartje
Berichten: 1462
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 18:58

Daihyo: Ik had van de metazoa de timothee en van de vitalbix de luzerne. PSSM ga ik even in gedachten houden! Al hoop ik van niet. Hij is nog maar 8, maar ja. Dat kan ook ineens ontstaan volgens mij.
En dank je voor de tip van oerbalans! Daar ga ik ook even naar kijken.

Pandora2: Tandarts is recent geweest (2 weken terug) en hij is weer helemaal netjes bijgewerkt :j . Hij had het voer al een paar weken in november (2 tot 3 weken), dus kan best een opeenstapeling van alles zijn geweest. Heb laatst nog iemand gesproken waarvan een paar van haar paarden ook reactie op het voer hadden en die hadden precies dezelfde klachten terwijl zij iets anders voerde.
Meer beweging staat op de planning idd. Moet alleen nog even het juiste schema vinden/zoeken. Dus mocht je een goed schema weten graag!

plop1997: Hij had van de vitalbix de luzerne variant en van de metazoa de timothee.

Bocamor: Zo snel al ja? Welke klachten kreeg jouw paard zodra hij al 1 brokje had gehad?

MirandaMalik: De suikers kwam naar boven omdat hij op zowel Timothee als Luzerne reageerd. De vitalbix Luzerne had hij eerst in 2020 en de Metazoa Timothee kreeg hij in november. 2021 Zou ook nog best een combi geweest kunnen zijn hoor! Dat sluit ik ook zeker niet uit.
Omdat hij op Luzerne en op Timothee reactie kreeg durf ik wel echt aan de suikers te denken.

DuoPenotti: Foto is recent. Gisteren gemaakt. Goede eye opener dit! Het staat al op de planning nu hij weer helemaal goed is om hem weer op te pakken vanaf vandaag en de training op te bouwen. Mocht je daar nog tips voor hebben, graag! Zit nog naar het juiste trainingsschema te kijken voor hem.
Dan ga ik zeker even naar marstall kijken! Heb je daar nog tips van welke brokken/muesli?

Indi_Vito: Zal de Friesche brok ook zeker even in gedachten houden!

Super bedankt allemaal met het mee denken tot zover <3 . Heel fijn dit!

DuoPenotti

Berichten: 29412
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:11

Trainingstips heb ik zo niet ineens.
Veel wandelen is al gezond. Weet ook niet of hij ingespannen is of niet. Elke extra beweging is goed.

Ik zou vooral ook letten op het gras en hoeveelheid hooi.
Staat hij dag en nacht op gras, of staat hij in de nacht in de paddock/stal?

Mijn tinker die een jaar of 6 geleden bevangen is geworden kreeg dat in de winter.
In de lente paste ik netjes op, want had geleerd dat dat kwaad kon, maar de winter, dat wist ik niet.
Helaas door schade en schande wijs geworden.
Die van mij hing ook niet tippisch naar achteren, gelukkig niet.
Maar wel stijf, of ja op eieren lopen zeg maar op 4 voeten.
Ook niet willen lopen, ja nu logisch. Gelukkig heeft hij dat alleen toen gehad, niet al eerder.
En hij kreeg het dus juist van de vele suikers in het gras met de koude winterdagen.
Ook hij was te dik. Maar dacht niet eens heel erg...wel dus.

Hij staat overdag nu op gras maar altijd een masker op. Dat is voor hem echt een geweldige oplossing.
In de nacht staat hij op stal, dan meet ik zijn hooi af. Niet onbeperkt want hij vreet zich gewoon dood.
Wel een plakje stro voor de knabbel.
En daarna zag ik pas hoe dik hij eigenlijk was, hoe mooi hij nu is.

Dus mijn tip geen 24/7 op gras. En staat hij er wel een masker op.
Ik denk dat voer de druppel is bij hem.

xYaartje
Berichten: 1462
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 19:42

Duopenotti: Nog niet ingespannen, maar zijn al wel begonnen met lange lijnen op het moment. Plan is om hem van de zomer voor de kar te zetten.
Dus dan zal de training bestaan uit lange lijnen, longeren of wandelen (al is het buiten vooral een held op sokken en ook niet zijn favoriete. Plus dat we hier niet echt lang en veilig kunnen wandelen. Vooral langs drukke wegen met druk verkeer).
We hebben alleen weiland hier en zodra het gras begint te groeien word de wei sowieso weer ingekort. Is eigenlijk altijd goed gegaan. Tot dat hij dus brokken kreeg. Toen ging het mis. Zodra ik stop met het voeren van de brokken is er geen vuiltje aan de lucht en alles okay.

Hij staat samen met een hengst, dus echt een masker op doen wanneer ik er niet ben durf ik niet gezien die twee nogal heerlijk lopen te klooien met elkaar en hij wel van zich af moet kunnen bijten wanneer het nodig is, maar zou dat wel kunnen doen voor de uren dat ik er wel ben. Ben er vaak twee tot drie uurtjes wel.
Dus ik ga zeker even naar een masker kijken of er iets in zijn maat is. Want meneer heeft ook nog niet eens de meest handige maat. Is of maat mini of tussen mini en shet in. Hij zal het mij ook eens makkelijk maken :') .

Gekke is dus dat hij helemaal niet stijf liep. Niks. Hij liep gewoon. Deed overal in mee. En ineens was het mis. Dat vind ik dus echt het gekke eraan. Als ik had gezien dat die stijf liep had ik hem al veel eerder van de brokken afgehaald en in beweging gezet.

Voer kan idd de druppel zijn geweest. Daarom dat hij het nu ook zeker niet meer krijgt. Ieder geval de brokken niet meer en ik vanaf nu ook zonder voedselbeloning train en alles vanuit posiviteit, duidelijkheid en consequentheid doe. Komen we ook een heel eind mee.
Hooi krijgen ze al niet heel veel van. Denk dat ze met zijn vieren (staan met vier in de kudde) een plak hooi krijgen. Meer dan genoeg voor ze. Anders worden ze nog dikker. Dat is wat we juist proberen te voorkomen. De enige die nu dik mag worden is onze drachtige merrie, maar die word dik van het veulen. Dat is weer wat anders dik :D .

Ja dat is soms het lastige van paarden houden. Vaak kunnen we pas iets aanpassen op het moment dat het al is gebeurd. Dan denk je het nog zo goed te doen, maar helaas. Dan geeft paardlief toch weer wat anders aan.
Super fijn dat je voor jouw Tinker nu wel echt de oplossing hebt gevonden! Soms is het gewoon even zoeken wat wel/niet werkt.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:45

Ik voer mijn haflinger al jaren geen brok meer.
Hij krijgt, omdat de rest ook ontbijt krijgt, kwart schepje muesli dat zet ik klaar in een bakje ook omdat hij poeders erbij krijgt zoals nu dat ik al met glucobalance ben begonnen.
Geen luzerne maar handje grasmix.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:48

Atcom Horse heeft vitaminebrokjes die echt nagenoeg suikervrij en zetmeelvrij zijn. Ook speciaal voor (allergie) gevoelige paarden. Mss eens kijken naar wat zij in het assortiment hebben? Bvb de ECS, Allergo en REHE...
Hier op de website van Kifrahorse staat een tabel met de suikergehaltes en andere eigenschappen per soort voer:
https://www.kifrahorse.nl/Vitaminenbroken

En anders helemaal van de brok af stappen?

DuoPenotti

Berichten: 29412
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:50

Mijn paard liep ook ineens stijf/ op eieren. Voor mij was dat al de grote alarmbel. De dag daarvoor ook niets.
En dus licht hoefbevangen. Heb ook foto's van zijn voeten gemaakt en het was ook niet flink gekanteld of zo. Dat ben ik denk ik net op tijd voor geweest. Al kan dat ook ineens erg snel gaan.
Hij hing dus ook niet naar achteren.
Misschien zou het ook vanzelf wel weer weg zijn gegaan als de suikers in het gras weer daalde.
Zo'n golvende beweging. Brokken kreeg die van mij toen al niet.

En ik hield hem al jaren zo, dus ook niet gedacht dat het toen ineens anders was.
Wat wel zo was dat zijn energie niet meer naar groeien ging. Eerder nog wel.

Je zou ook nog op PSSM kunnen laten testen. Ook wel die soort klachten.
Maar ook dan kom je uit bij teveel aan suikers verergerd de klachten.

Ja was het maar makkelijk, dat zou fijn zijn :)

Succes.

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:55

Dat het de suikers in de brok zijn lijkt me
heel sterk, je hebt brok geprobeerd waar heel weinig suikers in zitten.

Van de vitalbix weet ik dat sommige paarden er slokdarm verstopping van krijgen, zelf krijg ik weleens zo’n vervelend gevoel van pindakaas. Krijgt hij deze reactie ook als je de brokken geweekt geeft?

xYaartje
Berichten: 1462
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 20:06

Mando: Welke grasmix geef jij aan jouw Haflinger? En welke Muesli? Hier ook het plan om geen brok meer te voeren. Ook aan de andere Shets niet. Arwen en Frodo krijgen nu hooguit 5 brokjes of zo omdat hij en Maria kruiden krijgen en het zo sneu is als hun niks krijgen, maar zodra het gras groeit is dat feestje ook weer voorbij.
En hoe doet jouw Haflinger het op geen brokken? Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

mairead: Dank je wel voor de tip! Daar ga ik ook zeker naar kijken. Plan is voor nu idd om helemaal van de brok af te stappen. Ook geen voerbeloning meer te gebruiken. Word nog een uitdaging om ze dan gemotiveerd te houden in de training, maar die uitdaging ga ik graag aan! Durf het risico zeker nu niet echt meer te nemen met brok, maar kijk wel graag rond naar de opties die er nog zijn.
Met zijn kruiden stop ik waarschijnlijk ook van het voorjaar. Hij laat in het voorjaar eigenlijk altijd wel zien dat die het zonder voer kan redden. Pas in de herfst/winter heeft die weer wat nodig.

DuoPenotti: Nou he! En dan zijn dit van die momenten: Konden ze maar praten. Ja, praten doen ze, maar zonder woorden en dan is het voor ons zoeken wat er nou aan de hand is.
PSSM houd ik idd zeker even in gedachten. Al vind ik hem daar met zijn 8 nog wat jong voor, maar hey. Zeg nooit nooit he. Kan zo ineens er zijn.
Dan ben je idd echt net op tijd geweest! Wat een geluk heb je gehad dan! Bizar toch altijd weer hoe snel zo iets om kan slaan en je je hele management dan weer aan moet passen.

Charaz: Suikers zijn helaas suikers. Ook al zit er heel weinig in. En als je er dan al extra gevoelig voor bent kunnen die weinige suikers die er in zitten ook toch net de druppel zijn vrees ik.
Geweekte brokken heb ik nog niet geprobeerd en durf ik ook niet zo goed meer te geven.
Slokdarm verstopping zat ik toen bij vitalbix ook aan te denken inderdaad. Was eerste gedachte/ingeving toen het gebeurde en vrijwel zo snel mogelijk daarna de tandarts ook weer laten komen, maar gezien hij het zelf op kon lossen weet ik ook niet zeker of dat het wel echt een slokdarm verstopping is geweest.
Met de Metazoa was het overduidelijk geen slokdarmverstopping, maar wat anders.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:37

Ik voer al jaren van cavalor de perfomix en dan max half schep verdeeld over 2 voerbeurten en van vitalbix de fibermix.
Ik heb ook de grasmix van hertog gehad maar vind de fibermix prettiger en dan een handje na het werk.

Mando heeft brok nooit gemist.
Hij liep vrolijk mee in het M2 dus hij werd best getraind.
De laatste 5 jaar geen wedstrijden meer ivm schiefel en zijn cornage die erger werd dus toen ook minder gaan voeren.


Ik geef af en toe 2 brokjes als beloning heb altijd wel iets in mijn zak.

Hij wordt deze maand 20 dus ik zal best iets goed hebben gedaan _O-