mager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 15:28

ik ben nu al een jaar bezig met proberen mijn draver te laten aankomen allemaal verschillende voer enzo proberen. hij is voor van alles onderzocht door de da, zn tanden zijn gedaan en hij eet gewoon prima. mijn draver is 13 jaar en hij word niet zwaar getrained ofzo. gewoon stap draf galop lekker simpel 3-4 keer in de week en verder af en toe longeren. we hebben laatst als voer advies gekregen om hem subli seniores priores te voeren samen met vitalbix voor vitaminen. maar ik moet 4,5kg seniores priores voeren en daar komt dan ook nog 13,5 liter water bij en 1 zak is 20kg dus dat is in 5-6 dagen al weer op en 30 euro voor 5 dagen voer is toch iets te veel voor ons dus wat is een goede dikmaker waar ik niet een rib uit mijn lijf aan kwijt ben (mijn draver heeft zomer eczeem dus hetliefst iets wat niet prop vol suiker zit enzo)? alvast bedankt

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:41

Wat voor en hoeveel ruwvoer krijgt hij? Dat is je basis. Een mager paard op heel arm ruwvoer, moet je inderdaad flink bijvoeren terwijl het verteringssysteem daar niet op is gemaakt.

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 15:53

Bowo schreef:
Wat voor en hoeveel ruwvoer krijgt hij? Dat is je basis. Een mager paard op heel arm ruwvoer, moet je inderdaad flink bijvoeren terwijl het verteringssysteem daar niet op is gemaakt.


snachts in zn stal onbeperkt hooi en overdag op de paddock onbeperkt kuil.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:56

Kan hij de hele dag ruwvoer eten?
Wat en hoeveel ruwvoer krijgt hij en wat heb je hem tot nu toe dan extra gegeven om aan te komen?

4,5 kilo is wel heel erg veel hoor om op een dag te geven. Dan gaat er iets echt niet goed met de ruwvoer opname van je paard.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:04

Soja schroot/zemelen/mais of iets in die richting geen optie?
En stal ook omschakelen naar kuil? En eventueel een ruwvoermeting doen om te kijken wat er in het kuil/hooi zit? Dan is het ook makkelijker te berekenen.

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 16:04

monsera schreef:
Kan hij de hele dag ruwvoer eten?
Wat en hoeveel ruwvoer krijgt hij en wat heb je hem tot nu toe dan extra gegeven om aan te komen?

4,5 kilo is wel heel erg veel hoor om op een dag te geven. Dan gaat er iets echt niet goed met de ruwvoer opname van je paard.


ja hij kan de hele dag door ruwvoer eten en hiervoor kreeg hij 1kg pavo weightlift maar we hebben door een voedings advieseur het advies gekregen subli seniores priores te voeren

op de verpakking staat dat er 1kg voer per 100kg paard moet gevoerd worden en die van mij is 400kg (moet 450kg zijn) dus dan is het 4,5kg voer voor mijn paard. en daar komt dan nog 3l water per 1kg voer bij. (dit staat op de verpakking)

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 16:12

chamion schreef:
Soja schroot/zemelen/mais of iets in die richting geen optie?
En stal ook omschakelen naar kuil? En eventueel een ruwvoermeting doen om te kijken wat er in het kuil/hooi zit? Dan is het ook makkelijker te berekenen.



ik had het advies gekregen soja, suikers, zetmeel, granen en Lucerne te vermijden aangezien dat zijn jeuk kan veroorzaken/verergeren ivm zomereczeem

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 16:13

chamion schreef:
Soja schroot/zemelen/mais of iets in die richting geen optie?
En stal ook omschakelen naar kuil? En eventueel een ruwvoermeting doen om te kijken wat er in het kuil/hooi zit? Dan is het ook makkelijker te berekenen.



ik had het advies gekregen soja, suikers, zetmeel, granen en Lucerne te vermijden aangezien dat zijn jeuk kan veroorzaken/verergeren ivm zomereczeem

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:15

De voeradviezen op de zakken zijn altijd wat aan de gulle kant (want, hoe meer je voert, hoe meer de fabrikant verdient).

Wat is de reden dat hij op stal hooi krijgt?

En mist hij in vet (zijn de ribben zichtbaar), bespiering of beide?

Diddykong

Berichten: 1473
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:17

Hoelang voer je de SP al? En nog belangrijker, komt ze intussen aan? De dosering die jij aanhoudt, is wel voor een paard wat geen ruwvoer meer kan eten en dus de SP als hoofdmaaltijd krijgt. De jouwe eet verder prima haar ruwvoer, dus als ze op gewicht is kun je wel afbouwen en wordt het goedkoper.
Als je met 2 tot 4 weken geen enkel verschil ziet, is dat toch wel vreemd eigenlijk.

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 16:40

Diddykong schreef:
Hoelang voer je de SP al? En nog belangrijker, komt ze intussen aan? De dosering die jij aanhoudt, is wel voor een paard wat geen ruwvoer meer kan eten en dus de SP als hoofdmaaltijd krijgt. De jouwe eet verder prima haar ruwvoer, dus als ze op gewicht is kun je wel afbouwen en wordt het goedkoper.
Als je met 2 tot 4 weken geen enkel verschil ziet, is dat toch wel vreemd eigenlijk.


we hadden het net gekocht vandaag en toen zag ik op de zak dat er 4kg per dag gevoerd moet worden. we willen hem eerst 2kg voeren omdat van 1kg voer naar 4kg met ook nog heel veel water toch wel ineens een hele verandering is.

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 16:42

Bowo schreef:
De voeradviezen op de zakken zijn altijd wat aan de gulle kant (want, hoe meer je voert, hoe meer de fabrikant verdient).

Wat is de reden dat hij op stal hooi krijgt?

En mist hij in vet (zijn de ribben zichtbaar), bespiering of beide?


zo was het al toen we daar op stal kwamen en dat vonden we eerst wel prettig aangezien er minder suiker in zit ivm zomereczeem.

hij mist vet en spieren maar het is meer spieren dan vet, je kan net zn ribben zien maar het is niet heel erg ik zou 2el kunnen kijken of ik een foto van hem kan nemen als dat helpt?

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:49

Als hij spieren mist, voer dan eiwitten en voorjaarsgras(maar daar moet je wel weer mee oppassen ivm de ZE).

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:53


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:58

Ik voer de mijne eiwitrijk voer, wel voer van aveve de grow mix en de sport mix zero
Daarnaast ook Hartog luzerne of Hartog senior (ik wissel wel eens tussen die 2).

Februari:
Afbeelding

Begin april:
Afbeelding


En nu, ribben niet meer zichtbaar en ook amper nog te voelen.
Afbeelding

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 17:05

Art_Ificious schreef:
Ik voer de mijne eiwitrijk voer, wel voer van aveve de grow mix en de sport mix zero
Daarnaast ook Hartog luzerne of Hartog senior (ik wissel wel eens tussen die 2).

Februari:
[ [url=m/12mJE9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Begin april:
[ [url=m/QZakLN.jpg]Afbeelding[/url] ]


En nu, ribben niet meer zichtbaar en ook amper nog te voelen.
[ [url=m/nucMFO.jpg]Afbeelding[/url] ]


wat een mooi beesje die van jou maar die van mij kan geen luzerne hebben ivm zomereczeem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:11

Je zou Equi-Jewel kunnen proberen. Saracen is speciaal ontwikkeld voor jouw type paard en doordat veel van deze dieren minder gaan eten als ze vol aan het werk zijn in de sport, is het goed geconcentreerd en heb je dus relatief weinig nodig om er toch de gewenste calorieën in te krijgen. Je zult er alleen wel iets naast moeten voeren, want Equi-Jewel is niet bedoeld als hoofdkrachtvoer.

Diddykong

Berichten: 1473
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:14

Begin dan met 2 kilo, het liefst verdeeld over 2 voerbeurten en kijk even wat dat doet. Dan valt het qua kosten nog enigzins mee. Het beste zou zijn op de wei, als dat gaat met zijn exceem. Is ook het goedkoopst :D

Een scheut lijnzaadolie nog erdoor kan ook helpen. Dat is qua kosten ook goed te doen.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 17-04-23 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:18

DeEggo schreef:
ik had het advies gekregen soja, suikers, zetmeel, granen en Lucerne te vermijden aangezien dat zijn jeuk kan veroorzaken/verergeren ivm zomereczeem

Dan is de seniores priores wel een bijzonder advies. Dit zijn namelijk de ingrediënten: Haverproducten (schillen), bietenpulp, sojaproducten, tarweproducten (gries), luzerne, speltvlokken, zonnebloemzaadproducten, maiskiemen, palmolie, monocalciumfosfaat, melasse en natriumchloride. En 13,8% suiker en zetmeel. Mijn advies zou zijn om onder de 10% te blijven als hij daar zo gevoelig op is.

Je voert al best veel ruwvoer. Weet je ook in kilo's hoeveel hij binnen krijgt? En heb je getest?
Ik zou gerichter gaan voeren. Dus een balancer voor vitamines, mineralen en sporenelementen, vetten om dikker te maken en eiwitten voor de spieren.
Een balancer heb je in verschillende soorten en maten. Voor vetten zou je Coolstance's Copra kunnen proberen, dat is op basis van kokos. Voor eiwitten zou je Agrobs myo proteïn flakes kunnen geven, maar dan zit je wel weer in het ruwvoer. Andere goede eiwitbron is lijnzaad. Makkelijk te geven in brokvorm (Lijnzaad kant en klaar van Horsefood bijvoorbeeld) of gewoon puur.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 17-04-23 17:19, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29760
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:18

Heb je het hooi getest?

Zowel hooi als voordroog eerste snede vorig jaar zit weinig suiker en weinig eiwit.
Prima voor de dikkerdjes, niet voor de paarden die aan moeten komen.

2e snede is bomvol suiker, weinig eiwitten, dat zet ook de hele darmen op tilt.

Hooi analyse is dus eigenlijk de eerste stap.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:20

Toen onze fries bij ons kwam was deze zwaar ondervoed, lees een skeletje met een velletje. Ik heb hem mooi op gewicht gekregen met de Seniores Priores van Subli, Echt niet met de hoeveelheden die jij hebt genoemd, 2x daags 1 schep SP, daarnaast goed hooi. Na een maand voeren zag je echt al veel verschil en met 4 maanden was het weer een normaal gevuld paard waar geen ribben-heupen of wervels uit staken.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:22

Ik hoop dat de kuil geen kuil is maar voordroog? Kuil is absoluut ongeschikt voor paarden
Verder knap ikveel magere paarden op, maar het eerste is toch onbeperkt hooi, gras en absoluut geen werk tot ze min of meer op gewicht zijn, want als het paard verbruikt wat erin gaat, komt er natuurlijk niks bij

Hier in Portugal zweren dierenartsen bij olie door het ruwvoer, maisolie als eerste keus, maar alle zonnebloemolie ofzo kan ook
Wat voermixen betreft kan ik niet helpen, jullie hebben in Nederland andere mixen en totaal andere grondstoffen

Als het gebrek aan spieren is, dan zul je, áls je met hem werkt, en dat kan ook aan de hand, zul je gericht werk moeten doen
Van rechtuit sjezen met een holle rug en hoofd omhoog, om maar wat te noemen, worden ze pezig, niet vol

Aan de andere kant, misschien denk je dat hij mager is, omdat je te dikke paarden om hem heen ziet, maar valt het mee?
Schraal is gezonder dan vet, maar het is een fijne lijn naar mager

Verder, wat doet hij als hij op stal of buiten staat? Staat hij te weven, wordt hij gepest, oftewel gebruikt hij extra energie in zijn vrije tijd? Is hij gelukkig? Het is heel moeilijk om een paard dat stress heeft op gewicht te jouden en te krijgen De eerste voorwaarde moet zijn dat hij zich fijn in zijn vel voelt, rust heeft op stal (als er een stal periode is van de dag) en buiten , plus dat het paard vaste maatjes heeft (of maar 1) die hij kan vertrouwen EN GOED SLAAPT
Je zou kunnen proberen een kruidenmengsel tegen stress te geven (bv van Dodson & Horrell om te zien of dat enige invloed heeft
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-04-23 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:24

Voor het eiwitten bij te voeren kun je ook kijken naar erwteneiwit. Maar de mijne stonden altijd alleen op equifyt pre active en ze krijgen nu sinds afgelopen winter equifyt gold erbij en vooral de oudste heeft in combinatie met erwteneiwit op de dagen dat ie werkt nog nooit zo mooi in zijn spieren gezeten. Die kan ook slecht tegen hoge zetmeel/suiker, gras en luzerne. Het beetje luzerne wat door de pre active zit heeft hij geen last van. En met genoeg beweging 2-3 uren gras ook niet. Deze combi is veel beter dan toen ik er vorig jaar 1-2 kilo aan SP+gemicroniseerd lijnzaad in gooide (ponybeest weegt 100kg). Heb je de mogelijkheid hem op gras te zetten? Want dat maakt pas echt goed verschil voor mijn schrale pony nu hij de langere ritten van 15+ km aan het maken is. Mijn schrale is overigens ook een drukke in het tuig, dus hij verspilt echt veel energie tijdens de ritten ten opzichte van mijn andere, die staat nu met hetzelfde dieet ietwat aan de rijke kant en dan geef ik hem al het minimale. :o
Laatst bijgewerkt door Jorex op 17-04-23 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 17:28

Daihyo schreef:
DeEggo schreef:
ik had het advies gekregen soja, suikers, zetmeel, granen en Lucerne te vermijden aangezien dat zijn jeuk kan veroorzaken/verergeren ivm zomereczeem

Dan is de seniores priores wel een bijzonder advies. Dit zijn namelijk de ingrediënten: Haverproducten (schillen), bietenpulp, sojaproducten, tarweproducten (gries), luzerne, speltvlokken, zonnebloemzaadproducten, maiskiemen, palmolie, monocalciumfosfaat, melasse en natriumchloride. En 13,8% suiker en zetmeel. Mijn advies zou zijn om onder de 10% te blijven als hij daar zo gevoelig op is.

Je voert al best veel ruwvoer. Weet je ook in kilo's hoeveel hij binnen krijgt? En heb je getest?
Ik zou gerichter gaan voeren. Dus een balancer voor vitamines, mineralen en sporenelementen, vetten om dikker te maken en eiwitten voor de spieren.
Een balancer heb je in verschillende soorten en maten. Voor vetten zou je Coolstance's Copra kunnen proberen, dat is op basis van kokos. Voor eiwitten zou je Agrobs myo proteïn flakes kunnen geven, maar dan zit je wel weer in het ruwvoer. Andere goede eiwitbron is lijnzaad. Makkelijk te geven in brokvorm (Lijnzaad kant en klaar van Horsefood bijvoorbeeld) of gewoon puur.


ik voer vitalbix timothee als balancer

ik heb geen idee hoeveel hij ongeveer binnenkrijgt kwa ruwvoer hij krijgt in de stal en buiten 1 van die kleinere balen en daar doet hij ongeveer 2 dagen over

en over de subli daar kwam ik een half uur geleden ook achter stom van me dat ik niet eerder heb gekeken wat er in zit

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 17:30

Jorex schreef:
Voor het eiwitten bij te voeren kun je ook kijken naar erwteneiwit. Maar de mijne stonden altijd alleen op equifyt pre active en ze krijgen nu sinds afgelopen winter equifyt gold erbij en vooral de oudste heeft in combinatie met erwteneiwit op de dagen dat ie werkt nog nooit zo mooi in zijn spieren gezeten. Die kan ook slecht tegen hoge zetmeel/suiker, gras en luzerne. Het beetje luzerne wat door de pre active zit heeft hij geen last van. En met genoeg beweging 2-3 uren gras ook niet. Deze combi is veel beter dan toen ik er vorig jaar 1-2 kilo aan SP+gemicroniseerd lijnzaad in gooide (ponybeest weegt 100kg). Heb je de mogelijkheid hem op gras te zetten? Want dat maakt pas echt goed verschil voor mijn schrale pony nu hij de langere ritten van 15+ km aan het maken is.


hij kan vanaf mei als het goed is het gras op dus binnenkort mag dat weer hier