Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meer vetten of meer eiwitten?

 
Profiel   

Mijn paard krijgt in de periodes dat hij wat meer mag bijkomen de Equifirst Linamix, dat is speciaal voor paarden die aan moeten komen. Het is voornamelijk hoog aan vetten en er zit vit E+selenium in voor de spieren .

Hij is echt veel mooier geworden sinds ik dit geef (elke dag een voerschep). Nu ze weer op de wei gaan ben ik aan het afbouwen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:06 



 
Profiel   

Ik heb vandaag een bus van 5 liter lijnzaadolie gekocht ook, voor de oudste omdat die echt veel moet bijkomen.
Die Equifirst linamix kan ik wel proberen als de olie niets lijkt te doen.
Maar ik ben me wel bewust dat ik niet van vandaag op morgen resultaat kan zien.

Vanaf welke week zou ik resultaat kunnen zien?
En zou het goed zijn om met de oudste 2 à 3x per week een klein beetje te wandelen questie van spieren wat op te bouwen? (aan de hand uiteraard, ik kruip daar niet meer op)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:15 



 
Profiel   

Je moet wel vrij veel lijnzaadolie geven voor het bijkomen. Hoeveel weet ik niet exact, maar dat is vast ook Google wel te vinden.

Ik zou toch wel met een week of twee wat verbetering willen zien. Ik zou voor jezelf even een foto maken en dan over twee weken vergelijken met die foto, want als je ze elke dag ziet mis je misschien de verbetering.

Beweging is altijd goed (tenzij ze echt graatmager zijn), dus zou dat zeker doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:18 



 
Profiel   

OK dan maak ik morgen een foto. En over 2 weken nog eens.
En dan beetje aan de hand stappen. Kan hij ook wat grazen van het veld van mijn vriend hier achter de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:34 



 
Profiel   

Nou ik ga hem toch posten... Met een bang hartje wel.

Op moment lekker aan het slobberen.
Heel snel tussen mijn middagpauze de oudjes eten gaan geven. Zo dadelijk terug naar het werk rijden.

Zo ziet de oudste er momenteel uit
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 10:41 



 
Profiel   

Vraag is nu... 2 emmers per dag voldoende of zou hij gerust van elk voeder 2 scheppen droge stof mogen hebben per keer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 10:44 



 
Profiel   

superpony schreef
Elisa2 schreef
Volgens mij schrijf ik ook niet dat het gebrek aan bespiering opgeheven kan worden door s"nachts te eten?

S"nachts op stal is niks mis mee, de meeste paarden gedijen daar prima op. Vaak een plek waar ze echt tot rust durven te komen en durven te gaan liggen en slapen. Als ze voor de rest 12/14 u per dag buiten lopen krijgen ze genoeg vrije beweging.


Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar de rest is gewoon onzin en komt door slecht management.

Paarden horen niet ECHT tot rust te komen alleen in een stal waar ze niks kunnen zien. Daar is overigens ooit een onderzoek naar gedaan.

Paarden horen hun rust te durven pakken als ze in een stabiele groep/kudde staan en overzicht hebben. Als je paarden bestudeert zie je ook wat hun eigen gedrag en keuzes zijn.

Bij hevige wind gaan ze bijv vaak niet schuilen, maar kiezen een open plek en gaan bij elkaar staan. Niet alleen hier, maar in veel kuddes.

Als ze slapen, waken de anderen waardoor ze beter en dieper zouden kunnen slapen.

Eten moeten ze de gehele dag doen en dat eten moet ook goed verwerkt worden in de darmen, die alleen maar goed functioneren door vrij bewegen en niet door 8-10-12 uur stil staan.

Bij 24/7 vrije beweging hebben ze ook een goede basis bespiering. Hier sws omdat we ook heuvels hebben, bochten etc. Maar zelfs zonder dat hoort een paard een basis bespiering te hebben door vrije beweging en goede basis voeding.


Amen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 10:59 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Vraag is nu... 2 emmers per dag voldoende of zou hij gerust van elk voeder 2 scheppen droge stof mogen hebben per keer?


2 scheppen per keer wel hoor :j
hier ook een oudje van 30.
twee scheppen per emmer,water er op en ik heb het niet al te dun.
emmer is dat ongeveer driekwart vol.
doen ze ongeveer een half uur over om op te eten.
die van mijkreeg 4 emmers per dag,maar nu ze overdag de wei op gaat nog 2 emmers(met elk 2 scheppen )

over je foto: ja je ziet ribben,maar ik zie ook een volle buik dus teken dat er wel genoeg ruwvoer in komt.
en het is het vast iets wat wel op te lossen is met net een beetje meer calorierijk voer er in en dat ben je nou ook aan het doen toch.

kon je het oudjes kletstopic al?
[AOW] Topic voor onze oudjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 12:02 



 
Profiel   

Thnx dan geef ik hem vanavond 2 scheppen van elk voer. :)

Ben niet meer actief genoeg om in kletstopics mee te praten. Dan heb ik vast 4 pagina's per keer bij te lezen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 12:26 



 
Profiel   

haha,ja dat kan,maakt ook niet uit… dacht van deel het even.

oh wacht ..niet goed gelezen geloof ik.
twee scheppen van elk voer zijn dan vier scheppen in 1 emmer?
weet niet of dat teveel is dan…
ik dacht gewoon twee scheppen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 13:32 



 
Profiel   

Ja 2 scheppen is nu een halve emmer. Dus 2 van elk (4 totaal) zou een volle emmer worden dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 14:50 



 
Profiel   

ja dat is dan wel erg veel denk ik. misschien anderhalve schep eerst proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 14:57 



 
Profiel   

Kan ik ook doen idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 15:00 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Heb al 2x bloedonderzoek laten doen bij alle paarden (de oudste ook op cushing). Kwam niets naar boven wat het kan verklaren. Tandarts komt ook elk jaar.
Fysio moest ik noodgedwongen laten komen omdat Dundee enorm scheef was toen ik hem kocht en de eerste week in galop door de track ging en daarbij z'n rechterbocht niet kon maken (rechtergalop kon hij niet) en ferm onderuit gegaan was.

Hij stond die lente en zomer op een volle wei en kwam daarop wel snel aan (wat voor 1 van mijn andere paarden resulteerde in ongeveer 100kg te zwaar zijn) . Maar ben vorige zomer verhuisd naar andere wei die niet zo groot en vet is. Dan was het ook nog eens erg droog dus geen gras. Ze deden het wel goed op hooi.
Tot de winter... Toen begon hij af te vallen. Maar ik zag het eerst niet door z'n dikke vacht.
Ik gaf toen wel al slobber met bietenpulp omdat ik dat aan de oudste ook gaf om te voorkomen dat die te snel zou afvallen (wat helaas toch gebeurd is).

Dus ik weet verder niet wat nog kan.
Eventueel pssm testen?

Hij heeft zojuist een half uur mogen grazen op het pad bij de paddocks.


Naast bloedonderzoek is er toch heel veel meer mogelijk? Gewoon eens een goed lichamelijk onderzoek door een erkende paardendierenarts? Inclusief rectaal? Er zijn genoeg dingen die niet uit een bloedonderzoek komen helaas..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 19:00 



 
Profiel   

Even een update.

Heb gisteren een foto gemaakt weer van mijn draver. Zelf vind ik hem al wat voller ogen.

Eerst de vorige foto nog eens
[ img ]

En foto van gisteren
[ img ]
[ img ]

De ribben voel ik toch ook iets minder hard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 14:15 



 
Profiel   

ja ijkt al voller he, ik zie tenminste zo rond de schoft wel dat het voller lijkt.
maakt ook uit hoe je een foto neemt hoor,soms kan een paard wat ongunstig staan en dan lijkt het gewicht toch weer anders.
zit een mooie glans op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 14:26 



 
Profiel   

Ook mijn oudste even

Vorige foto
[ img ]

Vandaag
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:07 



 
Profiel   

In Dundee's dieet heb ik enkel rijsteiwitten en kokosolie bijgevoegd gehad.
De kokosolie is op en ik denk dat ik ermee kan stoppen.

Hij ziet er nu zo uit.
Naar mijn idee is hij achter de schouderbladen ook voller geworden.
Hij had lichte atrofie door dressuurzadel wat knelde. (was aangemeten en toch bleek het te knellen).

[ img ]
[ img ]
[ img ]


Bij mijn oudste merk ik helaas nog niet veel verschil. Maar hij zat ook nog best dik in wintervacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 12:59 



 
Profiel   

Ik vind er nog echt wel spiergebrek, dus de eiwitten zou ik nog niet weglaten in elk geval:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 13:21 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Ik zou seniores priores bijvoeren, ik denk dat je daar best nog wel eens snel goed resultaat kan hebben.

Dit, en dan niet een schepje per dag, maar een ruime hoeveelheid. Hoe zijn hun tanden en is er een mestonderzoek naar wormen gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 13:31 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ik vind er nog echt wel spiergebrek, dus de eiwitten zou ik nog niet weglaten in elk geval:)

Die geef ik idd nog steeds. Maar wel alleen na het werken en dan in een slobber vermengd.

Maar hij moest ook dikker worden. Spieren kan je wel kweken, maar als ze aan het werk gaan spreken ze ook hun vetten aan, en die had hij amper. Dus die vetjes eraan krijgen was de eerste prioriteit :)
Spieren volgt vanzelf wel. Ik rij nog niet echt super intensief.
max 2x per week eens een paar sprongetjes, en sowieso 3 rustdagen. Rij ook nooit een uur. Langste was 40 min tot nu toe inclusief stappen.

En met het mooie weer wat vaker op bosrit gaan zal ook deugd doen :D

En eergisteren heeft mijn mama een paar rondjes gehobbeld op hem. Hij was erg braaf. Trots op mijn paarden kind en op mijn moeder uiteraard ook.

Stijgbeugels hadden langer gemogen (had niet gedacht dat mama zoveel meer langere beugels nodig heeft dan mij, had ze al 4 gaatjes langer gemaakt dan mijn lengte)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 14:59 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ik vind er nog echt wel spiergebrek, dus de eiwitten zou ik nog niet weglaten in elk geval:)

Spieren duren mega lang, dat zie je pas maanden later. Het enige wat redelijk snel ontwikkelt is de hals, en daar staat alsnog een maand of 2 voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 19:48 



 
Profiel   

Weet ik, toch nog steeds wel reden om ze ernaar te blijven voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 20:55 



 
Profiel   

nou het ziet er al heel goed uit, en wat glimt hij mooi!

leuk ook die foto met je mams er op,wat fijn dat dat kan <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 20:56 



 
Profiel   

Hij glimt inderdaad mooi, volgens mij ben je op de goede weg hoor! Ik zou het gewoon, als ik jou was denk ik, nog wel even volhouden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 21:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen