Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Graszaadhooi HEEL hoog in suiker; kan dit?

 
Profiel   

Ik heb een grote baal Graszaadhooi laten komen. Mooi spul.
Maar ik dacht: meten = weten... dus ingestuurd, en BAM! Suiker in het allerhoogste vakje.
Fourage gebeld, die vonden het wel heel opmerkelijk en hebben het ook ingestuurd.... resultaat: alles zo'n beetje in het laagste vakje.

Dus dezelfde partij, maar 2 volstrekt verschillende analyses.... tja.

Dus vraag 1: heeft iemand ook wel eens graszaadhooi bemonsterd en een heel hoog suikergehalte getroffen?
En opmerking 1: ik heb gevraagd of ze een hertest willen doen.... want het is uiteraard ook mogelijk dat de test niet goed gegaan/ gedaan is.

Enfin, zo denk je heeeeellll arm hooi te hebben... en vervolgens test je je een slag in de rondte.
Ik meen ook wel eens ergens gelezen te hebben dat in theorie hoge suikergehalten ins graszaadhooi mogelijk zijn...... maar kan dat dus nergens meer terugvinden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:24 



 
Profiel   

Geen idee! Wel vervelend. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:29 



 
Profiel   

Van graszaad hooi word altijd maar gedacht dat het armetierig suiker arm hooi is.
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn.
Goed dat je het getest hebt!
Wel heeeel vreemd dat hun analyse iets anders zegt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:29 



 
Profiel   

Is het daadwerkelijk graszaadhooi. Afkomstig van een perceel waar uit diezelfde partij eerst het graszaad is geoogst?
Ik zag hier in de omgeving laatst iemand heel enthousiast vertellen dat hij ''graszaadhooi'' had. Dat was de 2e snede van een blok waar ze al graszaad geoogst hadden. Zijn hooi was gewoon 2e snede hooi van ontzettend eenzijdig gras :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:30 



 
Profiel   

Ik heb hierover vorig jaar ook wel eens wat gelezen. Dat het inderdaad enorm kan verschillen door net meer zon/schaduw, net wat meer/minder bemesting/kalk of wat dan ook. Daarom kan het per baal van hetzelfde land enorm verschillen en moet je altijd meerdere stukjes van verschillende balen van dezelfde snede mengen voor een analyse. Maar vraag me nog steeds wel af of dat gemiddelde in the end dan echt nog een goed beeld geeft van de partij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:31 



 
Profiel   

Niet elke vierkante meter van dat gras heeft dezelfde omstandigheden gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:38 



 
Profiel   

Hoge suikergehaltes in graszaadhooi zijn absoluut mogelijk. Vooral het raaigras wil nog wel eens uitschieters hebben.
Ik voer ook sinds vorige herfst graszaadhooi en gezien ze dit toch wel heel lekker vinden en ze eerder te dik dan te mager worden, heb ik ook zo mijn twijfels bij de analyse. :+
Heb niet laten hertesten, maar geef wel beperkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:39 



 
Profiel   

Volgens mij heeft het tijdstip van het maaien (door de weersveranderingen de hele dag door, hoeveelheid zon, vocht, warmte etc) ook invloed op de hoeveelheid fructaan.
Zo kan een pak van het ene uiteinde van een stuk land compleet anders zijn dan een van het andere uiteinde vanwege de tijd die tussen het maaien zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:40 



 
Profiel   

Vorig jaar hebben wij in juni gehooid, stond het mooi in de aar en dat was direct na een periode met regen. Ons gras was laag in suiker.
In principe hadden wij ons hooi wel een maand af kunnen laten liggen want toen kwam er een hele droge periode na.
Als je tijden die periode maait gaat gras in stress want heeft water te kort en de suiker loeihard omhoog.
En juist dat gras waar dus het graszaad voor gebruikt is is meestal wel laat in het jaar gemaaid.

De test is vreemd.
Al heb je natuurlijk wel hooi pakken die bijvoorbeeld dichterbij de slootkant zijn geoogst, of in de schaduw van bomen. Dat gras heeft wellicht minder stress gehad dan dat je bemonsterd van een pak die midden van het veld af komt.
En dn zou je in theorie een andere uitslag kunnen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:42 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]
Dit zijn de analyses. Zelfde hooisoort (veldbeemd), zelfde partij. Zij hebben hun monster uit meerdere balen van ditzelfde hooi samengesteld.
Een beetje verschil snap ik..... maar zoveel verschil?????
Ergens vermoed ik dus dat de test niet goed gegaan is........

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:45 



 
Profiel   

Qimm schreef
Niet elke vierkante meter van dat gras heeft dezelfde omstandigheden gehad.

Dit is wel iets om in gedachten te houden. Ik heb de laatste jaren ook steeds verschillende balen en vroeg mijn leverancier dan ook of het een andere partij was. Hij vertelde me hetzelfde. Het kan nog al verschillen of je net langs de bomen zit, of de sloot of juist meer in het midden van weiland. Helemaal met die droge zomers valt het me op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:52 



 
Profiel   

Graszaad hooi is hooi van gras waar het zaad uitgehaald is, dus flink doorgegroeid. Is dit hooi wel zonder graszaad en flink doorgeschoten?

Ik heb wel eens een partij hooi, raaigras, gehad, snel groeiend met 27% suiker. Ik werd meteen gebeld door het testlab om meteen te stoppen met voeren. Dat grassoort schijnt zo hard te groeien dat ze 3 tot 4 x hooi kunnen oogsten per jaar. Meteen terug laten halen door fourage handel

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 16:34 



 
Profiel   

Ja, raaigras is echt productiegras.

Dit is alleen veldbeemd. En al het zaad is eruit inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 16:39 



 
Profiel   

Jessix schreef
Qimm schreef
Niet elke vierkante meter van dat gras heeft dezelfde omstandigheden gehad.

Dit is wel iets om in gedachten te houden. Ik heb de laatste jaren ook steeds verschillende balen en vroeg mijn leverancier dan ook of het een andere partij was. Hij vertelde me hetzelfde. Het kan nog al verschillen of je net langs de bomen zit, of de sloot of juist meer in het midden van weiland. Helemaal met die droge zomers valt het me op.


Marginale verschillen kan ik me best goed voorstellen.
Maar het ene extreme uiterste versus het andere is toch apart.
Nou, hopelijk is het mysterie vlot opgelost ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 18:26 



 
Profiel   

Het is zeker mogelijk, ik ben er ook al meer dan eens voor gewaarschuwd dat graszaadhooi nog steeds een hoog suikerpercentage kan hebben.
Hopelijk weet je snel meer. Anders zelf ook nogmaals een test doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 18:41 



 
Profiel   

De analyse van het graszaadhooi wat mijn paard vorig jaar kreeg (lees, dit was 1 analyse, dus momentopname) was toen ook gemiddeld aan suiker en volledig arm aan eiwitten en energie. Bij alles stond verder 'nutriënt aanvullen'. Vond ik ook wel gek eigenlijk dat juist het arme hooi nog gewoon gemiddeld suiker zou bevatten en de belangrijke bouwstoffen er dan weer niet in zaten. Maar dit is wel een extremere uitschieter. Als je van hun vraagt een nieuwe test te doen dan zou je eigenlijk van je eigen hooi ook een nieuwe test moeten doen om te kijken of er in 1 van beiden een fout zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 18:45 



 
Profiel   

Celebi schreef
De analyse van het graszaadhooi wat mijn paard vorig jaar kreeg (lees, dit was 1 analyse, dus momentopname) was toen ook gemiddeld aan suiker en volledig arm aan eiwitten en energie. Bij alles stond verder 'nutriënt aanvullen'. Vond ik ook wel gek eigenlijk dat juist het arme hooi nog gewoon gemiddeld suiker zou bevatten en de belangrijke bouwstoffen er dan weer niet in zaten. Maar dit is wel een extremere uitschieter. Als je van hun vraagt een nieuwe test te doen dan zou je eigenlijk van je eigen hooi ook een nieuwe test moeten doen om te kijken of er in 1 van beiden een fout zit.



Ik wilde inderdaad mijn eigen baal hertesten, want die heeft immers de onwenselijke waarden. Ik heb ze dat gisteren voorgesteld.
Ik heb er nu een mail achteraan gestuurd met het volgende voorstel:

Ps: ik zou een nieuw monster kunnen insturen. En wanneer die waarde volstrekt anders is dan het eerste door mij verstuurde monster is de eerste test dus foutief geweest en is restitutie misschien mogelijk?
En wanneer de resultaten gelijk zijn, zijn de kosten voor mezelf (of de leverancier).
Is dit een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 09:15 



 
Profiel   

Je hebt nu bij Pavo laten testen zo te zien, je zou ook via Havens kunnen insturen? Die sturen het net zo goed naar Eurofins Agro, maar je krijgt gedetailleerdere info terug en ze zijn net iets goedkoper :))

Ik betwijfel of Eurofins jouw eerste monster nog heeft liggen, dus je zult tóch een nieuw monster moeten nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 09:19 



 
Profiel   

Hooi van mijn baal gisteren ingestuurd voor hertest.
Ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 14:29 



 
Profiel   

Ik volg, ik zie best wat analyses van hooi en voordroog voorbijkomen op mijn werk, maar is voor rundvee. Wel best idd dat je een heranalyse laat doen. Maar ik zie dat "heel hoog" in suiker boven de 13% ligt, dan weet je eigenlijk nog niks, kan dan 13,5% zijn of 18%. Ik vind bijv. hooi met 13% suiker in een beperkt rantsoen voor een sportpaard niet zo verkeerd, ik zie er wel eens voorbijkomen van +17 a 18%, dat scheelt alweer een pak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 14:39 



 
Profiel   

Vandaar ook mijn suggestie om via Havens in te sturen, dan krijg je de percentages ipv de indicatie die Pavo geeft. Terwijl het in beide gevallen naar Eurofins gaat, en Havens net nog iets goedkoper is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 14:46 



 
Profiel   

Krijg je bij havens dan nog meer info dan dit?

(kan hem niet in img zetten)


https://www.paardenvoeders.nl/images/10 ... ltaat-.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 14:52 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Vandaar ook mijn suggestie om via Havens in te sturen, dan krijg je de percentages ipv de indicatie die Pavo geeft. Terwijl het in beide gevallen naar Eurofins gaat, en Havens net nog iets goedkoper is.


Volgende keer probeer ik Havens. Dank voor die tip!
Dit keer toch nog een keer PAVO gedaan omdat het bij Havens iets meer tijd kost.
Vitalbix ook eens geprobeerd, ziet er ook goed uit, maar duurde wel erg lang....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 14:56 



 
Profiel   

Ligt het er ook niet aan op welk tijdstip vd dag er gemaaid word? Smorgens is het suiker gehalte het hoogst daarom paardenhooi beter eind vd middag oogsten begreep ik altijd.
Wellicht je een baal uit de ochtend hebt!?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-23 15:56 



 
Profiel   

Heb je al een uitslag van de nieuwe test?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-23 11:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen