Ruin wil monnikspeper (agnus castus) niet eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Ruin wil monnikspeper (agnus castus) niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 15:53

Hi allemaal,

Ik heb goede ervaringen gelezen over monnikspeper, op Bokt en daarbuiten, voor het kalmeren/reguleren van de hormooncyclus bij paarden. Mijn vierjarige ruin wil het alleen met geen mogelijkheid eten. Iemand ervaringen hiermee? Ik heb al geprobeerd het te mengen in de brokjes, met kamille, met omega olie, met een appeltje met appelstroop, maar helaas... Enige resultaat is dat ie z'n brokken laat liggen.

De aanleiding is dat hij nog érg hengst in zijn gedrag is, wat problematisch is voor de merries in de kudde. Hij dekt namelijk fanatiek wanneer er 1 hengstig is, niet 1 keer maar de hele tijd. Dit is in zekere zin verklaarbaar omdat ie niet gewend is met merries te staan en pas in oktober is gecastreerd, maar dat maakt het niet minder vervelend. Ook voor hemzelf is het niet fijn.

Tips zijn dus erg welkom :D

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:59

Ik weet niet hoe lang hij al merries dekt maar na een castratie is de ruin nog 2-3 mnd vruchtbaar. Iets om even rekening mee te houden als je geen veulentjes wil.

Monnikspeper in een andere vorm lukt vaak wel: Oestress van Naff of Natural Relax van thehorseupcompany.nl

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ruin wil monnikspeper (agnus castus) niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:11

Eventueel de hormoonbalans van puur, die zou je door bijvoorbeeld slobber kunnen mengen. Mijn ruin is er ook geen fan van, de losse monnikspeper eet hij wel beter dan de hormoonbalans.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:14

ik zou hem apart zetten.
echt, in mijn ervaring is het wel zo dat als ze er eenmaal mee begonnen zijn dit vaak wel zo blijft.
een merrrie die gewoon normaal hengstig is laat zich niet zomaar dekken door elke ruin.
dus zou zeker kijken of de merries misschien ook gebaat zijn bij de monnikspeper,want bij hen kan het ook helpen om meer rust en regelmaat te brengen.
succes,echt heel vervelend als je een dekkende ruin hebt.

Marie111
Berichten: 4669
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Ruin wil monnikspeper (agnus castus) niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:34

Anders Naf Oestress proberen?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:40

Hoe veel voer je ervan? Monnikspeper ruikt erg sterk en smaakt ook sterk. Hoe bouw je de dosering op?