Supplement voor hengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 12:05

Hi allemaal,

Sinds midden januari heb ik een eigen paard. Nu heeft ze sinds dat ze bij ons is al symptomen van hengstigheid (met ups en downs). Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat dit ook door de verhuizing/stress etc. kan komen, dus willen we haar zeker tijd geven. Ze stond op haar vorige plek nooit in een kudde, hier wel. Ze heeft veel vriendjes gemaakt, maar slaat dus een beetje door in hinniken, piesen, onrust etc.

Toch ben ik nu aan het nadenken om haar iets te ondersteunen. Ik heb zelf al wat gegoogled, maar hoop hier ook wat ervaringen te vinden.

Ik hoor graag waar jullie goede ervaringen mee hebben, of misschien toch zeggen geef haar wat meer tijd om te wennen.

Alvast bedankt!

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:10

Gewoon monnikspeper?

Ladygiroc

Berichten: 5090
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:14

Als ze er zelf last van heeft zou ik de dit seizoen op de regumate zetten zodat ze kan wennen aan de nieuwe stal. Volgend seizoen zou je dan kunnen kijken wat ze dan doet.

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:20

De eerste hengstigheid van het seizoen is bij de meeste merrie vrij heftig. Zou niet direct iets daarvoor gaan geven. Zou de volgende afwachten om te zien of het dan beter is, of dat ze dan nog steeds zo heftig is

chanicha

Berichten: 12172
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:23

Monnikspeper zou ik geven.
Mijn dochter heeft daar goede resultaten mee bij haar paard.

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 12:59

FriesWytske schreef:
De eerste hengstigheid van het seizoen is bij de meeste merrie vrij heftig. Zou niet direct iets daarvoor gaan geven. Zou de volgende afwachten om te zien of het dan beter is, of dat ze dan nog steeds zo heftig is


Bedankt voor je reactie.
Ze is eigenlijk sinds januari al hengstig, met af en toe een rustige dag. Wat zou dan de volgende zijn?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:07

Puur brons werkt echt snel en goed.

Roulette_
Berichten: 1063
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:47

De meeste hengstigsheid supplementen zijn op basis van monnikspeper, om die reden ben ik met hetzelfde probleem begonnen een supplement van 100% monnikspeper, in ons geval de Puur Hormoonbalans. Vond het ideaal dat het gewoon door de brok of muesli kan en die zet ik toch al klaar voor de voerronde.
Vond gemalen monnikspeper beter werken dan de hele korrels (die hebben we ook wel eens geprobeerd).
Regumate zou niet mijn eerste keuze zijn, omdat je er zelf heel voorzichtig mee moet zijn (hormonen worden opgenomen door de huid, dus zelf altijd latex handschoenen aan) en de hoge kosten.

Hutcherson

Berichten: 7378
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:55

Ik zou even een osteo of manueel therapeut laten kijken. Er zijn zeer veel punten door het lijf die een invloed hebben op de gynaecologie van de merrie.

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:06

Provarium breeding zou kunnen helpen. Maar bij mijn merrie hielp monnikspeper vorig jaar echt enorm. Haar hengstigheid wordt steeds heftiger, en ze had er erg last van. Met de monnikspeper werd het minder heftig, minder mestwater tijdens de hengstigheid en minder vaak plassen.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:16

het is april,als deze merrie zo hengstig is zou ik eigenlijk er een arts naar laten kijken want het lijkt me niet normaal.
dat eerst voordat je aan supplementen gaat denken.

maar je zegt ook onrust? is je paard wel goed opgenomen in de kudde al.
heeft het voldoende rust om te eten,te rusten.
kun je er wel gewoon mee omgaan?

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:52

ellepel schreef:
het is april,als deze merrie zo hengstig is zou ik eigenlijk er een arts naar laten kijken want het lijkt me niet normaal.
dat eerst voordat je aan supplementen gaat denken.

maar je zegt ook onrust? is je paard wel goed opgenomen in de kudde al.
heeft het voldoende rust om te eten,te rusten.
kun je er wel gewoon mee omgaan?


Sommige merries beginnen februari al met hengstigheid, de ene heeft er gewoon echt veel meer gedoe mee dan de ander. Het zijn net vrouwen. :D

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:00

ja maar toch niet continue
dat vind ik niet normaal hoor.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:08

Ik probeer nu Hormoonbalans uit van Vitalstyle. Heb daar veel goede reacties over gehoord.

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 17:16

Bij problemen met hengstigheid, altijd eerst laten scannen. Dit is een typisch symptoom van cystes of tumoren op een eierstok

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 18:27

Is ze effectief hengstig, of is het meer "pismerrie gedrag"? Heb hier nog pensionpony gehad die wel extreem hengstig werd, maar tussen de hengstigheden door bij het gillen en miepen tegen andere paarden ook wat plaste.

Lieser
Berichten: 1527
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:06

Wij zijn net begonnen met Puur Oestro voor onze merrie.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:08

Monnikspeper.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:26

Wij geven de merries Agnes cactus elke dag een korreltje vooral bij de eerste henstigheid van seizoen . Dit op advies van de osteopaat die tevens homeopaat is . Bij ons werkt dit prima

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 20:46

ellepel schreef:
het is april,als deze merrie zo hengstig is zou ik eigenlijk er een arts naar laten kijken want het lijkt me niet normaal.
dat eerst voordat je aan supplementen gaat denken.

maar je zegt ook onrust? is je paard wel goed opgenomen in de kudde al.
heeft het voldoende rust om te eten,te rusten.
kun je er wel gewoon mee omgaan?


Hi,
Ze is inderdaad wel goed opgenomen in de kudde, ze eet en staat rustig op t land. Met rijden is er ook 99% van de tijd niks aan de hand.
Grootste probleem als ik haar van het land haal en op stal poets/zadel en de rest nog op het land staat.
Dan is ze heel onrustig, hinnikt ze etc.

Daarnaast als ze met haar maatjes herenigt is, plast ze van zich af en toont ze hengstig gedrag.

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 20:47

Narcissa schreef:
Bij problemen met hengstigheid, altijd eerst laten scannen. Dit is een typisch symptoom van cystes of tumoren op een eierstok


Bij de vorige eigenaar had ze nergens last van. Er is voor haar veel veranderd zoals al eerder besproken. zou ze dit gedrag niet al eerder hebben vertoond bij de vorige eigenaar als dit het geval was?

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:43

Vind ik eigenlijk geen slechte tip van Narcissa. Zo kan je ook zien of ze echt hengstig is of het eerder gedrag is (daar zullen hormonensupplementen niet tegen helpen). Had hier ooit 2 merries staan om gedekt te worden door mijn hengst (was nog natuurlijke dekking). Ene merrie was al drachtig gescand maar bleef nog even tot de volgende scan, tweede was hengstig en moest gedekt worden. Als de hengst in de buurt was, stonden beide merries even hengstig te plassen, terwijl merrie 1 mooi drachtig was en gebleven is en een gezond veulen ter wereld gebracht heeft.

Bijkomend vraagje: staat er een hengst op je nieuwe stalling? Daar kunnen sommige merries ook wel wat van over hun toeren raken als ze vroeger nooit met hengsten in aanraking kwamen.

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Supplement voor hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:50

Als ze nog zo onrustig is op de nieuwe plek, is ze nog niet helemaal gesetteld. Ik vind langdurige en heftige hengstigheid dan niet heel schrikbarend, dat gebeurt wel vaker bij merries. Neemt niet weg dat 't lastig is en ook voor je paard zelf.

Ik zou denk ik zelf eerst monnikspeper proberen of dat wat kan helpen.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:55

c_esther schreef:
ellepel schreef:
het is april,als deze merrie zo hengstig is zou ik eigenlijk er een arts naar laten kijken want het lijkt me niet normaal.
dat eerst voordat je aan supplementen gaat denken.

maar je zegt ook onrust? is je paard wel goed opgenomen in de kudde al.
heeft het voldoende rust om te eten,te rusten.
kun je er wel gewoon mee omgaan?


Hi,
Ze is inderdaad wel goed opgenomen in de kudde, ze eet en staat rustig op t land. Met rijden is er ook 99% van de tijd niks aan de hand.
Grootste probleem als ik haar van het land haal en op stal poets/zadel en de rest nog op het land staat.
Dan is ze heel onrustig, hinnikt ze etc.

Daarnaast als ze met haar maatjes herenigt is, plast ze van zich af en toont ze hengstig gedrag.


ik denk eerder dat dit onderdanig of dominant gedrag is en niet iets met hengstigheid te maken heeft?
ik zou er helemaal geen supplementen in gaan stoppen nu en kijken naar hoe je haar gedrag kunt ondersteunen.
lees dit ook zeker eens door?

https://thehorse.com/19902/mares-behavi ... hing-else/

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:29

c_esther schreef:
Narcissa schreef:
Bij problemen met hengstigheid, altijd eerst laten scannen. Dit is een typisch symptoom van cystes of tumoren op een eierstok


Bij de vorige eigenaar had ze nergens last van. Er is voor haar veel veranderd zoals al eerder besproken. zou ze dit gedrag niet al eerder hebben vertoond bij de vorige eigenaar als dit het geval was?


Dat hoeft niet, zoiets kan erg snel gaan. In het begin zijn er erg weinig symptomen. Toen ik mijn merrie 7 jaar geleden kocht, was ze ook helemaal normaal. Ze werd daarna ook hengstig (dat is heel normaal bij een verhuizing), nooit wat achter gezocht. Uiteindelijk begon ze zich slecht te gedragen, bijna niet te handelen, ging voor het minste omhoog. Ik heb toen op Bokt een topic geopend en dankzij Bokkers aangedrongen op een echo. Mijn DA lachtte me bijna uit toen ik daarop stond, maar was snel uitgelachen toen er inderdaad een tumor op beeld verscheen :(
Ik had haar op zijn hoogst een half jaar toen ze de kliniek inging voor haar operatie. Vorige eigenaresse was even geschokt als ik, ze had echt nooit wat gemerkt.

Sindsdien laat ik toch liever even controleren voor ik iets supplementeer. Beter safe then sorry, hoe vroeger je erbij bent, hoe minder ingrijpend de operatie is (als het een cyste of tumor blijkt te zijn)