Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schrikkerig/heet van Vitalbix?

 
Profiel   

Mkango schreef
Avalanche schreef
Een gedachte van mij he: kan het ook zijn dat de paarden frisser en heter worden omdat ze nu wel genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgen? Ik hoor vaak van mensen die Engelse Volbloeden kopen, dat ze zo braaf zijn en rustig. En dan ga je die paarden goed voeren, worden ze voller, maar krijgen ze binnen wat ze nodig hebben en zijn ze ineens niet meer zo braaf :=
Maar dan heb je het over graatmagere paarden die naar een normaal gewicht gevoerd worden (en nog steeds wel braaf kunnen zijn, alleen niet zo doods), niet over Hollands welvaren dat een extra handje krijgt. :=

Klopt hoor, alleen heb ik het idee dat "braaf" en "doods" min of meer synoniem zijn voor sommige mensen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 20:53 



 
Profiel   

Ik ben een echte Vitalbix fan. Ik heb een PRE en een arabier en ze doen het allebei goed op Vitalbix. Ik moet er wel bij zeggen dat het het allebei best wel hete paarden van zichzelf zijn. Maar ze reageren niet anders op Vitalbix dan op bijvoorbeeld Pavo. Wat ik vooral fijn vindt aan Vitalbix is dat alles erin zit wat ze als aanvulling nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 20:55 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Die van mij gingen ook zand likken, dus ik vermoed eerder een tekort dan genoeg.


Dat deed de mijne ook, ik heb het een paar jaar gevoerd en ben toen overgestapt op gastro plus brok en nou likt ie geen zand meer. Ik merk in gedrag trouwens geen verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 21:03 



 
Profiel   

Mijn haf is ook heel anders nu ie niet meer op vitalbix staat. Hij was in het najaar soms echt gevaarlijk te rijden...schrikken omdraaien en keihard wegrennen, en dat in een rap tempo.

Hij staat nu al ff op pavo vital en geen last meer gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 22:24 



 
Profiel   

Hier idem. Uiteraard gestopt waarna zijn gedrag gelijk weer normaliseerde.

Jammer want het leek me een mooi product!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 23:14 



 
Profiel   

Ik hoor het vaker, verschilt echt per paard en vitaminebrok. Heb er ook zat gehoord van zand eten en invallen op vitalbix, anderen doen het er mega goed op.

Zo heeft elk product wat. Mijn paard ziet ze vliegen op de pavo vital, voor een ander paard kan het wel werken

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 23:18 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Een gedachte van mij he: kan het ook zijn dat de paarden frisser en heter worden omdat ze nu wel genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgen? Ik hoor vaak van mensen die Engelse Volbloeden kopen, dat ze zo braaf zijn en rustig. En dan ga je die paarden goed voeren, worden ze voller, maar krijgen ze binnen wat ze nodig hebben en zijn ze ineens niet meer zo braaf :=

Die zullen er idd ook echt wel zijn.

Mijn merrie stond al een jaar of 2 op de metazoa en kreeg plots een schizofreen paard. In die periode waren er meer klachten met hetzelfde probleem. Mogelijk wat veranderd toen.

Op de Vital box compleet contra, energie 0,0
Pavo vital doet ze het top.

Overigens maakt dat de andere merken niet slecht, maar niet het geschikte voer voor mijn paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 23:40 



 
Profiel   

Die van mij werd ook erg heet en ging zelfs zijn eigen mest opeten. Na het stoppen met voeren van de daily is dit ook gelijk gestopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 00:38 



 
Profiel   

Die van mij werd helemaal leip op vitalbix! Ik heb de daily complete timothee gegeven omdat ie van luzerne al helemaal tot het gaatje gaat, later ook de active+ en hij werd echt staatsgevaarlijk. Paard eraf gehaald en meteen weer normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 00:56 



 
Profiel   

Oskarrino schreef
@snorkel

Nee hij lust beide varianten niet meer. Plotseling. Ook toen nieuwe zak gekregen van Metazoa maar die at hij ook niet... Ze blijven beweren dat er niks veranderd is aan de samenstelling.... Mijn paard is echt een vreetzak maar hij haalt z'n neus ervoor op!


Interessant, mijn paarden had enkele maanden geleden precies hetzelfde toen ik een nieuwe zak metazoa kocht. En ik heb nu dus ook de vitalbix zonder luzerne gekocht, maar nog niet getest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 07:38 



 
Profiel   

Ik merk er niks van bij mijn merrie dat ze van de DC Timothee drukker, schrikkeriger of wat dan ook wordt.
Ik ben er juist heel tevreden over hoe ze het op de Vitalbix doet.

Ben benieuwd wat er dan precies voor zorgt dat er zoveel paarden zo heftig reageren op dat voer.
Ik herken het zelf dus niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 08:52 



 
Profiel   

Ik herken t ook niet.
Wel jeukerig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:04 



 
Profiel   

Caresse07 dat is soms echt wel lastig te verklaren.
Mijn merrie had 2 jaar naar alle tevredenheid op de Metazoa gestaan, toen nog de superfit broxxx. Maar opeens kreeg ik een schizofreen paard, volgens Metazoa was er toen niets verandert eraan.
Ik was toen ook zelf nog verkooppunt ervan en kreeg toen meer klachten van klanten die het al jaren naar alle tevredenheid voerde.
Maar iedereen die daarna is overgestapt op ander voer verdwenen de problemen.
De reden? Opstapeling, tekorten ergens van? Of was er toch iets verandert? Ik weet het niet.

Ze staat nu al weer een paar jaar op de Pavo Vital en dat gaat super

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:04 



 
Profiel   

Ik geeft het mijn merrie al een tijdje. Ik kreeg der in slechte conditie en zag haar energie eigelijk als iets goeds, dat ze zich weer lekker voelde. Overigens staat ze er ook al ruim een jaar op. Toch heeft zij buien waarbij ik zeer weinig te zeggen heb en vind ik haar sinds haar verhuizing heftiger reageren op bijvoorbeeld tractoren, kippen en eenden, maar ook op aanrakingen. Tuurlijk dit kan de omgeving zijn, dat klopt! Maar ik wil ook even kijken of voer een reden kan zijn, zeker na het lezen van al deze verhalen, dat vitalbix zo veel invloed heeft op het gedrag.

Ik ben toch benieuwd naar een vervanger voor de Vitabix Timothy. Om toch eens de proef op de zon te nemen. Mijn merrie moet zo min mogelijk suikers, luzerne krijgen ivm CPL. De Pavo Vital valt dan al af. Wat voeren jullie ter vervanging van de Vitalbix? Metazoa heb ik ook eens voorbij zien komen, maar dan neem ik aan de Fitright Espercette/timothy.
(Ik ga ook eventjes contact opnemen met een voedingsdeskundige, die mijn paard ook kent, lijkt mij het beste).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:24 



 
Profiel   

Ik ben zelf prima tevreden over Metazoa.
Voer zelfs gewoon de luzerne variant waar ik heel lang heb gedacht dat de mijne schuurt op luzerne. Maar hij reageert in elk geval hier totaal niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:26 



 
Profiel   

Montgri schreef
Ik ben toch benieuwd naar een vervanger voor de Vitabix Timothy. Om toch eens de proef op de zon te nemen. Mijn merrie moet zo min mogelijk suikers, luzerne krijgen ivm CPL. De Pavo Vital valt dan al af. Wat voeren jullie ter vervanging van de Vitalbix? Metazoa heb ik ook eens voorbij zien komen, maar dan neem ik aan de Fitright Espercette/timothy.
(Ik ga ook eventjes contact opnemen met een voedingsdeskundige, die mijn paard ook kent, lijkt mij het beste).



Volgens "voervergelijk" bevat Pavo Vital minder suiker en zetmeel dan Vitalbix DC. https://www.voervergelijk.nl/vergelijke ... e-timothy/


Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 16-04-23 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:29 



 
Profiel   

Hier meerdere paarden op Vitalbix DC Timothee gehad. De meeste deden het er prima op, alleen 1 van mijn shetten was niet meer vooruit te branden. Toen Equilin geprobeerd, maar dat aten ze lang niet allemaal graag. Nu alles al een half jaar op de Pavo Vital. Daar doen ze het ook allemaal goed op, eten het graag en de trage shet heeft weer meer energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:32 



 
Profiel   

Muze schreef
Ik ben zelf prima tevreden over Metazoa.
Voer zelfs gewoon de luzerne variant waar ik heel lang heb gedacht dat de mijne schuurt op luzerne. Maar hij reageert in elk geval hier totaal niet op.


Hier dus ook tevreden al jaren .. Daar meestal de lucerne versie maar laatst de timothee gehad door foutje in de bestelling of leverancier.. maar geen verschil daar tussen voor mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:58 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Hier ook de timothee variant en erg kijkerig op dingen die hem normaal geen moer kan schelen. Zak op en weer de nuchtere goedzak.
De vitalbix breed and grow dan weer 0 problemen mee.

Die van mij kreeg overigens ook voor het eerst in zijn leven een slokdarm verstopping van de timothee variant. Mijn paard en ik schrokken ons dood. Heb een normaal-langzame eter. De rest van de zak uiteraard toen geweekt gegeven. -O-

Je paard is niet de enige wat betreft verstopping. Mijn Shetlander ruin kreeg aantal jaar geleden tijdens het voeren van Vitalbix Daily Complete ook een (lichte) verstopping. Godzijdank kon die het zelf oplossen want op punt dat ik de DA wilde bellen was die er weer, maar schrok mij dood toen het gebeurde.
Eenmaal gestopt met het voer had ik mijn vrolijke pony ook weer terug. Die veel beter in zijn vel zat. Was al bang dat ik de enige met die ervaring was! Want had het nog niet eerder gelezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 10:07 



 
Profiel   

hier diverse dingen van vitalbix.
de active +
de slobber
de olie.

ze doen het er goed op :j de active lijkt ook als enigste te werken bij mijn paard de ze wat meer energie heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 10:16 



 
Profiel   

Ik ben al jaren tevreden gebruiker van marstall force. Wel anderen geprobeerd. Paard mag absoluut geen luzerne ben ik toen ook echter gekomen. Metazoa vrat ze niet. Pavo vital deed ze het heel slecht op. Kleur trok weg, hoesten, jeukerig, na twee dagen terug op force was ze weer normaal. Vitalbix bestond toen alleen nog met luzerne. Proefzakje oerbalans was hem niet. Je paard gezond en fit ook niet. Agrobs ging ook niet. Dus nu al jaren weer op force en dat gaat goed. Geef er wel een hand hartog grasmix doorheen. Alleen force valt zwaar op de maag is mijn ervaring

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 10:24 



 
Profiel   

Mijn paard heeft toen ze 3 was 2 keer een slokdarmverstopping gehad met vitalbix. Ze is nu bijna 11 en daarna nooit meer gehad. Dit was op de normale DC in combinatie met ook losse luzerne erbij.
Ik heb deze doen een aantal jaren niet gegeven. Daarna weer paar jaar wel de gewone DC en tijdens dracht B&G. Maar aangezien ik de active niet zo’n fijne samenstelling vind hebben, ben ik vorig jaar op Equifyt overgestapt gecombineerd met de Equilin balancer.

Ik heb verder nooit gehad dat mijn paard druk werd van vitalbix, maar slokdarmverstopping herken ik wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 11:04 



 
Profiel   

Ik voer vitalbix aan 2 paarden en herken dat schrikerige, hete wel. Door de portie te verminderen is dat volledig opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 11:32 



 
Profiel   

Hier hetzelfde inderdaad, niet echt meer energie met rijden, maar wel ontzettend ril en schrikkerig met buiten rijden. Ook met Pavo Vital trouwens, dus helemaal mee gestopt en nu is ze weer zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 11:50 



 
Profiel   

Blackberry28 schreef
Hier hetzelfde inderdaad, niet echt meer energie met rijden, maar wel ontzettend ril en schrikkerig met buiten rijden. Ook met Pavo Vital trouwens, dus helemaal mee gestopt en nu is ze weer zichzelf.

En wat krijgt ze nu dan om aan de benodigde vitamine en mineralen te komen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 11:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen