Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wennen aan graasmasker

 
Profiel   

Hoi Bokkers

Ik stel deze vraag voor een vriendin zonder Bokt.
We hebben dit jaar voor onze beide pony's een Thinline graasmasker aangeschaft. Ik heb mijn graasmasker vorige week afgesteld en een eerste keer geoefend of eten/drinken lukte. De eerste keer was ze behoorlijk in de war, maar 2 dagen later was ze er helemaal mee weg en nu staat er ermee op de wei.

Bij de pony van mijn vriendin heb ik het mee helpen afstellen en daarna liet ze hem ook grazen, maar telkens hij wilt grazen, begint hij als een gek te schudden met zijn hoofd.
De eerste keer heeft hij een goed uur op ermee op de wei gestaan, en hij weigerde toen te eten. We hebben hem dan binnen gehaald en op stal het masker afgedaan. De volgende dag weer geprobeerd, maar weer hetzelfde verhaal. Hij staat er maar te staan, als hij toch probeert te grazen, begint hij weer als een gek te schudden met zijn hoofd. Vandaag mochten we er al iets meer aankomen, maar vanaf het moment dat we eten door het gaatje willen geven, loopt hij weer te schudden. Hij heeft er nu +- 3u mee buiten gestaan.

We gaan deze week eens van masker wisselen gezien mijn gaatje groter is dan dat van haar.

Is dit gewoon een kwestie van wennen? Of heeft iemand dit ook al eens meegemaakt? Heeft er nog iemand tips met wat we zouden kunnen doen?
Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 14:18 



 
Profiel   

Mijn vorige paard had ook een thinline.
Ik ben begonnen met omdoen en een snoepje er in leggen en daarna een snoepjes door het gat geven, zodat hij door kreeg dat daar eten doorheen kwam.
Daarna heb ik hem aan de hand op stukjes met lang genoeg gras laten grazen zodat hij het gras goed kon pakken. Je kunt ook eerst wat gras met de hand door het gat heen doen.
Die van mij had het zo snel door.
Is het gat wel groot genoeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 16:34 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Mijn pony zou ook meer op de wei kunnen als een graadmasker werkt. Maar zij durft er niet mee te eten. Zodra ze bijna bij de grond is met haar neus schrikt ze zich rot. Gras lijkt ook te prikken waardoor schrikreactie. Ik heb al vanalles geprobeert maar niks lijkt te helpen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 17:13 



 
Profiel   

Ik heb ook een thinline en mijne eet er heel gemakkelijk mee. Met wennen begon hij ook steeds te schudden, maar nadat hij het door had, ging het heel goed.

Ik ben begonnen met snoepjes/gras erdoor te voeren en nou krijgt hij altijd nog een snoepje met omdoen. Hij steekt zelf z'n neus er nu in :+

Wel heb ik hem uiteindelijk gewoon op het land gezet; wilt hij er niet mee eten? Prima. Dan eet hij maar hooi als hij weer op de paddock staat :) Hij had het snel door

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 17:43 



 
Profiel   

Het gaatje is 3.5cm.
Brokjes uit een voerbak heeft hij opgegeten. Vanaf we hooi of gras aanbieden, begint hij weer te schudden...
Ze zijn nu een aantal dagen niet op het gras geweest door het natte weer. Volgende week gaan ze er weer op dus hopelijk wilt hij dan wel grazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 21:06 



 
Profiel   

Hier eindelijk een doorbraak! Ik heb vanmorgen het graasmaser omgedaan, hooi in de paddock, weide open met kort en lang gras en ben toen zelf een halve dag weg gegaan. Ik kan het getreur met dat masker niet aanzien namelijk en als ik thuis ben staat ze de hele tijd aan het hek te hinneken of ik hem af kom doen. Toen ik net terugkwam stond ze mét masker te grazen alsof het de gewoonste zaak vd wereld was :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 13:17 



 
Profiel   

De thinline is een van de maskers die toch moeilijk aan te leren zijn. Mijn paard was al een Greenguard gewend (en had dat ook echt binnen no time door) dus ik dacht dat de overstap naar de Thinline heel makkelijk zou gaan. Nou, alsof ze nog nooit een graasmasker om had gehad. Telkens schrikken als er gras door het gaatje kwam.

Ik heb ook uiteindelijk de tactiek van Fudge toegepast. Gewoon neerzetten en even een paar uur niet meer naar kijken. Toen ik vanuit de bosjes ging spieken na een paar uur stond ze er gewoon mee te eten en sindsdien gaat het prima en wordt dit het derde jaar dat ze met de Thinline staat (naar grote tevredenheid). Ze eet tegenwoordig zelfs uit een slowfeeder (3x3 maas) hooinet mét Thinline om als ze het gras zat is en terugloopt naar de paddock :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 13:27 



 
Profiel   

Is de maat groot genoeg zodat hij wel goed zijn mond open kan doen? Mijn shet loopt bv met een maat cob..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 13:30 



 
Profiel   

Ik had nooit een andere dan de thinline gehad.
Het was even zoeken met afstellen omdat hij in het begin door de zijkant wilde eten, maar al snel snel ging het allemaal prima gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:16 



 
Profiel   

Ik lees dat hier meerdere mensen met een thinline graasmasker zijn. Heeft één van jullie misschien ook ervaring met zelf het gat wat groter maken? Die van mij heb ik met standaard gat gekocht, maar ik wil hem toch wat groter hebben. Mede vanwege het probleem waar jullie ook tegenaan zijn gelopen (het schrikken van sprietjes gras tegen zijn lip), maar ook omdat ze straks langer het land op gaan en ik het masker vooral preventief tegen overgewicht heb aangeschaft. Het gat mag dus echt groter dan 3 cm worden, maar daar heb ik niet zo bij nagedacht toen ik het kocht. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 16:30 



 
Profiel   

marley93 schreef
Ik lees dat hier meerdere mensen met een thinline graasmasker zijn. Heeft één van jullie misschien ook ervaring met zelf het gat wat groter maken? Die van mij heb ik met standaard gat gekocht, maar ik wil hem toch wat groter hebben. Mede vanwege het probleem waar jullie ook tegenaan zijn gelopen (het schrikken van sprietjes gras tegen zijn lip), maar ook omdat ze straks langer het land op gaan en ik het masker vooral preventief tegen overgewicht heb aangeschaft. Het gat mag dus echt groter dan 3 cm worden, maar daar heb ik niet zo bij nagedacht toen ik het kocht. :Y)


Gewoon knippen/snijden :) Adviseerde mij Thinline zelf, omdat ik twijfelde of het groot genoeg was... Als het goed is moet dat gewoon lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 20:48 



 
Profiel   

Ik heb er een vierkantje van gemaakt van 3 bij 3 cm. Gewoon geknipt. Ging prima!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 21:02 



 
Profiel   

Oké, fijn. Bedankt voor de reacties, ik ga thuis even aan de slag met een scherpe schaar. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 11:40 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Ik had nooit een andere dan de thinline gehad.
Het was even zoeken met afstellen omdat hij in het begin door de zijkant wilde eten, maar al snel snel ging het allemaal prima gelukkig.


Hoe heb je hem afgesteld zodat hij er niet meer naast kan eten? Ik krijg het niet voor elkaar ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 12:26 



 
Profiel   

Peppertree schreef
Nouvel schreef
Ik had nooit een andere dan de thinline gehad.
Het was even zoeken met afstellen omdat hij in het begin door de zijkant wilde eten, maar al snel snel ging het allemaal prima gelukkig.


Hoe heb je hem afgesteld zodat hij er niet meer naast kan eten? Ik krijg het niet voor elkaar ;(


Ja dat was even zoeken toen, volgens mij de zijkanten strakker gezet. Ik heb toen overlegd met war ik hem gekocht had, paard eerlijk, die gaven toen nav mijn filmpjes advies.

Ik heb het gat trouwens voor aankoop al daar aan laten passen, dat was prima toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 14:38 



 
Profiel   

Dankjewel, dat ga ik dan toch nog s proberen. Heb nu een greenguard maar vind die Thinline wat vriendelijker ogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 20:24 



 
Profiel   

ThinLine werkt inderdaad echt super!
Ik bestelde hem online via Paardeerlijk,
Of hier, https://www.thinlineglobal.eu/shop/graz ... ng-muzzle/

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:18 



 
Profiel   

Hier nu ook over gestapt op een thinline. Met de HH kreeg mijn merrie overal wondjes. Ben nu nog een beetje aan het puzzelen met afstellen. Ik heb het idee dat hij net iets langs de neusvleugels aan de voorzijde schuurt, meer mensen last van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 18:02 



 
Profiel   

Intussen zijn we bijna 3 weken verder en hij eet er eindelijk gras mee. Hij heeft het die 3 weken koppig volgehouden om dus geen gras te eten (hij staat om de andere dag op het gras dus heeft gewoon zijn eten wel binnen gekregen hoor).
Uiteindelijk hebben we niets veranderd, de maat is hetzelfde gebleven, de grootte van het gaatje ook, bevestiging aan het halster, ...

Wij hebben overigens geen last van schuurplekjes maar werken wel met bontjes, just in case :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 19:46 



 
Profiel   

Hier toevallig iemand die een greenguard maat full te koop heeft?
Model bloempot was snel gesloopt, dus de thinline lijkt me ook niet hufterproof helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:31 



 
Profiel   

leanneXXnona schreef
Hier toevallig iemand die een greenguard maat full te koop heeft?
Model bloempot was snel gesloopt, dus de thinline lijkt me ook niet hufterproof helaas.

Stel je vraag anders hier.
[SV] Algemeen graasmasker topic.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen