Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zandweg voor moeilijke eter.

 
Profiel   

Mijn 2 jarig hengstje heeft helaas zand in zijn mest. Nu wil ik daar (natuurlijk) graag wat aan doen, maar ik zou niet weten wat ik hem moet voeren -O-

Eerst heb ik Subli Psyllium slobber geprobeerd. Heeft geen zin, dit eet hij niet op, en hij eet ook zo ontzettend traag dat dit zeker geen baat meer heeft als het wel binnenkomt.

Daarna, brokjes. Weet niet van welk merk zo. Zit een geurtje aan, laat hij fijn liggen.

Deze week heb ik dan een poedertje gehaald voor over het voer. Nu eet hij helemaal niet meer zijn voer uit die bak.

Ik weet niet wat ik nog kan proberen. Andere merken, maar die komen natuurlijk op hetzelfde neer.

Wie oh wie heeft een gouden tip.

Hij staat overigens op heel kort gras, dus daar krijgt hij beetjes zand mee naar binnen. Ondanks het onbeperkt hooi dat beschikbaar is, gaat de voorkeur naar 2 mm gras.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 21:15 



 
Profiel   

Appelmoes

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 21:25 



 
Profiel   

Maar hoe. De poeder mag niet nat worden, de brokjes moeten meteen gevoerd worden als ze nat zijn, en hij eet zo sloom dat dat bijna niet gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 21:29 



 
Profiel   

psyllium vezels kan je ook oplossen en met een spuit geven.

Een grof graasmasker helpt bij notoire zandeters ook, dan kunnen ze wel gras eten maar niet "dicht bij" genoeg bij de grond voor zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 21:33 



 
Profiel   

Hele psyliumzaadjes in plaats van poeder.
Kijk eens bij iris van gullik. Haar tip is om het te mengen met slobber en luzerne dat werkt top

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 21:34 



 
Profiel   

Wij hebben nu van Horseflex hele vlozaad gekocht. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 21:52 



 
Profiel   

Ja ik maak een mengsels van Nutrimash van Vitalbix en hele psyllium zaad, gaat er super in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 21:54 



 
Profiel   

Zorg ook vooral dat je genoeg geeft! De vezels zijn het beste om te geven. Als ze al zand binnen hebben moet je 1 gram per kilo lichaamsgewicht geven. Bij een vermoeden 0,5 gram per kilo. Meestal zijn de aanbevolen hoeveelheden veel te laag.

Hier geven we het altijd door een ruime hoeveelheid slobber.

Ik neem wel aan dat hij nu van de korte wei is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 22:00 



 
Profiel   

Psyllium zaad mag je inderdaad wel nat geven, dat kun je dus goed mengen met iets wat hij echt lekker vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 06:42 



 
Profiel   

Het enige wat die van mij super goed eet (en hij is echt lastig met een zandkuur) zijn die van Synovium, de brokjes. Flink stuk duurder dan de rest maar daar eet hij alles keurig bij op. Kwestie van een tijd bij het voer gooien en klaar, maar hij eet ze zelfs los op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 08:01 



 
Profiel   

Is er iets van slobber wat je paard wel goed eet? Als je zo'n poedertje er doorheen gooit de seconde voordat hij gaat eten heb je echt wel even voordat het gelei is. Inderdaad niet laten staan, al zijn het maar een paar minuten, want dan gaat het wel allemaal sneller plakken. Ik maakte het klaar door de fibrebeet en hoewel hij deze altijd vrij droog wil eten maakte ik het nu juist extra nat klaar. Dan valt het gelei achtige wat eventueel toch ontstaat minder op, vandaar dat slobber ideaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 08:08 



 
Profiel   

Nou dan zal ik eens wat zaadjes bestellen, als dat door de slobber mag.
Hopelijk eet hij slobber wel :+

Hij eet zo ontzettend traag, kan gerust een paar uur doen over een halve schep brok. Tussendoor eet hij hooi of slaapt hij.

En dan zeggen ze dat Welshjes alles (vr)eten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:14 



 
Profiel   

Mijne eet ook traag, maar is zot van psyllium dus ik kan je er niet zo mee helpen verder :') als ze moet kiezen tussen snoep en psyllium zaadjes kiest ze... De zaadjes _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:19 



 
Profiel   

KittyDylan schreef
Nou dan zal ik eens wat zaadjes bestellen, als dat door de slobber mag.
Hopelijk eet hij slobber wel :+

Hij eet zo ontzettend traag, kan gerust een paar uur doen over een halve schep brok. Tussendoor eet hij hooi of slaapt hij.

En dan zeggen ze dat Welshjes alles (vr)eten :')

Dit zijn hele zaadjes: https://www.horseflex.nl/product/vlozaa ... JBEALw_wcB

Mogen nat en droog gevoerd worden :) Mijn ijslander is ook een (vr)eetzak. Maar hij is toch ook wel heel kieskeurig

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:54 



 
Profiel   

Is hij wel naar de tandarts geweest? Heb hier ook een moeilijke eter staan maar als die niet keurig iedere 6 maanden naar de tandarts gaat krijg ik er niks in.

Verder lijkt de makkelijkste oplossing hem niet op 2mm gras te zetten, wat niet binnen komt moet er ook niet uit.

Hier doe ik als ik het echt naar binnen wil krijgen eten wat ze echt heel lekker vinden met wat psyliumzaad, plakt wat minder snel en daardoor gaat het makkelijker. Wat ook nog wil helpen alles tegelijk eten geven, dan is het vaak net of ze nooit wat krijgen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:15 



 
Profiel   

De mijne weigerde alle vormen van psyllium, zelfs brok, behalve de Vitalbix psyllium mash. Heel blij dat dat erin gaat, ook al geeft het enorm veel troep (paard vindt het leuk om slobber in het rond te zwieren ;( ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:14 



 
Profiel   

Zit er nog een verschil tussen de hierboven genoemde psylliumzaad, of "los" zaad?
https://nl.pit-pit.com/products/psylliu ... ZrEALw_wcB

Prijstechnisch namelijk best een verschil.

tirzasarah10 schreef
Is hij wel naar de tandarts geweest? Heb hier ook een moeilijke eter staan maar als die niet keurig iedere 6 maanden naar de tandarts gaat krijg ik er niks in.

Verder lijkt de makkelijkste oplossing hem niet op 2mm gras te zetten, wat niet binnen komt moet er ook niet uit.

Hier doe ik als ik het echt naar binnen wil krijgen eten wat ze echt heel lekker vinden met wat psyliumzaad, plakt wat minder snel en daardoor gaat het makkelijker. Wat ook nog wil helpen alles tegelijk eten geven, dan is het vaak net of ze nooit wat krijgen..


Helaas hebben we op dit moment nog geen andere wei beschikbaar. Over 2 weken wel.
Het was ook niet heel veel, kwam bij mestonderzoek een beetje uit. Maar ik zie hem liever ook op een "vollere" wei hoor :)
De andere krijgen regelmatig preventief wat, maar die eten het wel allemaal.

Tanden zijn in orde, hij heeft nooit snel gegeten en ook nooit snel hoeven te eten. Hij doet gewoon andere dingen tussendoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:32 



 
Profiel   

Bij die van mij werkt het met de complete vlozaadjes van pit&pit goed als ik een lekker slobbertje maak en dan wat brokjes over strooien met voldoende van de vlozaadjes dat gaat hier goed. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:33 



 
Profiel   

Ik geef altijd deze, gaat er bij ieder paard eigenlijk wel in. https://www.florispharma.com/winkel/paa ... m-pellets/ zijn ook bij de paardendrogist te koop

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:34 



 
Profiel   

Zaadjes worden een brei als het te lang door natte slobber zit. Daar heb ik met de mijne ook last van. Daarom geef ik steeds porties slobber met zaadjes er doorheen zodat het niet de tijd heeft behangplaksel te worden.

Zorg idd voor voer wat je paard lekker vindt en meng daar de hele zaadjes doorheen. Bij mijn paard is dat op het moment metazoa muesli met wat grasbrok geweekt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen