Mais voor jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Mais voor jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 15:13

Hoii

Mijn jaarling (quarter) staat nu op een wei met onbeperkt hooi en snijmais en krijgt soms wat veulenbrok.

Ik vraag me af wat jullie vinden van de mais voor een jaarling ..

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Mais voor jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:24

Mais voor paarden is niet aan te raden . De tandarts kon het zelfs aan de tanden zien dat we het gaven.
Dus nooit meer gevoerd

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mais voor jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:25

Mais zit vol met zetmeel en zodus suiker. Dit is geen geschikt paardenvoer. Zeker bij sobere rassen moet je hier heel erg mee opletten.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:24

De plant kan, de kolf en dus de granen niet. Snijmais is vermoed ik de hele plant, dus nee.
Qua voeding heeft een jong dier genoeg eiwitten nodig (incl! compleet essentiele aminozuren profiel), naast de gewone vit., min. en sporenelementen. Daar bovenop komt eventueel nog een toegift voor calorien, maar dan moet je hooi wel erg slecht zijn. Eiwit gehaltes in hooi zijn snel laag bij droogte zoals nu en vorig jaar en een quarter heeft vaak een hogere eiwit behoefte door de hoeveelheid spiermassa.
Simpel gezegd is een paard een herbivoor en geen granivoor, daarvoor maken ze nl niet genoeg amylase aan in de dunne darm om die hoeveelheden zetmeel te kunnen opnemen.