Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zeer schraal paard laten aankomen

 
Profiel   

Als ze zo graag die merriebrok eet, waarom geef je dat niet? Kan ze ook van aanzetten. Wel niet overdrijven, zal wel wat (te)veel suikers bevatten.

Verder denk ik dat idd gras veel kan doen, maar ook geduld. Paard is er pas 3 maand, en heeft al heel wat indrukken ondergaan: DA, tandarts, hoefsmid, 2x fysio, zadelpasser, allemaal heel goed en nuttig, maar toch behoorlijk veel achtereen, zeker als het een paardje is wat snel (inwendig?) stresst.

Het enige wat ik verder nog niet de revue heb zien passeren (en is nochtans iets dat Bokkers om de haverklap roepen): kans dat ze maagzweren heeft?

En verder: staat ze effectief wel te mager? want kan me voorstellen, als ze in een kudde koudbloeden staat, dat dit snel zo lijkt. We zijn nu allemaal van die moddervette paarden gewoon, en een gezond paard lijkt voor velen te mager (ik betrap me er ook soms op hoor).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 15:28 



 
Profiel   

Merriebrok zet zeker wel aan :) is geen verkeerd idee om dat te geven idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 15:43 



 
Profiel   

Ik zou meer voeren, bijv ipv 1x pd, 2x pd een kilo Seniores priores (+ water)

Als hij de SP echt niet lust kun je ook alleen merriebrok geven, 2 of 3 kilo per dag

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 16:14 



 
Profiel   

Ik denk dat je met bovenstaande reacties al meer dan voldoende (goede) voedingsadviezen in de juiste richting hebt gekregen, dus wellicht ter overvloede...
Merriebrok lijkt mij in ieder geval geen slecht idee omdat die vaak al wat hoger in mineralen/vitaminen zitten en ook een hoger eiwitgehalte (die ze uiteindelijk toch nodig gaat hebben als je spiermassa aan wilt zetten). Het is wel raadzaam om goed op te letten dat je niet teveel suikers/zetmeel voert met de merriebrok. Het paard kan dit slecht verwerken en bovendien worden andere voedingsstoffen daardoor ook slechter opgenomen.

Hooi/ruwvoer is zoals bekend een absolute basis, maar ik vermoed ook (met degenen die dat eerder al hebben gezegd) dat jouw paard een andere ruwvoerbehoefte heeft dan de stalgenoten. Koudbloeden zijn sobere paarden die armer, vaak wat stengeliger hooi nodig hebben of het daar goed op doen. Het zijn gewoon heel efficiënte verteerders. Veel warmbloeden hebben ten opzichte van die sobere rassen ruwvoer nodig wat hoger is in voedingswaarde. Wat je dan op dit moment exact voert kun je eigenlijk alleen zuiver bepalen door een ruwvoeranalyse, al is de klinische beeld waarschijnlijk accuraat genoeg om van deze aanname uit te gaan.

Daarnaast is het goed om te beseffen dat, als een paard langer schraal is geweest, het vaak ook langer duurt voor dat allemaal weer is aangevuld. Zelf ben ik mijn merrie inmiddels bijna een jaar aan het revalideren en begint ze nu zo langzaam maar zeker op gezond gewicht te komen. Lucerne toevoegen aan het krachtvoer is wellicht ook een optie. Zit bovendien ook weer veel eiwit in, maar het stimuleert het paard ook om beter of in ieder geval heel goed te kauwen en bovendien stimuleert het de aanmaak van speeksel, waardoor de voedingsstoffen beter worden opgenomen.

Ik zou je vooral willen stimuleren om goed en kritisch naar jouw paard te blijven kijken en vooral scherp te blijven op alle factoren waar jij je nu op richt. Eventuele veranderingen die je doorvoert ook vooral even de tijd geven om effect te tonen, want dat zie je gewoon niet 1, 2, 3. Een paard kan in de regel vrij gemakkelijk gewicht verliezen maar veel moeilijker aanzetten. Waar jij je alleen niet blind op moet staren is dat je alleen spier aan kunt zetten wanneer er spek (vet) op zit. Spieren worden aangezet door ze te gebruiken/stimuleren tot er "spierpijn" ontstaat en ondertussen op een positieve energiebalans te gaan zitten (= meer eten dan je verbrand). Spierpijn moet je hier niet al te letterlijk opvatten. Wanneer zij een of twee maal per week haar spieren op een andere manier gebruikt dan wanneer ze op de weide staat, krijg je hele kleine scheurtjes in de spiervezeltjes en wanneer ze daarvan herstel (en in een positieve energiebalans zit) zal zij die spier sterker laten herstellen dan aanvankelijk het geval was.


Laatst bijgewerkt door _Jelske op 11-04-23 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 16:53 



 
Profiel   

Jokonootje schreef
Mariska_vD schreef
Hier ook altijd heel veel moeite gehad met aan laten komen bij een schraal paard. Inmiddels lijkt het alsof ik het juiste dieet heb gevonden wat voor hem werkt en wat hij ook lust (Vrij moeilijke eter). Die van mij staat op vitalbix, nu zonder extra omdat hij er nu goed uit ziet maar als hij weer wat schraler wordt krijgt hij of de vitalbix slobber of van pavo fibrebeet extra. Fibrebeet eet hij wat lastiger en mix ik al met muesli, de nutrimash van vitalbix vind hij wel heerlijk maar ik merk dat hij zeker in de winter even iets extra's nodig heeft.

Gaat hier ook om een paard dat heel hoog zat in spanning in zijn lijf. Wat daar heel goed bij heeft geholpen waardoor hij ook wat meer aan kon zetten doordat hij meer ontspannen was, is magnesium bijvoeren. Dat heeft hier echt een wereld van verschil gemaakt dus dat is zeker een aanrader om te proberen.


Ik heb de brok van vitalbix ook staan maar ze is er niet gek op. Ze vind de merriebrok van de stalhouder vele malen lekkerder. Magnesium voer ik inderdaad ook bij. Maar dit was meer ingezet op het krampbeen. Ik merk hier wel duidelijk verbetering in.

Ik vind het lastig hoor. Alle paarden op stal worden snel veel te dik. En ik krijg er amper een paar kilo bij op.
Ze heeft ook spieren nodig maar ik kan niet beginnen met spieropbouw als er geen spek op het lijf zit vindt ik. Het is een balans die ik erg lastig vind.

Geef dan die merriebrok dan wordt ze zo dik als een das in no time. En ze hoeft geen spek te hebben om spieren op te bouwen. Spek is vet. Ik zou beginnen met 3 kilo merriebrok per dag. Verdelen in 3 of 4 keer. Al die dure gekkigheid kun je gewoon laten zitten. Daar wordt maar 1 ding dik van en dat is de portemonnee van de leverancier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 16:57 



 
Profiel   

Het ruwvoer kan je aanvullen met Hartog senior. Deze is ook hoog in eiwitten en is geschikt als volledig ruwvoer vervanging.

Nu mijn paard goed staat op gewicht geef ik de Hartog senior bij ipv de luzerne. De luzerne is grover de senior is zachter van structuur en wordt ook liever gegeten door mijn paard.

Janderegelaa ik ben het niet eens met je. Zonder vetjes kan je geen spieren bouwen. Als je dan gaat trainen met een schraal paard bouw je niks op, dan gaat het paard alle energie verbruiken en de spieren die hij heeft ook aanspreken en dus afbreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 16:58 



 
Profiel   

hwn schreef
Als ze zo graag die merriebrok eet, waarom geef je dat niet? Kan ze ook van aanzetten. Wel niet overdrijven, zal wel wat (te)veel suikers bevatten.

Verder denk ik dat idd gras veel kan doen, maar ook geduld. Paard is er pas 3 maand, en heeft al heel wat indrukken ondergaan: DA, tandarts, hoefsmid, 2x fysio, zadelpasser, allemaal heel goed en nuttig, maar toch behoorlijk veel achtereen, zeker als het een paardje is wat snel (inwendig?) stresst.

Het enige wat ik verder nog niet de revue heb zien passeren (en is nochtans iets dat Bokkers om de haverklap roepen): kans dat ze maagzweren heeft?

En verder: staat ze effectief wel te mager? want kan me voorstellen, als ze in een kudde koudbloeden staat, dat dit snel zo lijkt. We zijn nu allemaal van die moddervette paarden gewoon, en een gezond paard lijkt voor velen te mager (ik betrap me er ook soms op hoor).


Ja als ik haar beoordeel, volgens de body condition score dan staat ze op een -1.
Dus misschien is "zeer schraal" wel wat te fanatiek maar schraal is ze zeker.
Ik heb inderdaad weinig paarden op stal staan waar ze goed mee te vergelijken is.
Alles op stal is of drachtig of veel te dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 18:34 



 
Profiel   

_Jelske schreef
Ik denk dat je met bovenstaande reacties al meer dan voldoende (goede) voedingsadviezen in de juiste richting hebt gekregen, dus wellicht ter overvloede...
Merriebrok lijkt mij in ieder geval geen slecht idee omdat die vaak al wat hoger in mineralen/vitaminen zitten en ook een hoger eiwitgehalte (die ze uiteindelijk toch nodig gaat hebben als je spiermassa aan wilt zetten). Het is wel raadzaam om goed op te letten dat je niet teveel suikers/zetmeel voert met de merriebrok. Het paard kan dit slecht verwerken en bovendien worden andere voedingsstoffen daardoor ook slechter opgenomen.

Hooi/ruwvoer is zoals bekend een absolute basis, maar ik vermoed ook (met degenen die dat eerder al hebben gezegd) dat jouw paard een andere ruwvoerbehoefte heeft dan de stalgenoten. Koudbloeden zijn sobere paarden die armer, vaak wat stengeliger hooi nodig hebben of het daar goed op doen. Het zijn gewoon heel efficiënte verteerders. Veel warmbloeden hebben ten opzichte van die sobere rassen ruwvoer nodig wat hoger is in voedingswaarde. Wat je dan op dit moment exact voert kun je eigenlijk alleen zuiver bepalen door een ruwvoeranalyse, al is de klinische beeld waarschijnlijk accuraat genoeg om van deze aanname uit te gaan.

Daarnaast is het goed om te beseffen dat, als een paard langer schraal is geweest, het vaak ook langer duurt voor dat allemaal weer is aangevuld. Zelf ben ik mijn merrie inmiddels bijna een jaar aan het revalideren en begint ze nu zo langzaam maar zeker op gezond gewicht te komen. Lucerne toevoegen aan het krachtvoer is wellicht ook een optie. Zit bovendien ook weer veel eiwit in, maar het stimuleert het paard ook om beter of in ieder geval heel goed te kauwen en bovendien stimuleert het de aanmaak van speeksel, waardoor de voedingsstoffen beter worden opgenomen.

Ik zou je vooral willen stimuleren om goed en kritisch naar jouw paard te blijven kijken en vooral scherp te blijven op alle factoren waar jij je nu op richt. Eventuele veranderingen die je doorvoert ook vooral even de tijd geven om effect te tonen, want dat zie je gewoon niet 1, 2, 3. Een paard kan in de regel vrij gemakkelijk gewicht verliezen maar veel moeilijker aanzetten. Waar jij je alleen niet blind op moet staren is dat je alleen spier aan kunt zetten wanneer er spek (vet) op zit. Spieren worden aangezet door ze te gebruiken/stimuleren tot er "spierpijn" ontstaat en ondertussen op een positieve energiebalans te gaan zitten (= meer eten dan je verbrand). Spierpijn moet je hier niet al te letterlijk opvatten. Wanneer zij een of twee maal per week haar spieren op een andere manier gebruikt dan wanneer ze op de weide staat, krijg je hele kleine scheurtjes in de spiervezeltjes en wanneer ze daarvan herstel (en in een positieve energiebalans zit) zal zij die spier sterker laten herstellen dan aanvankelijk het geval was.


Dank je... ik denk dat ik eerst even inderdaad de SP de kans moet geven om z'n werk te blijven doen.
Ik zal er nog 2 scheppen merrie brok aan toe voegen in de ochtend.
Het hooi kan ik op dit moment niks aan doen.
Belasten wil ik haar nog niet te veel.
Ik wil eerst wat energie erin hebben dus 2x per week een buitenritje van ongeveer 6 km in hoofdzakelijk stap en verder wat grondwerk vind ik meer dan genoeg.
Ik heb ondertussen geregeld dat ze meer op het gras mag. Zolang ik zelf maar op stal ben aangezien de stalhouder haar daar niet alleen wil hebben als zij weg is. (Logisch ook aangezien ze dan onrustig wordt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 18:42 



 
Profiel   

De voertips zijn al flink gegeven maar wat iemand ook al zei, ik zou haar snachts op stal zetten. Kost in mijn ogen en wat ik zie aan onze ponys veel energie. En kan ze ook op haar eigen tempo haar eigen hooi eten, zonder dat ze het tempo van de koudbloeden bij moet houden, weet niet of zij veel sneller eten en of ze een baasje is in de wei die toch wel aan haar eten komt? Esparcettebrokjes geweekt werkt vaak ook wel goed om ze wat voller te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 20:58 



 
Profiel   

De meeste tips zijn al gegeven.

Hier bleek naast op het gras/ goed ruwvoer, de Dodson& Horrel buildup cubes een goede aanvulling voor ons paard wat aan de schrale kant was.

Het s'nachts op stal zetten bleek voor onze paarden uiteindelijk meer rust/uitrusttijd te geven dan 24/7 buiten met goede schuilstal. Dus dat zou eventueel een puntje kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:09 



 
Profiel   

Mariljo schreef
De voertips zijn al flink gegeven maar wat iemand ook al zei, ik zou haar snachts op stal zetten. Kost in mijn ogen en wat ik zie aan onze ponys veel energie. En kan ze ook op haar eigen tempo haar eigen hooi eten, zonder dat ze het tempo van de koudbloeden bij moet houden, weet niet of zij veel sneller eten en of ze een baasje is in de wei die toch wel aan haar eten komt? Esparcettebrokjes geweekt werkt vaak ook wel goed om ze wat voller te krijgen.
op stal wordt ze nerveus is al vermeld.

Lijkt me veel slechter om haar dan op stal te zetten, want door de extra stress zal ze ook niet gaan bijkomen. En ze at blijkbaar haar voer dan ook niet.

Op stal staan past niet bij elk paard.
Mijn draver heeft het idd ook goed gedaan van snachts op stal staan. Maar hij was dat al gewend van voor ik hem kocht.

Citaat
het nadeel van haar op stal zetten s nachts is dat ze non stop rondjes loopt in de stal.
Door omstandigheden heb ik haar s nachts een aantal keer op stal gehad en ze bleef maar draaien. De stallen zijn groot gelukkig maar het hooi in niet aangeraakt en de voerbak was ook vaak nog gevuld.
Daar heeft ze meer stress van dan in het land staan. Ze kwam er bezweet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:09 



 
Profiel   

Jokonootje schreef
_Jelske schreef
Ik denk dat je met bovenstaande reacties al meer dan voldoende (goede) voedingsadviezen in de juiste richting hebt gekregen, dus wellicht ter overvloede...
Merriebrok lijkt mij in ieder geval geen slecht idee omdat die vaak al wat hoger in mineralen/vitaminen zitten en ook een hoger eiwitgehalte (die ze uiteindelijk toch nodig gaat hebben als je spiermassa aan wilt zetten). Het is wel raadzaam om goed op te letten dat je niet teveel suikers/zetmeel voert met de merriebrok. Het paard kan dit slecht verwerken en bovendien worden andere voedingsstoffen daardoor ook slechter opgenomen.

Hooi/ruwvoer is zoals bekend een absolute basis, maar ik vermoed ook (met degenen die dat eerder al hebben gezegd) dat jouw paard een andere ruwvoerbehoefte heeft dan de stalgenoten. Koudbloeden zijn sobere paarden die armer, vaak wat stengeliger hooi nodig hebben of het daar goed op doen. Het zijn gewoon heel efficiënte verteerders. Veel warmbloeden hebben ten opzichte van die sobere rassen ruwvoer nodig wat hoger is in voedingswaarde. Wat je dan op dit moment exact voert kun je eigenlijk alleen zuiver bepalen door een ruwvoeranalyse, al is de klinische beeld waarschijnlijk accuraat genoeg om van deze aanname uit te gaan.

Daarnaast is het goed om te beseffen dat, als een paard langer schraal is geweest, het vaak ook langer duurt voor dat allemaal weer is aangevuld. Zelf ben ik mijn merrie inmiddels bijna een jaar aan het revalideren en begint ze nu zo langzaam maar zeker op gezond gewicht te komen. Lucerne toevoegen aan het krachtvoer is wellicht ook een optie. Zit bovendien ook weer veel eiwit in, maar het stimuleert het paard ook om beter of in ieder geval heel goed te kauwen en bovendien stimuleert het de aanmaak van speeksel, waardoor de voedingsstoffen beter worden opgenomen.

Ik zou je vooral willen stimuleren om goed en kritisch naar jouw paard te blijven kijken en vooral scherp te blijven op alle factoren waar jij je nu op richt. Eventuele veranderingen die je doorvoert ook vooral even de tijd geven om effect te tonen, want dat zie je gewoon niet 1, 2, 3. Een paard kan in de regel vrij gemakkelijk gewicht verliezen maar veel moeilijker aanzetten. Waar jij je alleen niet blind op moet staren is dat je alleen spier aan kunt zetten wanneer er spek (vet) op zit. Spieren worden aangezet door ze te gebruiken/stimuleren tot er "spierpijn" ontstaat en ondertussen op een positieve energiebalans te gaan zitten (= meer eten dan je verbrand). Spierpijn moet je hier niet al te letterlijk opvatten. Wanneer zij een of twee maal per week haar spieren op een andere manier gebruikt dan wanneer ze op de weide staat, krijg je hele kleine scheurtjes in de spiervezeltjes en wanneer ze daarvan herstel (en in een positieve energiebalans zit) zal zij die spier sterker laten herstellen dan aanvankelijk het geval was.


Dank je... ik denk dat ik eerst even inderdaad de SP de kans moet geven om z'n werk te blijven doen.
Ik zal er nog 2 scheppen merrie brok aan toe voegen in de ochtend.
Het hooi kan ik op dit moment niks aan doen.
Belasten wil ik haar nog niet te veel.
Ik wil eerst wat energie erin hebben dus 2x per week een buitenritje van ongeveer 6 km in hoofdzakelijk stap en verder wat grondwerk vind ik meer dan genoeg.
Ik heb ondertussen geregeld dat ze meer op het gras mag. Zolang ik zelf maar op stal ben aangezien de stalhouder haar daar niet alleen wil hebben als zij weg is. (Logisch ook aangezien ze dan onrustig wordt)


Klinkt als een goed plan om de SP aan te vullen met een merrie- of ponybrok. Houd alleen wel in de gaten dat de totale hoeveelheid die je per keer geeft niet te groot is - de maag moet het wel aan kunnen. Is 2x daags SP met elk 1 schep merriebrok mogelijk? En geef het ook echt even minimaal 8 weken de tijd, steeds wisselen van voer is meestal niet zo goed en het heeft ook echt even tijd nodig. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:53 



 
Profiel   

Jokonootje schreef
Ik ga het met de stalhouder overleggen, dat ze meer het gras op komt.
Het nadeel is wel dat ze dan alleen staat. De andere kwpn'er die er staat mag het gras niet op omdat die juist veel te snel veel te dik wordt.



Je benoemd dat ze onbeperkt hooi krijgt.
Maar samem. Loopt met koudbloeden (aanleg voor snel dik worden, sobere rassen) en een kwpn die snel dik word.

Heb je een hooi analyse?
Als jij onbeperkt schraal hooi voert ga je haar nooit op gewicht krijgen. Ruwvoer is je basis en krachtvoer je aanvulling.

Als ze niet aankomt. Op senioren priores weet ik bijna zeker dat je ruwvoer veel te schraal is..

Ik zou een huisvesting voor haar revaliseren waarbij ze voldoende voedingsrijk hooi kan eten. (laat je hier goed om adviseren) en vul dat aan met passend krachtvoer doormiddel van een hooi analyse. Dan herken je je paard niet weer.

Ook niet elk paard gaat goed op 24/7 buiten met schuilstal (heb dit zelf ook aan huis, dus ben er fan van) maar niet elk paard vind hier zijn rust, waardoor ze ook afvallen, dan zou snachts op stal een goede oplossing bieden.

En is er mestonderzoek gedaan? Gericht op haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 22:26 



 
Profiel   

Mariljo schreef
De voertips zijn al flink gegeven maar wat iemand ook al zei, ik zou haar snachts op stal zetten. Kost in mijn ogen en wat ik zie aan onze ponys veel energie. En kan ze ook op haar eigen tempo haar eigen hooi eten, zonder dat ze het tempo van de koudbloeden bij moet houden, weet niet of zij veel sneller eten en of ze een baasje is in de wei die toch wel aan haar eten komt? Esparcettebrokjes geweekt werkt vaak ook wel goed om ze wat voller te krijgen.


Op stal alleen is geen optie.
Dat kost nog meer energie. Ze wil bij de kudde buiten staan. Alleen de hoog drachtige merries staan op stal s nachts.
Zij moet dan in de andere schuur staan dat vind ze echt niet oké.
Er wordt op meerdere plekken gevoerd zodat iedereen rustig kan eten en geen enkel paard wat te kort komt.
Er heerst een prima verdeling ze staat als een na laatste in de rangorde maar dat vindt ze prima. Het is geen leider, dat zit gewoon niet in haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 22:27 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
Jokonootje schreef
Ik ga het met de stalhouder overleggen, dat ze meer het gras op komt.
Het nadeel is wel dat ze dan alleen staat. De andere kwpn'er die er staat mag het gras niet op omdat die juist veel te snel veel te dik wordt.



Je benoemd dat ze onbeperkt hooi krijgt.
Maar samem. Loopt met koudbloeden (aanleg voor snel dik worden, sobere rassen) en een kwpn die snel dik word.

Heb je een hooi analyse?
Als jij onbeperkt schraal hooi voert ga je haar nooit op gewicht krijgen. Ruwvoer is je basis en krachtvoer je aanvulling.

Als ze niet aankomt. Op senioren priores weet ik bijna zeker dat je ruwvoer veel te schraal is..

Ik zou een huisvesting voor haar revaliseren waarbij ze voldoende voedingsrijk hooi kan eten. (laat je hier goed om adviseren) en vul dat aan met passend krachtvoer doormiddel van een hooi analyse. Dan herken je je paard niet weer.

Ook niet elk paard gaat goed op 24/7 buiten met schuilstal (heb dit zelf ook aan huis, dus ben er fan van) maar niet elk paard vind hier zijn rust, waardoor ze ook afvallen, dan zou snachts op stal een goede oplossing bieden.

En is er mestonderzoek gedaan? Gericht op haar?


Ik ga nu eerst de SP even de kans geven,en haar meer op het gras zetten.
Voor de 4e keer :D op stal s nachts kost haar nog meer energie. Ze eet niks en draait alleen maar rondjes. In de weide staat ze rustig met de rest van de kudde die buiten blijven

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 22:28 



 
Profiel   

Hoe fijn je plekje ook is, het zou kunnen dat het niet de ideale plek voor jouw paard is. Hou dat even ergens in je achterhoofd als meer krachtvoer niet helpt. Arm hooi is gewoon niet altijd ideaal. Dus met 's nachts op stal en rijker ruwvoer wordt in dit geval hoogstwaarschijnlijk bedoeld dat je moet kijken of dit eventueel te realiseren is op je huidige plek of anders op een andere plek. Mijn paard kan ook echt niet alleen op stal staan (of buiten), maar samen met de hele kudde naar binnen 's avonds gaat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 22:32 



 
Profiel   

Celebi schreef
Hoe fijn je plekje ook is, het zou kunnen dat het niet de ideale plek voor jouw paard is. Hou dat even ergens in je achterhoofd als meer krachtvoer niet helpt. Arm hooi is gewoon niet altijd ideaal. Dus met 's nachts op stal en rijker ruwvoer wordt in dit geval hoogstwaarschijnlijk bedoeld dat je moet kijken of dit eventueel te realiseren is op je huidige plek of anders op een andere plek. Mijn paard kan ook echt niet alleen op stal staan (of buiten), maar samen met de hele kudde naar binnen 's avonds gaat prima.



Vast, maar ik ga haar niet zomaar verplaatsen er zijn redenen genoeg om haar te houden waar ze nu staat. Als ik straks desnoods zelf hooi in koop is dat vast te realiseren.
Maar ik zal moeten bedenken en regelen hoe ik dat ga doen.

Maar ik ga nu eerst de SP de kans geven en het gras ophogen. Verplaatsen levert ook weer stress op. Al met al staat ze hier nu dik 4 maand. En zal het ook even de tijd moeten geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 06:26 



 
Profiel   

Als ik de posts van TS lees, is het een stress gevoelig paard. Verhuizing, andere kudde, andere omgeving, allemaal factoren die veel stress opleveren bij zo'n paard.
Hoe is zij met poetsen bij de buik en opzadelen en singelen? Zou in mijn ogen ook een maagzweer kunnen zijn...


Laatst bijgewerkt door IwanLuver op 12-04-23 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 07:06 



 
Profiel   

Ik dacht bij het lezen ook aan maagzweren.
Zeker nadat ik bij een paard van een vriendin dat nooit een goede eter was en altijd snel afviel en moeilijk bijkwam, gezien heb wat het effect was van een fikse kuur omeprazol (nadat er bij dat paard idd ook flinke maagzweren gediagnosticeerd waren).
Paard ging voor het eerst van zn leven echt dooreten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 07:13 



 
Profiel   

Mijn oudje doet het helemaal niet goed op de SP.
Kon het goedkoop inkopen per halve pallet dus afgelopen winter toch geprobeerd. Maar ook weer vanaf gestapt.
Ik meng het nu zelf.
Bietenpulpbrok
Lucernebrok
En een muslie voor oudere paarden ik gebruik fytolin fibresenior.
Ze kwam meteen weer aan en ik kon minder er van voeren dan ik van de senior gaf.

Maar 1 schepje is wel heel erg weinig om je paard aan te laten komen.

Zou toch proberen om meerdere keren voer bij te geven. Maar dan ander voer. Mss lust ze de muslie die je door de SP geeft wel gewoon los en geef je daar nog een extra schep van.
Ik zou er ook lijnzaad olie door doen.
Maar mss is de subli omega 369 ook wel mooi om door je voer te mengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 07:25 



 
Profiel   

Jokonootje schreef
Mariljo schreef
De voertips zijn al flink gegeven maar wat iemand ook al zei, ik zou haar snachts op stal zetten. Kost in mijn ogen en wat ik zie aan onze ponys veel energie. En kan ze ook op haar eigen tempo haar eigen hooi eten, zonder dat ze het tempo van de koudbloeden bij moet houden, weet niet of zij veel sneller eten en of ze een baasje is in de wei die toch wel aan haar eten komt? Esparcettebrokjes geweekt werkt vaak ook wel goed om ze wat voller te krijgen.


Op stal alleen is geen optie.
Dat kost nog meer energie. Ze wil bij de kudde buiten staan. Alleen de hoog drachtige merries staan op stal s nachts.
Zij moet dan in de andere schuur staan dat vind ze echt niet oké.
Er wordt op meerdere plekken gevoerd zodat iedereen rustig kan eten en geen enkel paard wat te kort komt.
Er heerst een prima verdeling ze staat als een na laatste in de rangorde maar dat vindt ze prima. Het is geen leider, dat zit gewoon niet in haar.


Dat alleen op stal staan niet gaat had ik gemist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 09:16 



 
Profiel   

Rongyos schreef
Ik gaf mijn oudje toen hij wat te slank werd een paar winters geleden op een bepaald moment 2x per dag Seniores (de hoeveelheid was teveel om in 1 voerbeurt te geven). Omdat ik merkte dat hij het later wat minder lekker begon te vinden mengde ik er wat Fibrebeet in en gaf ik er wat wortels of een appel bij, lijnzaadolie.
En bij 1 van de 2 porties Bodybuilder van Mijten. En een scheut warm water, dat vind hij echt heeeeeeeeel lekker en qua dikte is hij nogal kritisch. Hij slurpt het graag ,dus wat meer water dan staat aangegeven. Terwijl zijn weidemaatje het liefst het wat 'droger' heeft (uiteraard voldoende geweekt).

Verder 24/7 op de wei, onbeperkt ruwvoer én wat hem heeft geholpen; deken op. Alle winters erna heeft ie een jas aan en nu heeft ie met de nog frisse winderige nachten een dunnere jas aan. En hij doet het heel goed als 29 jarige.

Eerder met een ander paard ook goede resultaten bereikt met "paardenmeel" van Dungense Molen, en van Horsefood is er MultiBeet Senior-Mix dat schijnt ook goed aan te zetten. Die van mij vindt die helaas helemaal
niet lekker (nog ruim een halve zak over als iemand interesse heeft....)



Hier diezelfde ervaring. Met Multibeet-senior (2x 2kg per dag, gaat wel om paard van inmiddels 600kg) en paardenmeel (2x 500g/1kg door de multibeet) onze te magere volbloed heel goed op gewicht gekregen.
Daarnaast de Florian growth ruwvoermix als ondersteuning, heel fijn/goed spul.

En kijk daarnaast naar de basis van ruwvoer die op stal gegeven wordt, is daar nog iets in mogelijk? Vb voordroog ipv hooi. Of ander hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 10:44 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Het ruwvoer kan je aanvullen met Hartog senior. Deze is ook hoog in eiwitten en is geschikt als volledig ruwvoer vervanging.

Nu mijn paard goed staat op gewicht geef ik de Hartog senior bij ipv de luzerne. De luzerne is grover de senior is zachter van structuur en wordt ook liever gegeten door mijn paard.

Janderegelaa ik ben het niet eens met je. Zonder vetjes kan je geen spieren bouwen. Als je dan gaat trainen met een schraal paard bouw je niks op, dan gaat het paard alle energie verbruiken en de spieren die hij heeft ook aanspreken en dus afbreken.

Dit wil ik graag even ontkrachten. Het is namelijk niet mogelijk om vetten om te zetten in spierweefsel. Het bevat namelijk geen stikstof en kan ook niet omgezet worden in aminozuren (hetgeen jouw lichaam nodig heeft om spieren aan te zetten). Bovendien werkt het lichaam ook niet zo dat aan het einde van de dag de balans wordt opgemaakt. Als jij over het geheel in een positieve energiebalans zit, zet je gewicht aan. It's as easy as calories in versus calories out. Spieren worden ontwikkeld door het herstel na inspanning en daarvoor gebruikt het aminozuren wat het lichaam omzet in eiwitten. Het verbranden van vet (of in een ernstig geval spiermassa, maar dit is in de meeste gevallen bijna niet mogelijk) is alleen mogelijk bij een negatieve energiebalans (= minder eten dan er wordt verbrand).

Je zou zelfs kunnen stellen dat de aanwezigheid van vet in verhouding tot de doelstelling van aanzetten een negatief effect heeft. Het is namelijk gewicht wat meegedragen moet worden en daardoor het basismetabolisme verhoogt. Dit werkt voor mensen niet anders dan bij dieren. Wanneer vet al wel aanwezig is, kan het wel door het lijf worden aangesproken als energiebron, maar dit is alleen in de beginfase vanaf onbelast naar lichte inspanning/verhoging van inspanning.

Jokonootje schreef
Dank je... ik denk dat ik eerst even inderdaad de SP de kans moet geven om z'n werk te blijven doen.
Ik zal er nog 2 scheppen merrie brok aan toe voegen in de ochtend.
Het hooi kan ik op dit moment niks aan doen.
Belasten wil ik haar nog niet te veel.
Ik wil eerst wat energie erin hebben dus 2x per week een buitenritje van ongeveer 6 km in hoofdzakelijk stap en verder wat grondwerk vind ik meer dan genoeg.
Ik heb ondertussen geregeld dat ze meer op het gras mag. Zolang ik zelf maar op stal ben aangezien de stalhouder haar daar niet alleen wil hebben als zij weg is. (Logisch ook aangezien ze dan onrustig wordt)

Lijkt mij een prima vertrekpunt :)

Ik ben benieuwd hoe het er inmiddels voor staat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:11 



 
Profiel   

We hebben haar in eerste instantie op 4x per dag 1,5 schep SP gegeven met twee keer per dag een schep merriebrok erbij en een schep luzerne, vloeibare vitamines erbij. We hebben in rap tempo het gras opgebouwd. In het begin wilde ze amper eten maar ze heeft het echt moeten leren eten
Sinds 3 weken ben ik haar weer aan het belasten. Vooral naar buiten en lekker samen op pad. Veel stappen en her en der eens een stukje galop.
Ze wordt er helemaal blij van.

Qua kilo's is ze flink aangekomen en de spieren beginnen ook heel langzaam vorm te krijgen. Alleen de bovenlijn blijft nog wat achter maar die trekt pas als laatste bij dus ik wil gewoon te snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:39 



 
Profiel   

Aankomen kost tijd bij paarden :j dat klopt idd.
En wat betreft de bespiering, een merrie zet dat van nature al minder makkelijk aan. Ik heb geen idee hoe oud ze inmiddels is, maar voor t zelfde geld telt dat ook al mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen