mager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14053
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:33

Maar is hij onbespierd of echt mager? Want spieren voer je er niet op. En helaas zien we onze paarden tegenwoordig liever dik (lees, moddervet) dan gezond.

Heb je een foto?

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:34

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar een foto. Als het voornamelijk gebrek aan spieren is, zou je vooral moeten kijken naar je eiwitten en hoe je traint (je krijgt geen mooie toplijn als je paard zijn toplijn niet correct gebruikt tijdens het trainen).

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:36

Nog even ter vergelijking. Het ponybeest nu. Sorry ik heb ff geen standfoto. Maar zijn ribben zijn nog voelbaar, wel met een laag vet ertussen.
Afbeelding

En vorig jaar na zo'n 2 maanden dik bijvoeren met sp. Ik kon op die onderste echt al zijn ribben bij langs lopen nog. Hij was een soort marathonloper geworden qua vet. Hij woog maar 84kg.
Afbeelding
Hij was wel aan gekomen ten opzichte van hoe hij begon.
Afbeelding

Het gaat dus niet om hoeveelheid voer, maar meer om kwaliteit heb ik nu wel geleerd. Dus je kunt er inderdaad kilos SP in stoppen of gericht vetten en eiwitten en je krijgt een heel ander beeld. Naast dat je beste pas kunt beginnen met training opbouwen als het paard al op een goed gewicht is. De mijne zijn gewicht was van te voren al niet acceptabel. En nu heeft hij afgelopen winter stil gestaan en het is vele malen makkelijker om extra bij te voeren na arbeid om te voorkomen dat dan om ze te laten aankomen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 17-04-23 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 17:40

Lusitana schreef:
Ik hoop dat de kuil geen kuil is maar voordroog? Kuil is absoluut ongeschikt voor paarden
Verder knap ikveel magere paarden op, maar het eerste is toch onbeperkt hooi, gras en absoluut geen werk tot ze min of meer op gewicht zijn, want als het paard verbruikt wat erin gaat, komt er natuurlijk niks bij

Hier in Portugal zweren dierenartsen bij olie door het ruwvoer, maisolie als eerste keus, maar alle zonnebloemolie ofzo kan ook
Wat voermixen betreft kan ik niet helpen, jullie hebben in Nederland andere mixen en totaal andere grondstoffen

Als het gebrek aan spieren is, dan zul je, áls je met hem werkt, en dat kan ook aan de hand, zul je gericht werk moeten doen
Van rechtuit sjezen met een holle rug en hoofd omhoog, om maar wat te noemen, worden ze pezig, niet vol

Aan de andere kant, misschien denk je dat hij mager is, omdat je te dikke paarden om hem heen ziet, maar valt het mee?
Schraal is gezonder dan vet, maar het is een fijne lijn naar mager

Verder, wat doet hij als hij op stal of buiten staat? Staat hij te weven, wordt hij gepest, oftewel gebruikt hij extra energie in zijn vrije tijd? Is hij gelukkig? Het is heel moeilijk om een paard dat stress heeft op gewicht te jouden en te krijgen De eerste voorwaarde moet zijn dat hij zich fijn in zijn vel voelt, rust heeft op stal (als er een stal periode is van de dag) en buiten , plus dat het paard vaste maatjes heeft (of maar 1) die hij kan vertrouwen EN GOED SLAAPT
Je zou kunnen proberen een kruidenmengsel tegen stress te geven (bv van Dodson & Horrell om te zien of dat enige invloed heeft


hij heeft een vast vriendinnetje waar hij heel goed mee kan en hij staat naast nog 2 andere merries waar zover ik weet alles prima mee gaat. ik heb hem nog nooit zien weven etc. en heb stalgenoten er ook nog nooit over gehoord dys neem aan dat dat ook niet gebeurd. hij is wel echt te dun maar het is niet alsof je zn ribben kan vastpakken ofzo

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 17:42

Afbeelding

Afbeelding
Kabayo schreef:
Maar is hij onbespierd of echt mager? Want spieren voer je er niet op. En helaas zien we onze paarden tegenwoordig liever dik (lees, moddervet) dan gezond.

Heb je een foto?

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:44

Die is niet mager, maar onbespierd. En daar heb je eiwitten voor nodig. Erwteneiwit is ook een goeie inderdaad. Maar vet hoeft daar zeker niet bij.

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 17:48

Daihyo schreef:
Die is niet mager, maar onbespierd. En daar heb je eiwitten voor nodig. Erwteneiwit is ook een goeie inderdaad. Maar vet hoeft daar zeker niet bij.


je kan zn ribben zien

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:49

Deze is niet mager voor een draver. Er zou iets bij mogen bij zijn ribben maar zo het weideseizoen in gaan is meer dan prima.

Deze moet spieren en die kan je er niet aan voeren :o

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:50

Hij lijkt zo niet te mager, maar inderdaad onbespierd.
Is hij lichamelijk wel goed in orde, los in zijn lijf, geen gebreken o.i.d.?

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 17:51

ruitje schreef:
Deze is niet mager voor een draver. Er zou iets bij mogen bij zijn ribben maar zo het weideseizoen in gaan is meer dan prima.

Deze moet spieren en die kan je er niet aan voeren :o


dat is dus het ding hij ziet er ook zo uit in het weide seizoen

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:52

Echt niet mager hoor, maak je geen zorgen!

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 17:52

mika11 schreef:
Hij lijkt zo niet te mager, maar inderdaad onbespierd.
Is hij lichamelijk wel goed in orde, los in zijn lijf, geen gebreken o.i.d.?


we hebben vorige week nog een masseuse laten komen. hij is een klein beetje stijf maar verder was er niks aan de hand.

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:53

DeEggo schreef:
Daihyo schreef:
Die is niet mager, maar onbespierd. En daar heb je eiwitten voor nodig. Erwteneiwit is ook een goeie inderdaad. Maar vet hoeft daar zeker niet bij.


je kan zn ribben zien

Wij zijn gewend aan te dikke paarden. Een paard op gewicht daar hoor je lichtjes te ribben van te kunnen zien en voelen. Sowieso zijn dravers ranke paarden. Er hoeft echt niet heel veel bij, vooral rugspieren. Mijn shet zit bovenste foto overigens echt wel op het randje richting +1 in zijn body score.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:54

Hij mist wat rugspieren dus even op letten dat hij wel correct loopt.
Is hij al lang uit de drafsport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:59

DeEggo schreef:
ruitje schreef:
Deze is niet mager voor een draver. Er zou iets bij mogen bij zijn ribben maar zo het weideseizoen in gaan is meer dan prima.

Deze moet spieren en die kan je er niet aan voeren :o


dat is dus het ding hij ziet er ook zo uit in het weide seizoen
Niet alle (typen) paarden slaan vet op dezelfde plekken op. "Je kunt z'n ribben zien" is dus lang niet altijd een betrouwbare maatstaf. :)

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 18:00

Gitana schreef:
Hij mist wat rugspieren dus even op letten dat hij wel correct loopt.
Is hij al lang uit de drafsport?


hij was op zn 11e gestopt en toen hebben we hem een jaar later gekregen en toen gingen we 6 maanden met hem vooral aan de hand boswandelingen doen enzo dus hij is nog maar een half jaartje echt weer aan het rijden

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 18:02

dus als ik het goed hoor word het spieren kweken en niet dikker maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:02

Deze is niet mager. Lijkt wel wat vast te zitten in haar lichaam en mist behoorlijk wat (juiste) bespiering.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:20

Tot zn 11e in de drafsport is aardig wat jaren :) dan kan even een bezoekje aan de fysio meestal geen kwaad

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:26

Nee, hij is niet te mager. Ik zou hem niet magerder willen zien dan dit, maar dit is een prima gewicht.

Dit gaat echt om spieren. Naast dus voldoende eiwitten voeren, is je training ook heel belangrijk. Je gaf aan dat je simpel traint. Let je er daarbij wel op dat hij ook correct loopt? Loopt hij over de rug? Heb je ook les om je eventueel te helpen om hem zijn lichaam goed te laten gebruiken?

Avalanche

Berichten: 16095
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:31

DeEggo schreef:
chamion schreef:
Soja schroot/zemelen/mais of iets in die richting geen optie?
En stal ook omschakelen naar kuil? En eventueel een ruwvoermeting doen om te kijken wat er in het kuil/hooi zit? Dan is het ook makkelijker te berekenen.



ik had het advies gekregen soja, suikers, zetmeel, granen en Lucerne te vermijden aangezien dat zijn jeuk kan veroorzaken/verergeren ivm zomereczeem

Soja en luzerne zitten wel de eiwitten in die je paard nodig heeft om spieren op te bouwen. Plus dat heel veel mensen erg hysterisch doen over luzerne. Het is fantastisch voer voor paarden, hoog in eiwit, laag in suikers en zetmeel. Fijne vezel ook. Esparcette werkt ook fijn om aan te zetten. SP is met name bietenpulp, daarom moet er ook zoveel water bij.

Een goede brok (draversbrok, Havens) en luzerne, goed ruwvoer en vooral genoeg ervan, en je paard zou echt wel aan moeten gaan zetten.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:33

Heel veel mensen vinden een paard mager als je de ribben kan zien, maar je moet echt naar meer plekken kijken om een paard mager of schraal te noemen: hoe zien de billen er uit van achter bekeken, de overgang van de hals naar de schoft, de rug, de schouders. Ik vind dit echt heel erg meevallen.

Avalanche

Berichten: 16095
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:34

Ik denk vooral dat dit paard training nodig heeft, misschien een fysiotherapeut, en voer om spieren aan te kunnen zetten.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:39

Ik vind hem niet mager, maar hij moet ook niet meer kilo’s verliezen. Ik zou een eiwit supplement of eiwit balancer toevoegen aan zijn voermanagement.

DeEggo

Berichten: 32
Geregistreerd: 07-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 18:39

Euridicey schreef:
Heel veel mensen vinden een paard mager als je de ribben kan zien, maar je moet echt naar meer plekken kijken om een paard mager of schraal te noemen: hoe zien de billen er uit van achter bekeken, de overgang van de hals naar de schoft, de rug, de schouders. Ik vind dit echt heel erg meevallen.


ik ben morgen weer op stal zal dan een foto voor je nemen