Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voeding dilemma!

 
Profiel   

Goedenavond allemaal!

Sinds 3 maanden ben ik trotse eigenaresse van een arabiertje (merrie) van nu net 2 jaar oud.
Heb ook een tinker en een schet en samen met nog 2 paardjes staan ze op een heerlijke paddock paradise waar ze 24/7 kunnen knabbelen aan kwalitatief uitstekend hooi. Ze krijgen regelmatig ook wilgentakken/ kleefkruid enz.
Mijn tink en shet krijgen daarnaast dagelijks alleen hun balancer.
Mijn arabje kreeg bij haar vorige eigenaar 2 kilo Havens sportbrok bijgevoerd. Zelf vind ik dat wel erg veel voor een paard dat, uiteraard, nog niet aan het werk is! Ben dat dus sowieso aan het afbouwen momenteel.
Ze ziet er goed en gezond uit, maar ben me ervan bewust dat zij geen koudbloed is en wellicht te weinig heeft aan 24/7 ruwvoer en wat vitaminbrok.
Ik zie alleen door de bomen het bos niet zo erg meer...

Wat geven jullie je 2- jarige?
Ik geef de andere 2 pavo vital, en daar doen ze het uitstekend op, maar heeft mijn arabje daar verder nog iets bij nodig, is het niet te weinig? Ik hou niet van veel suiker of andere "opvulling" die eigenlijk niet nodig is. Maar ben me er uiteraard van bewust dat ze nog in de groei is. Anders dan m'n tink en shet (die worden al vet van de lucht!) krijgt ze wel een appeltje/ worteltje tussen door.
Wie oh wie kan me helpen??

Mijn dank is groot!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 22:23 



 
Profiel   

Hoe deed ze het op de sportbrok? Is de hoeveelheid ruwvoer nu anders? Buitengang veranderd?

Er is al zoveel veranderd dat ik terughoudend zou zijn met ook het krachtvoer aanpassen. En daarmee bedoel ik vooral dat als je dingen wilt aanpassen, ik het langzaam zou veranderen. Denk erom dat een jong dier naast vitamine ook extra eiwit nodig heeft en echt genoeg calorieën. Nog best een gepuzzel om dat goed afgestemd te krijgen icm de waardes in je ruwvoer. Vaak is een kant en klaar voer wel zo praktisch

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 23:30 



 
Profiel   

Dan zou ik zelf voor een pavo podo grow of een of breed en grow van vitalbix gaan tot ze een jaar of 3 is

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 23:42 



 
Profiel   

Inderdaad zou ik wel aanvullen, een paard in de groei heeft veel voedingsstoffen nodig om een goed gestel te kunnen ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 00:27 



 
Profiel   

Ik geef ze 1 kilo opfok van voermeesters

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 00:35 



 
Profiel   

troi schreef
Hoe deed ze het op de sportbrok? Is de hoeveelheid ruwvoer nu anders? Buitengang veranderd?

Er is al zoveel veranderd dat ik terughoudend zou zijn met ook het krachtvoer aanpassen. En daarmee bedoel ik vooral dat als je dingen wilt aanpassen, ik het langzaam zou veranderen. Denk erom dat een jong dier naast vitamine ook extra eiwit nodig heeft en echt genoeg calorieën. Nog best een gepuzzel om dat goed afgestemd te krijgen icm de waardes in je ruwvoer. Vaak is een kant en klaar voer wel zo praktisch


Helemaal mee eens :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 01:44 



 
Profiel   

Mijn Lipizzaner van 1.5 gaf ik naast goed ruwvoer vitaminebrok en als ze wat schraal werd eiwit extra. In de vorm van lucerne of soyaschroot. Maar deze is eerder te dik dan te slank. Hier is ze gezond groot op geworden en krijgt ze nog steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 07:29 



 
Profiel   

Mijn nu 3-jarige heeft tot een half jaar geleden op Vitalbix Breed & Grow gestaan, samen met een balancer en onbeperkt ruwvoer. Prima voer voor een jong dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:36 



 
Profiel   

Arabier is ook een sober ras, zou gewoon kijken hoe ze het doet op een balancer. Van daar uit verder. Mijn (arab) merrie krijgt bijv jeuk van luzerne (geldt voor veel paarden overigens) en wordt wappie van alles waar lijnzaad in zit, dat kun je van tevoren ook niet bedenken :')
...ok, of wel, want m'n vorige arab heeft hetzelfde, maar toch :+

Als ze invalt kun je altijd nog calorieën toevoegen, maar zou rustig eerst kijken hoe het op de Vital gaat hoor, zeker als je zulk mooi hooi hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 09:53 



 
Profiel   

Pas idd wel op met Arabieren. Wij hebben er ook een op stal, die echt gevoelig is voor bevangenheid. Ze zijn heel sober wat betreft suiker en zetmeel, maar hebben wel de eiwitten en olie nodig. Een goede sportbrok vind ik dus helemaal geen slecht idee hoor. Aan een balancer gaat ze niet genoeg hebben, vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 10:12 



 
Profiel   

Heb je het hooi getest? Dan weet je ook of er aanvulling nodig is of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 12:34 



 
Profiel   

Het is een misvatting dat jonge dieren extra voer moeten krijgen.
De diervoeder lobby is echter nogal sterk, en inmiddels denkt vrijwel iedereen dat je je paard juist verwaarloost wanneer je niet voldoende voert.

Wat een jong paard met name nodig heeft is onbeperkt toegang tot hooi, een anorganische balancer en zoutblok. Verder kun je natuurlijk takken, kruiden en dergelijke bijvoeren. 30 minuten grazen levert ook al voldoende vit E op.

Er zijn in de groei van een paard (tot het 7e levensjaar) een aantal momenten waarop er groeispurten plaatsvinden. Dan kunnen ze opeens mager ogen, en een achterhand hebben die de lucht in schiet.
Van iets magerder niet direct schrikken en veel gaan voeren. Hooguit wat hoogwaardige proteïnen bijvoeren, maar ook die weer in de vorm van ruwvoer (eiwitrijke grasbrok bijvoorbeeld).

Het probleem met bijvoeren is:
a: een paard gaat te snel groeien en dit maakt de botten vaak juist zwakker. Een paard kan dan al wel op jonge leeftijd heel volwassen ogen. Maar dat is dan met name vet, spier en lymfe. Van binnen is het dan nog verre van 'af'.
b: wanneer een jong paard te vet wordt, zal het zijn leven lang makkelijk te vet worden. Net als met dikke kinderen, dat worden vaak dikke volwassenen. Het aantal vetcellen wordt bepaald op jonge leeftijd. Die vetcellen kunnen zich op latere leeftijd wel vullen, maar het wordt er nooit 'meer'. Dus hoe minder vetcellen er gemaakt worden op jonge leeftijd, hoe beter je volwassen paard op gewicht zal blijven.

En last but not least: een arabier is een sober ras. Net zo sober als je andere paarden. Prima match dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 13:20 



 
Profiel   

Mijn PRE-merrie van bijna 2 jaar en 3 maanden krijgt naast onbeperkt hooi en weidegang ook nog 600 gr Vitalbix Breed & Grow en 500 gr Vitalbix Pure Luzerne. We hebben een hooianalyse laten doen en daaruit bleek een laag eiwitgehalte, vandaar de luzerne. Ze groeit goed, is happy en ziet er gezond uit.
Voordeel van Vitalbix B&G is het zeer lage suiker/zetmeelgehalte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 21:02 



 
Profiel   

een 2 jarige is een 2 jarige of dat nou een tinker is of een arabier.
ik zou wel kijken of je de balancer kunt aanvullen met een goed opneembaar eiwit.
hier goede ervaring met luzerne of grasbrok.
dan moet het vast wel in orde komen :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 21:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen