Jopack Tophay analyse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:18

Ik heb nog pakken van 23/10 ofzoiets zag ik. Relatief fijn spul, maar heel dol is ze er niet op.
Nu ben ik daar wel blij mee, dan doet ze er wat langer over eer alles tot de laatste spriet opgegeten is :')

Stro erin zou mij verbazen. Ben je zeker dat het geen lang, breed gras is? Dat heeft ook vaak een gelige kleur en is wat stugger.

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:34

Hier ook wat pakken met grof spul er in, maar het is echt geen stro maar grofstengelig gras. Goed voor de kiezen en goed voor het wat langer met het hooi doen, want ik heb ook zo'n speknek :D. Woensdag krijg ik weer een nieuwe partij, ik zal dan eens kijken welke datum daar op staat.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:39

Afbeelding
Dit is wat ik nu heb. Het gele zal mss wel een bepaalde grassoort zijn, maar het is zo anders dan voorheen.

Ze adverteren hiermee en dit heb ik ook altijd ontvangen

Afbeelding

Ok iets minder groen (filter/ fotoshop denk ik -O- )
Laatst bijgewerkt door GraceZarif op 08-01-24 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:41

In Italië, waar het vandaan komt, was het ook een enorm slecht hooi-jaar, wekenlang droog en heet, dan krijg je van die grove stengels.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:54

GraceZarif schreef:
Oef, ik heb nu 2 pallets Tophay gekregen wat enorm grofstengelig is en er zit geen geur aan.

Ook zit er onnoemelijk veel stro in. Deze pakken zijn geperst 21-12-23 (er zit altijd een stickertje op met datum, tijdstip en lotnummer).


Dat zal de datum zijn van herverpakken zijn (van grote naar kleine pakjes), denk niet dat ze in december hebben kunnen oogsten.

@Prompter, zeker dat dat van Italië komt? Jopack is West-Vlaams, zou het niet eerder het type gras (Italiaans raaigras) zijn?

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:36

Ja klopt, er was ooit ergens een bedrijfsfilm waar je de heel grote balen in een loods naar de plastic baaltjes herverpakt ziet worden.

Ik heb weleens gemaild met Jopack zelf over de stickerdatum en of ik het dan wel al kon voeren. Toen vertelde ze enthousiast dat de stickerdatum idd alleen van toepassing is op het herverpakken.

Afgelopen zomer toen ik een mailtje stuurde over pallets met een overdosis aan zuring in de pakken en dat die lotnummers niet Jopack waardig waren kreeg ik gek genoeg geen reactie ….

De kwaliteit is helaas gewoon niet meer altijd gegarandeerd.
Het lijkt wel of ze verpakken wat ze voorhanden krijgen en dat vind ik eigenlijk wel erg.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:49

Hoelang doen jullie met een pak?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 09:51

Ik had onlangs ook pakken met een veel grovere grassoort ertussen zitten, leek ook wat stro-achtig... dus ik dacht dat je daarop doelde.
Maar nu heb ik toevallig wat kleinere pakken, die 13 kilo pakken (die overigens over datum zijn zag ik later pas), waar wel degelijk stro tussen zit.

Nu levert Jopack ook stro. Dus wellicht zat er nog wat in de machine. Of er is toch wat stro gegroeid op hun graspercelen.

Ze oogsten wel van hetzelfde land dat ze altijd in gebruik hebben meen ik. Ze hebben alleen wat minder door heel veel factoren die voor alle agrariërs het werk lastiger maken.
Hogere kosten, nog meer regelgeving, en ze hadden daardoor ook minder hectaren beschikbaar geloof ik.
Hoe dan ook; voor nu ontzorgt het nog steeds dit spul te gebruiken. Ik moet eerlijk zeggen dat het hooi waar wat stro in zit, de eerste pakken zijn waar ik minder blij mee ben.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:30

Ik heb ook een vraag over dit hooi. Ik had een baal van 18 kg gekocht voor mijn konijnen, maar die eten het niet. Dus wil ik het aan mijn paard geven. Nu krijgt mijn paard s middags een plak graszaadhooi als extraatje en s avonds altijd een plak extra naast haar gewone hooi voor de nacht. Ik ben dit gaan doen om haar te laten afvallen wat ook gelukt is. Ik haal dit graszaad hooi altijd bij een goed gecertificeerde fourageleverancier.
Nu vraag ik mij af of de analyses van jopack hooi ongeveer vergelijkbaar zijn met graszaadhooi.
Jopack geeft voor hetzelfde hooi 2 analyses, zie hier:

https://www.jopack.be/nl/horses/horse-fibers/tophay

En bijgevoegde foto's (screenshot van de website)
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:11

felicity schreef:
Hoelang doen jullie met een pak?

Veel te kort :D
Ik heb dit enkel voor mijn oude merrie en meestal is een pak er op 2 dagen door.
Als ik gewoon hooi goed nat kan maken en ze wil het vreten, dan doe ik uiteraard langer met die van Jopack.

Stippel ik vermoed dat het hooi van jopack qua voedingswaarden niet echt te vergelijken is met graszaadhooi. Het hooi van jopack wordt in elk geval vroeger gemaaid, dus heb je rijker gras.
Al heb ik ook al graszaadhooi gehad waarvan mijn PRE in no time zo rond als een ton werd bij beperkt voeren :=

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:58

Pandora2 dankjewel
Gelukkig is mijn fjord wel afgevallen mede dankzij het graszaadhooi. Ik heb gisteren de analyse van het graszaadhooi gekregen, maar de vergelijking is lastig omdat daarvan alles in grammen aan gegeven is.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:22

Ninx schreef:
Ze oogsten wel van hetzelfde land dat ze altijd in gebruik hebben meen ik. Ze hebben alleen wat minder door heel veel factoren die voor alle agrariërs het werk lastiger maken.


Dat durf ik te betwijfelen, de West-Vlamingen durven de mensen nogal eens blaasjes wijs maken, zeker de landbouwers (durf en mag ik zeggen, ben zelf West-vlaams :) , "helaas" te eerlijk, daardoor zal ik het nooit ver schoppen). Vroeger (ik spreek nu wel van 15 of 20 jaar geleden of zo) gingen ze maaien bij bedrijfsterreinen en vliegvelden, en ik heb indertijd ook wel landbouwers gesproken die hun overschot aan Jopack verkochten. Kan natuurlijk dat het veranderd is (ze zijn intussen ook verhuisd), ik kan niets bewijzen, heb er een vijftal jaren geleden eens gesolliciteerd als bediende, maar ben toen niet weerhouden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:38

Citaat:
maaien bij bedrijfsterreinen en vliegvelden

Culinair gezien wordt dit dan smakelijk gras op een bedje van kerosine := :')

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 11:47

Ik denk dat dit nu een aanname is.
Er wordt veel gerommeld in Fourage, maar dit is toch een groot bedrijf met afnemers in het hoger segment.
Certificering luistert ook vrij nauw.

Ik heb ze regelmatig gesproken en ze hebben me uitgelegd hoe hun oogst tot stand komt.
Mijn buurman die een heel groot bedrijf heeft in Fourage kent ze ook erg goed. Hoe iets 10 of 20 jaar geleden was, en of west Vlamingen nu wel of niet graag iets verzinnen lijkt me een beetje flauwe anekdotische stemmingmakerij.

Ik kijk vooral naar de paarden.
Ik heb zeer sobere pony’s en zie goede voeten, een mooie huid en vacht, geen overgewicht, geen zaken die op veel suikers wijzen (dikke manenkam of vocht vasthouden of natte mest), hele mooie mest en een fijn gemoed.
Als dit al steady anderhalf jaar zo is stel ik mezelf geen nadere vragen.

De 3 monsters die ik heb genomen (per monster verzameld over maanden tijd), waren ook netjes.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:05

Wil je die analyses met ons delen hier Ninx ? Ik heb wel benieuwd naar de waardes.
Dat was ook je eigen vraag bij het begin van het topic hier dacht ik :D

En het is natuurlijk niet omdat het eventueel van vliegvelden zou komen, dat het slecht gras is met verkeerde waardes of hoge suikergehaltes. De suikers hangen toch grotendeels van de bodemgesteldheid en tijdstip van maaien af.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 17:58

Pandora2 schreef:
Wil je die analyses met ons delen hier Ninx ? Ik heb wel benieuwd naar de waardes.
Dat was ook je eigen vraag bij het begin van het topic hier dacht ik :D

En het is natuurlijk niet omdat het eventueel van vliegvelden zou komen, dat het slecht gras is met verkeerde waardes of hoge suikergehaltes. De suikers hangen toch grotendeels van de bodemgesteldheid en tijdstip van maaien af.


Ja! Dacht dat ik ze al had gedeeld.....

ga ze zoeken!

Bienbien
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:21

GraceZarif schreef:
Oef, ik heb nu 2 pallets Tophay gekregen wat enorm grofstengelig is en er zit geen geur aan.

Ook zit er onnoemelijk veel stro in. Deze pakken zijn geperst 21-12-23 (er zit altijd een stickertje op met datum, tijdstip en lotnummer).

De paarden eten het met tegenzin.

Ik ben dat fijne geurige hooi gewend van Jopack. Hoe zien jullie pakken eruit?


Hey ik ben hier nieuw,ik was dus opzoek naar review over tophay,omdat ik dus ook niet echt tevreden meer ben,en ons paardje het niet graag meer eet.
Heel grof kort stengels hooi en veel stof...
Wij geven ons paardje al jaren tophay.
Ik heb contact gehad ,maar zij zien geen problemen.

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:13

Wat jammer! Ik ben inmiddels aan mijn nieuwe pakken begonnen. Mooi hooi, ruikt goed en paard eet het graag.

Morehorse
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:28

GraceZarif schreef:
Oef, ik heb nu 2 pallets Tophay gekregen wat enorm grofstengelig is en er zit geen geur aan.

Ook zit er onnoemelijk veel stro in. Deze pakken zijn geperst 21-12-23 (er zit altijd een stickertje op met datum, tijdstip en lotnummer).

De paarden eten het met tegenzin.

Ik ben dat fijne geurige hooi gewend van Jopack. Hoe zien jullie pakken eruit?


Toevallig zeg…!
Ik heb nu baaltjes van 14-12-23 (18kg) en was aan het kijken op internet of ooit iemand ook al had meegemaakt dat er heel slechte kwaliteit in zat want ik gebruik dit hooi al heel lang en stond altijd versteld van de constante kwaliteit.
Maar deze baaltjes zijn echt niet goed… het ruikt vreemd en het lijkt of er voordroog doorheen zit. Zo te zien is er in december 2023 iets misgegaan.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 07:28

Geven jullie dit aan paarden met astma of iig om bepaalde reden geen gewoon hooi kunnen? Het leek mij een fijne oplossing om even niet alles te weken of te stomen maar puntje bij paaltje heb ik het toch nooit droog durven voeren uiteindelijk. Ik heb vorige zomer wat baaltjes uitgeprobeerd.

Morehorse
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:29

Ik heb inderdaad een hoester staan en sinds ik dit voer heb ik geen kuchje meer gehoord dus daar is het wel super goed voor.
Het stof waar hier over geschreven wordt viel mij ook op, maar dat is volgens mij meer heel fijn verpulverd hooi want daar heeft ze geen last van en ik ook niet trouwens.
Voorheen had ik zelf ook nog wel eens dat ik een hoestbui kreeg als ik hooi op stond te schudden…

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:17

Ik geef het ook in de winter omdat ik dan niet telkens moet nat maken voor mijn oude merrie die af en toe wel hoest van stof in hooi.
En het is wel best makkelijk dat die baaltjes redelijk constant van kwaliteit zijn en nooit echt te rijk hooi, helemaal prima voor mijn ppid'er :P

Ik ben nu bezig aan een pallet met pakken van 11/2023 en daar zaten 2 pakken tussen met heel mooi fijn groenig hooi. Ideaal voor oudjes zou je denken. Wil die ouwe smurf van mij dit gewoon niet vreten :roll:
Dan gaat het naar de spanjaard, die vond het superlekker.
Die ouwe blieft trouwens het liefst kropaar hooi. Lange dikke ruwe stengels van wel 120cm lang :')

Morehorse
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:32

Pandora2 schreef:
Ik geef het ook in de winter omdat ik dan niet telkens moet nat maken voor mijn oude merrie die af en toe wel hoest van stof in hooi.
En het is wel best makkelijk dat die baaltjes redelijk constant van kwaliteit zijn en nooit echt te rijk hooi, helemaal prima voor mijn ppid'er :P

Ik ben nu bezig aan een pallet met pakken van 11/2023 en daar zaten 2 pakken tussen met heel mooi fijn groenig hooi. Ideaal voor oudjes zou je denken. Wil die ouwe smurf van mij dit gewoon niet vreten :roll:
Dan gaat het naar de spanjaard, die vond het superlekker.
Die ouwe blieft trouwens het liefst kropaar hooi. Lange dikke ruwe stengels van wel 120cm lang :')


Heerlijk als ze zelf meedenken aan de gezondheid hahaha

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:03

:D
Het is dat ik hiervoor ook al 2 hoogbejaarden had, dus ik begin een beetje aan de fratsen en rariteiten gewoon te worden.
Een mens zou ervan in paniek geraken anders :')

flemminghfan
Berichten: 28
Geregistreerd: 30-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:06

Voor 1 paard ook Jopack gekocht om te proberen en omdat de kleine pakjes voordroog wel erg duur zijn om te voeren in de winterperiode. Maar wat een kort, scherp en droog spul is dat zeg. het had een beetje de structuur van luzerne vond ik. Maar erger nog echt wel veel stof erin! En het was nodig voor een paard met stofallergie. Mijn hooibalen zijn nog van betere kwaliteit qua stof. Dus pak weggegeven. Paard staat weer op kleine pakjes voordroog en wordt nu het gras weer groeit en er minder ruwvoer gevoerd hoeft te worden weer rustig overgezet op nat hooi. Hier doet ze het goed op zonder hoesten.