Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voedingsadvies 3 jarige

 
Profiel   

Tegenwoordig zijn er zoveel voer adviezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Wat voeren jullie je 3 jarige?
Ik ben zoekende hierin.
Die van mij krijgt nu alleen nog low sugar muesli dit omdat hij boksrust had na een operatie. Ik heb hem hier even op laten staan omdat we hem gingen verhuizen naar een andere stal.
Daar voeren ze low sugar brok of een basis sport brok.
Sinds verleden week staan ze op de wei. Nu is mijn muesli bijna op en wil hem ip over zetten op brok. Hij is laatst op 166 gemeten. Hij krijgt luzerne en vitamine koek naast de muesli en 3 x daags kuil. Dit omdat hij wat schraal is geworden.
Kwa training doen we nog niet zoveel. Meer grondwerk en 2x per week aan de enkele of dubbele longe voor minuut of 15.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 10:26 



 
Profiel   

Ik denk dat je het iets te moeilijk maakt voor jezelf.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het hier gaat om een warmbloed.
Gezien zijn maat en zijn leeftijd zou ik hem op gewone brok zetten. Zoiets als Havens Draversbrok. Misschien op werkdagen iets meer dan op rustdagen, maar ik zou beginnen met 2kg daags op een rustdag. Met daarnaast uiteraard veel kilos hooi/voordroog van goede kwaliteit voor paarden.

Suiker is niet je zorg, eiwitten behoeven je aandachtspunt. Zo'n groot jong dier heeft eiwitten nodig.


Laatst bijgewerkt door Dees op 09-05-23 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 10:33 



 
Profiel   

Ik heb ook een driejarige, die moet qua groei nog een en ander inhalen. Wat betreft training komen we precies overeen. Die van mij krijgt;

1 schep Pavo Podo Grow (1.5 KG)
3/4 schep Subli Seniores Priores
200 gr Sojaschroot
3 x Ruwvoer (hooi & voordroog)

4 uur paddock p/d
4 uur weidegang p/d

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 10:34 



 
Profiel   

Dees schreef
Ik denk dat je het iets te moeilijk maakt voor jezelf.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het hier gaat om een warmbloed.
Gezien zijn maat en zijn leeftijd zou ik hem op gewone brok zetten. Zoiets als Havens Draversbrok. Misschien op werkdagen iets meer dan op rustdagen, maar ik zou beginnen met 2kg daags op een rustdag. Met daarnaast uiteraard veel kilos hooi/voordroog van goede kwaliteit voor paarden.

Suiker is niet je zorg, eiwitten behoeven je aandachtspunt. Zo'n groot jong dier heeft eiwitten nodig.


Het is een warmbloed idd. Zijn vader is een Russische arabier.
Ik sta op een pensionstal kwa hooi/voordroog heb ik geen eigen keuze mbt kwaliteit.
Hij krijgt van mij luzerne voor zijn eiwitten.
Is 2 kg brok niet wat veel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 10:41 



 
Profiel   

Ik zou hem op een combi zetten van iets waar hij zijn vitamine/mineraal behoefte uit kan halen zonder kilos brok erin te hoeven gooien en inderdaad iets met eiwitten erin voor de groei zoals een opgroeibrok. Of iets waar dit beide inzit zoals de hiervoor genoemde pavo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 10:52 



 
Profiel   

Er bestaat geen keiharde richtlijn voor hoeveel ze moeten krijgen. Ik vind de overgang van low sugar muesli naar 2kg brok èn weide wel heel groot.

Maar ik vind je huidige rantsoen ook wel te ingewikkeld voor de situatie. Als hij schraal wordt, zou ik hem op een gewone brok zet. Doorgaande hoeft dat ook niet te worden aangevuld met extra vitaminen tenzij je er heel weinig van geeft.
Lucerne moet je in grote hoeveelheid geven als je het voor de eiwitten geeft. Hoeveel krijgt hij daarvan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:02 



 
Profiel   

Hier krijgt de 3-jarige (en de 4-jarige ook) een halve tot 3-kwart schep Pavo sportsfit, een maatschepje Pavo Vital en wat Hartog Grasmix om ze er wat langer over te laten doen.

Beide merries worden +/- 3 tot 4 keer in de week 'aan het werk' gezet wat varieert van longeren, buitenrijden, wandelen tot in de bak aan het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:04 



 
Profiel   

2kg brok naast hooi en wat luzerne is echt helemaal niet veel voor een 3 jarige warmbloed van die maat, die aan het werk gaat. Ik vind het zelfs wat weinig :D

Tuurlijk moet je de overgang van voer geleidelijk doen.
Maar ga aub zo'n dier niet te krap in de voedingsstoffen zetten, dat is echt vragen om problemen.
Een goede, doordacht uitgebalanceerde basisbrok (zoals bijv die Draversbrok van Havens) is in veel gevallen ècht de beste keuze. Zeker bij warmbloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:10 



 
Profiel   

Equipro schreef
Ik heb ook een driejarige, die moet qua groei nog een en ander inhalen. Wat betreft training komen we precies overeen. Die van mij krijgt;

1 schep Pavo Podo Grow (1.5 KG)
3/4 schep Subli Seniores Priores
200 gr Sojaschroot
3 x Ruwvoer (hooi & voordroog)

4 uur paddock p/d
4 uur weidegang p/d


reken je de Priores droog of geweekt met driekwart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:32 



 
Profiel   

Kuil of voordroog? Is er een analyse van? En hoe lang gaan ze op de wei? Is de ontworming op orde? Pas dan kun je iets zinnigs zeggen over aanvulling.
Waarom wil je brok gaan voeren?

Mijn 3-jarige die vergelijkbaar getraind wordt krijgt een vitaminebrokje, aangevuld met esparcettebrokje voor de eiwitten en ruwvoermix voor het kauwen.
En verder onbeperkt goed hooi.

Ik zou eerst eens aankijken wat de wei gaat doen en het voer hetzelfde houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:52 



 
Profiel   

Bowo schreef
Er bestaat geen keiharde richtlijn voor hoeveel ze moeten krijgen. Ik vind de overgang van low sugar muesli naar 2kg brok èn weide wel heel groot.

Maar ik vind je huidige rantsoen ook wel te ingewikkeld voor de situatie. Als hij schraal wordt, zou ik hem op een gewone brok zet. Doorgaande hoeft dat ook niet te worden aangevuld met extra vitaminen tenzij je er heel weinig van geeft.
Lucerne moet je in grote hoeveelheid geven als je het voor de eiwitten geeft. Hoeveel krijgt hij daarvan?


Hij krijgt 2 handjes 2x per dag door zijn muesli en in de middag nog een een voerschep met een scheutje lijnzaadolie

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:21 



 
Profiel   

Dees schreef
2kg brok naast hooi en wat luzerne is echt helemaal niet veel voor een 3 jarige warmbloed van die maat, die aan het werk gaat. Ik vind het zelfs wat weinig :D

Tuurlijk moet je de overgang van voer geleidelijk doen.
Maar ga aub zo'n dier niet te krap in de voedingsstoffen zetten, dat is echt vragen om problemen.
Een goede, doordacht uitgebalanceerde basisbrok (zoals bijv die Draversbrok van Havens) is in veel gevallen ècht de beste keuze. Zeker bij warmbloeden.


Daarom vind ik het zo lastig. De 1 zegt wel brok voeren en een ander zegt weer dat is niet nodig als ze voldoende ruwvoer krijgen.
Mijn vorige paard kreeg alleen sportbrok en hooi en deed het daar prima op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:23 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Kuil of voordroog? Is er een analyse van? En hoe lang gaan ze op de wei? Is de ontworming op orde? Pas dan kun je iets zinnigs zeggen over aanvulling.
Waarom wil je brok gaan voeren?

Mijn 3-jarige die vergelijkbaar getraind wordt krijgt een vitaminebrokje, aangevuld met esparcettebrokje voor de eiwitten en ruwvoermix voor het kauwen.
En verder onbeperkt goed hooi.

Ik zou eerst eens aankijken wat de wei gaat doen en het voer hetzelfde houden.


Hij krijgt voordroog kuil. Ik sta er net een week zal eens vragen naar de ruwvoer analyse
Zijn mest is pas onderzocht dat was helemaal in orde.
De wei zijn we aan het opbouwen..hij staat nu 2 uut per dag op de wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:25 



 
Profiel   

Vergis je ook niet wat een verhuizing kan doen in het lijf. Waarom niet eerst even gras + voordroog + vitamines en eventueel aanvullen met de luzerne (meer dan je nu geeft)? Dan kun je kijken wat hij in zijn lijf gaat doen. Luzerne kun je tot 2kg per dag veilig geven zonder dat de calcium/fosfor verhouding te scheef loopt.
Weet je hoeveel voordroog hij in kg krijgt? Ook dat zou ik eens wegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:31 



 
Profiel   

Kysco79 schreef
Dees schreef
2kg brok naast hooi en wat luzerne is echt helemaal niet veel voor een 3 jarige warmbloed van die maat, die aan het werk gaat. Ik vind het zelfs wat weinig :D

Tuurlijk moet je de overgang van voer geleidelijk doen.
Maar ga aub zo'n dier niet te krap in de voedingsstoffen zetten, dat is echt vragen om problemen.
Een goede, doordacht uitgebalanceerde basisbrok (zoals bijv die Draversbrok van Havens) is in veel gevallen ècht de beste keuze. Zeker bij warmbloeden.


Daarom vind ik het zo lastig. De 1 zegt wel brok voeren en een ander zegt weer dat is niet nodig als ze voldoende ruwvoer krijgen.
Mijn vorige paard kreeg alleen sportbrok en hooi en deed het daar prima op.


Een paard kan in ons land niet gezond blijven op enkel hooi. Onze grassoorten zijn veel te eenzijdig, een paard komt daarmee echt vitamines en mineralen te kort.

Altijd vitamines en mineralen bijvoeren.
Maar verwacht je arbeid van je paard en wil je het fit in de spieren laten zijn, dan is (lichte) sportbrok bijvoeren echt verstandig. Of paardenmuesli, dat is in de kern hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:48 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga een pavo vitalvit halen en wat sportbrok bijvoeren en de luzerne ophogen. [ img ]
Deze foto heb ik gisteren gemaakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:53 



 
Profiel   

Dees: Dat hoeft niet per sé. Ruwvoer is je basis, dat vul je inderdaad aan met vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar de rest is afhankelijk van wat er in je ruwvoer zit. Grofweg heb je koolhydraten nodig voor energie (verbranding) en eiwitten voor de spieren (opbouw). En hoeveel je dat moet bijvoeren hangt van de kwaliteit en hoeveelheid van je ruwvoer af, intensiteit van de training, type paard, gewicht van het paard, enz.
En als de kwaliteit van je ruwvoer goed genoeg is in vezels en eiwitten, dan hoef je met deze lichte training niet bij te voeren, behalve de vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar mist daar iets en zijn de waardes te laag, dan zul je moeten bijvoeren.

Leuk paard TS. Ik zie vooral een schrale bovenlijn en achterhand. Dat zul je het meer in de eiwitten moeten zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:57 



 
Profiel   

Ik vind je paard niet schraal wat betreft vet. Ik zou oppassen met teveel energie bijvoeren. Hij zou wel wat meer bespiering kunnen gebruiken. Maar voor een 3 jarige is dat niet heel raar, je kunt extra eiwitten voeren, maar als hij die niet gebruikt tijdens training, is dat nogal overbodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:59 



 
Profiel   

Mijn bijna 3 jarige krijgt hooi (en ze zijn opstal de wei aan het opbouwen) Ik kan wel kiezen uit wat rijker hooi of minder rijk. Momenteel krijgt ze wat rijker hooi.
Daarbij krijgt ze pavo vital en ik geef momenteel nog podo grow bij omdat ze wat inviel.

Denk dat je goed moet kijken hoe hij erbij staat. Mijn merrie is erg aan het groeien dus ik geef nog podo grow zolang ik het nodig vind. Me5 3,5 ga ik wel naar andere brok kijken indien nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:59 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Dees: Dat hoeft niet per sé. Ruwvoer is je basis, dat vul je inderdaad aan met vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar de rest is afhankelijk van wat er in je ruwvoer zit. Grofweg heb je koolhydraten nodig voor energie (verbranding) en eiwitten voor de spieren (opbouw). En hoeveel je dat moet bijvoeren hangt van de kwaliteit en hoeveelheid van je ruwvoer af, intensiteit van de training, type paard, gewicht van het paard, enz.
En als de kwaliteit van je ruwvoer goed genoeg is in vezels en eiwitten, dan hoef je met deze lichte training niet bij te voeren, behalve de vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar mist daar iets en zijn de waardes te laag, dan zul je moeten bijvoeren.

Leuk paard TS. Ik zie vooral een schrale bovenlijn en achterhand. Dat zul je het meer in de eiwitten moeten zoeken.


Dank je!
Het zijn ook de eiwitten die hij moet krijgen.
Heb mij even verdiept in soja schroot maar schijnt ook niet goed te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 13:10 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik vind je paard niet schraal wat betreft vet. Ik zou oppassen met teveel energie bijvoeren. Hij zou wel wat meer bespiering kunnen gebruiken. Maar voor een 3 jarige is dat niet heel raar, je kunt extra eiwitten voeren, maar als hij die niet gebruikt tijdens training, is dat nogal overbodig.


Daarom krijgt hij ook niet dagelijks luzerne.
Ik wil het zo graag 'goed' doen en zorgen dat hij niks te kort komt.
Er blijven altijd zoveel meningen net als het inrijden.
Ik heb hem nu maand of 4 we dus het is nog een beetje zoeken en uitvinden waar hij het goed opdoet.
Ik heb uit voorzorg OCD fragmenten laten verwijderen uit zijn sprongen toen ik hem net had gekocht. Hierdoor heeft hij ook boksrust gehad. Gaat nu super goed en herstel is super gegaan.
Ben heel blij dat hij nu weer vrij mag bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 13:15 



 
Profiel   

BarbaraNova schreef
Equipro schreef
Ik heb ook een driejarige, die moet qua groei nog een en ander inhalen. Wat betreft training komen we precies overeen. Die van mij krijgt;

1 schep Pavo Podo Grow (1.5 KG)
3/4 schep Subli Seniores Priores
200 gr Sojaschroot
3 x Ruwvoer (hooi & voordroog)

4 uur paddock p/d
4 uur weidegang p/d


reken je de Priores droog of geweekt met driekwart?


dat is droog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 13:21 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Dees: Dat hoeft niet per sé. Ruwvoer is je basis, dat vul je inderdaad aan met vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar de rest is afhankelijk van wat er in je ruwvoer zit. Grofweg heb je koolhydraten nodig voor energie (verbranding) en eiwitten voor de spieren (opbouw). En hoeveel je dat moet bijvoeren hangt van de kwaliteit en hoeveelheid van je ruwvoer af, intensiteit van de training, type paard, gewicht van het paard, enz.
En als de kwaliteit van je ruwvoer goed genoeg is in vezels en eiwitten, dan hoef je met deze lichte training niet bij te voeren, behalve de vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar mist daar iets en zijn de waardes te laag, dan zul je moeten bijvoeren.

Leuk paard TS. Ik zie vooral een schrale bovenlijn en achterhand. Dat zul je het meer in de eiwitten moeten zoeken.


Tja. Ik ben niet zo van de analyses, ik voer op het oog. Maar ben ook gezegend met hooi van Friese weides, daar zit best veel in. Hoe anders is dat met hooi gewonnen aan de kust of uit de randstad. Daar lijkt een voeranalyse juist onmisbaar ivm tekorten.
En toch voer ik mijn paarden altijd bij, omdat gras in NL doorgaans veel te eenzijdig is.


Ts: ik vind je paard ook bloot in de bovenlijn.
Oud gezegde: ruwvoer voor de buik, krachtvoer voor de bovenlijf.
Ga aub niet experimenteren met soja schroot, want dat is zeer rijk aan eiwit en als dat teveel wordt, zit je echt heel snel in de problemen. Paarden zijn niet gemaakt om soja te eten.

Wat is er nou mis met een goed uitgedachte volledige sportbrok?
Dan weet je zeker dat je dier niets tekort komt en dan zal het absoluut in conditie gaan verbeteren.

(Mijn ervaring na zeker 25 jaar paarden houden en zelf voeren: hoe eenvoudiger je voert, hoe beter het gaat. Vaak is moeilijk doen met voer, het recept om de boel te laten ontsporen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 14:16 



 
Profiel   

Dees schreef
Daihyo schreef
Dees: Dat hoeft niet per sé. Ruwvoer is je basis, dat vul je inderdaad aan met vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar de rest is afhankelijk van wat er in je ruwvoer zit. Grofweg heb je koolhydraten nodig voor energie (verbranding) en eiwitten voor de spieren (opbouw). En hoeveel je dat moet bijvoeren hangt van de kwaliteit en hoeveelheid van je ruwvoer af, intensiteit van de training, type paard, gewicht van het paard, enz.
En als de kwaliteit van je ruwvoer goed genoeg is in vezels en eiwitten, dan hoef je met deze lichte training niet bij te voeren, behalve de vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar mist daar iets en zijn de waardes te laag, dan zul je moeten bijvoeren.

Leuk paard TS. Ik zie vooral een schrale bovenlijn en achterhand. Dat zul je het meer in de eiwitten moeten zoeken.


Tja. Ik ben niet zo van de analyses, ik voer op het oog. Maar ben ook gezegend met hooi van Friese weides, daar zit best veel in. Hoe anders is dat met hooi gewonnen aan de kust of uit de randstad. Daar lijkt een voeranalyse juist onmisbaar ivm tekorten.
En toch voer ik mijn paarden altijd bij, omdat gras in NL doorgaans veel te eenzijdig is.


Ts: ik vind je paard ook bloot in de bovenlijn.
Oud gezegde: ruwvoer voor de buik, krachtvoer voor de bovenlijf.
Ga aub niet experimenteren met soja schroot, want dat is zeer rijk aan eiwit en als dat teveel wordt, zit je echt heel snel in de problemen. Paarden zijn niet gemaakt om soja te eten.

Wat is er nou mis met een goed uitgedachte volledige sportbrok?
Dan weet je zeker dat je dier niets tekort komt en dan zal het absoluut in conditie gaan verbeteren.

(Mijn ervaring na zeker 25 jaar paarden houden en zelf voeren: hoe eenvoudiger je voert, hoe beter het gaat. Vaak is moeilijk doen met voer, het recept om de boel te laten ontsporen.)


Zo sta ik er ook in. Bij mijn vorige paard ging dat prima. Alleen kocht ik hem toen hij 6 was. Dus al aardig uitgegroeid.
Ik ga hem basis/sport brok geven. En zeker geen soja schroot.
En aankijken hoe hij her daarop gaat doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 15:31 



 
Profiel   

@Dees, wat is er dan precies zo slecht aan sojaschroot, wat voor gezondheidsproblemen veroorzaakt dat dan? Mij is het juist aangeraden door de DA voor mijn 3 jarige die door gebitsproblemen een groeiachterstand heeft.
Ik geef het al ook al een tijdje, en kan ook met google niet zo gauw iets vinden over negatieve effecten of ervaringen? Nu wordt ik een beetje bang dat ik hem vergiftig...?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 15:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen