Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zeer schraal paard laten aankomen

 
Profiel   

ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die tips op tricks hebben.
In januari dit jaar heb ik Chelsea gekocht.
Ze was mager, onbespierd en een project dat wist ik toen we haar kochten.
Ondertussen hebben we de dierenarts haar laten bekijken die kon niks bijzonders vinden (ook geen afwijkingen in het bloed), de tandarts is geweest (twee wolfskiezen getrokken en wat onregelmatigheden in het gebit weggewerkt), fysiotherapeut is geweest die gaf aan dat ze wel wat gespannen was in het lijf maar ze heeft haar nu twee keer behandeld met de laser en accupunctuur en mij wat oefeningen mee gegeven, zadelmaker erbij gehad en het zadel lag voor nu prima.
Hoefsmid is geweest en die heeft haar voor bekapt. Achter lukte niet omdat ze verkrampt.
We hebben hier de afgelopen weken hard op geoefend en vanuit alle rust kan ik haar achterbenen nu wel optillen en uitkrabben.

We hebben haar in januari ook direct verhuisd naar de stalling, ze staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Ze staat in een kudde met nog 4 andere merries (waarvan 3 koudbloeden), en twee ruinen (2 koudbloeden).
Ze heeft altijd ruwvoer tot haar beschikking en het gras wordt nu ook weer langzaam opgebouwd.
Ik voer haar nu 1x per dag seniores priores (1 schep) bij met een schep muesli (anders eet ze het niet)
En ze krijgt wat extra vitamines van Liquihorse bij gevoerd.
Verder belasten we haar amper, hooguit twee keer in de week onder het zadel een ritje buiten (90% stap en 10% draf) meestal is dat met mijn dochtertje in het zadel.
Zelf ben ik wat met grond werk met haar bezig. Maar ik wil haar zelf zo min mogelijk belasten omdat ze aan moet zetten en niet moet verbruiken.
Maar ze komt niet voldoende aan vind ik. Ik heb vorige week een mest onderzoek laten doen en daar is verder niks bijzonders uit naar voren gekomen.
Ik vind haar zeer schraal, Ik weet uit haar geschiedenis dat ze eigenlijk nooit vol is geweest dus dat het een uitdaging wordt.
Het is een moeilijke eter, 2x per dag seniores priores geprobeerd maar de tweede keer laat ze gewoon staan.

Zijn er nog mensen met tips? Zou zonnebloem olie nog een optie zijn om toe te voegen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 10:47 



 
Profiel   

Hier ook altijd heel veel moeite gehad met aan laten komen bij een schraal paard. Inmiddels lijkt het alsof ik het juiste dieet heb gevonden wat voor hem werkt en wat hij ook lust (Vrij moeilijke eter). Die van mij staat op vitalbix, nu zonder extra omdat hij er nu goed uit ziet maar als hij weer wat schraler wordt krijgt hij of de vitalbix slobber of van pavo fibrebeet extra. Fibrebeet eet hij wat lastiger en mix ik al met muesli, de nutrimash van vitalbix vind hij wel heerlijk maar ik merk dat hij zeker in de winter even iets extra's nodig heeft.

Gaat hier ook om een paard dat heel hoog zat in spanning in zijn lijf. Wat daar heel goed bij heeft geholpen waardoor hij ook wat meer aan kon zetten doordat hij meer ontspannen was, is magnesium bijvoeren. Dat heeft hier echt een wereld van verschil gemaakt dus dat is zeker een aanrader om te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 10:54 



 
Profiel   

Zoek het vooral in vetten en eiwitten.
Basis is je ruwvoer. Dat zou ik aanvullen met een balancer. Daarnaast gerichter aanvullen met eiwit en vet. Denk aan Coolstance Copra, Fiberbeet, luzerne, Agrobs Myo flakes, esparcette. En zo is er nog wel meer voer. Ook kun je inderdaad magnesium bij geven voor de spierspanning.
Je zou ook voedingsadvies kunnen overwegen, zodat je echt een advies op maat krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 10:58 



 
Profiel   

Mariska_vD schreef
Hier ook altijd heel veel moeite gehad met aan laten komen bij een schraal paard. Inmiddels lijkt het alsof ik het juiste dieet heb gevonden wat voor hem werkt en wat hij ook lust (Vrij moeilijke eter). Die van mij staat op vitalbix, nu zonder extra omdat hij er nu goed uit ziet maar als hij weer wat schraler wordt krijgt hij of de vitalbix slobber of van pavo fibrebeet extra. Fibrebeet eet hij wat lastiger en mix ik al met muesli, de nutrimash van vitalbix vind hij wel heerlijk maar ik merk dat hij zeker in de winter even iets extra's nodig heeft.

Gaat hier ook om een paard dat heel hoog zat in spanning in zijn lijf. Wat daar heel goed bij heeft geholpen waardoor hij ook wat meer aan kon zetten doordat hij meer ontspannen was, is magnesium bijvoeren. Dat heeft hier echt een wereld van verschil gemaakt dus dat is zeker een aanrader om te proberen.


Ik heb de brok van vitalbix ook staan maar ze is er niet gek op. Ze vind de merriebrok van de stalhouder vele malen lekkerder. Magnesium voer ik inderdaad ook bij. Maar dit was meer ingezet op het krampbeen. Ik merk hier wel duidelijk verbetering in.

Ik vind het lastig hoor. Alle paarden op stal worden snel veel te dik. En ik krijg er amper een paar kilo bij op.
Ze heeft ook spieren nodig maar ik kan niet beginnen met spieropbouw als er geen spek op het lijf zit vindt ik. Het is een balans die ik erg lastig vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 11:00 



 
Profiel   

Ik zou kiezen voor een advies op maat voor jouw paard, zoals Daihyo zegt.

Dingen uitproberen kost ook geld en is weggegooid geld als het niet werkt. Ik zou dat liever uitgeven aan een gedegen advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 11:01 



 
Profiel   

Je zou je arts nog even kunnen vragen of ze controleren op leverbot. Zeker als ze in de buurt van drassige weides staan / hebben gestaan.

Heb daar hier op Bokt vaker iets van gezien. Paard ook niet dikker te krijgen: behandelen tegen leverbot en je herkent het paard niet meer.

En met die spierspanning: leer masseren / ga masseren. Dat hielp bij de mijne ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 11:10 



 
Profiel   

kijk ook hier voor tips
[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

en ik zou als het paard straks volledig in goed gras komt te staan er nu helemaal niks meer extra in doen.
beter dat ze rustig aan bijtrekken dan dat ze te snel gaan waar ze ook weer problemen van kunnen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 11:33 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Je zou je arts nog even kunnen vragen of ze controleren op leverbot. Zeker als ze in de buurt van drassige weides staan / hebben gestaan.

Heb daar hier op Bokt vaker iets van gezien. Paard ook niet dikker te krijgen: behandelen tegen leverbot en je herkent het paard niet meer.

En met die spierspanning: leer masseren / ga masseren. Dat hielp bij de mijne ook goed.



qua spierspanning; ik heb vanuit de fysio oefeningen mee gekregen en daar zitten ook een aantal massage technieken bij. Die pas ik al bijna 4 maand toe nu en dat helpt goed. In Mei komt ze weer om haar weer helemaal door te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 11:35 



 
Profiel   

Gezien je met koudbloeden staat.. is je ruwvoer waarschijnlijk " mager" is er de mogelijk heid tot " vetter" ruwvoer bij voeren bv op stal snachts..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 11:41 



 
Profiel   

Meest logische optie is meer gras en/of rijker hooi voeren. En vergis je ook niet in hoeveel tijd zulke dingen kosten. Ze gaan van afvallen, naar stabiel, naar bijkomen. Niet in een keer van afvallen naar bijkomen.

Verder nog een ouderwetse tip: gemelasseerde bolkaf toevoegen aan het voer. (bolkaf wordt ook wel vlaskaf of lijnzaaddoppen genoemd). Dit bevat veel de melasse (dus suiker), waardoor het erg smakelijk is. Is het gezond voer, niet direct en zeker niet op zichzelf staand :n Maar als je hiermee wél die extra portie senior priores er in krijgt is dat ook wat waard :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 11:55 



 
Profiel   

Het gras op.
Heb er hier 2 gehad die bekend stonden om snel mager te zijn.
Dat was na een half jaar niet meer te zien :)

Maar deze 2 paarden zouden nu hier met mijn koudbloed paarden niet meer passen.
En denk dan ook dat hij wat dat betreft nu tussen de koudbloeden met vaak toch suikerarm hooi niet tot zijn recht komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 11:59 



 
Profiel   

Ik voer mijn tinker (die door zijn oude gebit wat minder hooi kan eten en daardoor in de winter invalt) wat seniores priores gemengd met maïs-lijnzaad brok van van Gorp. Fijne, betaalbare brok waar ze van aankomen en die graag gegeten wordt, en ook nog fijn is in de ruiperiode vanwege het lijnzaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 12:09 



 
Profiel   

Ik ga het met de stalhouder overleggen, dat ze meer het gras op komt.
Het nadeel is wel dat ze dan alleen staat. De andere kwpn'er die er staat mag het gras niet op omdat die juist veel te snel veel te dik wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 12:10 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Het gras op.
Heb er hier 2 gehad die bekend stonden om snel mager te zijn.
Dat was na een half jaar niet meer te zien :)

Maar deze 2 paarden zouden nu hier met mijn koudbloed paarden niet meer passen.
En denk dan ook dat hij wat dat betreft nu tussen de koudbloeden met vaak toch suikerarm hooi niet tot zijn recht komt.

Ik ga hierin mee.

Het probleem is imo dat de andere paarden heel sober zijn en de jouwe niet. Voor een deel is je probleem te verhelpen met rijker ruwvoer, en dan veel.

FibreBeet werkt hier super, maar ik gaf er 1,5 schep (droge stof) van per dag. Verder 2 kg brok en een grote schep luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 13:16 



 
Profiel   

Gaat dit om de merrie waarmee je wilt fokken? Want ik zou dat dan ten eerste even laten, dat kost zoveel energie voor een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 13:21 



 
Profiel   

Als ze elkaar nog een beetje kunnen zien is het meestal geen probleem als ze een paar uur in hun eentje op het gras staan hoor.. Als het van je stalbaas mag zou ik dat zeker proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 13:23 



 
Profiel   

Januari gekocht, al schraal, en ook verhuisd naar 24/7 buiten. De verhuizing alleen al is erg stressvol en kunnen ze flink van afvallen. Een nieuwe kudde idem, maar vergis je ook niet dat 24/7 buiten een flinke aanslag kan zijn de eerste periode. Zeker omdat je verhuisd bent in een paar hele natte maanden is het niet gek dat er nog niet veel bijgekomen is. Als je al meer vulling ziet is dat eigenlijk gewoon al een goed teken denk ik. Daarnaast is het ook nog de vraag of de schraalheid in vet is of vooral bespiering. Voor het eerste is weinig doen natuurlijk goed, maar voor spieropbouw moet je daadwerkelijk trainen.

Als laatste ga ik mee in wat hierboven gezegd is. Waarschijnlijk voeren ze arm ruwvoer. Niet elk paard kan daar goed tegen. Mijne viel enorm af van een jaar op graszaadhooi. Tot het heupbot en de ribben door de wintervacht naar buiten staken zeg maar. Verhuisd en na 2 weken op rijk voordroog zag ik hem opeens weer helemaal opknappen. Uiteraard zaten daar nog een hoop andere factoren bij, maar ik denk dat het ruwvoer echt een heel groot aandeel had, omdat je gewoonweg veel eiwitten en energie mist per kilo ruwvoer. Die zijn bijna niet op te vangen met brok. Geloof dat ik het eens had uitgerekend dat mijn D ponytje 3,5 kilo aan heel rijk sportbrok nodig had om het energieverschil in het graszaadhooi en kuil op te vangen. Puur energiewise dan he, al die andere bijstoffen zouden natuurlijk enorm veel zijn voor een kleine pony. Nu met rijk ruwvoer voer ik hem voor het idee een halfje muesli per dag om de vitaminebrok en supplementen door te mengen. Soms een handje Fibrebeet voor het lekkere. Ik kwam van hele scheppen van beide af in combinatie met veel olie en extra sojaschroot. Onderschat de kracht van passend ruwvoer dus niet! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 13:27 



 
Profiel   

Ik denk eigenlijk dat het type stalling op dit moment onvoldoende aansluit bij de behoefte van je paard. Het zou niet gek zijn als ze snachts op stal komt. Dan heeft ze waarschijnlijk meer rust en verbrandt ze ook minder energie. Heeft ze buiten wel een deken op? Want zeker de nachten zijn nog best koud. Qua voeding zou onbeperkt wat rijker hooi juist fijn zijn, maar dat gaat een stal met vooral koudbloeden je niet bieden vrees ik. Koudbloeden voer je vrij sober, dan is het al een echte uitdaging om onbeperkt hooi te voeren zonder dat de paarden moddervet worden.
Ik heb zelf wel fijne ervaring met merriebrok voeren trouwens, je zou kunnen kijken of je hier bijv 2x per dag 1 kilo van kan geven. En een goede scheut lijnzaadolie door het voer doen. Maar als de basis (hooi) onvoldoende voedzaam is, dan is het eigenlijk niet bij te voeren. En 4 kilo merriebrok per dag is ook niet gezond namelijk. Het zou mooi zijn als je de seniores kon ophogen, maar als ze het niet eet heb je daar ook niks aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 13:47 



 
Profiel   

Mijn draver was ook schraal. Je kon z'n ribben zien.

Eenmaal ik hem op stalling had staan ook zijn voer aangepast.
2x per dag een volle emmer luzerne, meusli voor jonge paarden aangevuld met Bodybuilder en uiteraard een groot net hooi.
Alles bijeen was het een eiwitrijk buffet.

[ img ]

Dit is hij nu
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 13:57 



 
Profiel   

Jokonootje schreef
ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die tips op tricks hebben.
In januari dit jaar heb ik Chelsea gekocht.
Ze was mager, onbespierd en een project dat wist ik toen we haar kochten.
Ondertussen hebben we de dierenarts haar laten bekijken die kon niks bijzonders vinden (ook geen afwijkingen in het bloed), de tandarts is geweest (twee wolfskiezen getrokken en wat onregelmatigheden in het gebit weggewerkt), fysiotherapeut is geweest die gaf aan dat ze wel wat gespannen was in het lijf maar ze heeft haar nu twee keer behandeld met de laser en accupunctuur en mij wat oefeningen mee gegeven, zadelmaker erbij gehad en het zadel lag voor nu prima.
Hoefsmid is geweest en die heeft haar voor bekapt. Achter lukte niet omdat ze verkrampt.
We hebben hier de afgelopen weken hard op geoefend en vanuit alle rust kan ik haar achterbenen nu wel optillen en uitkrabben.

We hebben haar in januari ook direct verhuisd naar de stalling, ze staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Ze staat in een kudde met nog 4 andere merries (waarvan 3 koudbloeden), en twee ruinen (2 koudbloeden).
Ze heeft altijd ruwvoer tot haar beschikking en het gras wordt nu ook weer langzaam opgebouwd.
Ik voer haar nu 1x per dag seniores priores (1 schep) bij met een schep muesli (anders eet ze het niet)
En ze krijgt wat extra vitamines van Liquihorse bij gevoerd.
Verder belasten we haar amper, hooguit twee keer in de week onder het zadel een ritje buiten (90% stap en 10% draf) meestal is dat met mijn dochtertje in het zadel.
Zelf ben ik wat met grond werk met haar bezig. Maar ik wil haar zelf zo min mogelijk belasten omdat ze aan moet zetten en niet moet verbruiken.
Maar ze komt niet voldoende aan vind ik. Ik heb vorige week een mest onderzoek laten doen en daar is verder niks bijzonders uit naar voren gekomen.
Ik vind haar zeer schraal, Ik weet uit haar geschiedenis dat ze eigenlijk nooit vol is geweest dus dat het een uitdaging wordt.
Het is een moeilijke eter, 2x per dag seniores priores geprobeerd maar de tweede keer laat ze gewoon staan.

Zijn er nog mensen met tips? Zou zonnebloem olie nog een optie zijn om toe te voegen?


Hoe zit het met eventuele wormbesmettingen?

Olie toevoegen kan zeker helpen, maar het zal vooral tijd nodig hebben als er verder niets onderliggends aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 14:03 



 
Profiel   

het nadeel van haar op stal zetten s nachts is dat ze non stop rondjes loopt in de stal.
Door omstandigheden heb ik haar s nachts een aantal keer op stal gehad en ze bleef maar draaien. De stallen zijn groot gelukkig maar het hooi in niet aangeraakt en de voerbak was ook vaak nog gevuld.
Daar heeft ze meer stress van dan in het land staan. Ze kwam er bezweet uit.

Ik ga voor nu proberen wat uren extra op stal door te brengen en haar extra op het gras te laten staan.
Ik ga wat meer eiwit en vet toevoegen aan haar voer. En me dus eens verdiepen in de Coolstance copra.
En een voedingsadvies aanvragen.
(niet perse in die volgorde overigens :D )


Laatst bijgewerkt door Jokonootje op 11-04-23 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 14:03 



 
Profiel   

Ik zou je paard sowieso wel ontwormen en niet blind afgaan op mestonderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 14:05 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Jokonootje schreef
.....


Hoe zit het met eventuele wormbesmettingen?

Olie toevoegen kan zeker helpen, maar het zal vooral tijd nodig hebben als er verder niets onderliggends aan de hand is.


Volgens de afgelopen twee mest onderzoeken is ze schoon.
Ze is in januari extra ontwormd omdat de vorige eigenaar dit niet op papier had staan. En volgende week wordt de hele stal ontwormd dus wordt zij ook weer mee genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 14:06 



 
Profiel   

Oke mestonderzoeken zeggen inderdaad niet altijd alles, maar dan wordt dat in ieder geval meegenomen.

Mocht ze mager blijven dan zou ik zeker kijken naar leverbot en malabsorptie problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 14:09 



 
Profiel   

Ik gaf mijn oudje toen hij wat te slank werd een paar winters geleden op een bepaald moment 2x per dag Seniores (de hoeveelheid was teveel om in 1 voerbeurt te geven). Omdat ik merkte dat hij het later wat minder lekker begon te vinden mengde ik er wat Fibrebeet in en gaf ik er wat wortels of een appel bij, lijnzaadolie.
En bij 1 van de 2 porties Bodybuilder van Mijten. En een scheut warm water, dat vind hij echt heeeeeeeeel lekker en qua dikte is hij nogal kritisch. Hij slurpt het graag ,dus wat meer water dan staat aangegeven. Terwijl zijn weidemaatje het liefst het wat 'droger' heeft (uiteraard voldoende geweekt).

Verder 24/7 op de wei, onbeperkt ruwvoer én wat hem heeft geholpen; deken op. Alle winters erna heeft ie een jas aan en nu heeft ie met de nog frisse winderige nachten een dunnere jas aan. En hij doet het heel goed als 29 jarige.

Eerder met een ander paard ook goede resultaten bereikt met "paardenmeel" van Dungense Molen, en van Horsefood is er MultiBeet Senior-Mix dat schijnt ook goed aan te zetten. Die van mij vindt die helaas helemaal
niet lekker (nog ruim een halve zak over als iemand interesse heeft....)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 14:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen