Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Schrikkerig/heet van Vitalbix?

 
Profiel   

Vitalbix staat hierom bekend. Je bent niet de enige hoor.
Ik vind het trouwens echt bizar hoe zó weinig brokjes zo’n giga effect kunnen hebben op een paard
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 11:46 



 
Profiel   

Hier geef ik ook de vitalbix met thimotee. Mijn shetlander van bijna 2 jaar kreeg eerst oerbalans, maar dat at ze niet. De vitalbix eet ze graag, maar ik vind dat ze niet goed in haar vacht zit en ze komt niet helemaal lekker door de rui.
Mijn andere shetlander heb ik pas 3 weken, maar zij eet de vitalbix niet graag.
Dus ik ben ook aan het kijken wat ik het beste kan gaan voeren. Het liefst iets wat niet in een enorme zak zit. Want 2 shetten van rond de 100 kilo per stuk eten niet zo veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 09:04 



 
Profiel   

TinkerTreas schreef
Hier geef ik ook de vitalbix met thimotee. Mijn shetlander van bijna 2 jaar kreeg eerst oerbalans, maar dat at ze niet. De vitalbix eet ze graag, maar ik vind dat ze niet goed in haar vacht zit en ze komt niet helemaal lekker door de rui.
Mijn andere shetlander heb ik pas 3 weken, maar zij eet de vitalbix niet graag.
Dus ik ben ook aan het kijken wat ik het beste kan gaan voeren. Het liefst iets wat niet in een enorme zak zit. Want 2 shetten van rond de 100 kilo per stuk eten niet zo veel.


Marstall force is ook in 4 kg emmertjes verkrijgbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 10:37 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
TinkerTreas schreef

Marstall force is ook in 4 kg emmertjes verkrijgbaar


Ja dat zag ik inderdaad. En agrobs in 3 kg emmers. Dus ik denk dat ik 1 van die 2 ga proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 10:46 



 
Profiel   

Herkenbaar, mijn redelijk onverstoorbare tank is met de Vitalbix met timothee heel ril (voor een Tinker dan hè :)) ) onder het zadel. Als ik op stap gaat ze snurkend de bak door. Ze heeft echt bergen energie, maar hele rusteloze energie. Het is wel alleen met rijden, met wandelen is ze gewoon zichzelf. Het maakt met rijden niet uit wie er op stapt, ze blijft ‘heet’.

Vanwege haar CPL mag ze geen luzerne, marstall force zou dan dus een optie kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 10:59 



 
Profiel   

Ik voer graanvrij en absoluut luzerne vrij Ivm pssm-2. Ze gaat er fantastisch op. Heb er inmiddels 3 op stal staan. Mijn pssm-er, een gepensioneerd sportpaard en een draver. Alledrie gaan ze heel goed op force.

Ik geef er wel nog iets bij. Handje brokken, grasmix oid. Alleen de force ligt voor mijn merrie (zeer gevoelig typje) een beetje te zwaar op de maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 11:34 



 
Profiel   

Klinkt goed! Ze krijgt naast de Vitalbix al een handje fibermix bij het voeren, omdat het anders zo’n karig hapje is :)) Dus dat kan dan ook gewoon bij de Marstall.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 11:35 



 
Profiel   

Marstall Force en Agbrobs Naturmineral zijn beiden zonder luzerne :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 12:04 



 
Profiel   

Die van mij werd wild van Psylliummash met timothee. Normaal eet hij Pavo Vital en dat gaat wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 12:14 



 
Profiel   

Bedankt voor dit topic mijn paard was de laatste maand ook extreem schrikkerig nu is ze wel erg alert van zichzelf. Maar ik had al bijna een afspraak gemaakt bij de dierenarts om haar ogen te laten testen. Ze sprong voor niks opzij was heel gespannen ook zonder zadel vond ik dat. En laat ik nou voor 1 x de vitalbix met Timothy besteld hebben. X een ander smaakje....
Ik heb even een week geen balancer gedaan en haar gedrag is enorm verbeterd. Ze is niet meer schrikkerig en als ze nu een x schrikt dan is er ook echt iets.
Met de vitalbix daily compleet was er overigens niks aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 06:13 



 
Profiel   

De Timothy is ook daily complete. Alleen een andere grondstof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 06:15 



 
Profiel   

Muze schreef
De Timothy is ook daily complete. Alleen een andere grondstof.


Idd Maar die met Timothy wordt ze dus heel heet van. Die zonder Timothy geen last gehad van schrikkerig gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 06:28 



 
Profiel   

HeyLia schreef
Muze schreef
De Timothy is ook daily complete. Alleen een andere grondstof.


Idd Maar die met Timothy wordt ze dus heel heet van. Die zonder Timothy geen last gehad van schrikkerig gedrag.

Maar ligt het dan aan de timothy of aan de grondstof?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 07:46 



 
Profiel   

De Timothy is de grondstof. Bij de andere is dat luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 07:57 



 
Profiel   

Ik heb Feyre nu op Marstall Force staan maar ze is mogelijk nog drukker dan dat ze was op de Vitalbix := Misschien heeft het even tijd nodig? Ze staat nu een goede week op de MF.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:05 



 
Profiel   

Ik had het tegenovergestelde, langzaam omgezet naar de Active+ en mijn paard werd zo traag als dikke stront heb de zak opgevoerd en weer omgezet naar z’n oude voer… :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:02 



 
Profiel   

HeyLia schreef
Bedankt voor dit topic mijn paard was de laatste maand ook extreem schrikkerig nu is ze wel erg alert van zichzelf. Maar ik had al bijna een afspraak gemaakt bij de dierenarts om haar ogen te laten testen. Ze sprong voor niks opzij was heel gespannen ook zonder zadel vond ik dat. En laat ik nou voor 1 x de vitalbix met Timothy besteld hebben. X een ander smaakje....
Ik heb even een week geen balancer gedaan en haar gedrag is enorm verbeterd. Ze is niet meer schrikkerig en als ze nu een x schrikt dan is er ook echt iets.
Met de vitalbix daily compleet was er overigens niks aan de hand.

Heb je je ruwvoer weleens laten testen?

Ik denk namelijk dat timothee niet de verklaring is, wel dat er onvoldoende magnesium in de bodem zit, en dus ook niet in het gras en hooi. De verhouding calcium/fosfor in de timothee variant klopt niet, die is geen 2:1 maar 2:0,8. Die in de Daily Complete klopt wel, die is 2:1. En als calcium en fosfor niet in balans zijn, is magnesium moeilijker op te nemen, en een tekort aan magnesium geeft een schrikkerig paard.

Ik denk dat daar de verklaring zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:10 



 
Profiel   

Avalanche schreef
HeyLia schreef
Bedankt voor dit topic mijn paard was de laatste maand ook extreem schrikkerig nu is ze wel erg alert van zichzelf. Maar ik had al bijna een afspraak gemaakt bij de dierenarts om haar ogen te laten testen. Ze sprong voor niks opzij was heel gespannen ook zonder zadel vond ik dat. En laat ik nou voor 1 x de vitalbix met Timothy besteld hebben. X een ander smaakje....
Ik heb even een week geen balancer gedaan en haar gedrag is enorm verbeterd. Ze is niet meer schrikkerig en als ze nu een x schrikt dan is er ook echt iets.
Met de vitalbix daily compleet was er overigens niks aan de hand.

Heb je je ruwvoer weleens laten testen?

Ik denk namelijk dat timothee niet de verklaring is, wel dat er onvoldoende magnesium in de bodem zit, en dus ook niet in het gras en hooi. De verhouding calcium/fosfor in de timothee variant klopt niet, die is geen 2:1 maar 2:0,8. Die in de Daily Complete klopt wel, die is 2:1. En als calcium en fosfor niet in balans zijn, is magnesium moeilijker op te nemen, en een tekort aan magnesium geeft een schrikkerig paard.

Ik denk dat daar de verklaring zit.



Bedankt voor de tip. En nee heb ik nog niet gedaan en dat wil ik nog wel. Maar wel opvallend dat als ik stop met de vitalbix het na een week al veel beter is wat schrikken betreft. Maar ik zal het hooi volgende week opsturen ben wel benieuwd wat erin zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:13 



 
Profiel   

Dat kan goed hoor, want magnesium wordt vrij snel opgenomen als de onbalans weer weg is. Waarschijnlijk is je mineralenblok wel in verhouding :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen